Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XIV ČÍSLO 10/2015

V úvodu přinášíme ohlédnutí za pátým Zbirožským hasičským tatrováním. V tematickém bloku POŽÁRNÍ OCHRANA bilancujeme letošní rekordní počet požárů v průběhu letních prázdnin, přinášíme analýzu na rozsáhlý požár obilí a lesního porostu v Chrášťanech na Rakovnicku a informujeme také o průběhu konference Požární ochrana 2015. V části věnované IZS analyzujeme zásah složek IZS při tragické dopravní nehodě vlaku SC 512 Pendolino a nákladního automobilu, ke které došlo v červenci letošního roku ve Studénce, seznamujeme s průběhem reklasifikačního cvičení USAR odřadu HZS ČR. V bloku OCHRANA OBYVATELSTVA A KRIZOVÉ ŘÍZENÍ hodnotíme výsledky testů prostředků improvizované ochrany, informujeme o závěrech konference Krizový management 2015 a představujeme program vzdělávání žáků, studentů a pedagogů v zónách ohrožení v Moravskoslezském kraji. V časopisu dále informujeme o novinkách, které byly k vidění na veletrhu FS Days 2015 a seznamujeme s výsledky některých sportovních soutěží.  

  • Titul si odvezla domažlická tatrovka
  • Rozsáhlý požár obilí a lesního porostu v Chrášťanech na Rakovnicku
  • Tragická dopravní nehoda ve Studénce
  • Reklasifikační cvičení USAR odřadu
  • Program vzdělávání žáků, studentů a pedagogů v zónách ohrožení v Moravskoslezském kraji
  • Svatováclavský koncert pro nadaci
  • V tištěné podobě časopisu ještě najdete

Titul si odvezla domažlická tatrovka

Na jubilejním pátém Zbirožském hasičském tatrování se představil dosud rekordní počet 73 tatrovek, které se ucházely o přízeň návštěvníků. Již tradiční akci, která se uskutečnila první zářijovou sobotu v areálu HZS ČR ve Zbirohu, navštívilo přes dva tisíce návštěvníků.

„Užívejte si hasičiny již od mládí,“ těmito slovy přivítal budoucí přítomné mladé hasiče náměstek generálního ředitele HZS ČR plk. Mgr. Josef Slavík. Všichni, kteří fandí hasičskému řemeslu, pak již obdivovali nejen krásné tatrovky, ale i další hasičská lákadla.

„Miss Tatra 2015“

Z celkem 31 soutěžících tatrovek více než 500 hlasujících návštěvníků zvolilo za nejkrásnější požární automobil Tatru 138 v provedení CAS 32 z SDH Mníšek pod Brdy. Tato kráska z roku 1969 má u diváků úspěch každoročně. Odborná porota po posouzení nejen estetického vzhledu, ale i všech vlastností, vybrala za královnu krásy Tatru 815 v provedení Terrno CAS 20 z SDH Domažlice, kterou korunovala titulem „Miss Tatra 2015“.

Pestrý doprovodný program

Desítka dvoučlenných týmů soutěžila ve výměně téměř 200kilogramového předního kola požárního automobilu Tatra 815 VVN 8x8. Nejrychlejší byli zástupci HZS Královéhradeckého kraje, s časem 5 minut a 10 sekund.

Mezi letošními „taháky“ zaujala prezentace profesionálních hasičů, kteří během několika sekund proudem vody z vysokotlakého hasicího a řezacího zařízení Cobra dokázali vytvořit bezmála deseticentimetrový otvor v plechových dveřích.

Dětské návštěvníky zaujaly soutěže, ve kterých museli proudem vody z ruční džberové stříkačky srážet kuželky nebo uhasit hořící hrad.

Zpestřením programu bylo vystoupení malých „hasičů“ Soptíků z Kolešova, kteří předvedli, jak se připravují na své budoucí povolání.

Podniknout výlet do historie hasičského řemesla umožnila expozice požární ochrany s více než 130 exponáty dokumentujícími vývoj hasičské techniky od poloviny osmnáctého až po konec dvacátého století. Seznámit se s historií civilní ochrany nabídla nově rozšířená expozice ochrany obyvatelstva. Zájmu se těšila také expozice vyšetřování příčin vzniku požárů. Návštěvníci si měli možnost prohlédnout i novou techniku pro hasiče pořízenou z Integrovaného operačního programu.

V průběhu akce byly vyhlášeny také výsledky 7. ročníku literární soutěže pořádané MV-generálním ředitelstvím HZS ČR v rámci projektu „Dávají za nás ruku do ohně“.

Pátý ročník Zbirožského hasičského tatrování připravil spolek Naše hasičská minulost společně s MV­ generálním ředitelstvím HZS ČR, Skladovacím a opravárenským zařízením HZS ČR a Záchranným útvarem HZS ČR.

Mgr. Zbyněk KOUKOLÍK, foto Milan VÁVRŮ

Rozsáhlý požár obilí a lesního porostu v Chrášťanech na Rakovnicku

Dne 3. srpna 2015 telefonicky oznámil zaměstnanec zemědělské firmy veliteli místní jednotky SDH obce Chrášťany požár strniště, který se rychle šíří do přilehlých lesů a neposečených polí. Velitel jednotky informaci předal krajskému operačnímu středisku HZS Středočeského kraje a vyhlásil poplach své jednotce.

Průběh zásahu

Po předání informace na krajské operační a informační středisko HZS Středočeského kraje (dále jen „KOPIS“) byly na místo vyslány jednotky PO zařazené v prvním stupni požárního  poplachového plánu. Již při výjezdu profesionální jednotky byl na vzdálenost 10 km vidět hustý bílý kouř. Po příjezdu na místo zásahu bylo průzkumem zjištěno, že jde o požár strniště, obilí a přilehlých lesů na ploše přibližně 500 x 500 metrů. Velitel zásahu (VZ) vyhlásil druhý stupeň požárního poplachu a zažádal o vzlet vrtulníku Letecké služby Policie ČR s bambivakem k hašení v nepřístupném lesním porostu. Po příjezdu řídícího důstojníka územního odboru Kladno byl proveden letecký průzkum nad místem zásahu a vyhlášen zvláštní stupeň poplachu. Na místě zásahu bylo zřízeno velitelské stanoviště, a to včetně štábu VZ. Při pozemním průzkumu VZ zjistil, že se pod místem zásahu nachází ropovod IKL a plynovod. Kolem 19.00 hodiny se na místo zásahu dostavil starosta obce a operační výjezd z MV­ generálního ředitelství HZS ČR pro podporu VZ a koordinaci mezikrajské výpomoci. Místo zásahu bylo rozděleno na čtyři sektory, ve kterých zasahovalo celkem 49 jednotek HZS Středočeského, Plzeňského, Karlovarského, Ústeckého kraje, HZS hl. m. Prahy a Záchranného útvaru HZS ČR. Požár obilí a strniště byl během hodiny zlikvidován, následně byly všechny síly a prostředky nasazeny na požár lesního porostu a kyvadlovou dopravu vody.

Hašení lesního porostu

Po dvacáté hodině vyžádal VZ osvětlovací balóny pro noční zásah a proběhl poslední letecký průzkum toho dne. Bylo zjištěno plamenné hoření ve smíšeném lese, které se šířilo směrem na obec Nový Dvůr. Tento prostor se stal pátým sektorem. Letecká služba do setmění provedla celkem 78 shozů vody a během noci bylo jednotkami PO nasazeno 45 útočných proudů C 52. Po jednadvacáté hodině byla na Olešenském rybníku zprovozněna mobilní čerpací stanice.

Během nočních a ranních hodin probíhal průzkum v sektorech a hasebním zásahem se podařilo zlikvidovat plamenné hoření. Po rozednění 4. srpna se na místo zásahu opět dostavila letecká služba, která s VZ provedla průzkum nad místem zásahu. Po poradě velitelů jednotek PO došlo k vystřídání VZ a zasahujících jednotek PO. Ve 12.23 hodin byl ve všech sektorech na ploše 550 x 570 m požár lokalizován a jednotky PO se soustředily na hašení lesního porostu, odkrývání skrytých ohnisek, vytváření proluk a kácení stromů, které hrozily pádem.

Ve 21.00 hodin proběhlo střídání zasahujících a na místě zůstalo 29 jednotek PO. VZ si vyžádal pět termovizních kamer, které pomáhaly hasičům při odkrývání ohnisek v kořenovém systému. Počet útočných proudů C 52 byl zredukován na 19. Ve špatně přístupných porostech a lesních školkách hasiči využívali CAS 15 pro hašení lesních požárů na terénním podvozku a terénní čtyřkolku, která navíc dopravovala VZ a zásoby pohonných hmot (PHM) do sektorů.

Likvidace požáru

Dne 5. srpna se v sektoru č. 3 do ranních hodin prováděl průzkum, žádná velká ohniska požáru nebyla nalezena, proto nastala likvidace požáru. Z vybraných stanic územního odboru Kladno byly na místo soustředěny kanadské ruční stříkačky pro dohašování drobných ohnisek. V 08.00 hodin došlo ke střídání zasahujících a zredukování počtu jednotek PO na 14. Během dne byla zrušena kyvadlová doprava s CAS. Ve 20.56 hodin byl ukončen zvláštní stupeň poplachu a v sektoru č. 4 došlo k likvidaci požáru. Během noci bylo ve zbylých třech úsecích nalezeno 18 ohnisek.

V ranních hodinách 6. srpna byl po průzkumu sektorů ukončen třetí stupeň poplachu. Na místě zásahu zůstalo pouze osm jednotek HZS Středočeského a odřad HZS Plzeňského kraje s čerpací stanicí. Během dne byly tři sektory důkladně prolévány vodou a v 17.55 hodin byl ukončen druhý stupeň poplachu. Na Olešenském rybníku bylo ukončeno čerpání mobilní čerpací stanicí, kterou nahradilo plovoucí čerpadlo, a odřad HZS Plzeňského kraje se vrátil na základnu. Během noci bylo v sektorech nalezeno šest ohnisek.

Ve dnech 7. až 9. srpna byly na místě zásahu v rámci prvního stupně poplachu nasazeny každý den čtyři jednotky PO, které prozkoumávaly celý prostor, kde došlo k hoření. Dne 9. srpna ve 12.10 hodin byl požár zlikvidován a místo zásahu předáno místní jednotce PO k dohledu nad místem zásahu do 12.00 hodin 11. srpna 2015.

Zásobování vodou

Po zahájení zásahu bylo zásobování vodou zajišťováno kyvadlovou dopravou s CAS 15. Čerpací stanoviště bylo zřízeno u požární nádrže v obci Chrášťany vzdálené 3 km a na Novodvorském rybníku vzdáleném 1,5 km od místa zásahu. S ohledem na kapacitu těchto vodních zdrojů a plochu požáru VZ rozhodl povolat velkokapacitní mobilní čerpací stanice a nasadit ji u rybníku v obci Olešná. S ohledem na převýšení 61 metrů na vzdálenosti 3 km požádal VZ o mezikrajskou výpomoc. Po nasazení velkokapacitního čerpadla byla kyvadlová doprava zredukována na pětinu. Na vytvoření dopravního vedení a přečerpávání vody se podílely jednotky HZS Středočeského, Plzeňského a Ústeckého kraje. Na základě dohody VZ a vedoucího územního odboru Policie ČR bylo dopravní vedení a řízení dopravy nepřetržitě zajištěno dvěma hlídkami. Celkem bylo spotřebováno 19,5 milionu litrů vody a 327 litrů pěnidla ve 2% přimíšení.

Příčina vzniku požáru

Příčinou vzniku požáru byla stanovena iniciace slámy mechanickou jiskrou, která vznikla po vniknutí kamene do drtiče slámy.

Požár zasáhl 16,8 ha pole s obilím a 14,4 ha lesního porostu. Odhadnuté škody činí přibližně 1,5 milionu korun a uchráněné hodnoty 5 milionů korun. Při požáru došlo ke třem lehkým zraněním zasahujících hasičů.

Specifika zásahu

Pozitiva
částečné zastavení šíření požáru obilí díky oborání přítomným zemědělcem,
nasazení letecké služby Policie ČR, včetně vlastní zásoby PHM na místě zásahu,
dostatečné zásobování vodou po nasazení velkokapacitní čerpací stanice,
zastavení šíření požáru před přechodem do korun stromů,
využití termovizních kamer,
nasazení terénní čtyřkolky a CAS pro hašení lesních požárů,
dobré týlové zabezpečení ze zásob odřadu HZS Středočeského kraje,
výborná spolupráce se starosty obcí Chrášťany a Olešná,
udržení akceschopnosti jednotek příslušných stanic HZS ČR.

Negativa
rychlé rozšíření požáru vlivem dlouhotrvajícího sucha,
silné zakouření okolí, šířící se několik kilometrů,
chybějící kapesní radiostanice u některých jednotek PO při zahájení zásahu,
nízký tlak v hydrantové síti a nedostatečné vodní zdroje v okolí místa zásahu,
nepřístupný terén s převýšením a jednosměrné lesní cesty,
přehřívání organismu zasahujících vlivem vysokých denních teplot,
nebezpečí pádu ohořelých stromů,
zvědavost neukázněných občanů a jejich pohyb po příjezdových cestách,
přítomnost ropovodu a plynovodu v prostoru hoření.

npor. Ing. Martin VONDRA, HZS Středočeského kraje, foto archiv HZS Středočeského kraje
 

Tragická dopravní nehoda ve Studénce

Ve středu dne 22. července 2015 byla v 07.45 hodin na krajské operační a informační středisko HZS Moravskoslezského kraje (dále jen „IBC Ostrava“) ohlášena dopravní nehoda vlaku SC 512 Pendolino a nákladního automobilu s návěsem, který převážel náklad plechů z hliníkové slitiny na paletách, na železničním přejezdu u železniční stanice ve Studénce na Novojičínsku. Na záchranných a likvidačních pracích se podílely všechny složky IZS. Náročný zásah byl poslední jednotkou PO ukončen dne 22. července 2015 ve 23.06 hodin. Svědci této události popisovali stav po srážce jako „ohnivou kouli, která se řítila po kolejích směrem k nádraží“.

Popis místa střetu vlaku a nákladního automobilu

Železniční přejezd č. P6501 se nachází v Nádražní ulici ve Studénce, okr. Nový Jičín, přibližně 1,5 km od místa tragického železničního neštěstí z 8. srpna 2008. Jde o křížení jedné z hlavních železničních tratí v ČR vedoucí mezi Bohumínem a Přerovem. Železniční trať je elektrifikovaná a projíždějí zde vlaky spojující Prahu, Brno a Ostravu a taktéž mezinárodní vlaky směřující do Polska a na Slovensko. Železniční přejezd je zajištěný zabezpečovacím zařízením a závorami v celé šířce.

Průběh zásahu

Po přijetí tísňového volání vyhlásilo IBC Ostrava neprodleně poplach jednotkám HZS Moravskoslezského kraje (HZS MSK) z územních odborů Nový Jičín a Ostrava – stanicím Bílovec, Nový Jičín, Ostrava­ Zábřeh, jednotkám SDH obcí Studénka a Bílovec a jednotce HZS podniku SŽDC Ostrava. Následně byl vyhlášen ještě poplach jednotkám HZS podniku SŽDC Přerov a SDH obce Starý Jičín (byla povolána do pohotovosti pro zajištění hasebního obvodu stanice Nový Jičín). O dopravní nehodě byly neprodleně informovány další složky IZS – Zdravotnická záchranná služba Moravskoslezského kraje (dále jen „ZZS MSK“) a Policie České republiky (dále jen „PČR“). IBC Ostrava informovalo o mimořádné události řídícího důstojníka územního odboru Nový Jičín (ÚO Nový Jičín), který neprodleně vyjel na místo události. Taktéž byl informován vyšetřovatel požárů ÚO Nový Jičín, ředitel ÚO Nový Jičín, krajský řídící důstojník HZS MSK a tiskový mluvčí HZS MSK, kteří se taktéž neprodleně dostavili na místo události. Událost byla zařazena do II. stupně poplachu IZS.

První jednotkou PO, která se v 07.55 hodin dostavila na místo mimořádné události, byla jednotka stanice Bílovec. V době příjezdu již na místě události zasahovala osádka ZZS MSK – RZP Studénka, hlídka PČR obvodního oddělení Studénka a přilétal vrtulník letecké záchranné služby ZZS MSK. Prvotním průzkumem bylo zjištěno, že se na železničním přejezdu před vlakovým nádražím ve Studénce ve směru od Ostravy srazil vlak SC 512 Pendolino s nákladním automobilem, jehož trosky včetně nákladu byly rozmetány a vláčeny vlakem až do stanice Studénka. Čelo vlaku zastavilo až na konci nástupiště ve směru své jízdy (tedy přibližně 550 m za železničním přejezdem). Následkem střetu vlaku s nákladním automobilem došlo rovněž ke vzniku požáru (hořely pohonné hmoty z roztříštěného nákladního automobilu a papír proložený mezi nákladem), který se naštěstí nerozšířil do vnitřních částí vlaku pendolino. Šlo o malá ohniska v prostoru mezi železničním přejezdem a nástupištěm, rozstříknuté pohonné hmoty částečně vyhořely, došlo k ožehnutí vnějších stěn vlaku.

Vyprošťování zraněných osob

Nejvíce zdemolovanou částí pendolina byl první vagon, ve kterém bylo ihned po prvotním průzkumu v 07.59 hodin zahájeno vyprošťování osob. Prvotní práce byly především soustředěny na vyprošťování zaklíněných osob a uhašení ohnisek požáru.

Po příjezdu na místo události převzal v 08.17 hodin velení u zásahu ředitel ÚO Nový Jičín plk. Ing. Petr Adamus, následně krajský řídící důstojník HZS MSK a zástupce ředitele HZS MSK plk. Ing. Vladimír Vlček, Ph.D. V 08.32 hodin byl vytvořen štáb velitele zásahu ve složení náčelník štábu, pomocník náčelníka štábu, člen štábu pro týl, zástupce PČR, zástupce ZZS, zástupce jednotky HZS podniku SŽDC Ostrava.

V 08.20 hodin bylo místo události rozděleno do čtyř úseků:

Úsek č. 1 vlaková souprava pendolino – v úseku probíhaly vyprošťovací práce s úkolem co nejšetrněji a co nejdříve vyprostit zraněné a zaklíněné osoby z prvního vagónu soupravy. Celkem bylo nutné vyprostit čtyři osoby, z toho tři osoby musely být vyprošťovány za použití hydraulických vyprošťovacích zařízení (HVZ). Čtvrtá (usmrcená) osoba ležela na podlaze vagónu mezi sedadly. Poslední osoba z vlaku byla vyproštěna v 09.07 hodin, tj. 1 hodinu a 8 minut po zahájení vyprošťovacích prací. Jednotky PO prováděly zejména odstřižení sedadel, odtrhávání konstrukcí, řezání karoserie vlaku a prostříhávání sloupků. Všechny činnosti probíhaly současně pro urychlení vyproštění zaklíněných osob. Dále byl pomocí termokamery a štěrbinové kamery proveden průzkum vlaku pro vyloučení výskytu dalších zaklíněných osob. Po zadokumentování dopravní nehody PČR byla odkryta zdeformovaná místa vlaku kvůli definitivnímu vyloučení výskytu osob. Také byl proveden důkladný průzkum prostoru nástupiště a prostoru pod vlakem pro vyloučení přítomnosti osob, které mohly být troskami nákladního automobilu zachyceny a tak strženy pod vlak z nástupiště.

Úsek č. 2 shromaždiště zraněných osob na nástupišti (2. nástupiště vlakového nádraží) – zde probíhalo poprvotní prohlídce místa a odhadu počtu zraněných jejich třídění metodou START. Průběžně byly zraněné osoby ošetřovány a předávány k transportu do nemocničních zařízení dalším osádkám ZZS. Cestující bez zranění byli odesíláni na konec 2. nástupiště a následně do čekárny hlavní nádražní budovy (úsek č. 4).

Úsek č. 3 železniční přejezd – prostor od železničního přejezdu po nástupiště – po uhašení malých ohnisek požáru členy jednotek SDH obcí vykonávaly činnost na tomto úseku převážně jednotky PO HZS SŽDC Ostrava a Přerov. Bylo provedeno zasypávání uniklých provozních kapalin sorbenty a jejich sběr na železničním přejezdu, v kolejišti a nástupišti. Následně byly prováděny práce na odstranění následků mimořádné události.

Úsek č. 4 shromaždiště evakuovaných osob – čekárna hlavní nádražní budovy železniční stanice Studénka – 107 nezraněných cestujících z vlaku pendolino bylo z druhého nástupiště přesunuto do čekárny hlavní nádražní budovy, kde PČR provedla jejich evidenci a ZZS MSK zkontrolovala jejich zdravotní stav. Pro tyto osoby byla zajištěna náhradní autobusová doprava dopravcem ČD, a.s., jeden autobus poskytl HZS MSK. Dále bylo zjištěno, že na uvedený spoj bylo 161 rezervací a počet palubního personálu byl šest osob. V průběhu evidence osob v čekárně byl ošetřen jeden pacient, nebyla však nutná jeho hospitalizace v nemocničním zařízení a byl propuštěn v doprovodu rodiny.

PČR měla za úkol zajistit vnitřní a vnější perimetr proti vstupu nepovolaných osob, střežení trosek vlaku a osobních věcí cestujících z vlaku. Zároveň probíhaly úkony zajištění a ohledání místa nehody, dokumentace místa zásahu, byly shromažďovány a dokumentovány stopy, probíhalo šetření příčiny vzniku dopravní nehody.

V 16.30 hodin byly ukončeny úkony ohledání a dokumentace místa nehody a místo zásahu bylo předáno veliteli jednotky HZS podniku SŽDC, s.o., oblastní ředitelství Ostrava. Tato jednotka dále ve spolupráci s jednotkou HZS podniku SŽDC, s.o., oblastní ředitelství Přerov likvidovala následky mimořádné události a ukončila svou činnost ve 23.06 hodin.

V průběhu zásahu se na místo mimořádné události dostavil ředitel HZS MSK plk. Ing. Zdeněk Nytra, ředitel ZZS MSK MUDr. Roman Gřegoř a náměstek ředitele PČR MSK pro vnější službu plk. Mgr. Radim Daněk. Za jejich doprovodu si místo mimořádné události následně prohlédli vládní a krajští představitelé – předseda vlády Bohuslav Sobotka, ministr vnitra Milan Chovanec, ministr dopravy Dan Ťok, ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček a hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.

Nasazené síly a prostředky složek IZS

HZS MSK a jednotky PO

Na místě události zasahovalo celkem 26 požárních automobilů a 65 hasičů ze sedmi jednotek PO (HZS MSK – stanice Bílovec, Nový Jičín, Ostrava­ Zábřeh, JSDH Studénka, JSDH Bílovec, HZS podniku SŽDC, s.o., oblastní ředitelství Ostrava a Přerov).

ZZS MSK a vozidla zdravotní dopravní služby

ZZS MSK vyslala na místo události pět posádek RZP, jednu posádku RLP, jednu posádku RV, jeden vrtulník LZS a pět vozidel zdravotní dopravní služby. Na místě celkem zasahovalo 27 zaměstnanců ZZS MSK.

PČR

Celkem bylo na místě zásahu nasazeno 115 příslušníků PČR z územního odboru Nový Jičín, speciální pořádkové jednotky, oddělení železniční policie a doprovodu vlaků, služby kriminální policie a vyšetřování, letecké služby, krizové intervence, oddělení tisku a prevence a vedení KŘP MSK.

Následky mimořádné události

V důsledku dopravní nehody byly na místě nehody dvě osoby usmrceny a 18 bylo zraněno. Pět osob bylo jednotkami PO zachráněno. Jedna ze zraněných osob zemřela v nočních hodinách v nemocničním zařízení. Zraněné osoby byly převezeny do nemocnic v Bílovci, Novém Jičíně, Fakultních nemocnic v Ostravě­ Porubě a Ostravě­ Fifejdách. V důsledku požáru, který vznikl bezprostředně po dopravní nehodě, byli zraněni dva pracovníci správce tratě, kteří pracovali u železničního přejezdu v době vzniku mimořádné události. Tito se svépomocí přepravili k ošetření do zdravotnického zařízení. Škoda v důsledku požáru po dopravní nehodě podle dosud zjištěných informací nevznikla, vyhořely pohonné hmoty z roztříštěných nádrží nákladního automobilu a část papírů, kterými byl proložen náklad. V důsledku mimořádné události byl dlouhodobě zastaven provoz na hlavní železniční trati vedoucí přes Studénku.

Činnost posttraumatického týmu

Jeden z členů týmu posttraumatické péče HZS MSK (dále jen „TPP“) byl na místě události již krátce po ohlášení mimořádné události, neboť v daném čase byl na stáži na stanici Nový Jičín. Následně byla v 09.18 hodin IBC Ostrava povolána k poskytnutí psychosociální pomoci osobám zasaženým mimořádnou událostí psycholožka ZÚ HZS ČR z Hlučína (psycholožka HZS MSK byla v době vzniku mimořádné události na dovolené) s tím, že VZ požadoval další dva členy TPP. Pro co nejmenší časovou ztrátu byli využiti jako další členové TPP příslušníci ZÚ HZS ČR vyškolení pro tuto činnost. Intervence probíhaly na místě zásahu, dále ve FNsP Ostrava a Městské nemocnici Ostrava­ Fifejdy. Na místě zásahu byli dále interventi PČR (pět příslušníků) spolu s psycholožkou PhDr. Zuzanou Baranovou, se kterými TPP HZS ČR úzce spolupracoval. Byl proveden monitoring zasažených osob, probíhaly intervence, zjišťovaly se potřeby, především byly poskytovány informace (linka v krizi, info o rozvozu zraněných po nemocnicích apod.). Ve večerních hodinách proběhla intervence formou rozboru zásahu se zasahujícími hasiči.

Specifika zásahu
neznámá konstrukce vlaků typu pendolino – všechny vlaky jsou v provozu, a proto nebyl možný nácvik vyprošťování osob z vlaku tohoto typu,
železniční trať je elektrifikovaná, zasahující jednotky PO musely dbát nezbytné opatrnosti vzhledem k nebezpečí úrazu elektrickým proudem (toto nebezpečí bylo eliminováno po vydání příkazu „B“ pracovníky SŽDC, s.o., ihned bylo vyžádáno zkratování trakčního vedení),
trosky z havarovaného vlaku a nákladního automobilu s návěsem a nákladem byly rozesety od železničního přejezdu po konec nástupiště železniční stanice Studénka, tedy na velké ploše a na vzdálenost asi 550 m od místa srážky,
na místě nehody se nacházelo velké množství osob zasažených mimořádnou událostí (zranění cestující, nezranění cestující, svědci), bylo nutné je rozdělit a poskytnout jim pomoc podle aktuální potřeby,
místo dopravní nehody se nachází asi 1,5 km od místa železničního neštěstí vlaku EC 108 Comenius z 8. srpna 2008, kdy došlo k nárazu jedoucího vlaku do spadlého rekonstruovaného silničního mostu na železniční trať,
zásah probíhal za horkého letního počasí, což kladlo vysoké nároky na všechny zasahující.

Pozitiva
včasné povolání dostatečného množství sil a prostředků složek IZS,
rychlost nasazení a efektivní spolupráce všech jednotek PO a složek IZS,
vysoké nasazení všech zasahujících osob podílejících se na řešení mimořádné události, jejich disciplinovanost a okamžité a důsledné plnění rozkazů a pokynů,
velmi rychlé vyproštění zaklíněných zraněných osob (01.08 hodin od zahájení vyprošťovacích prací byl vyproštěn poslední zraněný!)
možnost umístit nezraněné cestující z vlaku v samostatném a od události odděleném prostoru (čekárna hlavní nádražní budovy), tito tak nebyli sekundárně traumatizováni pohledem na následky mimořádné události a záchranné práce,
týlové zabezpečení, včetně zajištění pitného režimu, stravy a štábního kontejneru,
činnost posttraumatického týmu (poskytnutí intervence psycholožkou HZS ČR a členy TPP obětem, cestujícím i zasahujícím hasičům),
činnost tiskových mluvčích HZS MSK a PČR v místě mimořádné události (efektivní poskytování informací médiím),
nasazení speciální techniky a prostředků požární ochrany z výbavy HZS MSK (technický kontejner),
úspěšné použití HVZ a řetězových úvazků uvnitř vlaku (práce soustředěné na otevření karoserie vlaku zvenčí byly časově náročné a doba vyproštění by byla podstatně delší),
velmi rychlé vytýčení dostatečně velké uzávěry proti vstupu nepovolaných osob (vnější a vnitřní perimetr).

Negativa
zásah byl velmi náročný vzhledem k dlouhé době nasazení a vysokým teplotám vzduchu, proto muselo být zajištěno častější střídání zasahujících hasičů a také pitný režim a strava,
psychicky náročný zásah vzhledem k rozsahu a následkům mimořádné události,
nemožnost dopředu procvičit taktické postupy při vyprošťovacích pracích na vlaku typu pendolino,
velké množství přihlížejících osob a novinářů a nedisciplinovanost některých z nich.

plk. Ing. Petr ADAMUS, mjr. Ing. Radomír FEŠAR, por. Ing. Petr HOLUB, foto archiv HZS Moravskoslezského kraje

Reklasifikační cvičení USAR odřadu

Dne 17. června 2015 obdrželo operační a informační středisko MV­-generálního ředitelství HZS ČR cestou Evropské unie žádost o pomoc od republiky Kaznějovsko, kterou zasáhlo ničivé zemětřesení. Bylo rozhodnuto o nasazení těžkého USAR odřadu HZS ČR, který byl aktivován a připravoval se vyjet na pomoc této postižené zemi. Reklasifikační cvičení USAR odřadu HZS ČR „CZERT IER 2015“ podle metodiky INSARAG právě začalo.

USAR týmy jsou vytvořeny a připravovány pro vyhledávací a záchrannou činnost ze zřícených budov („USAR odřad“ z anglického Urban Search and Rescue). Tyto odřady jsou mimo jiné určeny pro nasazení na mezinárodní záchranné operace v případě zemětřesení nebo jiné mimořádné události následované zřícením budov. Problematikou mezinárodní humanitární pomoci při těchto katastrofách se zabývá Úřad OSN pro koordinaci humanitární pomoci („UN OCHA“ z anglického United Nations Office for Coordination of Humanitarian Affairs) a jeho INSARAG Sekretariát (z anglického International Search and Rescue Advisory Group), který vytvořil metodiku pro činnost USAR odřadů. Podle této metodiky jsou klasifikovány a po pěti letech reklasifikovány USAR odřady po celém světě. Klasifikace českého USAR odřadu proběhla v roce 2010 a proces reklasifikace vyvrcholil cvičením ve dnech 17. až 19. června 2015. Splněním tohoto náročného procesu se Česká republika zařadila mezi 29 zemí z celého světa, které se pyšní nejvyšší úrovní „HEAVY“. Celý reklasifikační proces byl detailně kontrolován mezinárodním týmem klasifikátorů, kteří velmi důkladně hodnotili plnění všech bodů, které obsahuje metodika INSARAG.

Metodika INSARAG byla přijata Rezolucí Valného shromáždění OSN č. 57/150 ze dne 16. prosince 2002, o posílení efektivity a o koordinaci pomoci při mezinárodních vyhledávacích a záchranných operacích. Celý proces klasifikace a reklasifikace USAR odřadů je nazýván INSARAG External (RE) Classifikation („IEC nebo IER“) a rozlišuje tři úrovně kapacity USAR odřadů – lehká (LIGHT), střední (MEDIUM) a těžká (HEAVY). Klasifikační cvičení je vyústěním dlouhodobého procesu přípravy českého USAR odřadu na splnění minimálních požadavků stanovených v metodice INSARAG, která má, mimo jiné, za cíl OSN omezit tzv. „katastrofickou turistiku“, tzn. zjednodušeně řečeno vytvořit databázi klasifikovaných USAR týmů a co nejvíce tak zamezit nepřipraveným a nedostatečně vybaveným záchranným jednotkám zasahovat v postižených oblastech. Český USAR odřad podstoupil reklasifikaci na úroveň HEAVY, což je nejvyšší úroveň připravenosti.

Příprava na cvičení

Záměrem IER bylo deklarovat, že český USAR odřad je po organizační, operační, taktické, technické a odborné stránce stále připraven v místě mimořádné události efektivně zasahovat jako HEAVY USAR odřad podle standardů INSARAG. Jde o dlouhodobý proces, jehož přípravy začaly již v roce 2013. Během těchto příprav byla uspořádána celá řada cvičení, školení a odborných výcviků členů USAR odřadu, např. 20. až 25. března 2013 evropské modulové cvičení MODEX v Bulharsku, kterého se účastnil střední USAR odřad tvořený příslušníky HZS Moravskoslezského kraje. Dále reklasifikační cvičení polského USAR odřadu v dubnu 2014 v Polsku, kterého se účastnil střední USAR odřad tvořený příslušníky HZS Moravskoslezského kraje. V rámci přípravy na reklasifikaci se uskutečnilo i odborné školení na téma první pomoc pro záchranářského psa v březnu 2014 v Brně pod vedením zástupců veterinární služby Policejního prezidia ČR. Na přípravě českého USAR odřadu na reklasifikaci se po odborné stránce podíleli tzv. mentoři, Mariusz Feltynowski a Marcin Kedra z Polska, kteří poskytli mnoho cenných rad a doporučení vedení USAR odřadu.

V první fázi reklasifikace muselo být šest měsíců před samotným cvičením předloženo tzv. Portfolio of Evidence, tedy soubor dokumentů, který komplexně a detailně popisuje organizaci českého USAR odřadu, systém jeho vyslání do zahraničí, financování, systém výběru, přípravy a výcviku členů USAR odřadu, vybavení apod. INSARAG Sekretariát v tomto období již jmenoval tým klasifikátorů, tedy skupinu odborníků z celého světa na činnosti USAR, který předloženou dokumentaci posoudil a schválil. Tím bylo oficiálně umožněno uspořádání reklasifikačního cvičení, na kterém měl být USAR odřad prověřen při praktických činnostech.

Průběh cvičení

Datum reklasifikačního cvičení bylo určeno na 17. až 19. června 2015. Místem konání praktických činností nasazení USAR odřadu v postižené zemi byl areál bývalého chemického provozu LACHEMA v Kaznějově.

Český USAR odřad úrovně HEAVY tvoří celkem 68 členů. Personální základna odřadu této úrovně je tvořena příslušníky HZS hl. m. Prahy a HZS Moravskoslezského kraje. Oba zmíněné HZS krajů jsou samostatně schopny vytvořit USAR odřad úrovně MEDIUM. Další členy týmu jmenuje MV­ generální ředitelství HZS ČR. Jedná se o velitele odřadu, statika, 10 kynologů a dva lékaře. Lékaře zajišťuje Úrazová nemocnice Brno na základě dohody o plánované pomoci na vyžádání v rámci integrovaného záchranného systému s MV-generálním ředitelstvím HZS ČR. Statik je příslušníkem HZS Libereckého kraje. Kynologové se vybírají ze skupiny kynologů předurčených pro mezinárodní záchranné operace, kteří jsou držiteli platných atestů Ministerstva vnitra ve specializaci S­ sutinové vyhledávání. Jde o profesionální kynology HZS ČR, Městské policie hl. m. Prahy a Policie ČR anebo současně o dobrovolníky z dalších kynologických neziskových organizací, které jsou na základě dohody o vzájemné pomoci na vyžádání ostatní složkou IZS. Velitelem USAR odřadu byl jmenován plk. Ing. Radim Kuchař z HZS Moravskoslezského kraje. USAR odřad při vyslání do zahraničí vystupuje jako jednotka MV­ generálního ředitelství HZS ČR, tedy jako Czech Emergency Response Team se specializací USAR („CZERT USAR“).

Činnosti CZERT USAR, i celý systém poskytování zahraniční humanitární pomoci ČR, hodnotil osmičlenný tým klasifikátorů. Jeho velitelem byl John Cawcut z Austrálie, dále zde byli odborníci z INSARAG Sekretariátu, Finska, Německa, Číny, Islandu, Belgie a Maďarska. Tato skupina odborníků hodnotila jednotlivé tematické okruhy (management, vyhledávání a záchrana, zdravotnická oblast, logistika) a úroveň schopnosti CZERT USAR zasahovat v rámci mezinárodních záchranných operací. CZERT USAR musel splnit všechny úkoly uvedené v tzv. Checklistu (kontrolní list), který má více než 120 bodů. Na cvičení bylo přítomno i 10 pozorovatelů ze zemí, které buď mají klasifikované USAR týmy nebo se teprve na tuto náročnou zkoušku připravují. Pozorovatelé byli zastoupeni těmito státy – Rusko, Saúdská Arábie, Slovensko, Bělorusko, Austrálie, Arménie nebo i vzdálená Jihoafrická republika.

Ještě před samotným cvičením se 16. června 2015 v Praze klasifikátoři seznámili s procesem poskytování humanitární pomoci ČR do zahraničí, systémem budování USAR odřadů u HZS ČR, jeho výcviku, vybavení, zdravotního zabezpečení apod. Část klasifikačního týmu shlédla prostory cvičení v Kaznějově a část týmu se přepravila do Ostravy dohlížet na aktivační proces ostravské části CZERT USAR. V průběhu prvního dne se uskutečnily i prohlídky operačního a informačního střediska MV-generálního ředitelství HZS ČR, kde probíhala aktivace a tvorba dokumentace CZERT USAR pro vyslání na humanitární pomoc do zahraničí.

Jako bod setkání a kompletace obou částí CZERT USAR byl určen areál Školního a výcvikového zařízení HZS ČR, středisko Brno (dále jen „ŠVZ HZS ČR“), kde proběhla veškerá kontrola materiálu a společné školení členů CZERT USAR před odjezdem do zahraničí. V těchto prostorech se uskutečnila i simulace odletu a příletu CZERT USAR do postižené země včetně všech nezbytných letištních procedur. V ranních hodinách 18. června se CZERT USAR přesunul do Kaznějova, kde probíhala praktická část nasazení týmu.

Námětem cvičení bylo ničivé zemětřesení, které zasáhlo „republiku Kaznějovsko“ dne 16. června v 23.00 hodin. Závažné škody byly zaznamenány zejména v regionu Plasko. Následkem zemětřesení byla totální destrukce většiny budov městské aglomerace a u zbylých stojících objektů byl předpoklad velmi narušené stability. Republika Kaznějovsko vyhlásila stav nebezpečí pro celé území státu. Hasičské záchranné sbory a všechny další záchranné složky Kaznějovska byly aktivovány a působily v nejvíce postižených oblastech. Republika Kaznějovsko však neměla dostatečné síly a prostředky na zvládnutí situace a proto se rozhodla požádat o zahraniční pomoc prostřednictvím mezinárodních organizací (UN­ OCHA a EU Monitorovací a informační centrum). Na základě této žádosti MV­ generální ředitelství HZS ČR aktivovalo USAR odřad v úrovni HEAVY.

Od 06.45 hodin probíhal na operačním a informačním středisku MV-generálního ředitelství HZS ČR rozhodovací proces o vyslání USAR odřadu. Ačkoli šlo o evropskou zemi, bylo rozhodnuto, vzhledem ke vzdálenosti, o letecké přepravě CZERT USAR a MV-generální ředitelství HZS ČR předběžně aktivovalo USAR odřad. V ranních hodinách tedy došlo ke svolávání členů odřadu, balení vybavení, lékařským prohlídkám členů odřadu a veterinárním prohlídkám psů před odjezdem, ke sběru informací o situaci v postižené zemi a k přípravě dokumentace týmu. V 08.30 hodin republika Kaznějovsko potvrdila nabídku české pomoci a MV-generální ředitelství HZS ČR mohlo oficiálně aktivovat USAR odřad. Celý tento proces sledovali a hodnotili klasifikátoři. Ve 12.30 hodin se obě části CZERT USAR začaly přesouvat do ŠVZ HZS ČR, kde bylo určeno místo shromáždění týmu. Do 15.30 hodin byl již celý USAR odřad shromážděn v Brně. Následně se uskutečnily briefingy s týmem a velením týmu o situaci v postižené zemi a úkolech USAR odřadu a byl přečten rozkaz generálního ředitele HZS ČR k vyslání jednotky na mezinárodní záchrannou operaci do republiky Kaznějovsko. V 18.30 hodin tým, po absolvování letištních, odletových a celních procedur, „odletěl“ do postižené země.

Tým „přiletěl“ do Kaznějovska 18. června 2015 v 04.00 hodin. Prvním úkolem bylo absolvování pasové kontroly, celního odbavení materiálu a navázání kontaktu s místními autoritami. Členům CZERT USAR byla udělena víza pro vstup do země, zkontrolováno vybavení lékařů zejména s ohledem na léky a opiáty a klasifikátoři poprvé podrobili velitele odřadu „křížovému výslechu“ s ohledem na dokumentaci týmu, procedury překročení hranic a jeho dalšího postupu. Na letišti vybudovali dva styční důstojníci CZERT USAR recepční centrum pro poskytnutí informací dalším přijíždějícím týmům. Vybudování recepčního centra na bodu vstupu do země prvním přijíždějícím USAR odřadem je totiž jedním z hodnocených úkolů podle INSARAG. Následovalo jednání se zástupci Kaznějovska, kteří předali základní informace a část mapových podkladů na cestu do nejvíce postiženého regionu Plasko. Po splnění těchto úkolů a zajištění přepravních prostředků pro přesun CZERT USAR do Plaského regionu se tým přesunul do postižené oblasti Kaznějovska.

Po příjezdu do Plas se vedení CZERT USAR účastnilo mítinku se zástupci místního samosprávy a místních záchranných jednotek podle mezinárodní terminologie obecně nazývané Local Emergency Management Authority, tzv. „LEMA“. Zde byly dohodnuty pravidla zapojení CZERT USAR do záchranných prací, předány mapy a informace o postiženém území, kontakty na místní záchranné jednotky a další podpůrné složky a byla dohodnuta další činnost CZERT USAR. Vzhledem k tomu, že CZERT USAR byl prvním zahraničním týmem v Kaznějovsku a podle dostupných informací již do Kaznějovska mířily další zahraniční záchranné týmy, vybudoval CZERT USAR štáb pro koordinaci zahraniční humanitární pomoci, tzv. „OSOCC“ (On­ Site Operations and Coordination Centre – Operační a koordinační centrum v místě mimořádné události), až do doby, kdy si tento štáb budou moci převzít odborníci na koordinaci mezinárodní humanitární pomoci. LEMA rovněž doporučila vhodný prostor pro vybudování základny týmu a velitel odřadu bez prodlení vyslal do této oblasti průzkumnou skupinu k posouzení vhodnosti prostoru.

Prostor pro základnu v Plasích, doporučený LEMA, se jevil jako vhodný, a proto se ihned po ukončení jednání s LEMA mohl celý tým přesunout do tohoto prostoru a zahájit stavbu operační základny. V tomto prostoru byl také vybudován OSOCC. Po třinácté hodině velitel odřadu vyslal průzkumnou skupinu do postižené oblasti, která, podle informace LEMA, zatím nebyla prozkoumána a byl zde předpoklad zavalených osob pod troskami budov a předpokládané nasazení CZERT USAR. Na základě výsledků průzkumu začala být nasazována první vyhledávací a záchranná družstva. Tak začalo zhruba 24hodinové nepřetržité praktické nasazení CZERT USAR na sutinách v areálu bývalého chemického provozu LACHEMA, kde bylo připraveno celkem 22 praktických scénářů v sedmi sektorech. Musely být demonstrovány všechny činnosti požadované v checklistu, např. vyhledávání živých obětí pod troskami budov pomocí psů i technickým zařízením (zejména štěrbinová kamera, echolokátor nebo bioradar), vyprošťovací práce, např. řezání betonu o tloušťce minimálně 300 mm, přesun 2,5tunového břemene manuálně a přesun dvacetitunového břemene mechanicky, stabilizace staticky narušených konstrukcí (stěn, stropů, vstupů apod.), průrazy (do stěn, stropů i podlah – specifikem je tzv. čistý průraz do podlahy bez padajících nečistot dovnitř průrazu, protože přímo pod ním je uvězněna osoba), záchrana z výšky a nad volnou hloubkou pomocí lanové techniky, poskytnutí předlékařské pomoci vyprošťovaným obětem, provedení amputace končetiny raněného v polních podmínkách apod. Jedním z požadovaných bodů checklistu je i spolupráce s cizím týmem, který byl demonstrován spoluprací se záchranným týmem z Arménie. V pátek 19. června 2015 v dopoledních hodinách byly ukončeny praktické činnosti CZERT USAR a začala demobilizace jednotky, která je rovněž jedním z hodnocených úkolů.

Po celou dobu cvičení se jak v areálu LACHEMA na sutinách, tak i na základně v Plasích, kde byl umístěn jak OSOCC, tak i velení CZERT USAR, pohybovali klasifikátoři, kteří hodnotili činnosti jednotky podle úkolů v checklistu. V případě nejasností kladli upřesňující dotazy nebo požadovali splnění doplňujících úkolů.

Vyhodnocení

CZERT USAR nakonec všechny požadované úkoly úspěšně splnil. Během závěrečného vyhodnocení konzultovali klasifikátoři s vedením CZERT USAR několik připomínek a doporučení pro jeho další činnost. V pátek 19. června 2015 odpoledne tak mohl být slavnostně předán INSARAG Certifikát, který deklaruje úroveň HEAVY pro český USAR odřad. Certifikát společně s plaketou INSARAG Sekretariátu převzal z rukou velitele klasifikačního týmu Johna Cawcuta náměstek generálního ředitele HZS ČR brig. gen. Ing. František Zadina, který všem účastníkům a organizátorům cvičení poděkoval za vynikající výkon. Na základě obhájení certifikátu se CZERT USAR bude moci dále aktivně zapojovat do mezinárodních záchranných operací v zemích postižených katastrofou s následkem zřícení budov. CZERT USAR se tak stal devětadvacátým týmem na světě, který dosáhl takto vysoké úrovně připravenosti. Platnost tohoto certifikátu je pět let. Členové USAR odřadu získali i právo nosit na své pracovní USAR kombinéze INSARAG nášivku deklarující jejich členství ve skupině elitních USAR týmů světa.

Klasifikátoři ocenili jak vysokou úroveň připravenosti CZERT USAR, tak i prostory v Kaznějovsku a Plasích, které byly velmi realistické a dobře připraveny. Dalším přínosem cvičení podle metodiky INSARAG byla zejména motivace k neustálému zlepšování odborných a technických schopností USAR odřadu. Během reklasifikačního cvičení nedocházelo jen k hodnocení českého USAR odřadu, ale i k oboustranné výměně zkušeností mezi klasifikátory, pozorovateli a českými zástupci USAR odřadu. Poděkování patří také mentorům USAR odřadu HZS ČR, Mariuszovi Feltynowskému a Marcinovi Kedrovi z Polska, kteří se více než rok podíleli na jeho přípravě na reklasifikaci.

kpt. Ing. Martin PÁVEK, MV-generální ředitelství HZS ČR, foto archiv autora
 

Program vzdělávání žáků, studentů a pedagogů v zónách ohrožení v Moravskoslezském kraji

Moravskoslezský kraj patří mezi nejlidnatější a průmyslově nejzatíženější regiony České republiky. Obyvatelstvo je ohrožováno řadou mimořádných událostí nejen průmyslového charakteru. Mezi nejvýznamnější události lze zařadit povodně a úniky nebezpečných látek. V zónách ohrožení žijí trvale statisíce obyvatel a také se v nich nachází řada významných objektů, které jsou typické vysokou koncentrací osob. Jednou z kategorií těchto významných objektů jsou školy. S cílem posílit připravenost obyvatelstva pro řešení mimořádných událostí, realizuje Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje program „Příprava žáků, studentů a pedagogů v zónách ohrožení (školy v zónách ohrožení)“.

Obrázek 1 Základní prvky systému havarijní připravenosti území Obrázek 1 Základní prvky systému havarijní připravenosti území Z pohledu havarijní připravenosti území je občan nejen ohroženým cílem, ale i aktivním prvkem systému, který se spolupodílí na své ochraně (viz obrázek 1). Jeho schopnost sebeochrany při vzniku mimořádné události může významně snížit možné následky. Plánovaná opatření ochrany obyvatelstva vycházejí z předpokladu, že občan má povědomí o ohrožení ve svém okolí, umí poznat varovný signál „všeobecná výstraha“ a zná základní postupy sebeochrany.

Pedagogové, žáci a studenti škol jsou ideální cílovou skupinou pro realizaci programů preventivně výchovné činnosti. Cílem Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje (dále jen „HZS kraje“), v návaznosti na již probíhající program Hasík CZ [1], je další systematická a periodická příprava žáků, studentů a pedagogů ve vytypovaných školách, které se nacházejí v zónách ohrožení.

Rizika na území Moravskoslezského kraje

Pro stanovení rizik vzniku jednotlivých typů mimořádných událostí na území Moravskoslezského kraje bylo provedeno tzv. mapování rizik [2], které bylo vstupem do selekce ohrožených škol. S využitím geografického informačního sytému a jednoduchých statistických a numerických analýz byly vybrány školy, které jsou ohroženy povodněmi, úniky nebezpečných látek nebo kombinací těchto rizik. Analýza zohledňovala všechny školy, které jsou ohroženy přirozenými a zvláštními povodněmi, úniky nebezpečných látek ze stacionárních zdrojů i úniky nebezpečných látek přepravovaných silniční a železniční dopravou. V těchto oblastech bylo identifikováno 663 škol. Pro jejich velký počet byla provedena užší profilace s ohledem na pravděpodobnost výskytu jednotlivých typů mimořádných událostí. Z ohrožujících mimořádných událostí byla vyloučena zvláštní povodeň a chemická havárie při přepravě nebezpečných věcí. Hodnoceny byly přirozené povodně Q20, Q100, dále Qmax v oblastech vysokého povodňového rizika a úniky nebezpečných látek ze stacionárních zdrojů. Příklad analýzy škol v zónách ohrožení prostřednictvím geografických informačních systémů je znázorněn na obrázku 2.

Jak už bylo zmíněno v úvodu, mezi nejvýznamnější mimořádné události v kraji patří povodně a úniky nebezpečných látek. Rozsáhlé povodně zasáhly území Moravskoslezského kraje zejména v letech 1997, 2006, 2009, 2010 a naposledy také v loňském roce. V souvislosti s těmito povodněmi zemřelo na území kraje několik desítek osob a stovky lidí byly evakuovány. V záplavových oblastech dochází do škol přibližně 31 tisíc dětí.

Pokud jde o úniky nebezpečných látek, v zónách ohrožení v okolí stacionárních zdrojů těchto látek žije přibližně 38 tisíc občanů, ve školách je ohroženo dalších asi 35 tisíc dětí. Za posledních 10 let došlo na území kraje k řadě havárií spojených s únikem nebezpečných látek do ovzduší. V souvislosti s nimi bylo přímo zasaženo přes 250 osob a stovky osob byly evakuovány.

Ohrožená školská zařízení

Obrázek 2 Školy v zónách ohrožení na BohumínskuObrázek 2 Školy v zónách ohrožení na BohumínskuV zónách ohrožení se vyskytuje celkem 190 škol (84 mateřských škol, 75 základních škol a 31 středních škol), které jsou ohroženy přirozenou povodní anebo únikem nebezpečných látek ze stacionárních zdrojů. Počty ohrožených škol dle charakteru ohrožení jsou uvedeny na obrázku 3. Identifikované školy byly dále analyzovány s využitím dat v databázích [3], které slouží pro účely přípravy na řešení mimořádných událostí a tvorby havarijních a krizových plánů. Jde zejména o údaje o počtech tříd, žáků, studentů a pedagogů.

Standardním preventivním nástrojem pro přípravu žáků základních škol je program Hasík CZ. Instruktoři programu ročně navštíví více než 60 % základních škol. Pro pedagogy jsou organizovány semináře, k implementaci problematiky ochrany člověka za mimořádných událostí do školních vzdělávacích programů. Program školy v zónách ohrožení je dalším nástrojem, který cíleně působí na pedagogy, žáky a studenty v ohrožených objektech.

Profilace programu školy v zónách ohrožení

Obrázek 3 Počty školských zařízení v zónách podle charakteru ohrožení Obrázek 3 Počty školských zařízení v zónách podle charakteru ohrožení Cílem vzdělávání v programu školy v zónách ohrožení je zvýšení povědomí žáků, studentů a pedagogů o rizicích v místě školy, varování před hrozícím nebezpečím a zásadách žádoucího chování. Bez ohledu na charakter ohrožení školy jsou cílové skupiny seznamovány se základy požární prevence a informovány o tom, kde mohou získávat další informace.

Ve vazbě na úniky nebezpečných látek je u škol předmětem programu informování o zásadách ukrytí s využitím ochranných vlastností staveb a použití improvizovaných prostředků individuální ochrany. Cílové skupiny ve školách, které jsou ohroženy povodní, získávají informace o opatřeních před povodní, zásadách evakuace, zásadách pro opuštění bytu, o obsahu evakuačního zavazadla.

Pro jednotlivé úrovně škol se forma implementace přípravy na konkrétní ohrožení liší.

V mateřských školách jsou s ohledem na nízký věk dětí cílovou skupinou pedagogové. Vzdělávání pedagogů mateřských škol probíhá v tříleté periodicitě, přičemž se prioritně využívá sloučení této přípravy s cvičeními k prověření vnějších havarijních plánů a havarijních karet, která mají rovněž tříletou periodicitu. Pedagogové ohrožených mateřských škol jsou aktivně zapojováni do realizovaných cvičení, ve většině případů jsou do cvičení zařazeni i děti z mateřské školy. Pedagogové mateřských škol ohrožených pouze povodní, kteří nejsou zapojováni do cvičení, jsou vzděláváni samostatně v tříleté periodicitě. Jejich proškolení zabezpečují instruovaní příslušníci úseku prevence a civilní nouzové připravenosti HZS kraje.

Žákům základních škol se informace předávají v návaznosti na již probíhající program Hasík CZ. Cílovou skupinou jsou žáci šestých tříd, kde je obsah stávajícího programu Hasík CZ rozšířen o tematiku navazující na konkrétní ohrožení školy. Vzdělávání žáků je zajištěno stávajícími instruktory, kteří jsou pro tyto účely proškoleni ze specifikace programu školy v zónách ohrožení. Výuku v základních školách v zónách ohrožení, ve kterých v současné době není realizován program Hasík CZ, zajišťují opět příslušníci úseku prevence a civilního nouzové připravenosti. Do těchto škol jsou dále přednostně směřováni noví instruktoři programu Hasík CZ s cílem zajistit co nejvyšší obsazenost těchto škol.

Výuka studentů na středních školách je prioritně cílena na 2. ročník a je zabezpečována příslušníky úseku prevence a civilního nouzové připravenosti HZS kraje. Pro tyto téměř dospělé osoby je do problematiky začleněno více informací o tom, kde získat aktuální informace o rizicích nejen ve škole, ale i v místě jejich trvalého bydliště, včetně vazby na legislativní prostředí, a o dalších cenných informačních kanálech. [5]

Zkušenosti s programem

Obrázek 4 Ukázka z realizace programu na střední školeObrázek 4 Ukázka z realizace programu na střední školeRealizace programu školy v zónách ohrožení byla v Moravskoslezském kraji zahájena v září 2014. V průběhu školního roku 2014/2015 příslušníci HZS kraje navštívili 92 % základních škol a 58 % středních škol v zónách ohrožení.

Při zahájení realizace programu vznikly obavy, jak bude problematika vnímána především studenty středních škol, mezi kterými jsou zastoupeny jak maturitní obory humanitního i technického zaměření, tak i obory učňovské. Zkušenosti však ukázaly, že pochyby byly zbytečné. Studenti středních škol jsou pro problematiku ochrany člověka za mimořádných událostí vhodnou cílovou skupinou, se kterou lze pracovat, zvláště pokud je probírané téma zasazeno do kontextu konkrétního rizika a doplněno o skutečné události, které se v jejich městě staly v minulosti.

Součástí přípravy žáků, studentů a pedagogů škol v zónách ohrožení je rovněž příprava ukázkových a preventivních materiálů a praktických pomůcek, vhodných pro všechny úrovně škol. Pro tyto účely byly například vyrobeny:
• sady zmenšenin pytlů ke stavbě hrází při povodních vyžívaných při demonstraci protipovodňových opatření,
• evakuační zavazadlo s ideálním vybavením,
• sady pro improvizovanou individuální ochranu.

Mimo standardní portály, které informují obyvatelstvo o rizicích v území a připravovaných opatřeních, jako je např. povodňový informační systém, byl vytvořen rovněž portál, který se zabývá problematikou chemických havárií [6]. Na stránkách HZS kraje jsou v sekci preventivně výchovná činnost [7] pravidelně zveřejňovány aktuální informace nejen pro žáky a studenty, ale také pro pedagogy.

Závěr

Příprava obyvatelstva k sebeochraně a vzájemné pomoci při mimořádných událostech a krizových situacích je kontinuální proces, jehož výsledky budou patrné až v delším časovém horizontu. Uvedený program školy v zónách ohrožení představuje jeden ze základních prvků komplexního vzdělávání občanů v oblasti bezpečnostních preventivně výchovných aktivit. Cílem HZS kraje je působit nejen ve školských zařízeních, nýbrž dále směřovat své aktivity do dalších významných objektů v zónách ohrožení, kterými jsou především zdravotnická a sociální zařízení, velká obchodní centra a další objekty, ve kterých se nachází větší počet osob. Prostředky k tomuto cíli může poskytnout i připravovaný zákon o prevenci závažných havárií [8], dle kterého se právě provozovatelé, pro které je stanovována zóna havarijního plánování, budou ve spolupráci s hasičským záchranným sborem kraje podílet na preventivně výchovné činnosti a informování obyvatelstva.

Pouze občan, vědom si rizik v okolí svého bydliště, zaměstnání či školy a znalý zásad žádoucího chování pro případ mimořádné události, je aktivním prvkem celého systému havarijní připravenosti území.

Použitá literatura a odkazy

[1] HZS MSK: Koncepce preventivně výchovné činnosti, Vzdělávání žáků základních škol v oblasti požární ochrany a ochrany obyvatelstva. [online]. Ostrava, 2005. [vid. 2015-05-25]. Dostupné z: http://www.hzscr.cz/clanek/hasici­ obcanum­ hasik­ koncepce.aspx.
[2] KRÖMER, Antonín, Petr MUSIAL a Libor FOLWARCZNY. Mapování rizik. 1. vyd. V Ostravě: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2010, 126 s. Spektrum (Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství), 68. ISBN 978-807-3850-869.
[3] HZS MSK: Databáze Krizové situace. Ostrava, 2014. Interní databáze.
[4] BLAŽKOVÁ, K., KRATOCHVÍLOVÁ, D., POKORNÝ, J. Výchova a vzdělávání obyvatelstva - příprava žáků, studentů a pedagogů škol v zónách ohrožení. In Sborník Ochrana obyvatelstva – Nebezpečné látky 2015. Ostrava: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2015. s. 10 – 13. ISBN 978-80-7385-158-3, ISSN 1803-7372.
[5] HZS MSK: Program dalšího rozvoje preventivně výchovné činnosti vybraných škol v Moravskoslezském kraji. Vzdělávání pedagogů, žáků a studentů v zónách ohrožení. Interní materiál. Ostrava: Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje, 2014.
[6] HZS MSK: Portál Chemické havárie. [online]. Ostrava, 2014. [vid. 2015-05-25]. Dostupné z: http://chemon.hzsmsk.cz/
[7] HZS MSK: Webová prezentace Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje. [online]. Ostrava, 2015. [vid. 2015-05-25]. Dostupné z: http://www.hzscr.cz/clanek/hasici­ obcanum­ preventivne­ vychovna­ cinnost­ preventivne­ vychovna­ cinnost.aspx
[8] Návrh zákona o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií), 2014 [vid. 2014-11-25]. Dostupné z: http://www.komora.cz/pro­ podnikani/legislativa­ a-normy/pripominkovani­ legislativy/nove­ materialy­ k-pripominkam/84-14-navrh­ zakona­ o-prevenci­ zavaznych­ havarii­ zpusobenych­ vybranymi­ chemickymi­ latkami­ t-3-7-2014.aspx.

kpt. Ing.Kateřina BLAŽKOVÁ, Ph.D., kpt. Ing. Danuše KRATOCHVÍLOVÁ ml., plk. Ing. Jiří POKORNÝ, Ph.D., MPA, HZS Moravskoslezského kraje, foto archiv autorů

Svatováclavský koncert pro nadaci

Správa Pražského hradu uvedla 27. září 2015 v rámci XI. ročníku koncertního cyklu „Hudba Pražského hradu“ Svatováclavský koncert Hudby Hradní stráže a Policie ČR v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha. Koncert se konal na podporu Nadace policistů a hasičů – vzájemná pomoc v tísni.

Zcela zaplněná katedrála s nadšením vyslechla skladby Zdeňka Lukáše a Stanislava Jelínka, který komponuje pro chrámové sbory větší i komornější kompozice, a skladby Jiřího Laburdy, jehož dílo obsahuje přes 350 skladeb.

Zpěv Miroslavy Časarové, Dany Šťastné, Ondřeje Sochy, Františka Zahradníčka a vystoupení Kühnova smíšeného sboru pod vedením sbormistryně Lenky Navrátilové vytvořily díky jedinečnému prostředí tohoto chrámu jeden z nejsilnějších zážitků dosavadních koncertů.

Celý koncert probíhal pod taktovkou šéfdirigenta Hudby Hradní stráže a Policie ČR plk. MgA. Václava Blahunka, Ph.D., a dirigenta této hudby plk. Mgr. Jiřího Kubíka.

Koncertu se zúčastnili významní hosté z Ministerstva vnitra, Policie ČR a HZS ČR, přátelé nadace a především nadační rodiny.

Nadaci policistů a hasičů podpořila finančním darem Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR, zastoupená jejím generálním ředitelem Ing. Jaromírem Gajdáčkem, Ph.D., MBA, a Česká podnikatelská pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group, zastoupená Ing. Ctiborem Luskem, kteří předali po zahájení koncertu šeky členům Správní rady nadace policistů a hasičů JUDr. Milanovi Štěpánkovi a JUDr. Jiřímu Kolářovi. Ředitel nadace PhDr. Vladimír Šutera, CSc., přítomné ujistil, že darované finance budou beze zbytku použity na pomoc nadačním rodinám.

Poděkování za náklonnost patří organizacím Česká pošta, s.p., Čepro, a.s., Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR, Česká podnikatelská pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group a všem policistům, hasičům a občanským zaměstnancům rezortu Ministerstva vnitra, kteří přispívají dobrovolně ze svých platů na konto nadace a tím pomáhají ulehčit život dětem policistů, a hasičů, kteří zemřeli při výkonu služby nebo v přímé souvislosti s ní nebo pro její výkon a policistům a hasičům těžce tělesně postiženým následkem zranění utrpěného v přímé souvislosti s výkonem služby.

Mgr. Hana PROCHÁZKOVÁ, foto archiv Zdravotní pojišťovny MV ČR
 

V tištěné podobě časopisu ještě najdete

V tištěné podobě časopisu ještě najdete

• VĚDA-VÝZKUM-ZKUŠEBNICTVÍ
Posouzení stavu kompozitních tlakových lahví po prodloužení jejich životnosti
kpt. Ing. Zdeněk Cáb

• Účinnost improvizované ochrany
Ing. Tomáš Dropa, Ing. Markéta Weisheitelová

• PŘÍLOHA
Metodická pomůcka pro označování, evidenci, manipulaci a ukládání písemností a jiných materiálů obsahujících zvláštní skutečnosti a postup při určování osob ke styku se zvláštními skutečnostmi
 

Print  E-mail