Systém eCall přivolal po dopravní nehodě ženě s dítětem pomoc
(7.10.2019) Krátce před jednou hodinou odpolední havarovala řidička u obce Březolupy na Uherskohradišťsku.
Při jízdě sjela mimo cestu do příkopu, kde se převrátila na bok. Ve vozidle s ní cestovalo i malé dítě, které od hasičů dostalo dráčka Záchranáčka. Pomoc řidičce přivolal systém eCall, díky kterému se na místo sjely všechny složky IZS. Z vozidla ven ženě pomohli kolem jedoucí lidé. Žena i s dítětem skončila následně v péči záchranářů. Dítě naštěstí zranění neutrpělo a žena byla jen lehce zraněna.
Hasiči u vozidla provedli protipožární opatření a odpojili autobaterii. K úniku provozních kapalin u dodávky nedošlo. Odtah vozidla si zajistí jeho majitel.
Příčinu nehody šetří Policie ČR.
Co je eCall?
Hlavním posláním systému eCall je poskytnutí okamžité informace o nehodě operátorovi tísňové linky 112, včetně přesné lokalizace místa události. To významnou měrou přispívá ke zkrácení času dojezdu složek integrovaného záchranného systému a poskytnutí včasné a účinné pomoci. Přínosem fungování tohoto systému je pak zejména snížení počtu usmrcených a těžce zraněných při dopravní nehodě. Informace o dopravní nehodě je předána i do jednotného systému dopravních informací. Rychlé předání informace o lokalizaci dopravní nehody dopravně informačnímu centru, které zajistí informovanost ostatních účastníků silničního provozu, může zabránit dalším kolizím v daném místě nebo vzniku kongescí. Druhotným, i když ne zanedbatelným, efektem je snížení socioekonomických dopadů dopravních nehod1 s usmrcením nebo těžkým zraněním a snížení ztrát způsobených kongescemi. Podmínkou efektivního fungování tohoto systému je co nejrychlejší vybavení vozidel provozovaných na pozemních komunikacích palubním zařízením eCall.
Jak eCall funguje?
V případě nehody se aktivují senzory ve vozidle a palubní zařízení eCall vyšle automatické tísňové volání, kterým naváže hlasové a datové spojení s nebližší tísňovou službou. Když dojde k aktivaci, hlasové spojení umožní cestujícím ve vozidle komunikovat s vyškoleným operátorem tísňové linky. Zároveň se k operátorovi tísňové linky přenáší minimální soubor dat.
Tento soubor dat obsahuje informace o:
- nehodě,
- času,
- přesné poloze vozidla a směru jízdy vozidla před nehodou,
- identifikaci vozidla (výrobce, typ a model, barva vozidla…),
- způsob aktivace systému eCall (údaj o tom, zda bylo volání spuštěno manuálně nebo automaticky),
- druhu paliva,
- počtu zapnutých pásů (tedy předpokládaném počtu zraněných osob),
- případně další doplňková data, která mohou poskytnout integrovanému záchrannému systému důležité informace pro rychlou pomoc.
Autor: por. Mgr. Lucie Javoříková, tisková mluvčí HZS Zlínského kraje