Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Evropský den linky 112 je o reálné pomoci napříč Evropou

Důležitost myšlenky vzniku jednotného evropského čísla tísňového volání a jeho následná realizace v roce 2009 se každým rokem jeví jako více a více významná. Jen v České republice bylo přes tuto linku přijato v loňském roce 3 302 487 hovorů. To znamená, že operátoři odbavili hovor každých 9 sekund.  

Operátoři tísňové linky 112 musí denně řešit desítky komplikovaných i leckdy kuriózních případů. Kromě poskytování pomoci v rámci České republiky roste v posledním roce i počet případů, kdy volají rodinní příslušníci českých občanů, kteří se dostali do kritické situace v zahraničí.

 

Záchrana posádky lodi v Chorvatsku

Operátoři linky 112 v Karlových Varech přijali oznámení, že jedna česká dívka a další dvě osoby jsou v bouřce na moři u Dubrovníku bez záchranných prostředků. Operátoři ihned kontaktovali tísňovou linku v Chorvatsku, kam předali všechny dostupné informace. Dále posádce lodi předali číslo na tísňovou linku v Zábřehu, čímž se podařilo přesně lokalizovat loď. Šedesát minut po obdržení prvotní události byla záchranná akce ukončena a všechny tři osoby byly v pořádku převezeny do přístavu – a to i díky rychlému jednání českých operátorů tísňové linky 112.

 

Život se na operačním a informačním středisku hasičů odehrává po telefonu.

Operátoři tísňové linky musí během své směny odbavit desítky hovorů. Jejich práce ale zdaleka není jen o tom umět správně do systému zadat celou událost nebo umět odbavit hovor v cizím jazyce. Operátor musí poznat a uvědomit si v jaké jsou situaci lidé na druhé straně telefonního hovoru. Většinou jsou to lidé ve stresu, vystrašení a zcela bezmocní. Často ani nedokáží říct, kde přesně se nacházejí. Ke správnému zvládnutí situace pomáhají operátorům jednak jejich zkušenosti, ale především také technologie linky 112, která se neustále zlepšuje.

V prosinci roku 2015 byl spuštěn tzv. Národní informační systém integrovaného záchranného systému. Systém, který umožňuje dokonalejší příjem tísňových volání, efektivní vysílání sil a prostředků a hlavně koordinaci a rychlou komunikace mezi jednotlivými složkami integrovaného záchranného systému.

V letošním roce se do systému implementují další novinky, které ulehčí občanům situaci, pokud se ocitnou v tísni. Těmi hlavními bude služba spuštěná v červnu a bude se týkat schopnosti přijímat tzv. „lokalizační zprávy“ z mobilního telefonu. V praxi to znamená, že pokud si někdo zavolá pomoc na tísňovou linku 112, jeho mobilní telefon automaticky vyšle tuto zprávu, která bude obsahovat GPS souřadnice místa, ze kterého volá. Velmi často se totiž stává, že volající buď přesně neví, kde se nachází, nebo je prostě v takovém stresu, že tuto informaci není schopen operátorovi sdělit. Na operačním středisku v takovém případě dokáží lokalizovat volajícího jen pomocí předpokládané oblasti pokrytí vysílače mobilní sítě, přes který komunikace prochází. Určení polohy přes lokalizační zprávu bude velmi přesné, služba nevyžaduje instalaci žádné speciální aplikace ani registraci uživatele. Díky tomu dojde k významnému zkrácení času potřebného k poskytnutí účinné pomoci.

Druhým systémem, který bude spuštěný v září letošního roku, je již delší dobu zmiňovaný eCall. Systém eCall je elektronický bezpečnostní systém, který v případě vážné dopravní nehody automaticky zavolá operátora tísňové linky. I když bude posádka vozu v bezvědomí, systém bude okamžitě informovat záchranáře, kde se nehoda přesně stala. Kromě zajištění vyslání pomoci na místo předává centrum linky 112 informaci o nehodě do jednotného systému dopravních informací a tím snižuje riziko vzniku následných nehod a kolon.

Všechny členské státy EU musí mít v centrech tísňových volání naimplementovánu technologii eCall do 30. 9. 2017. Od března 2018 musí pak mít eCall zabudována ta nově schvalovaná osobní a lehká nákladní auta (dodávky), která budou uváděna na trh.

Print  E-mail