Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XV ČÍSLO 3/2016

V části zaměřené na POŽÁRNÍ OCHRANU analyzujeme zásah na požár ethylenové jednotky v podniku Unipetrol RPA v Záluží u Litvínova, přinášíme výsledky kontrol požární bezpečnosti v zařízeních sociálních služeb, seznamujeme se změnami evidence příčin vzniku požárů a s novelou zákona o požární ochraně ve vztahu k čištění, kontrole a revizi spalinové cesty. Zkušenosti s nasazením nové verze simulátoru pro výcvik operačního řízení u HZS ČR naleznete v části časopisu zaměřené na oblast IZS. V bloku orientovaném na oblast OCHRANY OBYVATELSTVA A KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ informujeme o výsledcích prověřování připravenosti složek IZS a území v systému chemického monitoringu v Moravskoslezském kraji, přinášíme závěry XV. ročníku mezinárodní konference Ochrana obyvatelstva, seznamujeme s přípravou krizových štábů obcí s rozšířenou působností v Jihočeském kraji a se soutěží „Mladý záchranář – hasičem v akci“ pořádanou pro žáky základních škol.  

  • OBSAH Č. 3/2016 ROČNÍKU XV
  • Požár ethylenové jednotky
  • Kontroly zařízení sociálních služeb
  • Způsob čištění, kontroly a revize spalinové cesty
  • Optimalizace výuky problematik „bezpečnosti“ v pravidelném vzdělávání
  • Mladý záchranář – hasičem v akci
  • V tištěné podobě časopisu ještě najdete

OBSAH Č. 3/2016 ROČNÍKU XV

POŽÁRNÍ OCHRANA

Požár ethylenové jednotky Unipetrol RPA
Ing. Petr Králert, mjr. Ing. Zdeněk Bláha      
s. 4

Novela zákona o požární ochraně ve vztahu k čištění, kontrole a revizi spalinové cesty
kpt. Ing. Lukáš Hřebačka, kpt. Ing. David Schön, kpt. Mgr. Jakub Škoda  
s. 9

Změna evidence příčin vzniku požárů
kpt. Ing. Martin Podjukl  
s. 10

Aplikace zařízení využívající technologii 21. století
pplk. Ing. Marek Hütter  
s. 12

Souhrn metodických předpisů pro činnost jednotek požární ochrany
Ing. Martin Žaitlik  
s. 15

Způsob čištění, kontroly a revize spalinové cesty
kpt. Mgr. Jakub Škoda, kpt. Ing. Lukáš Hřebačka  
s. 15

INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM

Simulátor pro výcvik operačního řízení u HZS ČR
Ing. Radek Volný   
s. 16

Odezva na události nejen v Evropě
Mgr. Zuzana Cikhartová   
s. 18

OCHRANA OBYVATELSTVA A KRIZOVÉ ŘÍZENÍ

Prověřování připravenosti složek IZS a území v systému chemického monitoringu v Moravskoslezském kraji
kpt. Ing. Kateřina Blažková, Ph.D., kpt. Ing. Tomáš Přinosil   
s. 20

Optimalizace výuky problematik „bezpečnosti“ v pravidelném vzdělávání
pplk. Mgr. Jaromír Šiman   
s. 23

Ochrana obyvatelstva – Zdravotní záchranářství 2016
Mgr. Zbyněk Koukolík   
s. 24

Příprava krizových štábů obcí s rozšířenou působností v Jihočeském kraji
kpt. Mgr. Kamila Mráčková, plk. Ing. Milan Brabec       
s. 26

Mladý záchranář - hasičem v akci
kpt. Mgr. Jana Mejzlíková   
s. 28

INFORMACE

Historie personálního zabezpečování požární ochrany u organizací nebo právnických a podnikajících fyzických osob v ČSR, ČSSR a ČR
Specialista požární ochrany  
 
Ing. Ladislav Karda
s. 30
   
V dubnu odstartuje první ze série tradičních pohárových sportovních soutěží
kpt. Ing. Jan Pecl   
s. 33

PŘÍLOHY

Vyhláška č. 34/2016 Sb., o čištění, kontrole a revizi spalinové cesty
                                               
Statistická ročenka 2015   

                              

 

 

 

Požár ethylenové jednotky

Dne 13. srpna 2015 došlo k požáru ethylenové jednotky v podniku Unipetrol RPA v Záluží u Litvínova. Na likvidaci požáru se podílelo celkem 43 profesionálních a dobrovolných jednotek PO a odřad ze Středočeského kraje, který byl tvořen dalšími 14 jednotkami PO. Od vzniku požáru až po jeho likvidaci se na místě zásahu vystřídalo 499 profesionálních a dobrovolných hasičů. Na místě zásahu byl vyhlášen zvláštní stupeň požárního poplachu.

Průběh zásahu

Úsek č. 1 - ethylenová jednotka, požár potrubí

Vznik události byl na operační středisko HZS podniku Unipetrol RPA (OS HZSP) ohlášen operátorem ethylenové jednotky (EJ) v 08.48 hodin jako únik propylenu z roztěsněné příruby pod pojišťovacím ventilem.

Na místo zásahu byl vyslán kombinovaný hasicí automobil KHA 60 (KHA) ze stanice č. 2 a kontejnerový automobil (KA) s ropným kontejnerem ze stanice č. 1. K zásahu byl povolán rovněž KHA 54. Po příjezdu KHA 60 na místo zásahu a zahájení průzkumu došlo v 08.57 hodin k další explozi uniklého propylenu. Následně vznikl požár v místě roztěsněného přírubového spoje pod pojišťovacím ventilem č. 1 na potrubí plynného propylenu. V 08.54 hodin operační a informační středisko HZS Ústeckého kraje (KOPIS) vyhlásilo požární poplach pro jednotky Severní Energetická Komořany a jednotku SDH obce (JSDHO) Braňany.

V 08.57 hodin byla z OS HZSP na dispečink společnosti předána žádost o přerušení provozu na tramvajové trati a silnici 1/27. V 08.58 hodin požádal velitel zásahu (VZ) o vyhlášení 2. stupně požárního poplachu. V 09.00 hodin byla žádost z OS HZSP předána na KOPIS. V 09.01 hodin KOPIS vyhlásil poplach pro jednotky stanic Litvínov a Most. V 09.00 hodin byly uzavřeny přístupové cesty do zóny havarijního plánování v okolí areálu spuštěním signalizace ze záložního pracoviště - velínu dálkovodů. V 09.01 hodin byla prostřednictvím systému ozvučení areálu (SOA) spuštěna siréna „Únik hořlavých plynů“.

Přibližně v 09.02 hodin došlo vlivem tepelného namáhání potrubí DN-500 (přívod plynného propylenu z hlavy propylenové kolony) k jeho roztržení a následnému masivnímu úniku propylenu a jeho hoření. Po roztržení potrubí a následném hoření uniklého propylenu nasadila jednotka HZSP stabilní monitory.

Vozidlo KHA 54 č. 1 připojené na hydrant, zahájilo chlazení potrubního mostu zasaženého plameny lafetovou proudnicí automobilu. Dva zaměstnanci HZSP mezitím provedli průzkum v sousedících ulicích.

V 09.04 hodin přijely na místo zásahu KHA 54 č. 2 a KA s protiplynovým kontejnerem. V 09.05 hodin KOPIS vyhlásilo poplach pro JSDHO Horní Jiřetín, Lom, Litvínov­ obec, Meziboří, o minutu později pro JSDHO Louka u Litvínova a Osek.

V 09.06 hodin, během jízdy na místo zásahu, požádal VZ o vyhlášení 3. stupně požárního poplachu. V 09.09 hodin po příjezdu na místo zásahu a zjištění rozsahu události vyhlásil VZ evakuaci areálu s upřesněním, že na provozních jednotkách mají zůstat operátoři nutní pro havarijní odstavení výroben.

Přemístěný KHA 60 byl po příjezdu připojen na hydrant. Posádka uhasila hořící střechu stanice pro demineralizaci vody (dále demistanice). Jednotka HZSP dále nasadila dva přenosné monitory POK LMP 80 na chlazení potrubních mostů.

Posádka KHA 54 č. 2 v 09.17 hodin zprovoznila dva stabilní monitory, které použila pro chlazení technologického zařízení jednotky extrakce benzenu. Poté připojila KHA 54 na hydrantovou síť a nasadila monitor vozu na chlazení zasaženého mostu. V 09.23 hodin na místo zásahu vyjíždí územní řídicí důstojník.

V 09.33 hodin posádky KHA 60 a KHA 54 č. 2 připojily přenosný monitor a CAS 32 ze stanice Most na hydrantovou síť. V obdobnou dobu byl nasazen pro ochlazování potrubního mostu CAS 30 HZSP Severní energetická.

Na žádost VZ byl na místo zásahu dopraven přívěs s přenosnými monitory POK LMP 80 (3 kusy) a RM 24 (2 kusy) s hadicemi B. Monitory byly postupně nasazeny k dalšímu ochlazování potrubního mostu a tanku BTX (benzen­ toluen­ xylen), který obsahoval přibližně 150 tun.
Na úseku č. 1 bylo postupně nasazeno až 10 monitorů (5 přenosných, 2x CAS 30, 3x stabilní). Teplota tanku BTX byla později kontrolována v určených intervalech termovizí. V průběhu zásahu byla vyčleněna tříčlenná průzkumná skupina k vyhledání pohřešovaných osob, která provedla průzkum v okruhu 100 m od místa výbuchu.

Lokalizace na úseku č. 1 byla ohlášena v 09.23 hodin, kdy již nedocházelo k šíření požáru po potrubních mostech, a nebyla zasažena jiná technologická zařízení. V 09.30 hodin byla zprovozněna silnice 1/27 a tramvajové trati.

Situaci na místě výbuchu a následného požáru komplikoval velmi silný hluk hořícího plamene a unikajícího stlačeného vzduchu a páry, který znemožňoval ústní komunikaci i komunikaci hasičů a operátorů prostřednictvím radiostanic na místě zásahu. V průběhu zásahu byla zajišťována ochrana sluchu zasahujících špunty do uší. Přes tuto ochranu došlo k poškození sluchu zasahujících hasičů.

V 09.35 hodin byla zastavena vlaková doprava mezi Loukou u Litvínova a Litvínovem. V 09.51 hodin územní řídicí důstojník předal veliteli zásahu (VZ) informace o průběhu zásahu (pohřešuje se jedna laborantka, látku nelze hasit, musí se nechat kontrolovaně vyhořet). V 09.51 hodin byly přes KOPIS podány upřesňující informace o mimořádné události na MV­-generální ředitelství HZS ČR a starostům Litvínova a Mostu. V 09.54 hodin zasedal krizový štáb podniku a na místo zásahu se dostavila ředitelka územního odboru Most. V 09.56 hodin územní řídicí důstojník informoval VZ o možnosti nasazení a množství sil a prostředků, které byly připraveny před branou areálu.
V 10.37 hodin, kdy byl zásah na úseku č. 1 již relativně stabilizován, provádělo se potřebné chlazení potrubních mostů a technologických zařízení a podrobný průzkum, došlo ke vzniku požáru na pyrolýzní peci. Z důvodu šíření požáru na pyrolýzní pece a nedostatku požární techniky na místě zásahu vyhlásilo KOPIS v 10.49 hodin zvláštní stupeň požárního poplachu.

Střídání hasičů na úseku č. 1 probíhalo prostřednictvím zaměstnanců HZSP směn B a C. Do družstev provádějících ochlazování technologických zařízení, mostů a vyhledávání pohřešovaných osob byli zařazeni rovněž hasiči ze stanice Most, které následně vystřídali hasiči ze stanic Litvínov, Chomutov, Žatec, Teplice, Děčín a členové JSDHO Osek a Zabrušany.

V nočních hodinách se střídali příslušníci odřadu HZS Středočeského kraje (dále SČK). Nadále prováděli chlazení potrubních mostů a technologických zařízení.

V nočních hodinách ze 13. na 14. srpna 2015 příslušníci odřadu HZS SČK zřídili týlové stanoviště na parkovišti před objektem administrativní budovy, kde byly jednotky v průběhu dne shromažďovány. Dne 14. srpna mezi 11.00 a 12.00 hodinou byly jednotky odřadu HZS SČK vystřídány jednotkami HZS ÚK.

Dne 14. srpna přibližně ve 14.40 hodin bylo zaznamenáno pohasínání plamene na mostě. Po konzultaci s operátory EJ byly mírně odkloněny proudy chladící mosty. K opětovnému hoření již nedocházelo. Vodní proudy nasazené na chlazení byly upraveny tak, aby ředily plynnou směs propylenu a dusíku unikající z potrubí. Do místa úniku byla operátory EJ rovněž zajištěna zvýšená dodávka páry, přímo do propylenové kolony pak dodávka většího množství dusíku. Na místě zásahu se osobními plynovými detektory trvale měřila koncentrace uhlovodíků. Ve večerních hodinách byla operátory EJ vytvořena tzv. vodní uzávěra napuštěním spodní části hlavového potrubí propylenové kolony. Vytvořením vodní uzávěry byl omezen únik směsi propylenu a dusíku z potrubí ve směru od propylenové kolony.

Dalším krokem, nutným k umožnění havarijního odstavení EJ, bylo zaslepení „faklového potrubí“ hořáku EJ a přečerpání látek z tanku BTX a dalších hořlavin z technologického zařízení. Práce na zaslepování „faklového potrubí“ probíhaly od 11.09 hodin dne 15. srpna do 17. srpna, kdy bylo potrubí zaslepeno a ve 21. 23 hodin provedena těsnostní zkouška. Do družstev určených pro asistenci při zaslepování „faklového potrubí“ na mostě byli rovněž zařazováni příslušníci HZS ČR. Asistence a přípravné práce zpravidla probíhaly v dýchacích přístrojích v pohotovostní poloze, práce prováděné přímo na „faklovém potrubí“ pak v dýchacích přístrojích.

Likvidace mimořádné události na úseku č. 1 proběhla současně s ukončením celého zásahu dne 18. srpna 2015 v 09.40 hodin, kdy bylo místo události shledáno bez zvýšených rizik z hlediska možnosti opětovného vzniku požáru. Asistence HZSP pokračovala na místě zásahu do 23. září 2015, kdy probíhalo na obou úsecích vypouštění zbylých hořlavin z potrubí a technologických zařízení.

Monitoring situace v areálu videokamerou a termovizí instalovanou na palubě vrtulníku Policie ČR se uskutečnil v době přibližně od 09.55 do 16.45 hodin.

Pohřešované a ošetřené osoby (mimo zraněných zasahujících hasičů)

V průběhu zásahu bylo pohřešováno celkem šest osob a ohlášeno poranění uší řidiče kamionu následkem účinků tlakové vlny.

V 09.12 hodin požádal operátor EJ telefonicky OS HZSP o výjezd ZZS na demistanici, kde se měla nacházet poraněná laborantka. Přítomnost laborantky v objektu demistanice nebyla potvrzena. Podle pozdějších informací bylo zjištěno, že laborantka samostatně opustila prostory demistanice v počátku události. V 09.24 hodin VZ oznámil pohřešování dvou zaměstnankyň fy ISS Facility. Průzkumem byla jejich přítomnost na místě zásahu vyloučena.

V 09.58 hodin bylo ohlášeno na OS HZSP zranění uší řidiče kamionu na silničním terminálu České Rafinérské, a.s. Na místo zásahu bylo vysláno záchranné vozidlo jednotky HZSP. Posádka předala řidiče kamionu do péče záchranářů.

V 09.58 hodin bylo ohlášeno pohřešování dalšího zaměstnance fy Inelsev, v 10.25 hodin pak pohřešování dvou operátorů EJ. Následně bylo zjištěno, že všechny pohřešované osoby se nacházejí mimo místo zásahu.

Zranění zasahující hasiči

V 10.01 hodin byla oznámena nevolnost prvního z hasičů, z důvodu fyzického vyčerpáni a dehydratace. Postižený byl předán posádce ZZS. Zranění hasiči a hasiči vyčerpaní z důvodu přehřátí organismu byli ošetřeni na obou požárních stanicích HZSP. Hasiči se závažným poraněním sluchu byli průběžně transportováni vozidly ZZS do nemocnice v Mostě.

Úsek č. 2 - pyrolýzní pece, evakuace staré části areálu

V 10.06 hodin byla zaměstnancům HZSP předána prvotní informace o nutnosti uzavření přívodu hořlavin do pyrolýzních pecí („zhasínání pecí“). Operátory EJ byly následně na OS HZSP i hasičům na místě zásahu předány informace o pohybu mistra pyrolýzy v prostoru pyrolýzních pecí.

Ke vzniku požáru pece č. 9 a následnému rozšíření na sousední pec č. 10 došlo v 10.37 hodin. Dispečink společnosti požádal Policii ČR o obnovení uzavírky zóny havarijního plánování. V 10.44 hodin byla opět spuštěna signalizace uzavírky přístupových cest k areálu. V 10.47 hodin vydal VZ příkaz k evakuaci staré části areálu společnosti, která byla vyhlášena prostřednictvím SOA v 10.54 hodin.

Dne 13. srpna 2015 bylo evakuováno přibližně 3360 osob z obou částí areálu společnosti, 90 osob z dolu Centrum a přibližně 50 osob z prostoru bývalého dolu Hlubina nacházejících se v zóně havarijního plánování. Během evakuace nedošlo ke zranění žádné osoby.

Krátce po vzniku požáru na obou pecích došlo v 10.47 hodin rovněž k úniku pyrolýzního topného oleje na štěrkovou plochu jihovýchodně od pyrolýzních pecí a přenesení požáru na tuto plochu. Hašení požáru uniklého oleje zahájili členové JSDHO Meziboří a Litvínov pomocí proudnic na střední pěnu. Na hašení této části požáru byla velitelem úseku později nasazena CAS 32 HZSP United Energy. Příslušníci HZS ÚK ze stanice Litvínov vynesli po rozšíření požáru tlakové nádoby ze skladu jižně od velínu EJ. Následně se rovněž zapojili do hasebních prací.

V 10.43 hodin VZ požádal OS HZSP o výjezd kontejnerových automobilů s čerpacím kontejnerem (KCE) a kontejnerem - monitorem pro velkoobjemové hašení a zásobníky na pěnidlo (KZM). První jednotky PO byly nasazeny jižně od pyrolýzních pecí od 10.44 hodin, prvotní zásah provedli členové JSDHO Louka u Litvínova a JSDHO Lom se dvěma CAS 24 třemi proudy C 52. Dva proudy byly nasazeny na hašení požáru pod pecí. Třetí proud byl nasazen na hašení kabelových lávek ve směru šíření požáru na západ směrem k dalším pecím.

Z ulice na severní straně pyrolýzních pecí byly na hašení požáru postupně nasazeny stabilní monitory. V 10.59 hodin územní řídicí důstojník požádal KOPIS o zjištění množství nepolárního pěnidla u územních odborů HZS ÚK. V 11.00 hodin požádal VZ o nasazení norných stěn na řeku Bílinu. Před 12. hodinou došlo k nasazení KZM na křižovatce ulic v prostoru úseku č. 2. Z důvodu nedostatečné dodávky vody bylo hašení monitorem KZM po několika minutách přerušeno. Nedostatečný výkon KCE nasazeného u chladicí věže byl způsoben ucpáváním sít plovoucích čerpadel nečistotami z bazénu věže. Pomocí KCE byl dodáván pouze omezený objem vody pro KHA 54 č. 1 nasazený namísto KZM. Důvodem omezeného průtoku bylo střídavé čištění jednoho z plovoucích čerpadel KCE v bazénu chladicí věže. Čerpání bylo ukončeno po 14. hodině v souvislosti s nedostatkem vody na vodárnách areálu.

Hašení požáru uniklého pyrolýzního oleje na štěrkové ploše jihovýchodně od pyrolýzních pecí prováděli pomocí proudnic na střední pěnu po nasazení také zaměstnanci HZSP Doly Bílina (CAS 40), HZSP Synthos (CAS 32), HZSP Severní Energetické (KHA 32) a členové SDH Dubí­ Mstišov. Lokalizace požáru na jihovýchodní straně proběhla v 11.15 hodin. Po uhašení požáru na štěrkové ploše prováděly tyto jednotky PO hašení a chlazení technologického zařízení pyrolýzních pecí monitory z východní strany.

V 11.24 hodin bylo všem přijíždějícím jednotkám PO, které ještě nezasahovaly uvnitř areálu, nařízeno, aby z důvodu možného nebezpečí a ohrožení zasahujících jednotek PO setrvaly před branou číslo 4 a nevjížděly do areálu. V případě přímého ohrožení zasahujících jednotek PO, by zasáhly jednotky PO připravené před branou areálu. V 11.29 hodin územní řídicí důstojník nařídil všem jednotkám HZS ÚK klid v radiové síti a po konzultaci s ředitelkou ÚO Most, požádal KOPIS o vyslání velkoobjemového čerpadla Somati z ÚO Litoměřice, jako zálohu pro případ poruchy nasazeného velkoobjemového čerpadla. V 11.55 hodin proběhlo na Hoře Svaté Kateřiny měření pomocí měřícího vozidla z ÚO Ústí nad Labem. Další měření ovzduší prováděla stejná jednotka v obcích Brandov, Nová Ves v Horách, Horní Jiřetín, Mníšek, Klíny, Český Jiřetín, Mikulovice a Janov.

Ve 12.28 hodin byly poskytnuty informace krajské hygienické stanici. Ve 12.59 hodin se na místo MU dostavila jednotka z ÚO Litoměřice s velkoobjemovým čerpadlem Somati. Toto čerpadlo bylo nasazeno ve 14.23 hodin v návaznosti na pokles zásoby vody ve vodárenském systému. Hašení a ochlazování pyrolýzních pecí z jižní strany se po prvotním nasazení jednotek PO provádělo monitorem vozidla KHA 54 ze stanice č. 2 HZSP. Ve 13.05 hodin byly nasazeny tři přenosné monitory z HZSP Synthos Kralupy. Dva monitory z jižní strany, jeden ze strany západní uvnitř technologie pyrolýzních pecí v prostoru středového kanálu havarijní jímky. Dodávka vody do vozidel probíhala z hydrantové sítě. Po instalaci dálkové dopravy vody hadicemi z jezera Jiřetín byla nasazená požární technika napojena na tento systém. Ve 13.16 hodin KOPIS povolalo na místo zásahu chemickou laboratoř Třemošná. Ve 13.31 hodin územní řídicí důstojník požádal KOPIS o zajištění cisterny s PHM, ve 13.49 hodin pak o zajištění ochrany sluchu (špunty do uší) a respirátory pro zasahující hasiče (tyto prostředky zajistila ředitelka ÚO Most) a ve 14.49 hodin o vyslání dalšího velkoobjemového čerpadla Somati ze Středočeského kraje. V 15.40 hodin se na místo zásahu dostavila tři měřicí vozidla (ÚO Ústí nad Labem, Česká Kamenice, Chemická laboratoř Třemošná). Územní řídicí důstojník rozhodl o místě nasazení.

V 16.20 hodin z důvodu vysokých teplotních podmínek v místě zásahu, vzhledem k častému střídání zasahujících příslušníků a z důvodů postupného využití všech záložních sil a prostředků před branou areálu nabídli příslušníci operačního výjezdu MV­ GŘ HZS ČR vyslání odřadu ze Středočeského kraje na pomoc zasahujícím jednotkám PO.

V 16.28 hodin vyjel odřad ze Středočeského kraje, který na místo zásahu přijel v 18.00 hodin. V 19.00 hodin z důvodu blížícího se večera a potřeby lepšího osvětlení obou úseků byla na místo zásahu povolána jednotka ZÚ HZS ČR ze Zbirohu s osvětlovací technikou.

Účinnost hašení požáru na úseku č. 2 byla výrazně komplikována vysokou teplotou, členitostí a výškou technologického zařízení pyrolýzních pecí, objemem a neustálým přísunem hořlavin, nízkými výkony nasazených proudů v počátku zásahu a současným nasazením proudů na vodu i pěnu.

K eliminaci šíření požáru z prostoru pyrolýzních pecí na další technologické zařízení EJ bylo nutné uzavření hraničních (tzv. Rhefla) armatur. Tyto armatury nebylo možné uzavřít pomocí elektropohonů z důvodu poškození instalací pro měření a regulaci. K ručnímu uzavření armatur byla vytvořena šestičlenná skupina složená ze dvou zaměstnanců HZSP a čtyř operátorů EJ. Uzavírání armatur na pyrolýzních pecích BA 102, 104, 105 a 106 probíhalo od 14.40 do 21.10 hodin. Armatury pecí č. 8 a č. 10 se nepodařilo uzavřít kvůli zasažení požárem. Uzavřeny byly dodatečně až po uhašení požáru.

Požár pyrolýzních pecí byl lokalizován po 18.00 hodině, kdy byla zajištěna dodávka vody pro úsek č. 2 dálkovou dopravou vody. Po uhašení požáru pecí a jejich částečném ochlazení se v pravidelných intervalech (30 minut) monitorovala teplota technologického zařízení termovizí. Po likvidaci požáru byl interval měření prodloužen na 60, později na 120 minut.

Úplná likvidace požáru v prostoru pyrolýzních pecí byla ohlášena 14. srpna v 09.31 hodin. Pravidelná měření teplot a kontroly zařízení pokračovaly až do ukončení zásahu dne 18. srpna v 09.40 hodin.

Po zásahu byla u všech hasičů zasahujících v prostoru areálu nařízena mimořádná preventivní zdravotní prohlídka.

Dálková doprava vody

Dne 13. srpna ve 14.14 hodin byl na OS HZSP ohlášen vedoucím výrobny vodní hospodářství (VVH) nedostatek vody ve vodárenském systému areálu. Po telefonické konzultaci s vedoucím VVH o stavu vody VZ ve 14.23 hodin rozhodl o nasazení KCE ze stanice Litoměřice na vodárny na severním svahu. Posádka stanice Litoměřice zřídila čerpací stanoviště u chladicích věží na severním svahu areálu ve 14.42 hodin. KCE odřadu HZS SČK byl od 15.05 hodin připraven jako záložní a jeho posádka spolupracovala s posádkou velkokapacitního čerpadla z HZS ÚK.

Z bazénů na severním svahu, směrem k bráně č. 4, bylo jednoduché hadicové vedení 6“ položeno pomocí KA z hadicového kontejneru. Jižním směrem od brány č. 4 byly postupně nasazeny 6“ hadice HZSP. Na instalaci vedení dálkové dopravy vody byly postupně nasazeny jednotky HZSP a JSDHO Tuchořice, Bystřany­ Úpořiny, Cítoliby, Litoměřice, Líšťany a Duchcov.

Dálková doprava vody byla spuštěna v 16.21 hodin.

Po zajištění dálkové dopravy vody z vodáren na severním svahu VZ rozhodl o přesunutí KCE HZSP od východní chladicí věže na vodárenské jezero Jiřetín. Hadicové vedení dálkové dopravy vody (DDV) bylo z KA a hadicových kontejnerů položeno na silnici 255/3 Záluží­ Komořany a místní komunikaci směrem k jižní bráně areálu v 15.43 hodin. K nainstalování KCE HZSP došlo v 17.51 hodin. Dodávka vody byla zahájena v 17.57 hodin. Na vodárenské jezero Jiřetín bylo od přibližně 02.00 do 10.00 hodin dne 14. srpna nainstalováno rovněž čerpadlo Williams HZSP Synthos jako záložní pro případ výpadku KCE HZSP.

V 18.15 hodin VZ oznámil, že požární technika na úseku č. 2 byla odpojena od hydrantové sítě a je plně zásobována DDV. Po instalaci DDV docházelo k postupnému nárůstu objemu vody ve vodárenském systému areálu, tzn. dostatečné zásobě vody pro technologie provozů a dodávku hydrantové vody na úseku č. 1.

Instalace norných stěn

Na základě žádosti zaměstnanců VVH předané telefonicky 13. srpna v 10.50 hodin bylo rozhodnuto o preventivním nasazení norných stěn, které byly nainstalovány na jednotné kanalizaci biologické čistírny (BIČ) č. III (sorpční) a na řece Bílině, v místě stabilního havarijního profilu (SHP) (sorpční + pevná - žebříčková) a Bílém potoce (sorpční). Instalace těchto stěn probíhala do 12.15 hodin. Následně byla instalována nafukovací norná stěna u sídliště ČD Most.

V průběhu zásahu došlo ke zvýšení zákalu vody v dešťové kanalizaci vlivem vyplavení nečistot z potrubí hydrantové vody. Únik látek ohrožujících životní prostředí mimo areál společnosti ale zaznamenán nebyl. Měření znečištění vodních toku v okolí areálu provedla ČIŽP ve dnech 13. a 17. srpna. Jak průběžnými kontrolami hasičů, tak měřením ČIŽP se nepotvrdila kontaminace uhlovodíky, ani jiné výrazné znečištění vodních toků vodou použitou pro hasební zásah.

O demontáži norných stěn VZ rozhodl 17. srpna v 18.00 hodin. Následně byly stěny odinstalovány s výjimkou sorpčních stěn na SHP Bílina a BIČ III.

Krizový štáb podniku

Jednání probíhala za účasti vedení společnosti, zástupců EJ, územního řídicího důstojníka a dalších zástupců HZS ČR, Policie ČR, VZ, ostrahy areálů, zástupců facility managementu a dalších specialistů. Štáb zajišťoval koordinaci provozu výrobních jednotek v areálu společnosti a podporu (strava, PHM a další) potřebnou pro zasahující složky, operátory a specialisty provádějící havarijní odstavení EJ.

V rámci spolupráce štábu a Policie ČR byla koordinována doprava mezi Mostem a Litvínovem (přes obce v okolí areálu), přístupy zaměstnanců potřebných pro provoz jednotek, příprava vyšetřování události, předávání informací představitelům obcí a médiím prostřednictvím tiskových mluvčích HZS ČR a společnosti Unipetrol.

Strava pro zasahující byla během 13. a 14. srpna dopoledne zajištěna formou balené vody a baget jak prostřednictvím HZS ÚK, tak facility managementu. Od poledních hodin 14. srpna byla zprovozněna kuchyně s jídelnou v administrativní budově. Teplá strava se připravovala třikrát denně.

Výrazným projevem obou požárů byl kouř vznikající v počátku požáru na úseku č. 1 při vyhořívání propylenu a následně na úseku č. 2 hořením uhlovodíků při požáru pyrolýzních pecí. Měřením uvnitř a v okolí areálu i v obcích v okolí zóny havarijního plánování nebyly, kromě velkého množství sazí, zaznamenány zvýšené koncentrace škodlivin v ovzduší.

Příčina vzniku požáru

Příčina vzniku požáru nebyla dosud stanovena.

Specifika zásahu

Celková spotřeba vody pro zásah byla 154 600 m3. Do vodárenských zařízení areálu bylo načerpáno v souvislosti s požárním zásahem a následným režimem chlazení 145 000 m3 surové - tzv. čerstvé vody a 9600 m3 vody bylo do areálu přečerpáno mobilním čerpacím kontejnerem HZSP přímo z vodárenského jezera Jiřetín.

Pozitiva
- včasné vyhlášení evakuace v podniku (postupně evakuováno více než 3500 osob),
- disciplinovanost všech zasahujících jednotek PO s ohledem na vysoké nebezpečí hrozící při požáru,
- dostačující počet sil a prostředků pro nasazení v době rozšíření požáru - včasné vyhlášení zvláštního stupně požárního poplachu,
- vytvoření úseků,
- funkční hydrantová síť v podniku,
- dobrá spolupráce se složkami IZS, včasné uzavření silnic v okolí areálu, zastavení tramvajové a železniční dopravy,
- měření ovzduší,
- včasné povolání náhradních velkoobjemových čerpadel a zásob nepolárního pěnidla,
- zajištění týlových prostor pro hasiče (odpočinek, nápoje, strava).

Negativa
- extrémně silný hluk na místě zásahu (poškození sluchu u zasahujících hasičů, po zásahu nutnost lékařského vyšetření, u postižených následná léčba - medikace, barokomora),
- vysoké venkovní teploty nad 30 °C,
- přívod hořící látky (propylenu) na úseku č. 1 nebylo možné uzavřít (do flérových potrubí nesmí být z bezpečnostních důvodů instalované armatury), propylen se musel nechat kontrolovaně hořet a pro uzavření byly zvoleny speciální způsoby,
- několik druhů hořlavých látek na úseku č. 2 (kapaliny, plyny) v kombinaci s vysokou teplotou technologického zařízení pyrolýzních pecí,
- z počátku nedostatečné množství nápojů a stravy s ohledem na vysoké venkovní teploty a velmi velký počet nasazených hasičů, později vyřešeno zprovozněním jídelny v administrativní budově (zajištění prostor pro stavování a odpočinek zasahujících hasičů).

Ing. Petr KRÁLERT, HZSP Unipetrol RPA, mjr. Ing. Zdeněk BLÁHA, HZS Ústeckého kraje, foto archiv HZS Ústeckého kraje
 

Kontroly zařízení sociálních služeb

V období od 16. března do 30. září 2015 se uskutečnily kontroly činností právnických osob a podnikajících fyzických osob, které provozují sociální služby spojené s ubytováním v zařízeních sociálních služeb. Senioři jsou z hlediska požární prevence významnou skupinou obyvatelstva. Vzhledem k demografickému vývoji je zřejmé, že seniorů bude v naší populaci přibývat. Zároveň budou přibývat také zařízení poskytujících sociální a zdravotní služby spojené s ubytováním seniorů a psychicky a fyzicky handicapovaných osob. Z hlediska statistiky nejsou počty požárů v těchto zařízeních nijak významné, následky však bývají vzhledem ke složitosti zásahu a problémové evakuaci závažné.

Požární ochrana

Výsledky provedených kontrol poskytují přehled o tom, jaká je situace v těchto zařízeních z hlediska požární ochrany a především podklady k další práci v této oblasti.

Kontroly byly zaměřeny především na zhodnocení proveditelnosti evakuace osob silami a prostředky provozovatele zařízení a záchranu osob jednotkami požární ochrany a na prověření aktuálnosti a správnosti zpracování dokumentace zdolávání požárů a požárního evakuačního plánu. V každém kraji bylo provedeno 20 kontrol. Výjimkou byl Karlovarský kraj, kde vzhledem k nízkému počtu provozovaných zařízení bylo provedeno pouze 16 kontrol. Zařízení byla vybrána z registru zařízení sociálních služeb a na základě místních znalostí příslušníků HZS ČR vykonávajících kontrolní činnost. Celkem tak bylo zkontrolováno 276 zařízení. V rámci metodického vedení byli příslušníci HZS ČR určení pro kontrolu těchto zařízení upozorněni na to, že primárním cílem těchto kontrol není ukládání pokut za zjištěné nedostatky. I přes velký počet zjištěných nedostatků bylo zahájeno pouze pět správních řízení o uložení pokuty.

Z celkového počtu 276 kontrolovaných zařízení bylo 274 zařízení provozujících činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím. Velký počet nedostatků souvisí s chybným začleněním do kategorií požárního nebezpečí, kdy provozovaná činnost nebyla vyhodnocena jako činnost, u které nejsou běžné podmínky pro zásah podle § 4 odst. 2 písm. j) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů. Dalším významným problémem je zajištění provozuschopnosti požárních dveří na únikových cestách, kde požadavky požární ochrany naráží na možnosti a potřeby klientů zařízení. Uzavřené požární dveře mohou být pro klienty těchto zařízení obtížně překonatelnou překážkou. Neméně složitá je pak situace pro personál při manipulaci s klienty, kteří nejsou schopni samostatného pohybu. Řešením se pak stává blokování dveří klínky nebo demontáž samozavíračů na dveřích.

Problematické je také udržování trvale volných únikových cest a jejich využívání způsobem nezvyšujícím požární riziko. Ve snaze vytvořit příjemné domácí prostředí, které pozitivně působí na psychický stav klientů, se zapomíná na požadavky požární bezpečnosti. Prostory chráněných únikových cest byly v řadě případů využívány pro setkávání klientů a pro trávení volného času. Nejednou museli příslušníci HZS ČR při kontrole vysvětlovat důležitost zákonných povinností a vliv těchto opatření na evakuaci a průběh zásahu při vzniku mimořádné události.

Preventivně výchovná činnost

Leták určený pro klienty zařízeníLeták určený pro klienty zařízení

Příslušníci HZS ČR se při těchto kontrolách věnovali ve zvýšené míře právě preventivně výchovné činnosti. Ačkoli to není jejich zákonná povinnost, příslušníci HZS ČR osobně projednali výsledky každé kontroly se statutárním orgánem kontrolovaného zařízení, vysvětlili důvod prováděných kontrol a na základě sestaveného dotazníku a přímé komunikace s odpovědnými osobami a personálem zjistili problémové oblasti v těchto zařízeních z hlediska požární ochrany. Každé zařízení také obdrželo několik informačních materiálů určených zvlášť pro statutární orgán, personál a klienty zařízení – seniory, kde jsou upozorňováni na své hlavní povinnosti na úseku požární ochrany. Tato část kontroly byla provozovateli zařízení vesměs velmi kladně hodnocena. Členem kontrolní skupiny byl také příslušník HZS kraje z úseku IZS, jehož úkolem bylo seznámit se s konkrétním prostředím zařízení, s možnostmi přístupu k objektu, popřípadě navrhnout provozovateli zařízení provedení námětového cvičení za účelem ověření možností evakuace v případě vzniku mimořádné události.
Na základě vyplněných dotazníků bylo zjištěno následující:

- největším problémem ve vztahu k požární ochraně je ve většině případů nedostatek finančních prostředků na zajištění případné rekonstrukce objektu, potřebného počtu personálu, údržby a provozuschopnosti požárně bezpečnostních zařízení a evakuačních prostředků,
- častým problémem je nesplnění technických podmínek pro zajištění evakuace osob z důvodu nefunkčních samozavíračů na dveřích na chráněných únikových cestách nebo umístění nábytku na chráněných únikových cestách,
- pouze ve čtvrtině objektů bylo v posledních 10 letech provedeno námětové nebo taktické cvičení. Většina provozovatelů kontrolovaných zařízení však projevila opravdový zájem o spolupráci s HZS kraje a provedení těchto cvičení,
- většina provozovatelů kontrolovaných zařízení si uvědomuje riziko spojené s obtížnou evakuací klientů v případě požáru a hledá možnosti řešení.

Personální situace v zařízeních

Součástí prováděných kontrol bylo zjišťování personální situace v zařízeních. Výsledky potvrdily předpoklad, že počet personálu v nočních hodinách je minimální. Případná evakuace všech klientů před příjezdem jednotky požární ochrany je ve většině případů neproveditelná. Důvodem minimálního počtu personálu v nočních hodinách je nedostatek finančních prostředků. Vhodným řešením je samozřejmě instalace elektrické požární signalizace, což si však vyžádá zvýšené počáteční finanční náklady. Nutno však konstatovat, že personál vykonávající noční službu je ve většině případů správně proškolen a zná své povinnosti, čímž může významně přispět k úspěšnému zvládnutí situace.

Průměrný počet personálu, lůžek a klientů

Průměrný počet personálu

Průměrný počet lůžek

Průměrný počet osob schopných pohybu

Průměrný počet osob neschopných pohybu

Průměrný počet klientů na jednoho zaměstnance

Denní provoz

Noční provoz

denní provoz

noční provoz

24

3

79

39

40

4

24

Druhy a počty zjištěných nedostatkůDruhy a počty zjištěných nedostatků

Díky provedeným kontrolám byly získány konkrétní poznatky, na jejichž základě lze činit další kroky ke zlepšení situace v zařízeních sociálních služeb a zlepšení podmínek požární bezpečnosti v těchto zařízeních.

kpt. Ing. Jitka PICKOVÁ, MV­-generální ředitelství HZS ČR, foto kpt. Ing. Lukáš HŘEBAČKA, MV­-generální ředitelství HZS ČR a Bruntálský a krnovský deník

Způsob čištění, kontroly a revize spalinové cesty

Dne 29. ledna 2016 nabyla účinnosti vyhláška č. 34/2016 Sb., o čištění, kontrole a revizi spalinové cesty, která je přílohou tohoto čísla časopisu. Uvedená vyhláška je prováděcím právním předpisem k ustanovení § 43 až § 47 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů.

Nová vyhláška převzala část znění z nařízení vlády č. 91/2010 Sb., o podmínkách požární bezpečnosti při provozu komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv, které bylo zrušeno zákonem č. 320/2015 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů (zákon o hasičském záchranném sboru). Tyto právní předpisy mají za úkol definovat bezpečný provoz spalinových cest, nápravná opatření a účinný dozor nad jeho dodržováním.

Vyhláška upřesňuje mimo jiné podmínky způsobu čištění, kontroly a revize spalinové cesty, stanoví lhůty pro čištění a kontroly spalinové cesty a uvádí vzory písemných zpráv o provedeném čištění, kontrole a revizi spalinové cesty.

kpt. Mgr. Jakub ŠKODA, kpt. Ing. Lukáš HŘEBAČKA, MV­-generální ředitelství HZS ČR
 

Optimalizace výuky problematik „bezpečnosti“ v pravidelném vzdělávání

Chceme­ li dosáhnout maximální připravenosti na předcházení mimořádným událostem a na jejich zvládání, nesmíme zapomenout na podstatnou část společnosti, tj. obyvatelstvo. Kromě vzdělávání odborníků, budování systému a pořizování techniky je nutné se zaměřit také na jeho vzdělávání.

Rozdíly v úrovni výuky

Příprava obyvatelstva k získávání znalostí a dovedností vedoucích k prevenci a zvládání mimořádných událostí, k ochraně vlastního zdraví a života přispěje významnou měrou ke zvýšení připravenosti celé společnosti. To představuje nastavení funkčního systému výchovy a vzdělávání obyvatelstva, jehož základem by měl být standardní vzdělávací proces doplněný a rozvíjený o další projekty a akce.
Pravidelné vzdělávání je totiž jediná forma přípravy, při které se informace předávají postupně, lze je opakovat, utvrzovat, procvičovat a tím získávat dovednosti, což v konečném důsledku přispívá i ke změně postojů k otázce vlastní bezpečnosti. Ale hlavně takto získané znalosti si dokáže jedinec v kritické situaci snadněji vybavit a jednat „automaticky“. Jednorázová informace nikdy nesplní tento účel.

V systému pravidelného vzdělávání došlo k řadě změn a úprav, které specifikovaly výuku ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí v mateřských, základních a středních školách. V roce 2012 provedlo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (dále jen „RVP ZV“), což je závazný kurikulární dokument, ze kterého základní školy musejí vycházet při tvorbě svých školních vzdělávacích programů. Jednou z oblastí, ve které došlo k zapracování většího rozsahu, je i problematika ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí. Revizi této oblasti zajišťovala mezirezortní pracovní skupina pod vedením MV­-generálního ředitelství HZS ČR, jejímiž členy byli zástupci pedagogické a odborné veřejnosti a odborných organizací.

Na základě úpravy RVP ZV navržené touto pracovní skupinou, byla v uvedeném dokumentu výrazně rozšířena problematika ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí, ale i dalších témat „bezpečnosti“. Tento upravený RVP ZV platí od školního rok 2013/2014 a je pro školy závazný.

Pedagogická veřejnost uvítala především témata týkající se chování při mimořádných událostech. Posíleny byly oblasti týkající se prevence úrazů, poskytování první pomoci, nácviku chování při úrazech, přivolání pomoci složek integrovaného záchranného systému, způsobů komunikace s operátory tísňových linek, poznávání a upevňování preventivního chování, účelného rozhodování a jednání v různých situacích ohrožení vlastního zdraví a bezpečnosti i zdraví a bezpečnosti druhých, včetně chování při mimořádných událostech. Obdobně jsou řešeny problematiky příprava občanů k obraně státu (gesce Ministerstvo obrany), zdravotní příprava (gesce Ministerstvo zdravotnictví), bezpečnost silničního provozu (gesce Ministerstvo dopravy), veřejného pořádku (gesce Policejní prezidium) a terorismu (gesce Ministerstvo vnitra). I přes tyto změny je však problematika ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí pojata průřezově, a to prostřednictvím několika vzdělávacích oblastí a oborů. To přináší značné rozdíly jak v kvalitě výuky, tak v jejím rozsahu. Takto nastavená výuka nepřináší požadovaný efekt. Navíc mnohdy dochází k dublování nebo překrývání jednotlivých témat, což zbytečně přináší do výuky komplikace.

Snaha o optimalizaci

Výše uvedené rezorty proto spojily síly a společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, Českou školní inspekcí a zástupci vysokých škol připravujících budoucí pedagogy zahájili činnosti vedoucí k optimalizaci výuky. Tomuto úkolu je věnována pozornost i v „Koncepci ochrany obyvatelstva do roku 2020 s výhledem do roku 2030“ (schválena usnesením vlády č. 805 ze dne 23. října 2014), a následně je rozpracován ve „Zprávě o stavu ochrany obyvatelstva v České republice 2015“ (schválena usnesením vlády č. 977 ze dne 2. prosince 2015).

K optimalizaci výuky vznikla pod vedením MV­-generálního ředitelství HZS ČR mezirezortní pracovní skupina složená ze zástupců uvedených rezortů. Jejím úkolem je zmapovat stávající situaci vzdělávání ve školách v oblasti bezpečnosti a navrhnout systémové změny a opatření k odstranění stávajících nedostatků a následně inovovaný systém legislativně ukotvit.

Skupina stanovila tři okruhy sledování:

- inspekční zjišťování a hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání v oblasti bezpečnostních témat v mateřských, základních a středních školách (provede Česká školní inspekce),
- analýza podpory výuky „bezpečnosti“ ze strany zainteresovaných rezortů (provedou jednotlivé rezorty),
- šetření zaměřené na stávající pojetí výchovy a vzdělávání v oblasti bezpečnosti na základních školách v ČR prostřednictvím analýzy školních vzdělávacích programů (provedou zástupci vysokých škol připravující budoucí pedagogy ve spolupráci s Českou školní inspekcí).
V současné době se pod vedením České školní inspekce pro školní rok 2015/2016 zjišťují a hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání v oblasti bezpečnostních témat. Realizace tohoto specifického úkolu se skládá ze dvou částí:

- z inspekčního elektronického zjišťování prováděného plošně ve všech mateřských, základních a středních školách,
- z prezenční inspekční činnosti realizované na vzorku uvedených druhů škol.

Na přípravě této inspekční činnosti a vymezení sledovaných oblastí zástupci výše uvedených rezortů a institucí úzce spolupracovali.

Elektronické šetření probíhalo v listopadu a prosinci 2015 a zaměřovalo se na způsob a zařazení jednotlivých témat do vzdělávání (včetně školních vzdělávacích programů). Naproti tomu prezenční inspekční činnost na místě, která se bude provádět do konce února 2016, se kromě hospitací, zaměřuje také na rozhovory s učiteli, v jejichž předmětech nebo vyučovaných vzdělávacích oblastech jsou bezpečnostní tematiky ve větší míře zahrnuty. Zjišťuje se celá řada skutečností, namátkou lze vybrat například jakou formou byli pedagogové na vysokých školách seznamováni s výukou bezpečnostní problematiky, zda se domnívají, že žáci vnímají vzdělávání v bezpečnostních tématech jako užitečné, a zda je podle nich v jejich škole věnována těmto tématům dostatečná pozornost.

Závěr

Výsledky ze všech výše uvedených oblastí budou sloužit jako podklad pro návrh opatření směřujících k optimalizaci výuky bezpečnostních témat v počátečním vzdělávání, který bude předložen cestou Výboru pro civilní nouzové plánování ke schválení Bezpečnostní radě státu.

Věříme, že společnými silami se nám podaří optimalizovat systém vzdělávání v oblasti bezpečnosti tak, aby přinášel požadované výsledky, tj. aby se žáci a studenti naučili, jak předcházet mimořádným událostem a řešit je a byli schopni ochránit sebe i ostatní.

Poděkování za spolupráci patří všem členům pracovní skupiny, ale především představitelům České školní inspekce, bez jejichž značného nasazení by nebylo možné učinit tak komplexní šetření.

pplk. Mgr. Jaromír ŠIMAN, MV­-generální ředitelství HZS ČR
 

Mladý záchranář – hasičem v akci

Požární poplach, zvuk houkajících sirén, divoká jízda červených požárních automobilů a běhající mladí hasiči, kteří bez váhání berou do ruky hadice a hasí. To byl začátek nové formy soutěže pro děti, kterou v rámci preventivně výchovné činnosti pořádal HZS Jihočeského kraje. Jak hasit pevný materiál, jak plyn a jak hořící pánvičku na plotně? Na co použít písek, lopatu nebo vodu? A na co tyto věci v žádném případě nepoužívat? Udělat si v tom jasno bylo motivací všech soutěžících!

Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje (HZS JčK) si plně uvědomuje aktuálnost i důležitost informování obyvatelstva ve vztahu k mimořádným událostem. Dlouhodobě vyvíjí řadu aktivit, které svým zaměřením přímo působí na obyvatelstvo nebo podporují jeho přípravu na mimořádné události. Zaměření preventivně výchovné činnosti HZS JčK reaguje na aktuální možná rizika a na potřeby stále se měnící společnosti. Usiluje o maximální využití všech dostupných forem preventivně výchovné činnosti a systematické předávání informací občanům všech věkových kategorií. Považujeme za významné podporovat edukaci dětí v předmětné oblasti ve školách. Jednou z aktivit v rámci preventivně výchovné činnosti je proto pořádání soutěží pro děti a mládež.

Soutěž v „jiném kabátě“

V roce 2014 připravili příslušníci oddělení ochrany obyvatelstva a krizového řízení pilotní projekt, který je realizován za finanční podpory Jihočeského kraje. Výsledkem se stala facebooková soutěž s názvem „Mladý záchranář – hasičem v akci“ pořádaná pro žáky základních škol v Jihočeském kraji. Záměrem uspořádání soutěže v trochu „jiném kabátě“ bylo zmodernizovat způsob komunikace se žáky a umožnit soutěžním kolektivům plnit jednotlivé disciplíny časově flexibilně. Oblíbená soutěž se v letošním roce dočká již třetího pokračování.

Soutěž probíhá ve dvou kolech. První kolo soutěže je vždy spuštěno přes sociální síť Facebook, kam se hlásí přibližně šest desítek dětských týmů. Družstva plní po dobu dvou měsíců různé úkoly, jež mají vědomostní nebo teoretické zaměření. Prostřednictvím Facebooku jsou soutěžícím zadávány instrukce a úkoly. Základním kritériem všech úkolů je hravé získávání teoretických znalostí a jejich praktické procvičování v terénu. Týmy musí být všímavé ke svému okolí. Musí např. hledat bezpečnostní značky ve škole, vyfotit je a napsat co znamenají, navštívit požární stanice HZS ČR nebo obce, kde jim profesionální nebo dobrovolní hasiči vysvětlí použití požární techniky a získají další informace o činnosti hasičů. Další z dovedností mladých záchranářů nutných pro zvládnutí úkolu je znát topografické značky a orientovat se v mapě, kdy děti pomocí azimutu a značek hledají určené místo. V soutěžním úkolu zaměřeném na evakuaci muselo družstvo zakreslit do plánku školy požární evakuační cesty ze své třídy ven, celou trasu změřit a zjistit za kolik minut ji zvládne projít. Další úkol v terénu byl najít jeden venkovní zdroj požární vody pro hašení požáru (požární nádrž, hydrant nebo jiné použitelné zdroje vody pro hasiče – přírodní zdroje vody), vyfotit se u něj a napsat jeho GPS souřadnice.

Žákům v mladší kategorii byly zadávány kreativní úkoly, ve kterých prokazovali svou zručnost nebo literární vlohy. Museli např. vypracovat kreslené vtipy, příběh komiksovou formou s hasičskou tematikou nebo napsat dobrodružný příběh o hasičích, který obsahoval zadaná slova.

Organizace soutěže

V prvním kole soutěže děti plní celkem osm úkolů. Všechny odpovědi na zadané úkoly zasílají družstva na facebookový profil soutěže. Organizátoři účelně využívají profil ke komunikaci se soutěžícími, zveřejňování zajímavých a poučných informací a samozřejmě k okamžitému reagování na kladené dotazy. Po vyhodnocení základní části soutěže postupuje dvanáct nejlepších týmů ze dvou věkových kategorií do finále. Časový prostor mezi prvním a druhým kolem mohou soutěžící využít ke zdokonalení teoretických znalostí. Naši příslušníci pro ně připravují výukové materiály, které obdrží všechny týmy a jsou poskytovány volně ke stažení na webových stránkách HZS JčK.

Druhé kolo soutěže se koná v atraktivním prostředí stanice HZS JčK v Českých Budějovicích a je zaměřeno na praktické procvičení získaných vědomostí soutěžících. Soutěžní týmy se stávají součástí fiktivního zásahu hasičů, a to od přijetí tísňového volání jedním ze členů týmu na vyhrazené lince OPIS HZS Jihočeského kraje, vyhodnocení situace a vyslání jednotek PO. K zásahu je soutěžní jednotka vyslána automobilem s výstražným zařízením. Jízda k místu zásahu s profesionálním hasičem je pro děti vítaným rozptýlením. Děti si musejí poradit v různých situacích, do kterých se mohou dostat i v běžném životě. S praktickým nácvikem budou schopny v budoucnu správně zasáhnout, pomoci zraněným, ochránit sebe i své blízké.

Prokázání fyzické zdatnosti, schopnosti rychle a správně se rozhodovat, ale zároveň prověření teoretických znalostí, to vše rozhoduje o vítězích. Ohlásit požár na tísňovou linku, vyhlásit hasičům poplach, překonat překážky na výcvikovém polygonu jsou adrenalinové zážitky pro všechny soutěžící. Správně sbalit evakuační zavazadlo, rozpoznat označení chemických látek, správně určit třídy požárů a přiřadit k nim odpovídající hasební prostředky nebo vyšetřit příčinu vzniku požáru, se zdá být jednoduché, ale při plnění úkolů děti zjišťují, že zdání klame. Fyzické schopnosti si soutěžící ověřují při hašení požáru ruční džberovou stříkačkou.

Doplňkovými aktivitami jsou střelba ze vzduchovky, návštěva garáží požární techniky s odborným výkladem hasičů a v závěru soutěže ukázka zásahu profesionálních hasičů. Každý z týmů má odborný dohled z řad příslušníků HZS JčK, což je výhodou v aktivní komunikaci dětí s opravdovým hasičem a po ukončení soutěže si s ním týmy mohou vyjasnit problémové části teorie.

Obstát v krizových situacích

Cílem soutěže je, aby účastníci zábavnou formou získávali základní znalosti a dovednosti potřebné ke zvládání běžných rizikových situací i mimořádných událostí. Aby byli připraveni obstát v krizových situacích a postarat se o sebe i své blízké. Současně se prostřednictvím soutěže snažíme přiblížit dětem práci hasičů, ukázat jaké mají hasiči technické vybavení, vystroj a výzbroj a jaké mnohdy nelehké úkoly musí hasiči plnit. Nemalým přínosem soutěže je navázání spolupráce s učiteli základních škol, na jejímž základě se bude postupovat v rámci vzdělávání v oblasti ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí. Učitelé vedou týmy zejména v teoretické části soutěže a získávají tím možnost ověřit si vědomosti v problematice požární ochrany, ochrany obyvatelstva a integrovaného záchranného systému.

Prestiž soutěže se odrazila i na zájmu ze strany veřejných médií. O natáčení reportáže z druhého kola soutěže projevila zájem Jihočeská televize, Český rozhlas i novináři z Českobudějovického deníku. Soutěž byla kladně hodnocena a označena za velmi přínosnou i ze strany hostů z Krajského ředitelství Policie ČR a Krajského úřadu Jihočeského kraje.

kpt. Mgr. Jana MEJZLÍKOVÁ, foto archiv HZS Jihočeského kraje

V tištěné podobě časopisu ještě najdete

• METODIKA
Změna evidence příčin vzniku požárů
kpt. Ing. Martin Podjukl

• PŘÍLOHY
Vyhláška č. 34/2016 Sb., o čištění, kontrole a revizi spalinové cesty
                                               
Statistická ročenka 2015  

Print  E-mail