1. 9. 2015 (Nicole Zaoralová) - Teplé a suché počasí, které panovalo v první polovině měsíce srpna 2015, vyvolalo sérii rekordního počtu dvou a půl tisíce požárů. Nejnáročnější byly požáry polí a přilehlých lesů, kde museli hasiči hasit dlouhé hodiny v často nepřístupném lesním terénu. Při jejich práci vydatně pomáhala také technika pořízená z projektů Integrovaného operačního programu.
Z přehledu požárů v přírodním prostředí vybíráme:
3.8.2015 Středočeský kraj - okres Rakovník, Olešná a Chrášťany. 92 jednotek likvidovalo 6 dní požár pole a lesního porostu. Velitelem zásahu byl vyhlášen zvláštní stupeň požárního poplachu. Byla vyžádána mezikrajská pomoc z krajů: hl. m. Prahy, Ústeckého, Plzeňského a Karlovarského. Na místo požáru bylo využito k leteckému hašení vrtulníku letecké služby Policie ČR. Celková odhadovaná rozloha požářiště je 60 ha.
Z projektu Technika, technologie a prostředky Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje pro efektivní zásah byl na místo požáru v okrese Rakovník
vyslán velitelský automobil Škoda Yeti, který prováděl týlové a zásahové práce dle rozkazu velitele zásahu, a dále
terénní vozidlo SxS s příslušenstvím, které zajistilo průzkum místa zásahu a dohašování zbylých ohnisek.
U uvedeného požáru byl nasazen také autobus Crossway pořízený z projektu Zvýšení akceschopnosti Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje pro záchranné a likvidační práce při živelních pohromách. Autobus zajišťoval střídání zasahujících hasičů.
O dodávky vody na místo požáru se postaraly
dvě cisternové automobilové stříkačky CAS 30 T 815-7, které byly zakoupeny
z projektu Pořízení moderní techniky a technologií Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje pro zvýšení kvality řešení mimořádných událostí. Podporu štábu velitele zásahu na místě zajistil
velitelský automobil pořízený
ze stejného projektu.
4.8.2015 Středočeský kraj – okres Mladá Boleslav, Branžež. 33 jednotky likvidovaly požár lesa. Byl vyhlášen zvláštní stupeň požárního poplachu. Na místo zásahu byl vyžádán vrtulník letecké služby Policie ČR.
O průzkum místa zásahu u této mimořádné události a dohašování zbylých ohnisek se postaralo terénní vozidlo SxS s příslušenstvím, které bylo pořízeno z projektu Technika, technologie a prostředky Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje pro efektivní zásah.Z uvedeného projektu byl pořízen mj. také velitelský automobil Škoda Yeti, který u uvedeného požáru zajistil týlové a zásahové práce dle rozkazu velitele zásahu, a dále kontejnerový nosič M (střední), který na místě provedl zabezpečení týlu, konkrétně podporu štábu velitele zásahu.
Dvě cisternové automobilové stříkačky CAS 20 Tatra Terrno a CAS 30 T 815-7 pořízené z projektu Pořízení moderní techniky technologií Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje pro zvýšení kvality řešení mimořádných událostí dodávaly vodu na místo požáru, CAS 20 současně u požáru na Branžeži prováděla hasební práce.
S ohledem na rozsah požáru bylo na místo zapůjčeno také
terénní vozidlo SxS s příslušenstvím, které bylo pořízeno
z projektu Technika, technologie a prostředky Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina pro Efektivní zásah. Terénní vozidlo bylo použito na převoz materiálu a osob v rámci zásahu u požáru. Na místo zásahu jej na podvalníku převezl užitkový automobil Ford Ranger pořízený ze stejnojmenného projektu.
10.8. Plzeňský kraj – okr. Plzeň sever, Mladotice. 51 jednotek z Plzeňského kraje a ze Středočeského kraje zasahovalo po dobu 3 dnů u požáru pole a lesa o celkové rozloze cca 40 ha. Na místě zasahovaly vrtulníky Letecké služby Policie ČR a Armády ČR a dvě cisternové automobilové stříkačky Záchranného útvaru Hasičského záchranného útvaru České republiky ze Zbirohu. Byl vyhlášen zvláštní stupeň požárního poplachu.
Člena štábu velitele zásahu, který se podílel na řízení zásahu, na místo požáru dopravil
velitelský automobil pořízený z projektu Technika, technologie a prostředky Hasičského záchranného sboru Plzeňského kraje pro efektivní zásah. Dopravu hasičů na místo zásahu, přesuny hasičů na požářiště a dopravu při střídání hasičů u zásahu zabezpečil
dopravní automobil Fiat Ducato pořízený rovněž
z uvedeného projektu.
Projekty Hasičského záchranného sboru České republiky v oblasti bezpečnosti, prevence a řešení rizik byly realizovány v letech 2012 – 2015 se spolufinancováním z Integrovaného operačního programu. Více o těchto projektech:
Kontakt:
kpt. Mgr. Nicole Zaoralovátisková mluvčí
MV-generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR
Tel.: +420 950 819 944
Mobil: +420 602 215 142E-mail:
nicole.zaoralova@grh.izscr.cz