Evropský den linky 112 je o reálné pomoci napříč Evropou
Důležitost myšlenky vzniku jednotného evropského čísla tísňového volání a jeho následná realizace v roce 2009 se každým rokem jeví jako více a více významná. Jen v České republice bylo přes tuto linku přijato v loňském roce 2 319 720 hovorů.
V Pardubickém kraji bylo v roce 2021 uskutečněno 95 987 hovorů na linku „112“ a na linku „150“ 12 410 hovorů. Celkem tedy odbavili operátoři 108 397 volání.
Operátoři tísňové linky 112 musí denně řešit desítky komplikovaných i leckdy kuriózních případů. Kromě poskytování pomoci v rámci České republiky roste v posledním roce i počet případů, kdy volají rodinní příslušníci českých občanů, kteří se dostali do kritické situace v zahraničí.
Operátoři tísňové linky 112 v České republice dokáží rychle a odborně zprostředkovat pomoc i pro naše občany v zahraničí téměř v každé situaci. Nicméně, každý cestovatel by se měl při plánování svých výjezdů do zahraničí chovat maximálně zodpovědně a zajistit si základní informaci o zemi návštěvy, včetně čísel tísňového volání a základních jazykových frází s žádostí o pomoc (příp. frází v anglickém jazyce).
Život se na operačním a informačním středisku hasičů odehrává po telefonu
Operátoři tísňové linky musí během své směny odbavit desítky hovorů. Jejich práce ale zdaleka není jen o tom umět správně do systému zadat celou událost nebo umět odbavit hovor v cizím jazyce. Operátor musí poznat a uvědomit si v jaké jsou situaci lidé na druhé straně telefonního hovoru. Většinou jsou to lidé ve stresu, vystrašení a zcela bezmocní. Často ani nedokáží říct, kde přesně se nacházejí. Ke správnému zvládnutí situace pomáhají operátorům jednak jejich zkušenosti, ale především také technologie linky 112, která se neustále zlepšuje.
Telefonní centrum tísňového volání 112 (TCTV 112) je specializované pracoviště, které je zřízeno při Krajském operačním a informačním středisku HZS Pardubického kraje v Pardubicích. Je obsluhováno jazykově vybavenými, vyškolenými operátory, kteří se střídají ve 12hodinových intervalech. TCTV 112 v Pardubicích v současné době přijímá:
· tísňová volání čísla 112 z pevných a mobilních sítí
· tísňová volání 150 z pevných a mobilních sítí.
Systém TCTV 112 umožňuje identifikaci adresy volajícího z pevné telefonní stanice, identifikaci telefonního operátora, identifikaci polohy mobilního telefonu, zobrazování místa události a polohy telefonu volajícího na mapě GIS, vzájemné zálohování technologií, nezávislé telefonní spojení, jazykovou podporu, přepojování hlasových kanálů včetně předávání datové věty na příslušné místo řešené události. Datová věta obsahuje všechny potřebné místopisné údaje a údaje o typu události, včetně možnosti přístupu k hlasovému záznamu.
V současnosti jsou na TCTV 112 plně datově a hlasově napojena operační střediska HZS ČR, Policie ČR i zdravotnické záchranné služby.
„Od podzimu roku 2017 umožňuje systém TCTV 112 odbavovat hovory prostřednictvím eCall volání. V případě dopravní nehody, automobil sám vytočí linku 112 a oznámí svou co nejpřesnější polohu. Spojení mezi vozidlem s eCall systémem a telefonním centrem tísňového volání 112 se uskuteční buď automaticky po aktivaci senzorů ve vozidle, nebo manuálně po stisku nouzového tlačítka ve vozidle.[1] Spolu s hovorem jsou do systému TCTV112 odeslány informace o místě a času nehody, přesné poloze, směru jízdy vozidla, identifikace vozidla – typ vozidla, druhu paliva a počtu cestujících a informace o stavu systému eCall (zda bylo spuštěno manuálně nebo automaticky),“ říká kpt. Mgr. Tereza Dvořáčková z Krajského operačního a informačního střediska HZS Pardubického kraje.
Za rok 2021 bylo na TCTV 112 založeno celkem 15 974 událostí
Celkem založené události za rok 2021 |
15 974 |
---|---|
Založené události pro území Pardubického kraje |
14 845 |
Založené události pro jiné kraje |
1 129 |
Celkový počet volání na území Pak za rok 2021 |
108 397 |
- z toho počet volání na linku 150 |
12 410 |
- z toho počet volání na linku 112 |
95 987 |
Celkový počet založených datových vět za rok 2021 |
15 974 |
|
4 556 |
|
4 481 |
|
6 937 |
por. Bc. Vendula Horáková, tisková mluvčí
[1] https://www.pozary.cz/clanek/175120-system-ecall-byl-spusten-tisnova-linka-zvladne-prijmout-automaticky-hovor-z-havarovaneho-vozidla/