Evropský den tísňové linky 112
Evropský den tísňové linky 112
Evropský den tísňové linky 112 si každoročně 11.2. připomínají záchranáři napříč Evropou a upozorňují tak všechny obyvatele na vznik a možnosti využití jednotného evropského čísla tísňového volání 112.
Jednotné evropské číslo tísňového volání 112 umožňuje všem obyvatelům a návštěvníkům zemí Evropské unie v případě nouze bezplatně požádat o pomoc záchranné složky jako jsou hasiči, záchranná služba, nebo policie. Tísňová linka 112 je dostupná nonstop 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce. Myšlenku zavedení jednotného evropského tísňového čísla 112 postupně přijímají i státy mimo Evropskou unii a tísňovou linku 112 mohou dnes využívat obyvatelé a návštěvníci ve všech státech západní a střední Evropy, pobaltských zemích, na Balkánu, ale třeba i v Turecku a Gruzii.
A tak obyvatelé České republiky na letní dovolené ve Španělsku, Chorvatsku, Itálii nebo Řecku, nemusí znát konkrétní národní čísla hasičů, záchranné služby, nebo policie. Postačí jim si pamatovat pouze číslo 112, na kterém mohou v případě nouze a ohrožení života požádat o pomoc. Nemusí dokonce ani mluvit místním jazykem, operátoři tísňové linky 112 ve všech zemích jsou schopni přijmout žádost o pomoc i v anglickém jazyce.
Státy, ve kterých je zavedena tísňová linka 112 – zdroj www.eena.org
O zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 ve všech členských státech EU rozhodla již v roce 1991 Rada Evropských společenství. Počátky projektu tísňové linky 112 v České republice sahají až do roku 1996. K 1. lednu 2003 bylo číslo 112 zprovozněno ve všech telefonních sítích na území ČR a o dva roky později bylo dokončeno budování telefonních center linky 112 v každém ze 14 krajů ČR. Příjem tísňových volání 112 a provoz telefonních center 112 zajišťuje Hasičský záchranný sbor ČR. Česká republika patří v provozu tísňové linky 112 k evropské špičce a systém příjmu tísňových volání 112 v ČR získal řadu ocenění.
V roce 2016 bylo v České republice registrováno více než 3,3 milionu tísňových volání na číslo 112. Každý den více než 9 tisíckrát, každou hodinu průměrně 376-krát obyvatelé a návštěvníci ČR vytáčeli tísňové číslo 112. V Moravskoslezském kraji volalo v roce 2016 na tísňovou linku 112 celkem 376 tisíc osob, což je 11,4 procenta z celkového počtu volání v ČR. Krajské operační a informační středisko hasičů, které kromě tísňové linky 150 přijímá i tísňovou linku 112 a již sedmým rokem sídlí v unikátně řešeném Integrovaném bezpečnostním centru Moravskoslezského kraje, tak bylo průměrně více než tisíckrát denně kontaktováno voláním na tísňové linky.
Více informací o dění v Hasičském záchranném sboru MSK (HZS MSK), o aktuálních mimořádných událostech v Moravskoslezském kraji, nebo i tísňové lince 112, je možné kromě našich webových stránek (www.hzsmsk.cz) získat i na našem Facebookovém (HZS Moravskoslezského kraje) a Twiterovém (HZSMSK) profilu. Například náš Facebookový profil už má více než 6.500 „lajků“.
por. Ing. Marek Gašparín, Ph.D.
zastupující tiskový mluvčí
HZS Moravskoslezského kraje