Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Den linky 112

Dne 11. února 2016 si Evropané připomněli Evropský den 112. Prostřednictvím tohoto jednotného evropského čísla tísňového volání se mohou lidé v nouzi dovolat pomoci záchranářů, a to ve všech státech Evropské unie. 

 

KOPIS.JPGKOPIS.JPG
O zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání – 112 ve všech členských státech EU rozhodla již v roce 1991 Rada Evropských společenství.
Počátky projektu tísňové linky 112 v ČR sahají až do roku 1996. K 1. 1. 2003 pak bylo číslo 112 zprovozněno ve všech telefonních sítích na území ČR (do tohoto data bylo funkční pouze v mobilních sítích). V roce 2005 poté bylo dokončeno budování call center linky 112, od tohoto roku funguje v každém ze 14 krajů telefonní centrum obsluhující linku 112.
A jaké má tato linka jedinečné výhody?
• Operátoři linky 112 automaticky vidí polohu mobilního telefonu při tísňovém volání a adresu pevné telefonní stanice. To se může hodit například při noční dopravní nehodě, kdy volající nedokáže popsat, kde je. Stejně tak vděčí 112ce za život lidé, kteří se ztratili v horách.
• V případě obsazení všech pracovišť je hovor přesměrován na jiné centrum a volající to ani nepozná. Představte si hromadnou dopravní nehodu, při níž všichni okolo volají na nejrůznější tísňové linky a vy potřebujete oznámit jinou událost na druhé straně kraje.
• Jako jediné tísňové číslo lze linku 112 volat i se zamknutým telefonem a bez vložené SIM karty. V tomto případě se přenáší IMEI (výrobní číslo telefonu), takže ani takový hovor není zcela anonymní.
• Na 112 se dovolám i v případě, kdy nemám signál své sítě, ale je dostupný signál jiného operátora. V takovém případě obvykle displej mobilu ukazuje „SOS“, „Nouzové volání“ a podobně.
• Operátor zadá údaje do systému a rozešle datovou větou všem složkám zároveň. V případě, že například oznamujete těžkou dopravní nehodu, může 112ka ušetřit čas v porovnání s voláním linky 155 nebo 158 .
• Operátoři linky 112 jsou schopni odbavovat tísňové hovory nejen v češtině, ale i angličtině a němčině, v případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích.


Růžena Dudková HZS ÚK

Print  E-mail