Evropský den linky 112
11. 2., odmyslete si tečky a získáváte číslo tísňového volání, které je společné pro celou Evropu. A právě dnes si Evropané připomínají již tradičně Evropský den 112. Prostřednictvím tohoto jednotného čísla tísňového volání se mohou lidé v nouzi dovolat pomoci záchranářů.
„Evropský den linky 112“ byl zaveden, aby se zvýšila povědomost občanů EU o jednotném evropském čísle tísňového volání 112. Stalo se tak 1. 2. 2009 po podepsání společné deklarace Evropské komise, Evropského parlamentu a Rady EU.
Krajské operační a informační středisko HZS Královéhradeckého kraje
24 hodin denně a sedm dní v týdnu nejsou ve střehu pouze hasiči na stanicích HZS, ale také operátoři krajského operačního a informačního střediska v Hradci Králové. V technologii Telefonního centra tísňového volání (TCTV) jsou tísňové hovory přijímány na linky 112 i 150 z území celého Královéhradeckého kraje, ale ve výjimečných případech jsou přijímány také hovory z jiných krajů, popř. ze zahraničí. Na TCTV Hradec Králové bylo v roce 2019 uskutečněno celkem 99 563 tísňových hovorů, což odpovídá průměrnému počtu 272 hovorů za den.
Odolní vůči stresu, rozhodní, trpěliví, umí naslouchat i komunikovat. Takoví jsou operátoři tísňové linky 112. Základem práce operátorů TCTV 112 je efektivní komunikace, a to i v těch náročných situacích.
Operátoři TCTV 112 řeší denně při výkonu své služby nelehké situace. Dostávají se do kontaktu s lidmi, kteří jsou v ohrožení života, kteří jsou zranění a bezmocní. Stěžejní oblastí práce operátorů je efektivní komunikace, při které musí umět projevit volajícím zájem a účast, stabilizovat jejich psychický stav a především od nich vytěžit potřebné informace. Korektně ovšem musí operátoři odbavit také velké množství zneužívajících hovorů nebo takových hovorů, které nejsou prioritně určené pro linku 112. To vše klade v konečném důsledku mimo jiné velké nároky na psychickou odolnost operátorů.
Operátoři linky 112 jsou schopni odbavovat tísňové hovory nejen v češtině, ale i angličtině a němčině, v případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích.
Tísňové volání funguje
- nepřetržitě,
- pro všechny občany,
- na celém území,
- bezplatně,
- ve všech telefonních sítích, a
- ze všech koncových hlasových zařízení telefonních sítí.
Jak volat na tísňovou linku
V případě, že se ocitnete v situaci, kdy jsou ohroženy životy, majetek nebo životní prostředí, neváhejte zavolat na linku tísňového volání složky, jejíž pomoc potřebujete.
V případě, že je třeba asistence více složek (např. složité dopravní nehody) nebo si nejste jisti, kterou složku kontaktovat, volejte jednotné evropské číslo tísňového volání 112.
Při volání na linku tísňového volání se řiďte následujícími radami:
- Zachovejte klid.
- Najděte si bezpečné místo, odkud můžete telefonovat na linku tísňového volání.
- Vyčkejte přihlášení operátora.
- Jestliže se Vám ozve jiná složka, než jste volali, nezavěšujte. Je možné, že jste omylem zavolali jiné číslo - např. 155 místo 150. Buď budete přepojeni na správné dispečerské pracoviště, nebo Váš požadavek bude zaznamenán dispečerem a ihned předán příslušné složce.
- Stručně a jasně popište situaci, ve které se nacházíte. Zejména uveďte:
- Vaše jméno a příjmení,
- číslo telefonu, ze kterého voláte,
- co se stalo,
- kdy se událost stala, nebo zda se právě děje,
- kolik osob potřebuje pomoc.
Často se stává, že více volajících ohlašuje stejnou událost. Proto se může stát, že Vás operátor požádá pouze o poskytnutí dodatečných informací nebo upřesnění informací o události a ukončí hovor. Operátor tímto způsobem zabraňuje zbytečnému opakování stejných informací a uvolňuje tísňovou linku pro další tísňové hovory.
- Uveďte, kde je pomoc vyžadována - pokud možno úplnou adresu. Pokud je to potřeba, popište nejvhodnější cestu k tomuto místu. Pokud se událost stala na jiném místě, než ze kterého voláte, uveďte tuto skutečnost.
- Upozorněte operátora na potenciální nebezpečí, která se na místě nacházejí (např. nebezpečí výbuchu, nebezpečné látky apod.) a na komplikace v dojezdové trase - neprůjezdná cesta aj.
- Podle požadavku dispečera uveďte další potřebné údaje. Stručně a jasně odpovězte na všechny jeho otázky. Spolupracujte s operátorem.
- Postupujte podle pokynů a rad operátora.
- Nezavěšujte, dokud Vás k tomu operátor nevyzve.
- Ponechejte si telefonní linku volnou pro možnou další komunikaci. Operátor Vás může kontaktovat za účelem zjištění dalších informací nebo poskytnutí dalších rad.
- Pokud se situace na místě změní (zhorší nebo zlepší), zavolejte znovu na tísňovou linku a podejte o tom zprávu.
FOTO: HZS Královéhradeckého kraje