Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

11. únor je symbolický den, který je od roku 2009 Evropským dnem linky 112

Důležitost myšlenky vzniku jednotného evropského čísla tísňového volání a jeho následná realizace v roce 2009 se každým rokem jeví jako více a více významná. Jen v České republice bylo přes tuto linku přijato v loňském roce 0000 hovorů. V Pardubickém kraji bylo v roce 2019 uskutečněno 78 234 hovorů na linku „112“ a na linku „150“ 14 545 hovorů. Celkem tedy odbavili operátoři 92 779 volání.

Operátoři tísňové linky 112 musí denně řešit desítky komplikovaných i leckdy kuriózních případů. Kromě poskytování pomoci v rámci České republiky roste v posledním roce i počet případů, kdy volají rodinní příslušníci českých občanů, kteří se dostali do kritické situace v zahraničí.

Operátoři tísňové linky 112 v České republice dokáží rychle a odborně zprostředkovat pomoc i pro naše občany v zahraničí téměř v každé situaci.  Nicméně, každý cestovatel by se měl při plánování svých výjezdů do zahraničí chovat maximálně zodpovědně a zajistit si základní informaci o zemi návštěvy, včetně čísel tísňového volání a základních jazykových frází s žádostí o pomoc (příp. frází v anglickém jazyce).

Dne 11. února 2020 bude v České republice spuštěna „zpřesněná lokalizace tísňových volání pomocí funkcionality AML (Advanced Mobile Location – pokročila mobilní lokace volajícího)“, která bude v ČR nově využívána v rámci jednotného evropského čísla tísňového volání – tísňové linky 112, stejně tak jako v rámci ostatních národních tísňových linek 150, 155, a 158.

A jak to funguje?

AML – Advanced mobile locatin (pokročilá mobilní lokace volajícího) v případě tísňového volání na linku 112 se uživatelům smartphonů sepne na pozadí lokace telefonu (GPS modul, WIFI) zkrátka služby, které mohou nějakou měrou přispět k přesné lokaci volajícího. Tato data jsou během hovoru zasílána do systému TCTV112 a operátor může tyto informace vyhodnotit...

Po ukončení tísňového hovoru se lokalizační data opět vypnout. AML byl vyvinut ve Velké Británii. Všechny telefony s operačním systémem Android od verze 2.3.7 Gingerbread a novější mají již podporu AML. Všechny telefony s operačním systémem iOS od verze 11.3 a novějším.

11. únor je, jak už bylo řečeno, symbolický den, který je od roku 2009 Evropským dnem linky 112. V tento den bude i lokalizace „AML“ v ČR společností Google na zařízeních Android oficiálně spuštěna.

Život se na operačním a informačním středisku hasičů odehrává po telefonu

Operátoři tísňové linky musí během své směny odbavit desítky hovorů. Jejich práce ale zdaleka není jen o tom umět správně do systému zadat celou událost nebo umět odbavit hovor v cizím jazyce. Operátor musí poznat a uvědomit si v jaké jsou situaci lidé na druhé straně telefonního hovoru. Většinou jsou to lidé ve stresu, vystrašení a zcela bezmocní. Často ani nedokáží říct, kde přesně se nacházejí. Ke správnému zvládnutí situace pomáhají operátorům jednak jejich zkušenosti, ale především také technologie linky 112, která se neustále zlepšuje.

Telefonní centrum tísňového volání 112 (TCTV 112) je specializované pracoviště, které je zřízeno při Krajském operačním a informačním středisku HZS Pardubického kraje v Pardubicích. Je obsluhováno jazykově vybavenými, vyškolenými operátory, kteří se střídají ve 12hodinových intervalech. TCTV 112 v Pardubicích v současné době přijímá:

·         tísňová volání čísla 112 z pevných a mobilních sítí

·         tísňová volání 150 z pevných a mobilních sítí.

Systém TCTV 112 umožňuje identifikaci adresy volajícího z pevné telefonní stanice, identifikaci telefonního operátora, identifikaci polohy mobilního telefonu, zobrazování místa události a polohy telefonu volajícího na mapě GIS, vzájemné zálohování technologií, nezávislé telefonní spojení, jazykovou podporu, přepojování hlasových kanálů včetně předávání datové věty na příslušné místo řešené události. Datová věta obsahuje všechny potřebné místopisné údaje a údaje o typu události, včetně možnosti přístupu k hlasovému záznamu.

V současnosti jsou na TCTV 112 plně datově a hlasově napojena operační střediska HZS ČR, Policie ČR i zdravotnické záchranné služby.

Od podzimu roku 2017 umožňuje systém TCTV 112 odbavovat hovory prostřednictvím eCall volání. V případě dopravní nehody, automobil sám vytočí linku 112 a oznámí svou co nejpřesnější polohu. Spojení mezi vozidlem s eCall systémem a telefonním centrem tísňového volání 112 se uskuteční buď automaticky po aktivaci senzorů ve vozidle, nebo manuálně po stisku nouzového tlačítka ve vozidle. Spolu s hovorem jsou do systému TCTV112 odeslány informace o místě a času nehody, přesné poloze, směru jízdy vozidla, identifikace vozidla – typ vozidla, druhu paliva a počtu cestujících a informace o stavu systému eCall (zda bylo spuštěno manuálně nebo automaticky),“ říká kpt. Mgr. Michala Smetanová z Krajského operačního a informačního střediska HZS Pardubického kraje.

Za rok 2019 bylo na TCTV 112 založeno celkem 10 566 událostí a odesláno celkem 13 500 datových vět.

     

Celkem založené události za rok 2019

10 566

Založené události pro území Pardubického kraje

9 652

Založené události pro jiné kraje

914

Celkový počet volání na území Pardubického kraje za rok 2019

92 779

 - z toho počet volání na linku 150

14 545

 - z toho počet volání na linku 112

78 234

Celkový počet založených datových vět za rok 2019

13 500

  • z toho datových vět na HZS

5 065

  • z toho datových vět na PČR

3 898

  • z toho datových vět na ZZS

4 537

 por. Bc. Vendula Horáková, tisková mluvčí

Links to new window
Save all as ZIP file

Print  E-mail