Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Den tísňové linky 112

Den linky 112
 
Dne 11. února 2015 si Evropané připomenou Evropský den 112. Prostřednictvím tohoto jednotného evropského čísla tísňového volání se mohou lidé v nouzi dovolat pomoci záchranářů, a to ve všech státech Evropské unie.
O zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání - 112 ve všech členských státech EU rozhodla již v roce 1991 Rada Evropských společenství. Počátky projektu tísňové linky 112 v ČR sahají až do roku 1996. K 1. 1. 2003 pak bylo číslo 112 zprovozněno ve všech telefonních sítích na území ČR (do tohoto data bylo funkční pouze v mobilních sítích). V roce 2005 poté bylo dokončeno budování call center linky 112, od tohoto roku funguje v každém ze 14 krajů telefonní centrum obsluhující linku 112.
Základní přínosy technologie linky 112
  • V ČR v současnosti funguje 14 call center linky 112, ta jsou v rámci celé republiky navzájem hlasově i datově propojena. Tato telefonní centra tísňového volání jsou vzájemně zastupitelná, tj. v případě přetížení nebo výpadku centra v jednom kraji jsou hovory na linku 112 automaticky přesměrovány na další telefonní centra tísňového volání 112, aniž by to volající poznal na rychlosti nebo kvalitě odbavení. Je zde tak garance, že se občan vždy dovolá, a to jak z pevných linek, tak mobilních telefonů.
  • Technologie telefonních center tísňového volání 112 také propojuje základní složky integrovaného záchranného systému: Hasičský záchranný sbor ČR, Policii ČR a zdravotnickou záchrannou službu. To umožňuje rychlé vyhodnocení vzniklé situace a okamžitou reakci záchranných složek.
  • Na 112 se lze jako na jedinou tísňovou linku dovolat bez SIM karty, bez kreditu a pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora.
  • Technologie linky 112 fungující v ČR je na špičkové evropské úrovni a obsluhují ji důkladně vyškolení operátoři. Ti mohou mj. identifikovat adresu volajícího z pevné sítě, automaticky určit polohu mobilního telefonu při tísňovém volání, využít pravidelně aktualizované elektronické mapové podklady, zjistit identifikační kód mobilního přístroje nebo určit mobilního operátora volajícího.
  • Operátoři linky 112 jsou schopni odbavovat tísňové hovory nejen v češtině, ale i angličtině a němčině, v případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích.
Kdy použít tísňovou linku radí dětem i maskot hasičů Pardubického kraje dráček OhniváčekKdy použít tísňovou linku radí dětem i maskot hasičů Pardubického kraje dráček Ohniváček
Smyslem zřízení této celoevropské tísňové linky bylo poskytnout občanům členských států EU možnost obrátit se v nouzové situaci na záchranné složky (policie, hasiči, zdravotnická služba), a to na stejné číslo lhostejno ve které zemi se zrovna nacházejí, zdarma a z jakéhokoliv telefonního přístroje.
Telefonní centrum tísňového volání (TCTV) 112 je specializované pracoviště, které je zřízeno při Krajském operačním a informačním středisku Hasičského záchranného sboru Pardubického kraje v Pardubicích. Je obsluhováno jazykově vybavenými, vyškolenými operátory, kteří se střídají ve 12 hodinových intervalech. TCTV 112 v Pardubicích v současné době přijímá:
  • tísňová volání čísla 112 z pevných a mobilních sítí
  • tísňová volání 150 z pevných a mobilních sítí.
 
Systém TCTV 112 umožňuje identifikaci adresy volajícího z pevné telefonní stanice, identifikaci telefonního operátora, identifikaci polohy mobilního telefonu, zobrazování místa události a polohy telefonu volajícího na mapě GIS, vzájemné zálohování technologií, nezávislé telefonní spojení, jazykovou podporu, přepojování hlasových kanálů včetně předávání datové věty na příslušné místo řešené události. Datová věta obsahuje všechny potřebné místopisné údaje a údaje o typu události, včetně možnosti přístupu k hlasovému záznamu.
V současnosti jsou na TCTV 112 plně datově a hlasově napojena operační střediska HZS ČR, Policie ČR i Zdravotnické záchranné služby.
 
Za rok 2014 bylo na TCTV 112 přijato celkem 10 073 událostí.
 
Statistický přehled činnosti TCTV 112 za rok 2014
 
Celkem přijaté události za rok 2014
10 073
Přijaté události pro území Pardubického kraje
9 625
Přijaté události pro jiné TCTV 112
448
Celkový počet volání na TCTV 112 za rok 2014
142 865
 - z toho počet volání na linku 150
19 704
 - z toho počet volání na linku 112
123 161
 
Počet volání na TCTV 112 v jednotlivých měsících roku 2014
 
 
měsíc
112
150
leden
13053
1678
únor
9911
1398
březen
10689
1736
duben
10021
1510
květen
10375
1696
červen
9443
1564
červenec
9523
1784
srpen
10123
1743
září
9879
1738
říjen
10752
1660
listopad
9445
1505
prosinec
9947
1692
 
 

Vendula Horáková, tisková mluvčí

Links to new window

nové operační středisko

nové operační středisko  

View larger image

nové operační středisko 1

nové operační středisko 1 

View larger image

nové operační středisko 2

nové operační středisko 2 

View larger image

nové operační středisko 3

nové operační středisko 3 

View larger image

Print  E-mail