Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Informace ke změně výkonu státního požárního dozoru – změna zákona o požární ochraně

Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje informuje o změně ve výkonu státního požárního dozoru vyvolané zákonem č. 415/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, jenž nabyl účinnosti dnem 01. 12. 2021. Ke změně zákona o požární ochraně byl rovněž vydán nový prováděcí předpis,vyhláška č. 460/2021 Sb., o kategorizaci staveb z hlediska požární bezpečnosti a ochrany obyvatelstva (dále „vyhláška o kategorizaci“)

Dle uvedené právní úpravy tak jsou stavby nově členěny z hlediska požární bezpečnosti a ochrany obyvatelstva do čtyř kategorií:

  • stavby kategorie 0, nepředstavující zvláštní nebezpečí,
  • stavby kategorie I, představující mírné nebezpečí,
  • stavby kategorie II, představující vyšší nebezpečí,
  • stavby kategorie III, představující vysoké nebezpečí.

Podle § 40 odst. 1 novelizovaného zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (dále „zákon o požární ochraně“), se státní požární dozor v rozsahu posouzení stavební nebo územně plánovací dokumentace (regulačního plánu, nahrazuje-li územní rozhodnutí vztahující se k umístění stavby, podkladů k územnímu souhlasu nebo dokumentace pro vydání územního rozhodnutí, vztahující se k umístění stavby, projektové dokumentace stavby nebo dokumentace pro ohlášení stavby, v těch případech, kdy se podle stavebního zákona nevyžaduje pro ohlášení stavby projektová dokumentace, nebo dokumentace ke změně v užívání stavby) nevykonává u stavby kategorie 0 a I.

To, že se u staveb kategorie 0 a I nevykonává státní požární dozor však neznamená, že na tyto stavby nebudou kladeny žádné požadavky požární bezpečnosti. Požárně bezpečnostní řešení se zpracovává nejen u kategorie stavby II a III, ale i u kategorie stavby I (viz § 40 odst. 2 zákona o požární ochraně). Požárně bezpečnostní řešení se však zpracovává pouze u staveb, u kterých je vedeno řízení nebo jiný postup podle stavebního zákona.

Další změnou ve vztahu k výkonu státního požárního dozoru je určení orgánu příslušného ke zrušení, potvrzení nebo změně závazného stanoviska vydaného hasičským záchranným sborem kraje. U stavby kategorie II se jedná o ředitele hasičského záchranného sboru kraje, u stavby kategorie III je příslušným k zrušení, potvrzení nebo změně závazného stanoviska Ministerstvo vnitra – generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR (dále „GŘ HZS ČR). Uvedené se nedotýká ochrany obyvatelstva, kde příslušným orgánem ve všech případech zůstává GŘ HZS ČR.

Problematika zařazování staveb do příslušných kategorií může být z počátku komplikovaná. HZS MSK nabízí v rámci součinnosti odbornou pomoc specialistů na popisovanou oblast, kteří disponují znalostmi zařazování staveb do příslušných kategorií.

V případě nejasností proto kontaktuje přímo příslušníky z oddělení stavební prevence místně příslušného územního odboru. Kontakty zde https://www.hzscr.cz/clanek/kontakty-prevence.aspx.

Print  E-mail