Časopis 112 ROČNÍK XX ČÍSLO 10/2021
V říjnovém čísle časopisu si můžete přečíst rozbor požáru plastových tonerů a kovového recyklátu v areálu v Ostravě – Vítkovicích, při kterém došlo k výbuchu s následným požárem v drtiči linky na zpracování recyklátu. Následuje článek velitele odřadu z mise českých hasičů při požárech v Řecku. V Ostravě se konala konference Požární ochrany 2021. A jaká témata se zde diskutovala? Rovněž Dny NATO, které proběhly na letišti Leoše Janáčka v Ostravě, byly zajímavé svým programem. Připomeneme vzpomínku na 11. září 2001, na americké kolegy, kteří zahynuli při teroristických útocích. Přečtěte si, jaké jsou podmínky pro nominace jednotek a sborů dobrovolných hasičů Ankety Dobrovolní hasiči roku v letošním 11. ročníku. V závěru přinášíme informace o úspěšném sportovním výkonu našich zástupců na šestnáctém mistrovství světa mužů a sedmém mistrovství světa žen v Kazachstánu.
- OBSAH č. 10/2021 ROČNÍKU XX
- POŽÁR PLASTOVÝCH TONERŮ A KOVOVÉHO RECYKLÁTU
- MISE ČESKÝCH HASIČŮ
- KONFERENCE POŽÁRNÍ OCHRANA 2021
- DNY NATO V OSTRAVĚ & DNY VZDUŠNÝCH SIL ARMÁDY ČR
OBSAH č. 10/2021 ROČNÍKU XX
Požár plastových tonerů a kovového recyklátu
s 6
Mise českých hasičů v Řecku
s 12
Konference Požární ochrana 2021
s 19
Nominace jednotek a sborů dobrovolných hasičů v Anketě Dobrovolní hasiči roku
s 22
Dny NATO
s 24
Zpráva o vývoji v oblasti civilní nouzové připravenosti státu v sedmi základních oblastech odolnosti NATO
s 28
Hasiči pietou uctili památku zahynuvších amerických hasičů
s 31
Mistrovství světa v požárním sportu
s 32
Výstavba medical pointu
s 34
POŽÁR PLASTOVÝCH TONERŮ A KOVOVÉHO RECYKLÁTU
Dne 10. května 2021 byl na operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje (KOPIS HZS MSK) nahlášen výbuch s následným požárem plastových tonerů a kovového recyklátu v areálu v Ostravě – Vítkovicích. Operátor linky tísňového volání přijal v 07.53 hodin informaci o požáru v ostravské provozovně společnosti na ekologickou recyklaci především kovového odpadu, který si až do své likvidace vyžádal nasazení velkého počtu jednotek požární ochrany, leteckého hašení, speciální techniky Záchranného útvaru HZS ČR (ZÚ HZS ČR) a vyhlášení zvláštního stupně požárního poplachu.
Popis objektu
Areál společnosti je situován v dnes rekultivované oblasti bývalých Vítkovických železáren a strojíren Klementa Gottwalda, sousedící s národní kulturní památkou Dolní oblast Vítkovice, zhruba tři kilometry od centra města Ostravy, v blízkosti páteřních komunikací Rudná a Místecká.
Areál se skládá z budovy drticí a třídicí linky na zpracování odpadů o půdorysných rozměrech 44 × 12 m, která má jen částečné zastřešení, boční stěny jsou tvořeny sendvičovými panely zasazenými do ocelové nosné konstrukce sloužící primárně jako protihluková bariéra. V okolí budovy linky jsou situovány venkovní manipulační plochy, kde je skladován kovový a plastový recyklát, který do prostoru drticího mechanismu dopravuje nákladní dopravníkový pás. Po zpracování recyklátu v tomto zařízení je odpad dále tříděn v lince separace drceného odpadu a v protilehlé straně budovy dopravníkovým pásem vyvážen na venkovní manipulační plochy. V blízkosti je situována administrativní budova společnosti.
K výbuchu s následným požárem došlo v drtiči linky na zpracování recyklátu zhruba jednu hodinu po zahájení zpracování plastových tonerů z tiskáren. Jeho následkem se požár rychle rozšířil na venkovní dopravníkový pás a přilehlé manipulační plochy, kde bylo v danou chvíli uskladněno zhruba 75 t odpadních tonerů a 1 500 t autovraků.
Průběh zásahu
Na místo mimořádné události byly KOPIS HZS MSK vyslány jednotky PO v 1. stupni požárního poplachu ze stanic Ostrava-Zábřeh a Ostrava-Fifejdy, spolu s nimi pak jednotky sborů dobrovolných hasičů (SDH) městských částí Ostrava-Zábřeh a Ostrava-Radvanice. V době příjezdu první jednotky PO na místo události byla hořením zasažena technologie dopravníkového pásu, v těsné blízkosti přiléhající hromada autovraků, zasažená požárem ze třetiny své plochy, a hromada plastových tonerů. Jednotka PO stanice Ostrava-Fifejdy zahájila neprodleně hasební práce pomocí dvou proudů C na východní straně areálu recyklační linky s cílem zabránit šíření požáru po dopravníkovém pásu do vnitřních prostor linky. Jednotka PO stanice Ostrava-Zábřeh provedla rozvinutí dvou proudů C ze západní strany areálu s cílem eliminovat šíření požáru hromadou uskladněných autovraků na budovu technologie recyklační linky. Současně byl velitelem zásahu (VZ) uskutečněn průzkum místa požáru a vytěžování dostupných informací od zaměstnanců společnosti, kteří se nacházeli v areálu. Na základě provedeného průzkumu rozhodl VZ o rozdělení místa zásahu na dva úseky a cestou KOPIS HZS MSK požádal o další síly a prostředky (SaP) – tři automobilové plošiny (AP), dva kombinované hasicí automobily (KHA) a další velkoobjemové CAS pro zajištění kyvadlové dopravy hasební vody.
V 08.11 hodin se na místo požáru dostavil velící důstojník územního odboru Ostrava (VDO), který po krátkém seznámení se situací na místě zásahu (KHA) a další velkoobjemové CAS pro zajištění kyvadlové dopravy hasební vody.
V 08.11 hodin se na místo požáru dostavil velící důstojník územního odboru Ostrava (VDO), který po krátkém seznámení se situací na místě zásahu převzal velení zásahu, rozhodl o vyhlášení 2. stupně požárního poplachu a na místo události požadoval cestou KOPIS HZS MSK další SaP, včetně nasazení vrtulníku letecké služby Policie ČR (LS PČR) k provádění leteckého hašení.
Po dojezdu krajského řídícího důstojníka HZS MSK (KŘD) na místo události VDO předal KŘD aktuální informace z místa zásahu, v čase 09.10 hodin převzal KŘD velení a vyhlásil 3. a následně zvláštní stupeň požárního poplachu. Byl zřízen štáb VZ, kdy náčelníkem štábu VZ se stal VDO, pomocníkem VZ odpovědným za dodávku hasiva na požářiště pak velitel jednotky stanice Ostrava-Zábřeh. KŘD povolal cestou KOPIS HZS MSK na místo další dostupné SaP – mobilní operační středisko (MOS), včetně dronu pro letecký průzkum, pěnidlový kontejner, výškovou techniku – AP ze stanice Nošovice a HZS Letiště Ostrava, 10 × CAS 30 z ostatních územních odborů HZS MSK, speciální techniku ZÚ HZS ČR z Hlučína s cisternovou zodolněnou stříkačkou CZS 40 Titan a CV 40. K monitoringu kvality ovzduší na vybraném území města Ostravy byla povolána výjezdová skupina chemické laboratoře Frenštát pod Radhoštěm. VZ reorganizoval místo zásahu, zachován byl úsek č. 1, úsek č. 2 byl povýšen na sektor se samostatnými úseky č. 2 a č. 3, nově vznikl samostatný úsek č. 4 letecké hašení.
Úsek č. 1: vnější hasební práce ze západní strany požářiště pomocí dopravních vedení, čtyř C proudů a tří B proudů pro přenosné oscilační monitory. Postupně zde byly nasazeny dvě AP 30, KHA a velké množství velkoobjemových CAS 30 k zajištění nepřetržité dodávky vody na požářiště, která byla zajišťována kyvadlovou dopravou. Po dohodě se zástupci areálu bylo prováděno postupné rozebírání autovraků pomocí kolových nakladačů a jejich následné dohašování a chlazení z nasazené techniky ZÚ HZS ČR, kdy vozidlo CZS 40 Titan provádělo pomocí dvou monitorů dohašování rozebíraných autovraků a vozidlo CV 40 zajišťovalo stálou dodávku hasební vody.
Sektor: postupným dojezdem požadované techniky na místo se úsek č. 2 rozšířil o jednotku HZS MSK ze stanice Ostrava-Jih, následnou reorganizací místa zásahu vznikl sektor dělený na dva úseky (východní strana požářiště). V úseku č. 2 probíhaly stávající hasební práce technologie dopravníkového pásu a hromady uložených plastových tonerů pomocí tří C proudů aplikací střední a těžké pěny. V úseku č. 3 byly prováděny hasební práce pomocí dvou AP aplikací střední a těžké pěny na uskladněné hromady vraků a plastových tonerů. Současně úsek č. 3 zajišťoval chlazením ochranu kolového nakladače, který nebylo možné z místa požáru evakuovat.
Úsek č. 4 letecké hašení: v čase 09.37 hodin se na místo požáru dostavil vrtulník LS PČR, prostor pro přistání a plnicí stanoviště bylo zřízeno v blízkosti požáru, obsluhu plnicího místa zajišťovala jednotka stanice Ostrava-Poruba. Postupně bylo nasazením vrtulníku LS PČR provedeno 75 shozů hasební látky ze závěsného vaku. Na místo požáru se v čase 10.35 hodin dostavil bez předchozího vyzvání KOPIS HZS MSK vrtulník Bell 206 soukromé společnosti Heli4U, s.r.o. Pilot vrtulníku na místě zásahu při setkání s VZ deklaroval připravenost k zapojení do hasebních prací, a to formou dodávky hasiva na požářiště s využitím závěsného vaku. S ohledem na existující Dohodu o spolupráci v oblasti integrovaného záchranného systému, uzavřenou mezi HZS MSK a Heli4U, s.r.o., jejímž předmětem jsou mj. vzdušný průzkum místa zásahu, přeprava jednotek PO, transport materiálu a humanitární pomoci v podvěsu a letecké hašení pomocí závěsného vaku vrtulníku, pozitivní zkušenosti z předchozího praktického výcviku leteckého hašení, a z důvodu aktuální naléhavé potřeby, se VZ rozhodl využít kompetenci vyplývající z § 73 odst. 2 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů.
Ačkoli nešlo o hašení lesního požáru, VZ rozhodl o analogickém principiálním dodržování koordinačních mechanismů nasazení letecké techniky pro letecké hašení, které jsou definovány ve Směrnici pro hašení lesních požárů leteckou technikou, č. j. MV-97363-1/PO-IZS-2018. Vzdušné nasazení jednotlivých vrtulníků probíhalo střídavě, tzn. v době, kdy vrtulník LS PČR odlétl z místa zásahu doplnit pohonné hmoty, byl nasazen vrtulník Bell 206. Takto provedl celkově 30 shozů závěsným vakem o objemu asi 400 l. Současně byla tímto systémem zajištěna neustálá dodávka hasební látky na místo požáru vzdušnou cestou.
Činnost štábu VZ – cestou náčelníka štábu VZ byly zajišťovány dílčí úkoly VZ:
- organizována činnost MOS zajišťujícího přehled nasazených SaP na místě zásahu, spojení a další úkoly VZ,
- organizována výměna tlakových lahví izolačních dýchacích přístrojů,
- zajišťována dodávka pitné vody pro zasahující,
- zajištěno umístění dvou mobilních toalet,
- cestou zástupců zasaženého areálu zajištěna strava a pitný režim pro zasahující příslušníky a další složky IZS – 150 obědů,
- 120 večeří.
Lokalizace požáru
V čase 14.16 hodin podal VZ informaci KOPIS HZS MSK o lokalizaci požáru a snížení stupně požárního poplachu na 2. stupeň. Postupně byly zpět na základny odeslány jednotky PO z jiných územních odborů, částečně redukovány byly SaP úseku č. 2 a č. 3, ukončena byla činnost úseku č. 4 letecké hašení. V rozmezí 15.00–20.00 hodin probíhaly v místě události dohašovací práce.
Ve 20.13 hodin VZ zrušil úseky č. 1, 2 a 3 a místo události předal střídajícímu veliteli družstva stanice Ostrava-Zábřeh, který s přidělenou technikou zajišťoval místo zásahu a jeho nasvětlení do 06.00 hodin dne 11. května 2021. Požářiště bylo v průběhu noci v pravidelných intervalech proléváno hasební vodou a pomocí termokamery byla kontrolována teplota.
Příčina požáru
Již v průběhu zásahu se na místo dostavili určení vyšetřovatelé požáru ÚO Ostrava a ředitelství HZS MSK. Byly zahájeny prvotní úkony ohledání místa požáru ve spolupráci s PČR. Byli vytěžováni přítomní zaměstnanci a byla prováděna fotografická dokumentace. Následujícího dne se provedlo dynamické ohledání místa požáru ve spolupráci s PČR, expertizní skupinou MV-generálního ředitelství HZS ČR, Technického ústavu požární ochrany a Vědecko-výzkumným uhelným ústavem, a.s., Ostrava v oblasti výbuchové charakteristiky náplní skladovaných tonerů. Na základě ohledání místa požáru bylo zadáno zpracování znaleckých posudků. V současné době probíhají další procesní úkony a vypracování znaleckých posudků. U provozovatele činnosti byla zahájena tematická kontrola po požáru, jejímž závěrem je zhodnocení, zda provozovaná činnost byla v souladu s platnými právními předpisy v oblasti požární ochrany.
Příčina vzniku požáru je v šetření vyšetřovatele požárů HZS MSK a Služby kriminální policie a vyšetřování PČR Ostrava.
Specifika zásahu
Pozitiva
- přítomnost zaměstnanců areálu, kteří poskytli VZ detailní informace o provozu technologie zpracování odpadů,
- v průběhu zásahu nedošlo ke zranění zasahujících hasičů ani zaměstnanců podniku,
- disciplinovanost a nasazení všech příslušníků HZS MSK a členů jednotek SDH obcí,
- nasazení leteckého hašení,
- nasazení speciální techniky ZÚ HZS ČR,
- klimatické podmínky, kdy směr větru umožňoval zasahujícím jednotkám efektivně chránit objekt a technologii zpracování odpadů,
- dostatek zdrojů hasebních látek.
Negativa
- charakter a množství skladovaného odpadu,
- vývin velkého množství zplodin hoření,
- působení sálavého tepla na velkou vzdálenost,
- silný vítr strhávající hasební látky při aplikaci leteckým hašením,
- vysoká venkovní teplota.
Shrnutí
Požár se podařilo dostat pod kontrolu po šesti hodinách intenzivních hasebních prací a dalších téměř šestnácti hodinách dohašovacích prací, při kterých bylo spotřebováno přes 2 mil. litrů hasební vody a 17 160 litrů pěnidla. Předběžná přímá škoda byla vyčíslena na zhruba 4 mil. Kč, hodnoty uchráněné hasebním zásahem pak na částku 100 mil. Kč. Nasazeno bylo 219 hasičů a 60 kusů zásahové techniky. Nikdo ze zasahujících hasičů ani zaměstnanců požárem postižené společnosti nebyl zraněn.
genmjr. Ing. Vladimír VLČEK, Ph.D., MBA, MV-generální ředitelství HZS ČR, plk. Ing. Jan BOJKO, kpt. Ing. Dalibor PALIČKA,
HZS Moravskoslezského kraje, foto Tomáš LACH, archiv HZS Moravskoslezského kraje
MISE ČESKÝCH HASIČŮ
Léto 2021 nebylo pro státy jižní Evropy příliš přívětivé. Dlouhá perioda nadstandardně teplého počasí v kombinaci se silným větrem způsobily vysoké nebezpečí a bohužel i realitu vzniku řady lesních požárů v Řecku, Albánii, Itálii, Turecku a Makedonii. I přes skutečnost, že lesní požáry jsou pro tyto státy pravidelnou sezonní záležitostí, rozsah požárů byl letos obrovský.
Nejinak tomu bylo i v Řecku, kde se teploty v červenci po dobu více než 14 dnů běžně blížily ke 40?°C s maximem 47,1 °C, přičemž šlo o nejteplejší léto od roku 1987. Výsledkem bylo sucho, vyprahlá vegetace a optimální podmínky pro požáry a nejhorší sezona lesních požárů od roku 2007. Jejich počet se zvýšil na přelomu měsíce července, kdy v Řecku bylo zaznamenáno celkem 434 požárů, a tento trend v následujících týdnech pokračoval. Celkově bylo v Řecku požárem zničeno na 125 000 ha území, což odpovídá pro srovnání 38 % rozlohy Karlovarského kraje. Nejvážněji byly požáry zasaženy oblasti centrální Atiky v okolí Athén, ostrov Evia a Peloponéský poloostrov.
V Řecku působí přibližně 7 000 placených hasičů a ve srovnání s Českou republikou velmi malý počet dobrovolných hasičů – přibližně 2 700 osob. V těchto počtech se tak rozsáhlé požáry v různých částech země v řádech několika týdnů nedaly zvládnout.
Pomoc cestou ERCC
Řecko z těchto důvodů požádalo 3. srpna 2021 cestou Mechanismu civilní ochrany Unie (Mechanismus) o mezinárodní pomoc, a to formou vyslání odřadů k leteckému hašení. Požadavky se dále stupňovaly a dne 6. srpna 2021 v 09.00 hodin bylo cestou Emergency Response Coordination Centre – Střediska pro koordinaci odezvy na mimořádné události (ERCC), tedy „operačního střediska“ Mechanismu, Řeckem požádáno o pomoc vysláním modulů pro pozemní hašení lesních požárů a pro pozemní hašení lesních požárů vozidly. Zde je na místě uvést, že tento modul Česká republika předem do systému Common Emergency Communication and Information System – Společný komunikační a informační systém pro mimořádné události (CECIS), tedy databáze s informacemi o registraci a dostupnosti dobrovolně vyčleněných zdrojů zúčastněných států určených pro odezvu na katastrofy, nikdy nenabídla. Nešlo tedy o předem připravený a strukturovaný odřad s jasným složením, vybavením a kompetencemi, jako je např. USAR odřad pro záchranu ze zřícených budov a WASAR odřad pro záchranu osob pomocí lodí.
Během pátečního dopoledne proběhla nezbytná jednání mezi Ministerstvem zahraničních věcí ve smyslu finančních zdrojů ke krytí vyslání, Ministerstvem vnitra a MV-generálním ředitelstvím HZS ČR (MV-GŘ HZS ČR) ve smyslu možných kapacit. Souběžně se připravovaly na úrovni MV-GŘ HZS ČR různé varianty složení odřadu včetně skladby techniky a vůbec filosofie zapojení organizačních článků HZS ČR do vyslání. Nicméně objektivním výsledkem byla skutečnost, že v 18.22 hodin, tedy asi po devíti hodinách od požadavku Řecka, ČR byla schopna do systému CECIS vložit nabídku plnohodnotného modulu pro pozemní hašení lesních požárů vozidly s deklarovanou soběstačností na operační nasazení po dobu deseti dnů, vytvořeného ad hoc.
Právní základ k vyslání pomoci
Nabídka byla řeckou stranou po 20 minutách obratem akceptována. Pro úplnost je třeba na tomto místě krátká exkurze do právních předpisů. Základní právní normou, podle které se řídí zapojování ČR do mezinárodních záchranných operací a poskytování humanitární pomoci do zahraničí, je zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Tímto zákonem je Ministerstvu vnitra dána pravomoc rozhodovat v dohodě s Ministerstvem zahraničních věcí o humanitární pomoci poskytované státem do zahraničí a o zapojování do mezinárodních záchranných operací. V zákoně o IZS je dále uvedeno, že úkoly Ministerstva vnitra na tomto poli plní MV-GŘ HZS ČR. Nařízením vlády č. 463/2000 Sb., o stanovení pravidel zapojování do mezinárodních záchranných operací, poskytování a přijímání humanitární pomoci a náhradě výdajů vynakládaných právnickými osobami a podnikajícími fyzickými osobami na ochranu obyvatelstva, ve znění nařízení vlády č. 527/2002 Sb., byla závazně stanovena některá důležitá pravidla zapojování do mezinárodních záchranných operací. Zásady pro vytváření jednotek HZS ČR při poskytování pomoci v rámci ČR a při zapojení ČR do mezinárodních záchranných operací jsou stanoveny pokynem MV-GŘ HZS ČR č. 13/2016, ve znění pozdějších úprav. Jedna z forem pomoci je tedy vyslání tzv. „odřadu“, tedy v kontextu mezinárodních záchranných operací modulu. Jde o záchrannou jednotku sestavenou z hasičů nejméně dvou jednotek požární ochrany.
Struktura odřadu
Již při stanovení filosofie struktury odřadu byl kladen maximální důraz na flexibilitu. Proto základem odřadu byly na sobě operačně nezávislé tři hasební segmenty skládající se vždy ze dvou cisternových automobilových stříkaček (CAS) a dopravního automobilu (DA) pro možné střídání družstev. Výběr konkrétního typu CAS byl komplikovaný z důvodu nedostatku informací o možném místě působení. Nicméně povedl se. Dvounápravové CAS na podvozku české provenience Tatra byly optimální volbou. Každý segment tvořilo osm hasičů a segmenty byly vytvořeny z příslušníků HZS Moravskoslezského kraje, HZS Jihomoravského kraje a HZS Středočeského kraje. Logistiku zajišťovalo pět příslušníků Záchranného útvaru HZS ČR z Hlučína (ZÚ HZS ČR) doplněných o specialisty HZS Moravskoslezského kraje (piloti dronů, IT, elektrikáři). Velitelem odřadu byl určen příslušník HZS Moravskoslezského kraje, jeho zástupce byl ze ZÚ HZS ČR. Součástí odřadu byli i dva styční důstojníci (HZS Moravskoslezského kraje a HZS hl. m. Prahy). Z celkového počtu 36 hasičů bylo 14 z HZS Moravskoslezského kraje, po osmi hasičích z HZS Jihomoravského kraje a HZS Středočeského kraje, pět příslušníků ZÚ HZS ČR a jeden z HZS hl. m. Prahy.
Kromě šesti CAS a tří DA byly k dispozici dva velitelské automobily (VEA), tři nákladní automobily (NA) a nosič kontejneru s kontejnerem nouzového přežití. Praxe ukázala, že zásadní pro komfort a zajištění akceschopnosti byl i přívěs na pohonné hmoty (PHM) a osvětlovací přívěs. Přestože se členové odřadu poprvé potkali v sobotu dopoledne, se znalostí průběhu a sám za sebe konstatuji – výběr byl perfektní, všichni hasiči byli vysoce motivováni, šlo o zkušené příslušníky a především efektivní, iniciativní, chladnokrevní a výkonní velitelé segmentů byli základem toho, že i ve vypjatých chvílích vše proběhlo tak, jak bylo dohodnuto a plánováno.
Je obtížné přesně a komplexně popsat všechny činnosti a aktivity, které se od pátečního odpoledne prováděly a které se týkaly nejen hasičů vyslaných na misi. Bylo potřeba vybrat hasiče s odpovídajícím profilem a s praktickými zkušenostmi včetně obsluhy vybraných CAS. Technika se připravovala k vyslání již od pátečního odpoledne, znamenalo to kompletní kontrolu technického stavu, zajištění dokumentace včetně kopií technických průkazů, zajištění náhradních klíčů, PHM, kontrolu a doplnění provozních kapalin vozidel. Připravovala se i logistika přesunu odřadu po trase, ve finále přibližně 2 500 km dlouhé, vedoucí přes čtyři státy, zajištění bezproblémového průjezdu státních hranic, eskorta pro usnadnění cesty, vyřešení mýtného ve všech tranzitních státech po dálnicích, rezervace ubytování v Sofii pro odřad. Technika byla dovybavována na základě kusých informací, které byly k dispozici, především o hadice typu D a ženijní nářadí. Specifikovaly se osobní ochranné prostředky pro zásahy u lesních požárů, základním požadavkem na vybrané hasiče byla vakcinace proti nemoci covid-19. Samostatnou kapitolou byla logistika odřadu ve smyslu zajištění soběstačnosti po dobu deseti dnů včetně PHM, jídla, pitné vody, toalet, sprch, ubytování, dobíjení radiostanic a celé řady dalších činností. Nicméně, holou skutečností je, že po 24 hodinách od žádosti Řecka byl ad hoc odřad HZS ČR pro hašení lesních požárů pomocí vozidel formálně ustaven v Podivíně na jižní Moravě. Za přítomnosti ministra zahraničních věcí a náměstka generálního ředitele HZS ČR pro integrovaný záchranný systém a operační řízení v sobotu před polednem opustil Českou republiku.
Cesta na místo určení
Cesta byla dlouhá, únavná a nebezpečná. S jedním asi pětihodinovým odpočinkem v Sofii v Bulharsku, kam jsme dorazili po 24 hodinách jízdy ve vozidlech. Při návratu z Řecka se dvěma zastávkami – Sofie a Szeged. Po 49 hodinách od odjezdu z České republiky jsme dorazili do oblasti Arkádie, centrální části Peloponéského poloostrova.
Jedná se o hornatou oblast, která je charakteristická řídkým osídlením, vesnice jsou na horských úbočích. Komunikace obecně úzké, průjezdnost přes vesnice velmi omezená a už jen dostat se na místo operačního nasazení bylo komplikované. Ještě komplikovanější byl přístup na samotné sektory nasazení, terén byl problémem sám o sobě. Poloměr zatáček byl takový, že neumožnil v řadě případů plynulý průjezd techniky. Tábor jsme zřídili v bezprostředním sousedství obce Doxa a přidělované sektory byly v perimetru asi 30 km od tábora. Do hašení jsme se zapojili bezprostředně po příjezdu, v pondělí, kdy souběžně probíhalo budování tábora, a všechny tři segmenty byly nasazeny v přiděleném sektoru.
Situace v místě nasazení
Již při cestě na místo nasazení jsme se setkali se dvěma řeckými styčnými důstojníky v okolí Atén, kteří s námi působili po celou dobu nasazení odřadu v Řecku. Právě s jejich pomocí jsme byli schopni se napojit na řídící struktury řeckých hasičů, kteří na místě působili. Vzhledem k charakteru terénu a situaci na místě, kdy v sektorech byla rozpoznatelná řada ohnisek požáru, jsme již první den přijali a po celou dobu operačního nasazení aplikovali taktiku kompletního nasazení celého odřadu v sektorech od 07.30 hodin do západu slunce, vyjma dvoučlenné skupiny zajišťující denní povinnosti k udržení provozuschopnosti tábora. Celkem jsme v oblasti Arkádie působili po dobu šesti operačních dnů, kdy jsme byli nasazováni převážně ve směru předpokládaného šíření požáru v celkem třech sektorech. Jednalo se jak o klasické hašení fronty rozšiřujících se požárů, likvidaci ohnisek právě na frontě šíření nebo obranu vybraných budov řeckých obyvatel v případě rychlého šíření požáru. Vždy jsme bez ohledu na sektor nasazení zřizovali autonomní čerpací stanoviště na vybraných místech s dostatečným množstvím vody.
Součástí naší činnosti bylo samozřejmě dohašování ohnisek, a to v terénech značně nepřístupných, která si vyžadovala vytvoření průseků skrz hustou vegetaci za využití motorových pil, trvající i několik hodin práce. Zásadní při zásazích v těchto případech byla vzdušná podpora vrtulníky, které byly schopny omezit šíření natolik, že požár neohrožoval české hasiče zranitelné v případě zvýšení rychlosti a změny směru větru v obtížném terénu s omezenými evakuačními cestami. Výhodou bylo získání přímého kontaktu na koordinátora vzdušného nasazení, se kterým bylo možné nasazení obratem vyjednat. V případě, že fronta požáru prošla lesem, velmi často jsme byli svědky pádu stromů bez zjevné příčiny. Součástí činnosti českých hasičů bylo tedy i preventivní kácení stromů, které komplikovaly přístup do sektorů nasazení anebo by mohly být potenciálně nebezpečné a zablokovat vytipovanou evakuační trasu. Pro průzkum přidělených sektorů jsme od třetího dne nasazení systematicky využívali dron právě s cílem zjistit směry šíření požáru, nejvhodnější přístupové cesty k dosažení jednotlivých ohnisek atd.
První dva dny jsme v oblasti Arkádie působili pouze s řeckými kolegy bez jakýchkoli záloh, nicméně již v úterý pohostinnosti našeho tábora využila předsunutá dvoučlenná průzkumná skupina německých hasičů. Jejich odřad poté společně s několika francouzskými odřady byly nasazeny v našem bezprostředním sousedství. Přímo s francouzskými hasiči jsme spolupracovali tři dny v jednom ze sektorů. Celkově řeckým hasičům v srpnu 2021 pomohlo 1 299 zahraničních hasičů působících v 18 modulech.
V sobotu 14. srpna 2021 na oficiálním jednání v Aténách, kde se účastnil vždy velvyslanec daného státu a dva zástupci každého z modulů, bylo oznámeno ukončení operační činnosti zahraničních modulů k 15. srpnu 2021. Tato informace nám již byla avizována předem, proto varianta vystřídání členů odřadu spojená s jeho rozšířením o velkokapacitní CAS nebyla realizována. V neděli v ranních hodinách jsme opustili místo působení v Arkádii. Do České republiky jsme se vrátili v úterý ve 14.00 hodin. Téhož dne byli v prostorách Školního a výcvikového zařízení HZS ČR v Brně členové odřadu oceněni Medailí ministra vnitra za přítomnosti ministra vnitra a generálního ředitele HZS ČR.
Zhodnocení průběhu velitelem odřadu
V dosavadním textu jsem se snažil ilustrovat situaci, v jaké se Řecko na začátku srpna 2021 nacházelo a z jakých důvodů požádalo mezinárodní společenství o pomoc. Rovněž co čeští hasiči v průběhu mise vykonávali a po jakou dobu. Co je ale zásadní pro blízkou i vzdálenější budoucnost, je řada poznatků z každé etapy mise, které jsme získali. Lze je rozdělit do několika hlavních oblastí a v další části se je pokusím v základních obrysech přiblížit.
Jak jsem již zmiňoval, celkem v průběhu srpna v Řecku zasahovalo 18 zahraničních odřadů. Nicméně pouze osm z nich bylo soběstačných. Zbývajících deset modulů bylo závislých na zajištění základních potřeb z řecké strany, což ve finále přinášelo již tak přetíženým řeckým kolegům značné starosti. Ne všechny moduly měly také přístup na Virtual OSOCC (koordinační nástroj pro sdílení informací). Vlákno k lesním požárům v Řecku na Virtual OSOCC bylo založeno bez konzultace tohoto způsobu koordinace s řeckým velením. Proto byla zásadní spolupráce s řeckými velícími strukturami v jednotlivých oblastech a osvědčilo se přidělení stálých styčných důstojníků po celou dobu působení v Řecku. Nevýhodou byla jejich neznalost místních podmínek, šlo o důstojníky, kteří pracovali v Aténách asi 250 km od oblasti působení českého odřadu. Pozitivní byla přítomnost styčného důstojníka ERCC, který byl dalším zdrojem informací.
Pozitiva a negativa
Český odřad byl tvořen zpočátku 15 ks techniky. Zásadní pro bezpečný dojezd byla organizace konvoje. Za VEA musela být umístěna nejpomalejší vozidla, vzadu vozidlo, které mělo kompletní informace o cestovním plánu a bylo schopné reagovat v případě poruchy a jiné nepředvídané události. Těch v průběhu tak dlouhé cesty byla celá řada. Namátkou – porucha jedné CAS těsně před odjezdem z České republiky a její okamžitá náhrada a z toho vyplývající nesoulad dokumentace odřadu včetně seznamu techniky. Opakovaná porucha na řazení nákladního automobilu, která měla ve finále za výsledek přeložení nepostradatelných prostředků do zbývajících nákladních automobilů a návrat vozidla s jedním řidičem zpět z Maďarska. Zaseklý palivoměr na jednom z vozidel a s tím spojené komplikace. Únik motorového oleje způsobený změnou viskozity z důvodu vysokých teplot a drobných netěsností. Porucha zavírání dveří, únik tlaku v pneu, děravé přívodní potrubí k nádrži a z toho vyplývající únik PHM pod vozidlo při tankování aj. Osvědčilo se ponechávat mezi vozidly rozestupy i za cenu toho, že se do tělesa konvoje včlenila jiná vozidla. V praxi to znamenalo, že délka konvoje se blížila ke dvěma kilometrům. Zásadní bylo zajištění spojení pomocí analogových radiostanic, které zejména v hornatém terénu nepokrylo celou délku konvoje. Únava řidičů, především v kritických obdobích přelomu noci a dne, byla řešena častou rotací a výměnou řidičů. Po první zastávce bylo jasné, že jeden z VEA musí vždy předem prozkoumat vytipované místo ke krátkému odpočinku. Všichni řidiči byli profesionálové a v průběhu cesty tam i zpět museli pohotově reagovat na řadu nečekaných situací, např. na stádo krav, které vběhly v Rumunsku konvoji uprostřed noci do cesty, na řidiče kamionů, kteří nerespektovali pokyny eskorty a vytlačovali naši techniku atd.
Tankování jako takové bylo samostatnou logistickou operací, čerpací stanice především v Rumunsku a Bulharsku nejsou dimenzovány na takový počet vozidel, včetně parkovacích míst. Komplikací byla také skutečnost, že ne každá čerpací stanice akceptovala tzv. UTA karty, které bylo možné využívat k placení PHM, a ověřování způsobu platby si vyžadovalo čas. Jednoznačně pozitivní bylo zajištění doprovodu všemi státy, vyjma jedné části v Maďarsku, což mělo za okamžitý následek přibližně dvouhodinové zdržení v kolonách. Jednoznačným přínosem bylo zařazení přívěsu na PHM, a to nejen pro samotnou cestu, ale i pro nasazení, kdy bylo možné tankovat vozidla podle vlastního harmonogramu a potřeb bez ohledu na systém nastavený řeckou stranou, který se dal charakterizovat jako nesystémově nahodilý.
Složení techniky odřadu bylo s ohledem na množství informací při vyslání velmi vhodné. Cestovní rychlost konvoje byla asi 100 km/h, což při cestách na takovéto vzdálenosti je minimem. Dvounápravové CAS byly z pohledu velikosti maximem a kompromisem mezi množstvím vody a zcela nedostatečnými přístupovými komunikacemi v sektorech nasazení, ve srovnání s ČR. Faktem je, že na základě nepřítomnosti záloh v místě působení v prvních dnech by několik velkokapacitních CAS bylo přínosem, na druhou stranu prostupnost vesnic větší technikou by mohla být problematická. Už při stávající skladbě techniky jsme projížděli úsek ve vesnici asi 2,5 km více než 40 minut. Zcela jistě nebylo nutné mít CAS plně vybavené ve smyslu prvovýjezdových CAS, nicméně při přípravě jsme brali v potaz délku cesty a možné komplikace na ní. Z důvodu poruchy jednoho z nákladních automobilů jsme byli nuceni ponechat část vybavení ke zprovoznění sprchy a WC ve vozidle, což byla jedna z věcí, která nám první dny komplikovala situaci. Stejně tak jsme nedomysleli několikahodinové nasazení v teplotách blížících se 40 °C, přičemž do vybavení tábora jsme nezařadili ledničky. Velkou výhodou byla podpora místní samosprávy, která se promítla v částečném zajištění stravování na úplně jiné úrovni, než jsou konzervované dávky potravin, kterými jsme byli vybaveni na celou dobu, rovněž zajištění toalet, vykopání přípojky vody k připojení sprch a právě zapůjčení několika kusů velkoobjemových lednic.
Úskalí při hašení lesních požárů
Řečtí hasiči mají obecně odlišnou strategii v boji s?lesními požáry. V oblasti, kde jsme působili, byly jejich jednotky plošně rozmístěny, často pouze v počtu dvou hasičů s minimální technikou (ve chvíli, kdy zpozorují požár, snaží se bleskově ohnisko eliminovat, pokud nejsou úspěšní, stahují se k ochraně budov do bezpečných prostor). Vzhledem ke skutečnosti, že šlo pro nás o neznámé prostředí, zvolili jsme odlišnou strategii, která byla akceptována, a to nasazení plné síly šesti družstev s CAS na ohrožená místa. S čím jsme se museli také vyrovnat, byla odlišná taktika hašení. Při tak rozsáhlých lesních požárech není čas, prostor a síla k tomu, aby byl požár zcela uhašen. Zóna zasažená požárem (black zona) se prostě řeší až následně. Všechny disponibilní síly a prostředky se nasazují na frontu šíření, na hranici požářiště a nezasažené vegetace a tam se ohniska zcela likvidují. Tento přístup nám nebyl vlastní, nicméně během prvních dvou dnů jsme jej přijali. Již při přípravě odřadu jsme úmyslně navyšovali počet hadic D, celkově jsme jich měli ve vybavení odřadu ke třem kilometrům délky. Během nasazení jsme se potkali se všemi typy požárů – kořenových systémů, nízkého porostu a korunovými požáry. Naprosto jasně se ukázalo, že tzv. „D program“ je budoucností hašení lesních požárů. Intenzita dodávky hasební látky stačila na řešení všech typů požárů, manipulace s hadicemi D v náročném terénu byla velmi jednoduchá. Hadicové vedení dosahovalo běžně délky stovek metrů, neumíme si představit fungovat jinak než s hadicemi D.
Faktem je, že řadu věcí je potřeba dořešit, námi používaný D program má svoje úskalí a rezervy – zjednodušeně řečeno váha rozhoduje. Při přípravě a definování osobních ochranných prostředků hasičů jsme zcela opomenuli ochranu dýchacích cest. Působili jsme v oblasti, kde od určité nadmořské výšky jsme byli nuceni vykonávat těžkou fyzickou práci v permanentně zakouřeném prostředí po dobu několika hodin. Ochranu dýchacích cest jsme řešili improvizovaně a nedostatečně, problémem byl nejenom kouř, ale i popel z požářiště, který byl zvedán větrem. Dalším nedostatkem, který se projevil již po prvním dnu nasazení, byla obuv. Používali jsme standardní zásahovou obuv, která do horského prostředí byla zbytečně naddimenzována a těžká. Problémem k řešení byla také nekompatibilita řeckých hadic typu B o průměru 68,2 mm a našich o průměru 75 mm, jež se používaly k doplňování CAS. Naopak vybavení hasičů lehkými zásahovými přilbami a jednovrstvým zásahovým oděvem s odnímatelnou blůzou bylo optimální.
Neocenitelná podpora
Byli jsme vysláni do cizího státu 2 500 km daleko od ČR. Osamoceni jsme nicméně nebyli. Na místě je potřeba vyzdvihnout podporu, kterou jsme i přes velkou vzdálenost měli. V podstatě obratem MV-GŘ HZS ČR začalo po prvním dnu řešit dodání lehčí zásahové obuvi a ochranných filtrů, které již byly v době působení v podstatě na cestě. Místo nasazení bylo specifikováno po 24 hodinách od odjezdu. Zásadní pozitivní roli v informační podpoře sehrál velvyslanec ČR v Řecku PhDr. Jakub Karfík, který měl o oblasti Arkádie osobní a detailní znalosti, které nám byl schopen předat. Nejdůležitější ale byla podpora dvoučlenných servisních týmů Tatra Trucks a THT Polička, které dorazily na místo působení ve středu v noci. Jejich činnost byla neocenitelná. Již po třech dnech nasazení jsme evidovali řadu poruch, které profesionálně vyřešily. Jejich přínos se ukázal také při cestě zpět, kdy operativně řešily závady na technice.
Mise splněna
Lze konstatovat, že cíle mise byly splněny. Český odřad se dostal na místo působení jako jeden z prvních zahraničních odřadů v Řecku a v dané oblasti jako první zahraniční. Každý jeden den operačního nasazení byl specifický, ale základní úkoly na nás kladené byly splněny beze zbytku. U zahraničních kolegů, řeckých hasičů a místních obyvatel jsme si vydobyli renomé a respekt. Jednoznačně ČR, potažmo HZS ČR, demonstrovala sílu, kapacity a připravenost bleskovým vysláním ad hoc složeného odřadu, který svou práci bezpochyby odvedl. Nebylo by to možné bez příkladného nasazení všech hasičů v odřadu. Každý z nich fungoval v prostředí a podmínkách, které v ČR nezažíváme, daleko mimo zónu komfortu a bezpečnosti. Je jen jejich zásluhou, že jak oficiálně, tak i neoficiálně byla z řecké strany všemi zúčastněnými partnery naše činnost hodnocena jako zásadně prospěšná.
kpt. Ing. Richard FRANC, HZS Moravskoslezského kraje, foto archiv autora
KONFERENCE POŽÁRNÍ OCHRANA 2021
Výroční XXX. ročník konference Požární ochrana 2021 se uskutečnil od 1.?do 2. září 2021 v aule Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava (VŠB-TUO). Setkání pořádá Fakulta bezpečnostního inženýrství VŠB-TUO, Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, z.s., a Česká asociace hasičských důstojníků ve spolupráci s MV-generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru České republiky (HZS ČR).
Hlavním mottem letošního ročníku byla Současnost a budoucnost v bezpečnosti. Konference představila témata zabývající se aktuálními trendy napříč oblastí bezpečnosti především v požární ochraně, a to jak v prevenci, tak represi, protivýbuchové ochraně a v neposlední řadě také v bezpečnosti osob a majetku. Samostatnými odbornými sekcemi byly Věda a výzkum v požární ochraně a Zkušebnictví v požární ochraně.
Jedna z bedlivě sledovaných přednášek, která zazněla v úvodu letošního ročníku sympozia, byla prezentace „Směřování dalšího vývoje HZS ČR“. Generální ředitel HZS ČR genmjr. Ing. Vladimír Vlček, Ph.D., MBA, vytyčil stěžejní strategické směry v oblastech organizační struktury, personálního zajištění a ekonomickém zabezpečení činností HZS?ČR, oblasti operačního řízení a rozvoje integrovaného záchranného systému (IZS), požární prevence a ochrany obyvatelstva. V dlouhodobém horizontu by struktura MV-generálního ředitelství HZS ČR měla „kopírovat“ strukturu HZS krajů. Zároveň je nezbytné zabezpečit mzdové prostředky a zajistit pozitiva služebního poměru, karierní řád a postup příslušníků i zaměstnanců HZS ČR. V oblasti lidských zdrojů by se měl klást důraz na vzdělávání, psychologii, efektivitu a výkonnost. Ke zkvalitnění plošného pokrytí území jednotkami požární ochrany by během pěti let mělo do výjezdu přibýt 1 540 hasičů. Mimo to by mělo dojít ke změnám některých právních předpisů, např. krizového zákona nebo zákona o požární ochraně, ale i prováděcích právních předpisů, např. vyhlášky č. 246/2001 Sb., č. 247/2001 Sb., č. 35/2007 Sb., č. 23/2008 Sb. nebo nařízení vlády č. 172/2001 Sb. Nezanedbatelnou součástí rozvoje HZS ČR je účinnější využívání evropských fondů a lepší jazyková připravenost příslušníků a zaměstnanců HZS ČR. Mezi hlavní cíle ekonomického zabezpečení činností HZS ČR by mělo patřit jak navýšení provozního rozpočtu HZS ČR (např. 200 tisíc korun na jednoho příslušníka v oblasti osobních ochranných pracovních prostředků), tak i investičního rozpočtu (požární technika, informační technologie a komunikační technika, požární technika jednotek sboru dobrovolných hasičů /SDH/, obnova techniky na telefonních centrech tísňového volání 112, operačních a informačních střediscích HZS krajů a MV-generálního ředitelství HZS ČR). Důležité jsou i mimorozpočtové zdroje a dotace obcím, krajům a občanským sdružením. V oblasti operačního řízení a rozvoje IZS jsou hlavními cíli úpravy plošného pokrytí – pouze pět typů stanic, barevné značení mobilní požární techniky, operační a informační střediska a služby a vyšší úroveň spolupráce v rámci IZS.
Pro změnu v požární prevenci a ochraně obyvatelstva jsou prioritami realizace nového stavebního zákona, elektromobilita, pulty centralizované ochrany, krizové řízení, civilní ochrana, spolupráce se Správou státních hmotných rezerv a Armádou České republiky a preventivně výchovná činnost.
Jaké závěry vyplývají z přednášky generálního ředitele HZS ČR? Základem rozvoje HZS ČR je kvalifikovaný personál, celoživotní odborná příprava a vzdělávání, věda a výzkum. Nezbytná je také spolupráce s vysokými školami, zejména s Fakultou bezpečnostního inženýrství VŠB-TUO a dalšími. Do budoucna by se měl také navýšit počet hasičů-zdravotníků. To znamená, že každá stanice typu C by měla mít minimálně dva hasiče-zdravotníky na směnu. Zároveň bude vyvíjen tlak na manažerské výkony v rámci HZS ČR – investice a provoz, vyšší efektivitu spolupráce v rámci složek IZS. Nesmí se také zapomínat na činnost a podporu jednotek SDH.
Lesní požáry v Řecku
Po projevu generálního ředitele HZS ČR zaujal přednáškou „Lesní požáry – Řecko 2021“ kpt. Ing. Richard Franc z HZS Moravskoslezského kraje, který byl v průběhu tohoto léta velitelem odřadu pro hašení lesních požárů v Řecku. Na základě požadavku Řecké republiky o mezinárodní pomoc cestou Mechanismu civilní ochrany Unie nabídla Česká republika vyslání speciálního odřadu určeného pro pozemní hašení lesních požárů. Nabídku řecká strana přijala a v sobotu 6. srpna 2021 do zahraničí vyjelo celkem 36 hasičů (1 velitel odřadu, 1 zástupce velitele odřadu, 2 styční důstojníci, 2 příslušníci pro spojení, 6 příslušníků pro logistiku, 24 hasičů) a 15 vozidel. Odřad se skládal z techniky a příslušníků HZS ČR ze Středočeského, Jihomoravského a Moravskoslezského kraje a příslušníků Záchranného útvaru (ZÚ) HZS ČR. Během řecké anabáze příslušníci HZS ČR působili v oblasti Arkádie na poloostrově Peloponés a podařilo se jim před požáry uchránit desítky budov včetně místní požární zbrojnice, kde bylo umístěno kompletní logistické zabezpečení pro celou oblast (voda, jídlo, technické prostředky). Díky uhašení několika větších ohnisek také zabránili vzniku dalších větších škod v případě, že by se tyto požáry rozšířily do okolí. V sobotu 14. srpna 2021 český odřad v Řecku v podvečer oficiálně ukončil operační činnost a následující den se v ranních hodinách vydal do České republiky. (O podrobnostech mise se dočtete na str. 12–18).
Po přednášce kpt. Ing. Richarda France opět vystoupil generální ředitel HZS ČR genmjr. Ing. Vladimír Vlček, Ph.D., MBA. Tentokrát s analýzou požáru plastových tonerů a kovového recyklátu, se kterým se potýkali moravskoslezští hasiči v polovině května tohoto roku na venkovních skladovacích plochách a ve vnitřních prostorech dopravníkového pásu společnosti SPV RECYCLING CZ, a.s. Ta mimo jiné zajišťuje likvidaci kovonosných konstrukcí a demontáž vyřazených technologií. Mezi pozitiva zásahu patřilo, že v jeho průběhu nedošlo ke zranění zasahujících hasičů ani zaměstnanců podniku, disciplinovanost a nasazení všech příslušníků HZS ČR a členů jednotek SDH, nasazení speciální techniky ZÚ HZS ČR, nasazení leteckého hašení, přítomnost zaměstnanců podniku, kteří se orientovali v provozu, klimatické podmínky, jako byl směr větru od uchráněného objektu zpracování odpadů, dostatek zdrojů hasebních látek. Jaká byla naopak negativa? Složitý charakter skladovaného odpadu, vývin velkého množství zplodin hoření, působení sálavého tepla na velkou vzdálenost, silný vítr a vysoká venkovní teplota. V úterý 11. května 2021 v 06:08 byl požár definitivně zlikvidován, předběžná přímá škoda se odhaduje na 4 miliony korun a uchráněné hodnoty na jednu miliardu korun. O dalších podrobnostech zásahu se dočtete na str. 6–11 tohoto vydání časopisu.
Energetické zdroje a stavební zákon
V odpoledním bloku prvního dne konference přiblížil „Problematiku nových energetických zdrojů v automobilovém průmyslu pohledem HZS ČR“ ředitel odboru prevence MV-generálního ředitelství HZS ČR plk. Ing. Michal Valouch a navázal tak na příspěvek „Energetické důsledky zavádění elektromobility v ČR“ prof. Ing. Jana Macka, DrSc., z Českého vysokého učení technického. Ředitel Valouch se ve svém referátu zaměřil na přehled možných energetických zdrojů, jako jsou LPG, CNG, LNG, H2, na elektromobilitu, hybridní pohon a jejich vzájemnou kombinaci, která se v budoucnosti jeví jako nevyhnutelná. Dále pak na základní a zásadní strategické dokumenty, mezi něž patří Aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility 2019 nebo Vodíková strategie České republiky. Během přednášky také ukázal důležité statistiky a představil pozici a následující kroky HZS ČR v oblasti energetických zdrojů.
Dlouhodobě patří mezi vládní priority rekodifikace stavebního práva, která byla završena vydáním nového stavebního zákona (zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon a zákona č. 284/2021 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím stavebního zákona), jenž má vejít v účinnost 1. července 2023. Této oblasti se především z pohledu státního požárního dozoru věnoval vedoucí oddělení stavebně technické prevence MV-generálního ředitelství HZS ČR plk. Ing. Tomáš Pavlík ve své přednášce „Dopady novely stavebního zákona na výkon státního požárního dozoru“. Tu zaměřil na institucionální změny stavební správy, procesní změny, stavební právo hmotné, pozici HZS ČR a výkon státního požárního dozoru v návaznosti na nový stavební zákon. Dále poukázal na další změny v zákoně o požární ochraně provedené zákonem č. 284/2021 Sb. i paralelní změnu zákona o požární ochraně, která by v případě schválení měla vejít v účinnost od
1. ledna 2022.
Zhodnocení konference
Ve čtvrtek 2. září 2021 ve 12.00 organizátoři konferenci ukončili. Není bez zajímavosti, že ji za třicet let její historie navštívilo 9 680 lidí, zaznělo celkem 1?257 příspěvků a 2 055 referátů se objevilo ve sborníku abstraktů. Jak hodnotí jubilejní ročník konference prezidentka Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, z.s., Ing. Lenka Černá? „ Z pohledu organizátorů byl výroční XXX. ročník konference velmi vydařený. V rámci programu zazněla celá řada zajímavých a podnětných vystoupení. K těm očekávaným jistě patřilo vystoupení generálního ředitele HZS ČR ke směřování vývoje HZS ČR a také celý blok příspěvků k problematice elektromobility a nových energetických zdrojů v automobilovém průmyslu obecně. Tento trend je nejen v České republice v současné době velmi diskutovaný. Za sebe bych ještě vyzdvihla vystoupení kpt. Ing. Richarda France, který si velmi brzy po návratu z Řecka, kde velel jednotce pomáhající při hašení lesních požárů, našel čas a připravil zajímavou prezentaci. A dále celý blok věnovaný vědě a výzkumu v požární ochraně, kde se již několik let velmi úspěšně prezentuje Technický ústav požární ochrany se svými výsledky.“ A současně dodává: „Chtěla bych touto cestou poděkovat také všem kolegům, kteří se podíleli na organizaci, přednášejícím za jejich vystoupení a v neposlední řadě všem účastníkům konference, kteří nám zachovávají přízeň. To, že začátkem září již po 30 let pravidelně navštěvují konferenci Požární ochrana, znamená pro nás organizátory velký závazek, ale také cíl do budoucna připravovat i nadále pro další ročníky konference zajímavý a přínosný program.“ Příští ročník konference věnované požární ochraně se s nejvyšší pravděpodobností uskuteční 7. až 8. září 2022.
V následujících číslech časopisu se podrobně dočtete o dalších problematikách, které na konferenci zazněly.
David HARTMANN, DiS., foto autor a Josef POLÁK
DNY NATO V OSTRAVĚ & DNY VZDUŠNÝCH SIL ARMÁDY ČR
Dny NATO v Ostravě & Dny Vzdušných sil Armády ČR (AČR) jsou největší bezpečnostní přehlídkou v Evropě s cílem prezentovat široké veřejnosti co nejpestřejší škálu prostředků bezpečnostních složek České republiky a jejich spojenců. Počátky se datují do roku 2001, kdy se přehlídka poprvé konala v prostorách areálu výstaviště Černá louka v Ostravě, a to i za účasti Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje (HZS MSK). Letošní ročník se uskutečnil 18. až 19. září.
V rámci hlavního dvoudenního programu akce, která se od roku 2003 odehrává na Letišti Leoše Janáčka v Mošnově, se pravidelně představují formou statických a dynamických ukázek síly a prostředky vojáků, hasičů a policistů, ale také celníků, Vězeňské služby ČR, Městské policie Ostrava a dalších elitních útvarů jak z České republiky, tak ze zahraničí.
Dny NATO v Ostravě & Dny Vzdušných sil AČR (Dny NATO) jsou nejnavštěvovanější dvoudenní rodinnou akcí v České republice. Protiepidemická opatření v rámci pandemie covidu-19 v loňském roce neumožnila fyzickou účast návštěvníků a v roce letošním limitovala maximální denní počet návštěvníků na 40 tisíc. Na letiště nakonec zavítalo v souhrnu obou dnů 60 tisíc českých i zahraničních návštěvníků. Návštěvnost se tudíž ani zdaleka nepřiblížila rekordu z let 2011, 2018 a 2019, kdy se akce zúčastnilo sumárně v obou dnech 225 tisíc návštěvníků. Dny NATO jsou současně i významnou společenskou událostí za účasti zástupců komerční sféry, státní správy a samosprávy, významných hostů z vědecké, kulturní, společenské, politické a podnikatelské oblasti. Mezi pravidelné hosty patří členové české vlády, zástupci Severoatlantické aliance a Evropské unie, představitelé krajů, měst a obcí, velvyslanci, vojenští a letečtí přidělenci, členové civilních a vojenských delegací a další hosté nejen z České republiky, ale ve stále větší míře rovněž ze zahraničí – zejména z Evropy a Spojených států amerických.
Štáb IZS akce
Samotné uspořádání akce není možné bez účasti složek integrovaného záchranného systému a žádá si nasazení stovek lidí, kteří zajišťují bezpečnost nejen návštěvníků, ale i všech účastníků a vystavovatelů. Ve spolupráci s hlavním organizátorem, zapsaným spolkem Jagello 2000, Generálním štábem AČR, HZS MSK, Policií ČR – Krajským ředitelstvím policie Moravskoslezského kraje, Zdravotnickou záchrannou službou Moravskoslezského kraje a Letištěm Ostrava, a.s., se každoročně aktualizují bezpečnostní dokumenty reflektující aktuální bezpečnostní situaci a opírající se o základní dokument – „Bezpečnostní studii“ zpracovanou Vysokou školou Báňskou - Technickou univerzitou Ostrava, Fakultou bezpečnostního inženýrství. Jde zejména o dokumenty pokrývající oblast dopravy, evakuace, zdravotnického zabezpečení, požárního zabezpečení provozu prodejních stánků a expozic, Hlavního štábu akce a štábu IZS. V obou štábech pracují zástupci uvedených subjektů. Hlavní štáb má rozhodující úlohu v rámci organizace a logistiky a v případě vzniku mimořádné události přebírá odpovědnost za její řešení štáb IZS. Členové štábu IZS jsou připraveni při jakémkoli narušení bezpečnosti akce okamžitě řešit nastalou situaci na základě předem stanovených pravidel opírajících se zejména o platné právní předpisy a vybrané soubory typových činností IZS, vč. dohodnutého systému vzájemné komunikace, který zahrnuje i přímý prioritní vstup do ozvučovacího systému areálu za použití tzv. „červeného mikrofonu“ s možností okamžitého sdělení potřebných informací či varování. Logistické zázemí štábu IZS garantuje HZS MSK cestou štábního kontejneru se stanem vč. obsluhy a mobilního operačního střediska MOS 2, které díky datovému napojení na KOPIS HZS MSK může v případě potřeby z místa nasazovat potřebné síly a prostředky jednotek požární ochrany a předávat napřímo potřebné údaje veliteli zásahu v místě. Zástupce HZS MSK v tomto štábu má mimo spolupráce s ostatními členy na starosti i koordinaci třech organizátory nasmlouvaných jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí a třech preventivních požárních hlídek. Z úrovně OPIS MV-generálního ředitelství HZS ČR je po dobu konání akce zajištěno prioritní volání v sítích mobilních operátorů pro čísla členů štábu IZS a vedení složek IZS v místě.
Statické ukázky
HZS MSK na akci prezentoval mobilní techniku a technické prostředky tematicky zaměřené na zásahy v extrémních podmínkách, konkrétně pak na lesní požáry, a to i v návaznosti na nedávné nasazení českého odřadu pro pozemní hašení lesních požárů za použití vozidel v Řecku. Vystavena byla vozidla CAS 20 Camiva a CAS 20 T815 Terra, které oproti koncepčně a technicky staršímu vozidlu Camiva disponuje větším množstvím vody, lepší brodivostí a širším spektrem technických prostředků i pro technické zásahy. HZS MSK zde dále představil např. pásové obojživelné vozidlo Hägglunds BV 206 NGR sloužící pro evakuaci či přesun osob a materiálu v náročném horském, lesním či bahnitém terénu a obojživelné vozidlo Argo 8×8 Avenger. Zájmu se těšil také bambi vak k hašení požárů v podvěsu pod vrtulníkem. V sobotu byla taktéž k vidění automobilová plošina AP 30 Bronto Skylift vč. záchranného rukávu. O záchranný spirálový rukáv modré barvy, visící z koše automobilové plošiny, byl veliký zájem a hasiči několikrát během dne s figurantem předvedli, jak se lze dostat velmi rychle do bezpečí na zem z výšky až 30 metrů, což může být úroveň devátého až desátého patra bytového domu. Role jednoho z figurantů se zhostil i ministr vnitra Jan Hamáček.
Tematicky obdobně na akci prezentoval techniku i Záchranný útvar HZS ČR (ZÚ), a to konkrétně dvojici cisternových zodolněných stříkaček CZS 15 a CZS 40 a velkokapacitní cisternu CV 40 T815 10×10, která je s objemem vodní nádrže 21 500 l vody největší hasičskou cisternou používanou v České republice. Dvojice zodolněných stříkaček zaujme hned na první pohled svou mohutností a pancéřovanými kabinami chránicími posádku nejen před zraněním způsobeným mechanickými a tlakovými účinky výbuchů, ale díky instalované filtroventilaci také proti vniknutí nebezpečných látek do jejich útrob. Obě zodolněné cisterny mohli návštěvníci akce obdivovat také při desetiminutové prezentaci na hlavní ploše dynamických ukázek. Během ní mohli diváci zblízka vidět, jak se přes 11 metrů dlouhá cisterna dokáže díky řiditelným nápravám otočit i v poměrně úzkém prostoru, jak obě dvě vozidla dokáží měnit světlou výšku pro zvýšení průjezdnosti těžkým terénem či při podjezdu překážky, jak lze podvozek i karoserii vozidel chránit proti plamenům a sálavému teplu díky systému skrápění, či jak lze z kabiny ovládat lafetové proudnice a provádět hasební zásah.
U veškeré vystavované techniky HZS MSK i ZÚ byli přítomni zkušení hasiči, kteří odpovídali na nejrůznější dotazy návštěvníků, a to nejen na vystavenou techniku, ale i na život hasičů na stanicích a další mnohdy záludné otázky.
Dynamické ukázky
Na hlavní ploše Dnů NATO připravil HZS MSK čtyři exhibiční bloky extrémní soutěže FCC (Firefighter Combat Challenge), což je mladší a dynamičtější varianta u nás známé soutěže TFA (Toughest Firefighter Alive – Nejtvrdší hasič přežije). Oproti TFA se v této disciplíně dobíhá do cíle už do dvou minut a světový rekord činí 1 minutu 14 sekund. Podle pravidel FCC závodník s maskou a aktivním přetlakovým dýchacím přístrojem a těžkou hadicí vybíhá na trati po schodech na 12 metrů vysokou věž (věž byla pro tyto účely postavena za přispění firmy Dräger Safety, s.r.o.), vytahuje na laně druhou hadici, po seběhnutí posouvá údery kladivem 70 kg těžké závaží na vzdálenost 1,2 metru, následuje slalomový běh, roztažení zavodněného hadicového vedení a sražení terče proudem vody. Poslední činností je transport 80 kg těžké figuríny na vzdálenost 35 metrů. V sobotu závodili příslušníci HZS ČR, v neděli se poté představili členové sborů dobrovolných hasičů obcí. Nejrychlejším profesionálním hasičem byl Jan Pipiš z HZS Libereckého kraje s časem 1:33,53 před Michalem Brousilem z HZS Jihočeského kraje a Pavlem Kouřilem z HZS Plzeňského kraje. V neděli tuto extrémní soutěž absolvovalo 8 dobrovolných hasičů a 2 dobrovolné hasičky. Mezi muži dosáhl nejlepšího výkonu Antonín Rendl z SDH Česká Kubice, mezi ženami pak zvítězila Lucie Bůbelová z SDH Veselá. Soutěž FCC vznikla původně v USA a kromě závodu jednotlivců, který byl letos prezentován v Mošnově, se ve světě ještě běhají štafetové běhy a tandemy.
Preventivně výchovná činnost
Akce se po oba dva dny účastnili i příslušníci HZS MSK věnující se preventivně výchovné činnosti. I přes nutná hygienická opatření, která byla přijata proti šíření onemocnění covidu-19, připravili hasiči pro nejmenší děti i jejich starší sourozence a kamarády program na pěti stanovištích. Ti nejmenší si vyzkoušeli poskládat puzzle s obrázkem našeho maskota, dráčka Hasíka, starší děti měly možnost své znalosti z požární ochrany a ochrany obyvatelstva uplatnit na deskových hrách jako např. domeček rizik, co je dobře a co špatně, evakuační zavazadlo. Za snahu obdržely děti odměnu v podobě drobných upomínkových předmětů s preventivní tématikou. Teenageři si mohli vědomosti ověřit na připravených otázkách z oblasti požární prevence přiměřeně koncipované k jejich věku. Preventisté HZS MSK nezapomněli ani na rodiče dětí, se kterými vedli diskuze na témata autonomní detekce požárů a úniků nebezpečných plynů v domácnostech, problematiky kouřovodů anebo správného chování obyvatel při zaznění varovného signálu. Součástí preventivně výchovné sekce HZS MSK byly také bannery s odbornou tématikou a informační materiály pro širokou veřejnost. Stánky za doprovodu generálního ředitele HZS ČR genmjr. Ing. Vladimíra Vlčka, Ph.D., MBA, navštívila taktéž ministryně financí Alena Schillerová, ministr vnitra Jan Hamáček a premiér Andrej Babiš, kteří s úspěchem a správně odpověděli na jimi vylosované testové otázky.
Součástí akce v rámci doprovodného programu jsou také besedy, filmové projekce a semináře. V rámci této aktivity se v pátek 17. září 2021 konala beseda s veřejností, kde měli zájemci možnost debatovat, ptát se a diskutovat se zajímavými osobnostmi, které se akce účastnily. Beseda je tradičně pořádána ve spolupráci s Knihcentrem.cz v budově Domu knihy v Ostravě a nejinak tomu bylo i tento rok. Hosty bývají především piloti letadel. Letošní ročník byl atypický, protože prvními hosty besedy byli kpt. Ing. Richard Franc a kpt. Bc. Jaromír Reger z HZS MSK. První jmenovaný velel českému odřadu vyslanému do Řecka k hašení lesních požárů, druhý pak zajišťoval v rámci stejné jednotky jako jeden ze dvou techniků pilotování dronu. Beseda se skládala ze dvou částí. První byl dialog s moderátorkou, ve kterém byly rámcově popsány časové souvislosti působení jednotky v Řecku, její složení, technika a činnost na místě. Ve druhé části poté oba dva příslušníci odpovídali na dotazy, které jim byly pokládány z pléna, v němž byly zastoupeny všechny věkové kategorie. Řada z nich se týkala konkrétních detailů mise, velká pozornost byla zaměřena na možnosti využití dronu při řešení takovéhoto druhu mimořádné události.
V neděli ve 12.00 hodin proběhla v celém areálu mošnovského letiště pietní akce na počest dvou zahynuvších členů SDH Koryčany, kteří zemřeli při zásahu při úniku plynu s následným výbuchem. K pietě se za doprovodu výstražných a zvukových zařízení na hasičských vozidlech připojili i zástupci dalších složek IZS a AČR v areálu letiště.
Celou akci obrazově a zvukově zaznamenala dokumentaristická skupina z oddělení dokumentace MV-generálního ředitelství HZS ČR pod vedením BcA. Jiřího Studničky, DiS.
I přes komplikace s opatřeními v rámci pandemie covidu-19 se Dny NATO podařilo uspořádat a úspěšně zvládnout, a to vše zejména díky důkladné přípravě před samotným započetím založené na dlouholetých zkušenostech z předešlých ročníků a díky vysokému osobnímu nasazení všech zúčastněných příslušníků, zaměstnanců a členů bezpečnostních složek.
plk. Ing. Radim KUCHAŘ, plk. Ing. Jiří NĚMČÍK, HZS Moravskoslezského kraje, foto MV-generální ředitelství HZS ČR