Den linky 112
Dne 11. února 2016 si Evropané připomněli Evropský den 112. Prostřednictvím tohoto jednotného evropského čísla tísňového volání se mohou lidé v nouzi dovolat pomoci záchranářů, a to ve všech státech Evropské unie.
Počátky projektu tísňové linky 112 v ČR sahají až do roku 1996. K 1. 1. 2003 pak bylo číslo 112 zprovozněno ve všech telefonních sítích na území ČR (do tohoto data bylo funkční pouze v mobilních sítích). V roce 2005 poté bylo dokončeno budování call center linky 112, od tohoto roku funguje v každém ze 14 krajů telefonní centrum obsluhující linku 112.
A jaké má tato linka jedinečné výhody?
• Operátoři linky 112 automaticky vidí polohu mobilního telefonu při tísňovém volání a adresu pevné telefonní stanice. To se může hodit například při noční dopravní nehodě, kdy volající nedokáže popsat, kde je. Stejně tak vděčí 112ce za život lidé, kteří se ztratili v horách.
• V případě obsazení všech pracovišť je hovor přesměrován na jiné centrum a volající to ani nepozná. Představte si hromadnou dopravní nehodu, při níž všichni okolo volají na nejrůznější tísňové linky a vy potřebujete oznámit jinou událost na druhé straně kraje.
• Jako jediné tísňové číslo lze linku 112 volat i se zamknutým telefonem a bez vložené SIM karty. V tomto případě se přenáší IMEI (výrobní číslo telefonu), takže ani takový hovor není zcela anonymní.
• Na 112 se dovolám i v případě, kdy nemám signál své sítě, ale je dostupný signál jiného operátora. V takovém případě obvykle displej mobilu ukazuje „SOS“, „Nouzové volání“ a podobně.
• Operátor zadá údaje do systému a rozešle datovou větou všem složkám zároveň. V případě, že například oznamujete těžkou dopravní nehodu, může 112ka ušetřit čas v porovnání s voláním linky 155 nebo 158 .
• Operátoři linky 112 jsou schopni odbavovat tísňové hovory nejen v češtině, ale i angličtině a němčině, v případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích.
Růžena Dudková HZS ÚK