Kdokoliv zachrání jediný život, zachrání celý svět
Nejsou vidět, a přesto vám denně pomáhají. Operátoři tísňové linky a operační důstojníci HZS Pardubického kraje musí poznat a uvědomit si v jaké jsou situaci lidé na druhé straně telefonního hovoru. Většinou jsou to lidé ve stresu, vystrašení a zcela bezmocní.
Život se na operačním a informačním středisku hasičů odehrává po telefonu.
Na tísňovou linku se obrátil majitel spediční firmy z Orlickoústecka, zda by bylo možné požádat jejím prostřednictvím o pomoc německou policii. Majitel měl obavy o svého řidiče, kterého lokalizoval pomocí lokátoru v nákladním autě a zjistil, že již delší dobu, po pravidelné povinné přestávce, zůstává na stejném místě na parkovišti u dálnice A9 poblíž saského Lipska.
„Telefon řidiče byl ale vypnutý, proto muž pojal podezření, že se řidiči něco špatného mohlo přihodit,“ přibližuje situaci operační důstojník por. Radek Horák, DiS. a doplňuje: „ihned jsem se spojil se svým kolegou v Německu a požádal ho o spolupráci se spolkovou policií. Předal mu veškeré informace o místě, vozidle a řidiči nákladního auta.“
Dálniční policie v Sasku poté našla podle popisu a registrační značky hledaný kamion na dálničním parkovišti. Naštěstí vše dobře dopadlo. Řidič „jen“ opravdu tvrdě usnul a policisté ho probudili. Zároveň ale policisté pro řidiče zavolali záchrannou službu, protože se jim nezdál jeho zdravotní stav.
Koordinace pomoci skončila poděkováním operačního důstojníka německému kolegovi za prvotřídní spolupráci mezi složkami záchranných sborů obou zemí.
Možná si ještě pamatujete na příběh s dobrým koncem z května roku 2016, kdy jsme pomáhali týrané dívce v Holandsku. Během náročné čtyřhodinové operace, tak dlouho trvala záchrana týrané slečny v zahraničí, operátorky komunikovaly intenzivně nejen s nizozemskou policií, ale také s matkou dívky, kterou informovaly o probíhající záchraně. Posledním hovorem, který operátorky provedly, byl telefonát mamince, která si po čtyřech hodinách oddechla, že je její dcera mimo nebezpečí.
Jen ještě připomeneme, že všechny tísňové linky 112 v Evropské unii jsou navzájem propojeny předem definovaným způsobem pro vzájemnou pomoc při řešení mimořádných událostí.
Operátorům tísňové linky se vyplácí i pozorné naslouchání a být v rámci své služby tak trochu psychologem, aby se jim podařilo uzavírat případy vždy s dobrým koncem.
por. Bc. Vendula Horáková, tisková mluvčí