Hasičskou techniku pořízenou z prostředků města Ostravy a s příspěvkem Moravskoslezského kraje převzali ve středu 11. února 2015 zástupci Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje a ostravských jednotek Sboru dobrovolných hasičů.
Vozový park profesionálních hasičů nově posílí cisternová automobilová stříkačka CAS 20 – Mercedes-Benz Econic 1833LL 4x2 za více než 12 mil. korun, kterou uhradilo město. Pro dobrovolné hasiče jsou určena dvě vozidla CAS 30 – TATRA T815-7 4x4.1, jejichž nákup přišel na téměř 12,5 mil. korun. Jedním milionem na ně přispěl kraj a stejnou částkou Ministerstvo vnitra – Generální ředitelství HZS ČR.
„Celkem jsme loni vyčlenili na profesionální a dobrovolné jednotky požární ochrany zhruba 54 milionů korun,“ uvedl primátor Ostravy Tomáš Macura s tím, že vedle investic do techniky poskytlo město dalších 30 mil. korun na požární ochranu v rámci neinvestiční části rozpočtu. Jak ujistil, pomoc hasičům bude pokračovat také letos. „V případě jednotek dobrovolných hasičů je to i naše zákonná povinnost. Práce hasičů je nenahraditelná a zaslouží si naši nejvyšší úctu a podporu,“ konstatoval primátor.
Nová požární technika má své konkrétní určení.
2 x CAS 30 – TATRA T815-7 4x4.1 (určeno pro JSDH O.-Pustkovec a JSDH O.-Polanka n. Odrou).
Svou koncepcí se řadí toto vozidlo mezi druhosledové cisternové automobilové stříkačky pro zásah vodou nebo pěnou v provedení redukovaném. Jedná se o speciální vozidlo určené pro provoz na pozemních komunikacích, lesních cestách a v terénu. Automobil je postaven na dvounápravovém podvozku T815-721R52/371 a je vybaven odstředivým čerpadlem THT TO 3000 o jmenovitém výkonu 3 000 l/min., vodní nádrží o objemu 4 300 l a nádrží na pěnidlo o objemu 300 l. Kabina určena je pro posádku 1 + 3. Délka vysokotlaké hadice 60 m, proudnice AWG. Vozidlo je uzpůsobeno k překonávání vodních toků a zaplavených komunikací s výškou hladiny včetně vodní vlny max. 1 200 mm, přičemž případné vniknutí vody do kabiny neohrožuje provozuschopnost vozidla. Vozidlo je vpředu osazeno asanační lištou.
CAS je vybavena také dalšími technickými prostředky, jež však ve valné většině nebyly součástí výbavy vozidla např.:
- motorovou pilou,
- plovoucím a ponorným kalovým čerpadlem o výkonu 1.200 l/min, resp. 466 l/min.,
- přetlakovým ventilátorem na odvětrávání zakouřených prostor,
- generátorem elektrického proudu – elektrocentrálou o výkonu 4kVA,
- elektrickým lanovým navijákem (délka lana 30m, tažná síla 51kN).
Vozidlo je postaveno na čtyřkolovém podvozku Tatra T815 s jednomontáží a stabilizátorem na zadní nápravě. Pohon přední nápravy je přiřaditelný. Obě nápravy jsou odpruženy vzduchovými vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči. Cisterna je osazena naftovým přeplňovaným a vzduchem chlazeným osmiválcem Tatra o výkonu 280 kW, splňujícím emisní normu Euro 5 s možností použití pro vícepalivový systém. Kabina je čtyřmístná, sklopná, osazena čtyřmi plnohodnotnými sedadly s tříbodovými pásy, vybavena nezávislým naftovým topením.
Rozměry a hmotnost: Délka 7 260 mm, šířka 2 550 mm, výška 2 860 mm, celková hmotnost 18 tun., max. rychlost vozidla min. 100km/h.
1 x CAS 20 – MB Econic 1833LL 4x2 (určeno pro HZS MSK – Územní odbor Ostrava)
Svou koncepcí se řadí toto vozidlo mezi kompaktní prvosledové cisternové automobilové stříkačky pro zásah vodou nebo pěnou. Jedná se o speciální vozidlo v technickém provedení určené pro provoz na pozemních komunikacích, se kterým se realizuje více než 95% zásahů na území města. Automobil je postaven na dvounápravovém podvozku MB Econic 1833LL 4x2 s pohonem zadní nápravy. Zadní náprava je vybavena uzávěrkou diferenciálu a podmetacími řetězy, ovládanými spínačem z místa řidiče. Podvozek je vybaven vzduchovým pérováním přední i zadní nápravy s možností zvýšení/snížení světlé výšky vozidla. Převodovka je automatická pětistupňová, s možností manuální volby převodového stupně, vybavená retardérem a dvěma pomocnými pohony – jeden pomocný pohon je pro pohon vodního čerpadla, druhý pro hydraulický vyprošťovací lanový naviják. Činnost pomocného pohonu je možná i při jízdě vozidla do 10 km/hod. Vozidlo je vybaveno dvouokruhovým tlakovzdušným systémem brzd. Brzdy jsou na obou nápravách kotoučové. Vozidlo je vybavené protiblokovacím zařízením ABS a protiskluzovým systémem ASR. Parkovací brzda působí na všechna kola. Motor je vznětový, čtyřdobý, přeplňovaný s chlazením plnicího vzduchu o výkonu 240kW. Splňuje emisní normu EURO 5.
Vozidlo je vybaveno odstředivým čerpadlem THT TO 3000 o jmenovitém výkonu 2 000 l/min, vodní nádrží o objemu 2700 litrů a nádrží na pěnidlo o objemu 200 litrů. Vozidlo je určeno pro přepravu šestičlenné posádky (1+1+4).
CAS 20 - MB Econic je vybavena také dalšími technickými prostředky např.:
- soupravou hydraulických vyprošťovacích nástrojů (pro dopravní nehody)
- motorovou řetězovou pilou, rozbrušovací pilou a motorovým lanovým navijákem,
- plovoucím a ponorným kalovým čerpadlem o výkonu 1.200 l/min, resp. 710 l/min.,
- přetlakovým ventilátorem na odvětrávání zakouřených prostor,
- hydraulickým vyprošťovacím lanovým navijákem (60 metrů, tažná síla 50 KN),
- generátorem elektrického proudu – elektrocentrálou o výkonu 14kVA,
- osvětlovacím stožárem (s pneumatickým výsuvem až do výšky 5 metrů) se čtyřmi reflektory 500 W/230 V,
- kompletní IT systém a CCTV systém s přenosem na IBC.
Rozměry a hmotnost: délka 8 350 mm, šířka 2 550 mm, výška 3 150 mm, celková hmotnost 16 tun, max. rychlost vozidla min. 120km/h.
Dodavatelem požární techniky je společnost THT Polička.
Andrea Vojkovská, tisková mluvčí MMO