Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Dnes je Evropský den linky 112

Pátek, 11. února 2022 - Každoročně se 11. 2. označuje jako Evropský den linky 112. Nejinak je tomu i letos. Tento svátek není jen připomenutím jednotného tísňového čísla, ale také práce mnoha operátorů a operátorek, kteří jej obsluhují. 

 

Linku 112 zajišťují hasičské záchranné sbory jednotlivých krajů ve svých Centrech tísňové komunikace (CTK), kde se přijímá také volání na lince 150. Centrum tísňové komunikace v Brně přijalo v roce 2021 na obou linkách 228 875 hovorů (z toho 25 796 na lince 150 a 203 079 hovorů na lince 112). Oproti roku 2020 se jejich počet zvýšil o 3 924 hovorů.  

Ve většině případů se jednalo o zneužití tísňové linky, což je dlouhodobě sledovaný jev. Často se toho dopouštějí malé děti, kterým rodiče půjčují telefon na hraní. Z celkového množství přijatých hovorů bylo odesláno 35 668 datových vět (8121 směřovalo k HZS, 10 618 k Polici ČR a 16 929 k ZZS). Datová věta obsahuje ucelený soubor dostupných informací k mimořádné události včetně adresy, charakteru události a informace o oznamovateli.  

Výhodou linky 112 je, že díky případnému přelivu hovorů mezi kraji je garance, že se občan v nouzi vždy dovolá, a to i bez kreditu a SIM karty v telefonu. Tato vlastnost tísňové linky se plně projevila při přijímání hovorů v souvislosti s tornádem v červnu loňského roku. Hovory z Jihomoravského kraje odbavovaly také CTK v dalších krajích ČR. 

Díky jazykové vybavenosti operátorů mohou linku využít osoby nehovořící českým jazykem. Operátoři jsou schopni odbavovat tísňové hovory v angličtině a němčině, někteří navíc ovládají i ruštinu, francouzštinu, italštinu či španělštinu. 

Centrum tísňové komunikace disponuje moderním aplikačním softwarem, který umožňuje snadné a přehledné vyhledávání adres, lokalizaci volajícího a rychlé přepojování hovorů na další základní složky IZS a mimo jiné má také možnost blokovat zlomyslné hovory.  

Připomínáme, že stále existují národní tísňová čísla k jednotlivým složkám Integrovaného záchranného systému. V případě záležitostí týkajících se Policie ČR je vhodné volat linku 158, v případě zdravotních komplikací zvolit linku 155 a v případě, že jsou na místě potřeba hasiči zvolit číslo 150. Pokud si nejste jistí, pomůžou vám operátoři na všech zmíněných linkách, příp. lince 112. 

Jaroslav Mikoška, tiskový mluvčí HZS JmK 

Print  E-mail