Vytažení části zřícené Trojské lávky v Praze
kpt. Ing. Ivo Adámek - tiskový mluvčí Záchranného útvaru HZS ČR
Ojedinělý zásah mají za sebou jednotky Záchranného útvaru HZS ČR, které ve čtvrtek 14. prosince vytahovaly část zřícené lávky z koryta řeky v pražské Tróji. Odhadovaná část lávky přitom měřila okolo 40 m a odhadovaná váha byla 80-100 tun. Po loňském vyproštění uvízlé české lodi pod mostem v Drážďanech se jednalo o další událost, která si vyžádala nasazení dvou tanků VT-72, jež jsou určeny pro těžké vyprošťovací práce. Záchranný útvar disponuje celkem třemi vyprošťovacími tanky, které se dokážou pohybovat i v terénu, kam se kolová technika nedostane. V minulosti proto byly několikrát využity mj. při vyprošťovaní stavebních a zemědělských strojů z koryt řek, či rozbahněných polí při povodních, ale díky zvýšené balistické ochraně byly dlouhodobě nasazeny i při likvidaci následků explozí muničních skladů ve Vrběticích.
Do zásahu byla zapojena technika a příslušníci ze všech čtyř rot Záchranného útvaru. Už po čtvrté hodině ranní vyrazila z Hlučína souprava s jedním tankem, ale také potápěči, kteří byli na místě připraveni provádět případné práce pod vodní hladinou. Z Jihlavy do Prahy dorazily dva tahače T815 8x8 a druhá souprava s tankem vyrazila ze Zbirohu. Veškerá technika se sjela na okraj Prahy, odkud společně za doprovodu PČR zamířila do Tróji. Zhruba ve stejnou dobu dorazily i jednotky HZS hl. m. Prahy, které přivezly týlový kontejner a potápěčský automobil s barokomorou. Po příjezdu na místo události se velitel zásahu s velitelem jednotek ZÚ HZS ČR, kriminalistou a zástupci firmy provádějící práce na zřícené lávce společně dohodli na možném postupu vyprošťovacích prací. Poté začaly přípravné práce, úprava terénu a příprava samotné lávky na vytažení. Když bylo vše nachystáno, ustavily se na místo oba vyprošťovací tanky a začaly chystat tažná lana, která byla přes kladky připevněna ke zřícené lávce. Tanky se díky svým čelním radlicím zapřely do zeminy před sebou a navíc byly jištěny dvojicí tahačů a jedním pásovým rypadlem, které jim tak vytvořily další kotvu.
Před samotným vyprošťováním byli z okolí cca 100 m od natažených lan vykázáni všichni přihlížející a samotní hasiči sledovali situaci z bezpečného místa za protipovodňovou ochrannou zdí. K monitoringu situace v těsném okolí lávky byl proto použit hasičský dron HZS Karlovarského kraje, díky němuž měl velitel obrazové informace přímo z místa upevnění řetězů k lávce. Vše tedy bylo připraveno k vytažení lávky z vody. Díky použitým kladkám byly schopny oba tanky vyvinout tažnou sílu až 180 tun. Ta nakonec nebyla zapotřebí, neboť dřevěné kulatiny, po nichž se lávka posunovala, situaci ulehčily a tanky nakonec využily zhruba polovinu své tažné síly. Během několika minut tak byla lávka vtažena zhruba 30 m na břeh. Poté ještě došlo k přeskupení techniky do řady za sebe a lávka byla už jen jedním z tanků povytažena cca o dalších 15 metrů, čímž se zcela dostala z vody.
Úspěchem tedy bylo nejen rychlé a bezproblémové vytažení lávky z vody, ale také fakt, že celý segment zůstal v jednom kuse, což bylo důležité další zkoumání příčin jejího pádu. Jednotky pak provedly sbalení veškeré techniky a materiálu, naložení tanků na přepravníky a okolo 21 hodiny ukončily činnost na místě. Po přespání v Praze se příslušníci v pátek vrátili i s technikou zpět do jednotlivých dislokací.