Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Den linky 112: Umíme pomoci, musíme se ale hlavně rychle najít

 

IMG_7076.jpg

Vytěžit a rychle předat základní informace záchranným složkám v terénu, uklidnit situaci, poradit, jak si počínat v nouzi. Z celé řady úkolů, které plní krajská operační a informační střediska (KOPIS) hasičů, jsou právě tyto nejdůležitější a nejtěžší. V minulém roce přijali na KOPIS HZS Královéhradeckého kraje na tísňových linkách 112 a 150 skoro 100 tisíc hovorů, průměrně to znamená přes 270 telefonátů denně. Dne 11. 2. si připomínáme Evropský den linky 112. Linky, kam se mohou obrátit pro pomoc všichni lidé v rámci Evropské unie.

Na tísňovou linku volá ve středu 2. února 2022 v půl sedmé večer otec, který se vydal s dcerkou na výlet do Teplických skal. Šli po modré turistické značce, už nemají sílu, dochází jim baterie v mobilu, potřebují se dostat na cestu. Operační středisko povolává do akce profesionální a dobrovolné hasiče, dále také dobrovolníky ze Skalní záchranné služby. Na místo jede i Policie ČR a zdravotnická záchranná služba. „Takové zásahy nejsou v podmínkách našeho kraje žádná výjimka. Orientace ve skalách i na horách může být za ztížených klimatických podmínek obtížná. Proto je pro nás důležité, abychom se s volajícím rychle našli a shodli se na místě, kam máme vyslat pomoc,“ říká npor. Jana Kynclová, vedoucí jedné ze čtyř směn sloužících na KOPIS HZS Královéhradeckého kraje. V popisovaném případě pak měla záchrana rychlý a hlavně šťastný konec. Díky přesnému popisu dosavadní trasy a místní znalosti zasahujících jednotek byla dvojice rychle nalezena, hasiči ji pak v pořádku dopravili na parkoviště k vozidlu.

Práce složek integrovaného záchranného systému v terénu se rozvíjí na základě tísňového volání oznamovatele. Aby byla pomoc co nejefektivnější a nejrychlejší, jsou klíčové počáteční informace, které operátor linky 112 při tísňovém volání vytěží.

Především by tak měli všichni sledovat okolí, kde se pohybují. Slouží k tomu různé mobilní aplikace s mapovými podklady, které mohou přispět k určení přesnější polohy osoby. V přírodním prostředí pak slouží pro lepší orientaci tzv. body záchrany. Turisté je mohou potkat cestou na horách, v lesích nebo ve skalách. I díky nim jsou příslušníci na KOPIS schopni určit mimo jiné přesné souřadnice místa a je vyzkoušené, že z těchto bodů se dovoláte na tísňovou linku za každých okolností.

„Důležité pak je, aby lidé zůstali na dohodnutém místě a počkali na záchranu,“ upozorňuje Jana Kynclová a přitom si vybavuje jeden případ, kdy byla oporou na telefonu ztracené turistce na hřebeni Krkonoš. „Jeden prosincový den, kdy se velmi brzy stmívalo a na horách bylo špatné počasí v kombinaci s hustou mlhou, se v odpoledních hodinách na tísňovou linku obrátila vyčerpaná turistka, která se ztratila po cestě z Luční boudy na chatu Výrovka. Paradoxně byla od cíle pár set metrů, ale minimální viditelnost může udělat i z krátké vzdálenosti nepřekonatelnou trasu. Díky naší místní znalosti jsme paní navigovali k nejbližšímu záchrannému bodu, zalarmovali jsme horskou službu a záchrannou službu Vrcholky hor, které jsme pak už vyslali na konkrétní místo. S turistkou jsme pak spolu zůstaly ve spojení do doby, než přijela pomoc. Nebyla na to alespoň úplně sama,“ vzpomíná Jana.

I tato zkušenost dokazuje, jak důležité je při rychlém poskytnutí pomoci „najít se“. Platí to nejen při vyhledávání ztracených osob, ale při ohlašování všech mimořádných událostí, včetně požárů a dopravních nehod. Připomínáme proto základní pravidla pro volání na tísňovou linku.

Při volání na tísňovou linku uveďte:
CO se stalo, popis události (např. požár v bytě, dopravní nehoda, únik nebezpečných látek),
KDE se to stalo, pokud možno přesnou adresu, včetně města nebo popisu místa události,
KDO volá (uveďte své jméno a kontakt, číslo telefonu, ze kterého voláte).
Nikdy nezavěšujte, dokud Vás k tomu operátor tísňové linky nevyzve.

O krajském operačním a informačním středisku HZS Královéhradeckého kraje

Od roku 2011 docházelo k postupnému rušení okresních OPIS a jejich integraci do jednoho centralizovaného krajského operačního a informačního střediska. Od 1. 11. 2014 je celý Královéhradecký kraj řízen centrálně z krajského OPIS v Hradci Králové. Zajišťuje příjem tísňových volání na linkách 112 i 150 z území celého kraje ze sítí všech operátorů. V některých případech přijímají naši operátoři i ostatní volání z jiných krajů, popř. ze zahraničí z důvodu tzv. přelivů.

Operátoři telefonního centra tísňového volání 112 Hradec Králové předávají po zpracování základních údajů o události zjištěná data pracovištím operačního řízení hasičského záchranného sboru, zdravotnické záchranné služby a Policie ČR formou tzv. „datové věty“.

Prostřednictvím KOPIS jsou zpracovávány mimořádné události po jejich oznámení, vysílány jednotky požární ochrany ke zdolání následků mimořádných událostí a je poskytována informační podpora velitelům zásahů. Činnost KOPIS HZS KHK je v současné době zajišťována nepřetržitě ve 4 směnách po 12 hodinách, přičemž minimální početní stav na směnu je 5 příslušníků, v plném obsazení 8 příslušníků.

Martina Götzová, tisková mluvčí
FOTO: HZS KHK

Print  E-mail