Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Vyprošťovací automobil AV 30.1

V první polovině roku 2020 byl Záchrannému útvaru HZS ČR firmou ČKD Mobilní Jeřáby a.s. dodán vyprošťovací automobil s označením AV 30.1. Jedná se speciální kus techniky, který se stane součástí modulu pro hašení požárů v nebezpečných prostorech a lesních požárů jako technický prostředek pro zajištění vyprošťování poškozené techniky, či zprůjezdňování komunikací. 

Vyprošťovací automobil

Vozidlo i při váze 34 tun dokáže vozidlo jet rychlostí až 100 km v hodině.jpgje konstruováno primárně pro vyprošťovací práce se zachováním velké části jeřábových vlastností na zpevněných komunikacích, ale i v náročných terénních podmínkách. Kombinace terénního podvozku a účelové nástavby umožňuje jeho nasazení pro vyprošťování vozidel mimo zpevněné komunikace, ale i pro zprůjezdňování komunikací, vyprošťování z koryt řek, nebo jiných těžko dostupných břemen. V kombinaci s vyprošťovacím tankem VT 72 je schopen zajistit speciální práce i nejnáročnějších podmínkách, a to při použití techniky pro hašení požárů v nebezpečných prostorech, při povodních nebo jiných živelných pohromách.

Celkové rozměry

Délka vozidla je 11 030 mm, šířka 2 550 mm, výška 3 500 mm a celková hmotnost 34 tun. Při maximálním vysunutí stabilizačních opěr pro jeřábnické práce je celková šířka vyprošťovacího automobilu 5 780 mm. Automobil je na zpevněné komunikaci schopen dosáhnout rychlosti až 100 km/h. Přední nájezdový úhel dosahuje hodnoty 45°, ten zadní má velikost 25°, vozidlo disponuje světlou výškou pod nápravami 390 mm (v „nulové“ poloze) a zvládne průjezd klidnou vodou o výšce až 1 200 mm.

Podvozek

Základem automobilu je čtyřnápravové šasi TATRA o rozvorech 2 150, 3 320 a 1 500 mm. Všechny nápravy jsou vybaveny uzávěrkou osového diferenciálu a vozidlo disponuje rovněž uzávěrkami mezinápravových diferenciálů. Přední dvě nápravy mají nosnost 9 000 kg, zadní dvě 10 000 kg. Pomocí z kabiny ovládané regulace tlaku vzduchu ve vlnovcových pružinách lze plynule měnit výšku vozidla. Tyto změny umožní přechodně snížit celkovou výšku vozidla pro podjetí překážky či naopak zvýšit světlou výšku pod nápravami při průjezdu terénem. Dalším prvkem zvyšujícím obratnost na první pohled mohutného vyprošťovacího automobilu je systém řiditelných náprav. Díky možnosti natáčení všech čtyř náprav až do rychlosti 30 km/h je dosaženo vysoké manévrovatelnosti a minimalizace obrysového průměru zatáčení. Systém umožňuje také tzv, „krabí chod“, tedy natočení všech osmi kol do stejného směru a jízdu šikmo po přímce. Díky této funkci je vozidlo schopno manévrovat i ve velmi omezeném prostoru a za ztížených podmínek. 

Kola jsou osazena pneumatikami se zvýšenou odolností pro provoz v těžkém terénu, na sněhu a blátě o rozměru 16,00 R20. Řidič má v kabině vozidla k dispozici ukazatel tlaku v pneumatikách a rovněž ovládací prvky pro provedení jeho změny, a to i během jízdy. Zvlášť je přitom regulován tlak v pneumatikách předních dvou a zadních dvou náprav. Automobil je opatřen také ochrannými kryty, jež brání poškození ventilů dohušťování či šroubů a matic diskových kol.

vytažená opěra sloužící ke stabilizaci vozidla během použití hlavních navijáků.jpgO pohon vyprošťovacího automobilu se stará vzduchem chlazený osmiválec TATRA T3D-982-31 o objemu 12 667 cm3 a výkonu 325 kW. Vozidlo je osazeno manuální desetistupňovou převodovkou TATRA 10TS210.  Vozidlo je vybaveno dvojicí palivových nádrží o celkovém objemu 480 litrů, což umožňuje dojezd automobilu na vzdálenost nejméně 600 km.

Součástí podvozku je rovněž pětice hydraulických výsuvných opěr. Ty jsou samostatně ovládány a umístěny tak, aby výrazně neovlivňovaly jízdní vlastnosti podvozku. Čtyři stabilizační opěry (po dvou na každé straně), které lze bočně vysouvat až o 1,6 m, slouží ke stabilizaci a kotvení automobilu při jeřábnických pracích. Mohutná pátá opěra je umístěna v zadní části vozidla a slouží primárně k zachycení tahu lan hlavních navijáků. Opěra je navíc vybavena nástavcem pro použití na nezpevněném povrchu.

V zadní části vyprošťovacího automobilu je umístěno tažné zařízení pro připojení přívěsu či nepojízdného vozidla o celkové hmotnosti až 24 tun.

Kabina osádky

Čtyřdvéřová kabina je vybavena dvěma řadami sedadel po dvou sedačkách. Sedadla v první řadě jsou určena pro obsluhu vozidla, dvojice sedaček v druhé řadě je sklopná a slouží např. pro nouzovou přepravu osob z taženého vozidla. Za sedadly v druhé řadě je k zadní stěně kabiny upevněn sklopný pult a kabina rovněž disponuje dostatečným prostorem pro uložení zavazadel obsluhy.

Kabina je vybavena klimatizací a topením nezávislým na chodu motoru. Vzhledem k předpokladu využití vozidla také v lesním prostředí a zúžených prostorech jsou elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka vybavena ochrannými kryty a dorazy proti jejich rozbití při nechtěném sklopení.

Nástavba

Nástavbu vyprošťovacího automobilu tvoří otočné jeřábové rameno s kabinou jeřábníka, dvojice lanových navijáků a úložné prostory pro příslušenství vozidla.

pro stabilizaci vozidla při použití jeřábu slouží čtveřice výsuvných opěr.jpgJeřáb se skládá z třídílného teleskopického výložníku o délce 6,5 m jenž lze vysunout až na 14,45 m a kladnice o nosnosti 30 tun. Točnice jeřábu je umístěna v zadní části nástavby, čímž je dosaženo zvýšení možností využití jeho nosnosti při manipulaci s břemenem.  Nosnost při vzdálenosti 3 m od zádi automobilu je více než 16 tun a ve vzdálenosti 10 m pak téměř 5 tun, čímž jeřáb výrazně překonává původně požadované parametry. Kabina jeřábníka je vybavena klimatizací a topením nezávislým na chodu motoru.

Ve střední části vozidla jsou uloženy dva lanové navijáky Hy K 20, každý o síle 200 kN. Lana o průměru 24 mm jsou vedena nástavbou až na záď automobilu, kde každé z nich prochází samostatnou otočnou hlavou s kladkou, díky níž může být směrováno do libovolného směru. Prostor vyústění lan na zadní straně vozidla je osvětlen přídavnými světlomety. Na spodní části výložníku jeřábu je umístěn připojovací prvek pro upevnění kladky přes ní lze lano jednoho z hlavních navijáků protáhnout a dosáhnout tak výhodnějšího úhlu např. při převracení břemen.

Jeřáb i oba hlavní navijáky lze ovládat také pomocí sdruženého bezdrátového ovladače Scanreco s dosahem nejméně 100 m, což dává obsluze možnost sledovat manipulaci s břemenem z blízka.

Automobil disponuje dvěma samostatnými hydraulickými okruhy, přičemž jeden je určen pro pohon jeřábu a druhý zajišťuje chod lanových navijáků. Obě dvě zařízení tak fungují samostatně a nezávisle na chodu druhého z nich. Pro případ poruchy pohonu hydraulických čerpadel je vozidlo vybaveno elektricky hnaným čerpadlem, které je schopno zajistit nouzovou manipulaci s navijákem i jeřábem, a to i při jeho zatížení břemenem. Jako zdroj elektrické energie pro tento nouzový pohon lze použít elektrocentrálu, která je součástí výbavy vozidla.

Nástavbu automobilu tvoří rovněž množství úložných prostor pro přepravu veškerého potřebného příslušenství pro jeřábnické a vyprošťovací práce a provoz a údržbu vozidla.

Výbava automobilu

Vyprošťovací automobil je vybaven množstvím vázacích prostředků, traverzou a příslušenstvím pro zvedání automobilů do 3 500 kg, kladkami pro znásobení síly navijáků, či motorovou řetězovou a rozbrušovací pilou. Nechybí ani příslušenství pro vlečení vozidel, jako jsou tažné tyče a příslušenstvím pro napojení taženého vozidla na vzduchový okruh brzd či sada magnetických zpětných světel.

nástavba je vybavena množstvím úložných prostor.jpgV úložných prostorech vozidla je přepravována také mobilní elektrocentrála Honda o výkonu 2 200 VA, dvojice přenosných LED světlometů se stativy, elektrická úhlová bruska, teleskopický žebřík s dosahem 5 m a nejrůznější nářadí. Na předním nárazníku je namontován elektrický lanový naviják Rhino 12 s tažnou silou 50 kN.

Pro komunikaci osádky je ve vyprošťovacím automobilu instalována vozidlová analogová radiostanice Motorola DM 4600 VHF a digitální terminál TPM 700. Řidič má k dispozici displej o velikosti 7“ s GPS navigací pro nákladní vozidla a při zařazení zpětného chodu také s obrazem z couvací kamery.

Vyprošťovací automobil AV 30.1 byl k Záchrannému útvaru HZS ČR pořízena za podpory Ministerstva financí z rozpočtu všeobecné pokladní správy za 18 742 900 korun včetně DPH. Vozidlo je provozováno u Záchranné roty Hlučín, přičemž v letošním roce budou útvaru dodány ještě dva totožné automobily, které zamíří do dislokací Zbiroh a Jihlava.

Links to new window

Automobil je postaven na podvozku TATRA 815-7

Automobil je postaven na podvozku TATRA ... 

View larger image

boční pohled na vozidlo

boční pohled na vozidlo 

View larger image

délka automobilu přesahuje 11 metrů

délka automobilu přesahuje 11 metrů 

View larger image

detail páté opěrné nohy

detail páté opěrné nohy 

View larger image

díky natáčení zadních náprav se automobil vytočí i na malém prostoru

díky natáčení zadních náprav se automobi... 

View larger image

díky umístění točnice v zadní části vozidla lze využít maximální nosnost jeřábu

díky umístění točnice v zadní části vozi... 

View larger image

i při váze 34 tun dokáže vozidlo jet rychlostí až 100 km v hodině

i při váze 34 tun dokáže vozidlo jet ryc... 

View larger image

jeřáb je možno ovládat z kabiny jeřábníka, ale taky pomocí dálkového ovladače

jeřáb je možno ovládat z kabiny jeřábník... 

View larger image

jeřáb je schopen uzvednout břemena o váze až 30 tun

jeřáb je schopen uzvednout břemena o váz... 

View larger image

jeřáb je vybaven také zařízením upozorňujícím na vysoké napětí

jeřáb je vybaven také zařízením upozorňu... 

View larger image

každý z dvojice hlavních navijáků má sílu 20 tun

každý z dvojice hlavních navijáků má síl... 

View larger image

ke stabilizaci vozidla při použití navijáků slouží hydraulická opěra

ke stabilizaci vozidla při použití navij... 

View larger image

lana hlavních navijáků mají délku přes 70 metrů

lana hlavních navijáků mají délku přes 7... 

View larger image

libela slouží obsluze k řádnému ustavení automobilu při jeřábových pracích

libela slouží obsluze k řádnému ustavení... 

View larger image

mechanická část hydraulického ovládání nástavby

mechanická část hydraulického ovládání n... 

View larger image

na druhý díl výložníku lze připevnit kladku určenou pro lano hlavního navijáku

na druhý díl výložníku lze připevnit kla... 

View larger image

na záď vozidla jsou vyvedeny lana obou hlavních navijáků

na záď vozidla jsou vyvedeny lana obou h... 

View larger image

na zadní stěně kabiny je umístěn sklopný pult

na zadní stěně kabiny je umístěn sklopný... 

View larger image

nástavba je vybavena množstvím úložných prostor

nástavba je vybavena množstvím úložných ... 

View larger image

naviják na předním nárazníku má sílu 50 kN

naviják na předním nárazníku má sílu 50 ... 

View larger image

nezbytnou součástí výbavy jsou také řetězové úvazky

nezbytnou součástí výbavy jsou také řetě... 

View larger image

nouzové ovládání nástavby

nouzové ovládání nástavby 

View larger image

ovládací prvky se skrývají za plechovými dvířky

ovládací prvky se skrývají za plechovými... 

View larger image

ovládací prvky výsuvných opěr a hlavních navijáků

ovládací prvky výsuvných opěr a hlavních... 

View larger image

podvozek TATRA zajišťuje vozidlu výborné vlastnosti  pro pohyb v těžkém terénu

podvozek TATRA zajišťuje vozidlu výborné... 

View larger image

pro přehled o dění za vozidlem má řidič k dispozici couvací kameru

pro přehled o dění za vozidlem má řidič ... 

View larger image

pro přístup jeřábníka do kabiny je možno využít žebříku

pro přístup jeřábníka do kabiny je možno... 

View larger image

pro stabilizaci vozidla při použití jeřábu slouží čtveřice výsuvných opěr

pro stabilizaci vozidla při použití jeřá... 

View larger image

přední naviják má elektrický pohon

přední naviják má elektrický pohon 

View larger image

řidič může natočit všechna kola stejným směrem a využít tzv. krabí chod

řidič může natočit všechna kola stejným ... 

View larger image

signalizace činnosti nástavby je umístěna na přední straně kabiny jeřábníka

signalizace činnosti nástavby je umístěn... 

View larger image

stejná vozidla budou umístěna ve všech třech dislokacích Záchranného útvaru

stejná vozidla budou umístěna ve všech t... 

View larger image

ukazatel na palubní desce

ukazatel na palubní desce 

View larger image

úložné prostory jsou také na zádi vozidla

úložné prostory jsou také na zádi vozidl... 

View larger image

ve výbavě automobilu je také řetězová a kotoučová pila

ve výbavě automobilu je také řetězová a ... 

View larger image

vnější zrcátka jsou vybavena ochranným rámem

vnější zrcátka jsou vybavena ochranným r... 

View larger image

vozidlo disponuje pohonem všech osmi kol

vozidlo disponuje pohonem všech osmi kol 

View larger image

vozidlo je vybaveno systémem centrálního huštění pneumatik

vozidlo je vybaveno systémem centrálního... 

View larger image

vozidlo se stane součástí modulu pro hašení požárů v nebezpečných prostorech a lesních požárů

vozidlo se stane součástí modulu pro haš... 

View larger image

vozidlo zkonstruovala firma ČKD Mobilní jeřáby

vozidlo zkonstruovala firma ČKD Mobilní ... 

View larger image

výložník jeřábu lze vysunout až na 14,5 m

výložník jeřábu lze vysunout až na 14,5 ... 

View larger image

Vyprošťovací automobil AV 30.1

Vyprošťovací automobil AV 30.1 

View larger image

výšku vozidla lze měnit z kabiny řidiče

výšku vozidla lze měnit z kabiny řidiče 

View larger image

vytažená opěra sloužící ke stabilizaci vozidla během použití hlavních navijáků

vytažená opěra sloužící ke stabilizaci v... 

View larger image

za jednou z rolet se skrývá množství vazacích prostředků

za jednou z rolet se skrývá množství vaz... 

View larger image

zasunutá opěra na zádi vozidla

zasunutá opěra na zádi vozidla 

View larger image
Save all as ZIP file

Print  E-mail