Na letišti nouzově přistálo malé letadlo, poprvé byl použitý nouzový kód
Akrobatické jednomístné letadlo přistálo bez funkčního motoru. Nehoda se obešla bez zranění.
Leteckou dopravní nehodu řešili v sobotu v podvečer hasiči na karlovarském letišti. Jednomístné letadlo po poruše motoru zde nouzově přistálo, z přistávací plochy sjelo do trávy kolem přistávací dráhy, nehoda se obešla bez poškození letadla i bez zranění pilota. Hasiči zajistili místo nehody a pomohli dostat stroj mimo přistávací plochu ani by byl omezen další provoz na letišti.
Při této události byl poprvé použitý nový systém oznamování událostí v prostoru karlovarského letiště. Pro zefektivnění a zrychlení komunikace při vzniku mimořádné události na letišti platí od letošního srpna systém kódů. Velitel hasičů při vzniku události vysílačkou nahlásí na operační středisko příslušný kód 0 až 10. Operační středisko pak podle přijatého kódu vyhlásí poplach předem určeným jednotkám hasičům a informuje či vyžádá spolupráci ostatní složky IZS. Kódy jsou rozdělené do tří úrovní. Základní je místí pohotovost, kdy je letecká nehoda málo pravděpodobná. Může se jednat například o nouzové přistání malého stroje či poruchu letadla na ploše. Při této místní pohotovosti na místě zasahují jen hasiči z jednotky letiště Karlovy Vary, případně doplnění o jednotku z profesionální stanice Karlovy Vary. Druhá úroveň je plná pohotovost, kdy je letecká nehoda pravděpodobná. Pro tuto úroveň jsou vybrané jednotky hasičů až ze třetího stupně požárního poplachu, zároveň by již byla žádaná přítomnost a spolupráce záchranné služby a policie přímo na letišti. Třetí úroveň je pak již samotná letecká nehoda, kdy se vyhlašuje druhý nebo třetí stupeň poplachu a samozřejmě se povolávají ostatní složky IZS. Každá úroveň je rozdělena podle velikosti letadla, kterého by se událost týkala. U velkých dopravních letadel by tak operační středisko kromě vyhlášení třetího stupně požárního poplachu (předurčeno 16 jednotek hasičů pro zásah na letišti) zároveň informovalo obce v okolí letiště a aktivovalo havarijní plán kraje.
O zvolení kódu rozhoduje velitel hasičů na letišti, který zohledňuje stav letadla, tedy zda například jen nouzově přistává či již rovnou hlásí vážnou poruchu, a typ letadla s počtem pasažérů. Podle toho oznámí kód a nemusí podávat v první chvíli žádné další informace. Operační středisko a ostatní složky IZS již postupují dle plánu a podle přijatého kódu. Systém kódů počítá i s jinými událostmi než jsou letecké nehody. Například s hrozbou únosu letadla či hrozbou výbušného nástražného systému.
Print
E-mail
Facebook