Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XXI ČÍSLO 5/2022

V květnovém čísle měsíčníku 112 si můžete přečíst o složitém zásahu při úniku kyseliny chlorovodíkové z porušeného cisternového návěsu u Nového Jičína, který trval bezmála deset hodin. Kyselina unikala z cisterny po dobu jízdy v délce 15 kilometrů a zasáhla i místní vodní tok. Kromě zastavení úniku museli hasiči také evakuovat obyvatele ze zóny ohrožení, přečerpat obsah cisterny do náhradní soupravy nebo zkrápět tvořící se oblak. O postupu při záchraně osoby z těžko dostupných míst skalního města v Adršpašsko-teplických skalách se dočtete v článku, který popisuje průběh výcviku jednotek HZS Královéhradeckého kraje i jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí z okresu Náchod. Přiblížíme vám projekt „Svět záchranářů“, který má nesmírný přínos pro složky integrovaného záchranného systému. Jeho výstavba v Karlovarském kraji byla správnou cestou k pochopení významu prevence, přípravy, sebeochrany a vzájemné pomoci obyvatelstva a k nalezení cest záchranářů k mnoha cílovým skupinám. 

  • OBSAH č. 5/2022 ROČNÍKU XXI
  • ÚNIK KYSELINY CHLOROVODÍKOVÉ Z PORUŠENÉHO CISTERNOVÉHO NÁVĚSU
  • SVĚT ZÁCHRANÁŘŮ – „PROJEKT, KTERÝ POMÁHÁ VŠEM, I ZÁCHRANÁŘŮM“
  • PŘIPRAVOVANÁ NOVELA VYHLÁŠKY Č. 23/2008 SB., O TECHNICKÝCH PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY STAVEB, VE ZNĚNÍ VYHLÁŠKY Č. 268/2011 SB.
  • NOVÝ SOUBOR TYPOVÉ ČINNOSTI SLOŽEK IZS PŘI SPOLEČNÉM ZÁSAHU V PŘÍPADĚ NÁLEZU NELEGÁLNÍ DROGOVÉ LABORATOŘE 17A/IZS
  • PSYCHOLOGICKÁ VYŠETŘENÍ U HZS ČR

OBSAH č. 5/2022 ROČNÍKU XXI

titulka 5.jpgÚnik kyseliny chlorovodíkové z porušeného cisternového návěsu
s 6
Výcvik záchrany osob v zimním skalním terénu
s 11
Připravovaná novela vyhlášky č. 23/2008 sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb, ve znění vyhlášky
č. 268/2011 sb.
s 14
Nový soubor typové činnosti složek IZS při společném zásahu v případě nálezu nelegální drogové laboratoře 17A/IZS
s 17
Psychologická vyšetření u HZS ČR
s 20
Rudolf Gudrich - zakladatel zemské hasičské jednoty ve Slezsku
s 23
Spolupráce HZS ČR a SSHR v oblasti pořizování pohotovostních zásob v roce 2021
s 26
Ohlédnutí za deseti lety skladovacího a opravárenského zařízení
HZS ČR
s 28
Konference Červený kohout oslavila 25 let
s 30
Svět záchranářů - "Projekt, který pomáhá všem, i záchranářům"
s 32

ÚNIK KYSELINY CHLOROVODÍKOVÉ Z PORUŠENÉHO CISTERNOVÉHO NÁVĚSU

V pondělí 4. října 2021 bylo na linku tísňového volání hasičů oznámeno v krátkých intervalech postupně několik obdobných hlášení občanů z okolí města Nový Jičín a místních částí, kdy z charakteru informací bylo zřejmé, že jde o událost většího rozsahu. Oznamovatelé uváděli, že se na silnici nachází dráždivě zapáchající látka a že z jedoucí cisterny vytéká neznámá tekutina. Ve velmi rychlém sledu se ze dvou adresních míst, kam byly vyslány jednotky PO, stala jedna událost, při které zásah na unikající nebezpečnou látku probíhal bezmála deset hodin. Následným průzkumem bylo zjištěno, že zasažený úsek měří přibližně 15 km.

Popis poškozené cisterny a trasy přepravy
Zdrojem úniku nebezpečné látky se stal cisternový třínápravový jednoplášťový neizolovaný návěs výrobce Gofa, typ TSA 22,5 GUM se třemi dómy na vrchní straně cisterny, tažený nákladním vozem značky Volvo.

Na základě dohledané dokumentace bylo zjištěno, že polská přepravní společnost látku převážela z Polska (místo nakládky Brzeg Dolny) do Budapešti. Tam však už nedorazila. Řidič vjel na území České republiky po dálnici D1 v oblasti Bohumína a pokračoval ke sjezdu v Hladkých Životicích. Po sjezdu z dálnice D1 exitem 330 pokračoval po silnici I/57 ve směru na Valašské Meziříčí. Projel obcemi Kunín, Šenov u Nového Jičína, Nový Jičín a místní částí Bludovice, kde došlo z důvodu úniku přepravované látky k zastavení soupravy přivolanou hlídkou Policie ČR (PČR). 


Charakter přepravované nebezpečné látky
Obsahem cisterny podle přepravní dokumentace byla 31% kyselina chlorovodíková v množství téměř 24 tun. Identifikace probíhala na místě podle značení ADR, UN číslo 1789 a identifikační číslo nebezpečnosti 80 (Kemler kód).

Samotná kyselina chlorovodíková je těkavá bezbarvá kapalina a patří mezi velmi silné žíraviny. Zde šlo o technickou kyselinu chlorovodíkovou, která je  nažloutlá díky přítomnosti železitých iontů a prodává se pod názvem kyselina solná. Vzniká rozpuštěním plynného chlorovodíku ve vodě. Používá se k čištění, leptání a dalším technickým účelům, rozpouští kovy a vodní kámen. Při používání kyseliny chlorovodíkové se uvolňuje dráždivý chlorovodík, který způsobuje charakteristický štiplavý zápach. Podle charakteru a množství úniku se kyselina chlorovodíková ředí vodou nebo neutralizuje např. vápnem, mletým vápencem nebo sodou.

Při manipulaci s danou chemikálií je potřeba postupovat v režimu Standardních vět o nebezpečnosti – H314 (způsobuje těžké poleptání kůže a poškození očí) a H335 (může způsobit podráž­dě­ní dýchacích cest). Mezi pokyny pro bezpečné zacházení patří věty P102 (uchovávejte mimo dosah dětí), P305, P351, P338 (první pomoc při zasažení očí, několik minut opatrně oplachujte vodou) a P314 (necítíte-li se dobře, vyhledejte lékařskou pomoc/ošetření).

Při požití kyselina chlorovodíková způsobuje poleptání zažívacího traktu. Malá množství vyvolávají palčivou bolest, sevření hrdla a zvracení. Větší dávky způsobují rozsáhlou destrukci, perforaci žaludku a smrt. Při kontaktu s pokožkou způsobuje těžké a bolestivé poleptání. Při zasažení očí způsobuje velmi vážné popáleniny, způsobuje slzení až poranění očních spojivek, hrozí ztráta zraku. Inhalací dochází k poleptání dýchacích cest, nosní a ústní sliznice a může dojít k dočasné ztrátě hlasu, čichu a chuti.


Průběh zásahu
Příčina trhliny v plášti cisterny nebyla v době zpracování tohoto článku známa. Po prvotním průzkumu bylo zřejmé, že kyselina chlorovodíková unikala skrze svislou prasklinu v plášti cisterny na pravé straně. Prasklina se nacházela zhruba v polovině délky cisterny, ve svislém svaru v délce asi 50 cm. Prvotní únik byl zjištěn na úseku sjezdu z dálnice D1 exit 330 na Hladké Životice, kde začala kyselina vytékat z cisterny. V průběhu jízdy se množství unikající kapaliny měnilo v závislosti na pohybu cisterny a změně stability hladiny v nádrži. Po ujetí přibližně 15 km, během kterých docházelo k ztrátě kyseliny, byla souprava odstavena na zpevněné komunikaci vedle silnice I/57 na hlavní dopravní tepně mezi Novým Jičínem a Valašským Meziříčím. K odstavení došlo v obydlené části, na volném prostoru naproti restauraci, u vodního toku (potok Zrzávka), mezi zástavbou rodinných domů. První složkou IZS na místě byla PČR. Řidič byl polské národnosti a bez zranění.

První tísňový hovor byl zaznamenán v čase 16.16 hodin na KOPIS HZS Moravskoslezského kraje (MSK). O minutu později byly k události vyslány jednotky HZS MSK, ze stanice v Novém Jičíně. První jednotka dojela na místo události v 16.24 hodin s technikou 2× CAS 20 Tatra 
a TA/CH MB Sprinter a prvotně zasahovalo 10 hasičů. O situaci byl informován řídící důstojník územního odboru Nový Jičín (ŘD ÚO), který vyjel na místo zásahu. S ohledem na zjištěné skutečnosti povolal další síly a prostředky (jednotka HZS MSK ze stanice Kopřivnice a opěrný bod z centrální stanice Ostravy-Zábřehu). K jisticím a pomocným činnostem si ŘD ÚO vyžádal na místo zásahu jednotku SDH předurčenou na zásahy na nebezpečné látky ze Studénky a pro potřebu zásobování vodou během případného zkrápění jednotky SDH ze Studénky (druhá CAS), Štramberku a Fulneku. Do pohotovosti byla povolána jednotka SDH Starý Jičín.



V čase 16.39 hodin zahájili příslušníci jednotky HZS MSK z Nového Jičína průzkum, kdy v ochran­ných protichemických oděvech (OPCH 90 PO) a s použitím detekční techniky vyhodnotili reálné podmínky na místě mimořádné události. Další dva hasiči byli připraveni v OPCH 90 PO u kontrolního bodu jako jisticí skupina. Současně s vysláním první skupiny bylo ustaveno dekontaminační stanoviště s následnou kontrolou účinnosti dekontaminace. Na příjezdové komunikaci v Revoluční ulici byl zřízen nástupní a dekontaminační prostor. V nástupním prostoru pak kontrolní bod pro kontrolu skupin vstupujících do nebezpečné zóny. Na přístupových komunikacích byly postaveny bezpečnostní uzávěry.

Jednotka HZS MSK ze stanice Kopřivnice na místo zásahu přijela v čase 16.46 hodin a ŘD ÚO v čase 16.55 hodin. V 17.00 hodin převzal velení na místě zásahu, které rozdělil na úseky. Po příjezdu jednotky, předurčené pro tyto zásahy – opěrného bodu, v čase 17.10 hodin byl stanoven další velitel, a to pro úsek Zastavení úniku NL. S ohledem na celou řadu zjištění byl od počátku stanoven perimetr v okolí místa úniku na 100 metrů. Evakua­ce byla zahájena v čase 17.30 hodin pro 32 osob a jednu nezletilou osobu. Podíleli se na ní příslušníci ze stanice Kopřivnice, členové jednotek SDH Starý Jičín a Studénka pod velením velitele čety stanice Kopřivnice, současně za asistence PČR. Obyvatelé v dotčených lokalitách byli informováni mobilní sirénou, kterou zajistila jednotka SDH Slatina, a fyzickou obchůzkou (jednotky PO a PČR). Systém varování a vyrozumění obyvatelstva nebyl použit, jelikož proběhlo informování pouze v místní části Bludovic. Obyvatelé mimo perimetr byli vyrozuměni jednotkou SDH Slatina prostřednictvím mobilní sirény, s definovanou zvukovou nahrávkou, aby nevětrali a setrvali po dobu řešení události ve svých bytech. 

K zajištění péče pro tyto osoby byla přizvána i Zdravotnická záchranná služba MSK (ZZS MSK), která z počátku vyslala jednu posádku typu RZP, následně doplněnou o tým pro specializované činnosti. Posádky ZZS MSK zajistily převoz jedné imobilní osoby k poskytovateli lůžkové péče pro seniory. Ostatní osoby si zajistily ubytování u příbuzných. I přesto byli aktivováni pracovníci oddělení prevence, ochrany obyvatelstva a krizového řízení ÚO Nový Jičín pro případ vzniku potřeby náhradního ubytování. 

V 17.45 hodin bylo zajištěno prvotní zastavení úniku kyseliny z cisterny s využitím pásové nafukovací ucpávky uchycené nataženými popruhy přes celý obvod pláště cisterny. Drobný průsak byl sveden přes korýtko do sudu. 

V 18.27 hodin se na místo zásahu dostavil krajský ŘD, který rozšířil stávající velitelskou strukturu o štáb velitele zásahu (štáb) a převzal velení na místě zásahu. Štáb byl zřízen v čase 18.30 hodin v tomto složení: velitel zásahu (VZ) – krajský ŘD, náčelník štábu – ŘD ÚO, člen pro spojení a velitelé úseků. Dalšími členy štábu byli velitel PČR, starosta města Nový Jičín, zástupce povodí (Povodí Odry), zástupce vodoprávního úřadu, vedoucí zdravotnické složky. Od 21.00 hodin byl štáb doplněn o zástupce chemické laboratoře HZS MSK z Frenštátu pod Radhoštěm. Do příjezdu chemické laboratoře na místo zásahu byly postupy konzultovány telefonicky. Dále byli postupně přizváni ke konzultacím zástupci Městské policie Nový Jičín, správce komunikace a zástupce firmy Tonak, a.s.

Vzhledem k úniku kyseliny do potoku Zrzávka bylo rozhodnuto mimo jiné i o použití stavidel vodního toku v nedaleké firmě Tonak, a.s., aby se zamezilo přítoku vody pro lokální zásobníky vody určené k dalšímu využití. 

Aplikovaná pásová ucpávka postupně vlivem působení kyseliny degradovala a ztrácela tím stoprocentní těsnost. Bylo tedy nutné ji nahradit. Nově instalovaná ucpávka byla chráněna obalem. Výpary z unikající kyseliny, které způsobovaly nepřehledné prostředí a špatnou viditelnost při instalaci ucpávky, byly zkrápěny prostřednictvím jednoho D proudu.

V návaznosti na předpokládaný příjezd náhradní cisterny, kdy vznikala nutnost provádět organizační a technická opatření s cílem zajistit přečerpání zbývající kyseliny do nově přistavené cisterny, byl k zásahu povolán tlumočník z polštiny do češtiny. K tomuto byl určen člen jednotky SDH Sedlnice, který byl schopen v nebezpečné zóně zajistit jazykový překlad mezi řidičem náhradní cisterny a velitelem úseku Zastavení úniku NL. 



Z důvodu odstavení cisterny s kyselinou v blízkosti potoku Zrzávka došlo k následnému zasažení tohoto vodního toku. Neutralizace byla prováděna pomocí uhličitanu sodného a ředěním vodou z CAS za kontinuálního měření pH vody. Délka zasaženého potoku měla odhadem dva kilometry. Ve vodním toku pracovníci Povodí Odry měřili pH a následně sypali uhličitan sodný do Zrzávky. Měření pH bylo zajišťováno v úseku od hranice nebezpečné zóny po místo, kde bylo uzavřeno stavidlo. Převážně stojatá voda v úseku vodního toku před stavidlem umožňovala kontinuální udržování pH a snižovaly se tak následky pro ohrožení dalšího úseku. Na několika místech byl zaznamenán drobný úhyn ryb. VZ vydal pokyn zvýšit průtok v zasaženém úseku, a tím podpořit optimální hodnotu pH. Rozhodnutí nastalo v koordinaci s pracovníky Povodí Odry a chemickou laboratoří HZS MSK. Vše zajistily jednotky SDH Kopřivnice a Frenštát pod Radhoštěm, spotřebovalo se 34 000 litrů vody. 

Až v pozdních večerních hodinách přijela náhradní cisterna na místo mimořádné události, a to z důvodu velké vzdálenosti sídla vlastníka. Před zahájením přečerpávání byla pro potřeby PČR prázdná cisterna vážena prostřednictvím mobilní váhy. Samotné přečerpávání bylo zahájeno v čase 21.30 hodin a ukončeno následující den 5. října 2021 v čase 01.20 hodin. K přečerpávání se použilo hadicové čerpadlo. Na poškozené cisterně byl otevřen poslední dóm, kde byla vložena hadice se sacím košem a překryta plachtou k zamezení úniku výparů. Výtlaková hadice byla napojena redukcí přímo na prázdnou cisternu. Vznikající přetlak byl odpouštěn přes hadici do nádoby s vodou, aby byly sníženy další výpary v okolí cisterny a zajištěna lepší viditelnost. K monitoringu hladiny přečerpávané kyseliny byla využita termokamera a prováděla se průběžná kontrola úrovně hladiny na obou cisternách a vyhodnocoval potřebný  čas. Přečerpáno bylo odhadem asi 22 000 litrů kyseliny. Na místě byl stanoven odhad úniku mezi 1 800–2 000 litry, na dotčeném úseku komunikace od Hladkých Životic po místo odstavení cisterny. 


Pozitiva zásahu

  • v relativně krátké době shromážděno velké množství sil a prostředků,
  • příznivé počasí (bezvětří),
  • průtok v místním potoce Zrzávka byl minimální.


Negativa zásahu

  • jazyková bariéra a složitá komunikace s řidičem,
  • dlouhá doba dojezdu náhradní cisterny z Polska,
  • komplikované vážení cisterny,
  • dlouhodobý zásah – vyšetřování pokračovalo i další den,
  • znečištěná komunikace ve značné délce.
     

Celkový souhrn použitých hasiv, sorbentů a neutralizačního činidla

  • Voda 109 200 l z toho:
  • na ředění vodního toku 34 000 l,
  • na zkrápění unikajícího chlorovodíku 32 600 l,
  • na očistu komunikace 42 600 l.
  • Sorpční had 2 kusy, uhličitan sodný 700 kg.

S ohledem na rozsah plochy zasažené komunikace – dopravní tepny zasažené únikem kyseliny chlorovodíkové bylo VZ rozhodnuto o oplachu silnice I/57 v úseku Hladké Životice po místo zásahu. Celá akce čistění komunikací se uskutečnila v brzkých ranních hodinách ve snaze umožnit otevření uzavřeného dopravního úseku. Po ukončení těchto aktivit byl zásah přerušen. 

Dne 5. října 2021 dopoledne se na místo zásahu na vyžádání vyšetřovatelů PČR vrátila jednotka PO ze stanice Nový Jičín a v součinnosti s nimi prováděla odběry vzorků zbylé kyseliny ze dna nádrže poškozené cisterny do předem připravených vzorkovnic a odřezání stahovacích popruhů, které držely ucpávku. Tímto byl zásah ukončen. 

plk. Ing. Martin NEKULA, MBA, npor. Bc. Martin TÜRKE, foto npor. Bc. Martin TÜRKE, ppor. Jakub KOZÁK, DiS., 
HZS Moravskoslezského kraje

SVĚT ZÁCHRANÁŘŮ – „PROJEKT, KTERÝ POMÁHÁ VŠEM, I ZÁCHRANÁŘŮM“

Prvotní myšlenka vzniku Světa záchranářů byla vlastně velmi jednoduchá. Vychází ze starého čínského přísloví: „Řekni mi a já zapomenu, ukaž mi a já si zapamatuji, nech mne to udělat a já pochopím.“ 

Záchranáři sdružení pod Asociací Záchranný kruh, z.s., která za projektem Světa záchranářů stojí, věděli, že pokud chtějí snížit počty zraněných, mrtvých i škod na majetku a životním prostředí, nestačí na lidi chrlit jen teoretické návody a poučky. Věděli, že pokud chtějí obrátit myšlení a postoje každého z nás, musí umožnit lidem vše zažít. Jen tak získají správné dovednosti a návyky, jen tak se podaří poukázat na ty správné životní hodnoty. A to nejde bez kvalitního zázemí a infrastruktury, technologií, metod a výukových postupů či kvalitního lektorského týmu.

Myšlenka je jedna věc, a realizace věc druhá. A k té vedla opravdu dlouhá a trnitá cesta. Ale povedlo se a dnes můžeme říct, že nekonečných osm let vývoje stálo za to. Svět záchranářů má za sebou již téměř sedm let provozu, a nejen čísla to potvrzují. Vzdělávací programy jsou od samého začátku vždy na dva roky dopředu beznadějně obsazeny. Od září 2015 do konce roku 2021 intenzivními vzdělávacími programy a dalšími aktivitami prošlo 104 694 dětí a mládeže a 89 304 dospělých. Zrealizováno bylo celkem 1 985 tematických programů a 1 247 akcí tzv. „na klíč“. Tisíce děkovných vzkazů, stovky odborných uznání a věříme, že i mnoho zachráněných životů. 

Uvedená stručná statistika dokládá, že výstavba Světa záchranářů byla jediná správná cesta k pochopení významu prevence, přípravy, sebe­ochrany a vzájemné pomoci obyvatelstva a k nalezení cest záchranářů k mnoha cílovým skupinám:



k DĚTEM – pestrost vzdělávacích programů je obrovská a zahrnuje mimo jiné programy prevence rizikového chování doma, v přírodě i v dopravě, prevence požárů, kriminality, mimořádných událostí, programy zaměřené na poskytování první pomoci, tísňová volání, život zachraňující úkony a sebeochranu člověka ve spojení těch nejmodernějších výukových metod a forem posvěcených renomovanými pedagogy a psychology. Vedle této široké nabídky vzdělávacích programů pořádá Svět záchranářů celou řadu speciálních akcí a aktivit pro zájmové skupiny dětí jako např. skauty, mladé hasiče, domovy dětí a mládeže, sportovce atd. Realizují se zde příměstské tábory a tematické akce pro rodiny s dětmi;

k PEDAGOGŮM – Svět záchranářů nabízí celou řadu vzdělávacích programů přímo pro pedagogy. Nicméně zásadní přínos pro pedagogické pracovníky představuje absolvování programů pro děti a mládež, během nichž pochopí nejen danou odbornou problematiku pro svůj vlastí bezpečný život, ale i to, jakým způsobem mohou sami vzdělávat svoje vlastní děti i děti a žáky jim svěřené v mateřských, základních a středních školách;

k VEŘEJNOSTI a jejím specifickým cílovým skupinám – vyjmenování všech skupin, které již navštívily areál Světa záchranářů, by vydalo na samostatný článek, ale jen namátkou lze zmínit programy pro seniory, osoby se zdravotním postižením, budoucí i profesionální řidiče, podnikatele, politiky, odborníky i zaměstnance státní správy a samosprávy;

k ZAHRANIČNÍM PARTNERŮM – projekt budování areálu Světa záchranářů již inspiroval v rámci zahraniční spolupráce partnery například z Německa, Maďarska, Slovenska i vzdálené Gruzie a přesvědčil je o přínosech a smysluplnosti budování obdobných areálů pro interaktivní vzdělávání obyvatelstva;

ZÁCHRANÁŘŮM – díky projektu se nastartovala skutečně systémová spolupráce a součinnost záchranářských subjektů ve vztahu k veřejnosti v oblasti prevence a přípravy obyvatelstva. Nemluvě o možnostech realizace součinnostních výcviků záchranářů, nácviků první pomoci, záchrany osob ve výškách či řešení pandemie. Uskutečnění několika mezinárodních cvičení zdravotnických záchranných služeb či taktických cvičení „Ebola“ nebo „Autobus“ je toho důkazem. 

Je potřeba zdůraznit, že projekt Světa záchranářů si vybudoval nesporný přínos pro samotné složky integrovaného záchranného systému (IZS). Je možné zmínit některé z benefitů projektu:

  • přinesl systematické řešení prevence a přípravy ze strany složek IZS, kraje a měst regionu s cílením od dětí v mateřských školách až po dospělé se současným prohloubením spolupráce a součinnosti složek IZS v této oblasti,
  • jeho realizace nepřenáší na složky IZS jakékoli personální ani finanční zatížení, pouze optimalizuje činnost záchranářů v rámci jejich hlavní profese, a navíc umožňuje využití znalostí, dovedností a schopností záchranářů i ve vedlejších činnostech. Všichni lektoři jsou profesionální záchranáři, kteří činnost v rámci projektu dělají ve svém volném čase,
  • díky němu je velmi snadná aplikace aktuálních problémů a změn v oblastech rizik do systému vzdělávání,
  • vzniklo nenahraditelné zázemí pro podporu vzájemné komunikace, součinnosti a práce preventistů složek IZS,
  • nabízí významné možnosti rozvoje a zvyšování úrovně a kvality prevence se zapojením všech – od jednotlivců až po záchranáře.




Nelze opomenout poděkování partnerům, bez jejichž podpory by realizace tohoto projektu nebyla možná. Velké díky patří záchranářům všech složek IZS za jejich aktivní přístup a politikům Karlovarského kraje za podporu tohoto projektu. Poděkování patří i městu Karlovy Vary, Karlovarskému kraji, ministerstvům i soukromým subjektům za jejich finanční podporu a také všem, kteří se jakýmkoli dalším způsobem podíleli na dosažení aktuální podoby Centra zdraví a bezpečí. 

Přestože jsme již ušli opravdu dlouhou cestu, stále jsme na začátku. Ale na začátku, který má velmi pozitivní nádech. Přidává se k nám mnoho dalších lidí, subjektů, měst i krajů či států. Rozvoj areálů v dalších koutech naší republiky je v plném proudu. Předáváme know-how, pomáháme našim kolegům a partnerům s realizací jejich projektů. Naším snem je, aby takovýto areál byl v každém kraji. Aby každé dítě i každý rodič měl možnost naučit se vyvarovat rizikům života nebo je umět zvládnout bez nežádoucích následků na zdraví či majetku. 

Výstavby dalších areálů Světa záchranářů v rámci České republiky jsou aktuálně připravovány či konzultovány ve více krajích, zejména v Moravskoslezském kraji, Středočeském kraji nebo v Praze. Realizační týmy naprosto přesně pochopily myšlenku partnerství a spolupráce. Plně si uvědomují význam tohoto projektu a zcela se ztotožňují se všemi podmínkami, které jsou pro realizaci takovéhoto projektu a budovaného systému nezbytné. Mezi ty nejdůležitější patří společný postup a vývoj, profesionalita a dostupnost vzdělávání a praktické přípravy pro všechny. 

Velmi si vážíme i toho, že politici i odborníci na nejvyšších úrovních tomuto projektu fandí, vnímají jeho důležitost a maximální měrou pomáhají k vytváření podmínek pro jeho realizaci i v dalších krajích. Taková podpora nás těší zejména v této době, kdy na nás útočí nebezpečí ze všech stran. Přiblížení nabídky Center zdraví a bezpečí každému občanovi minimálně v celé České republice je nepostradatelné pro získávání nejen znalostí a dovedností, ale i získání sebedůvěry použít tyto schopnosti k sebeochraně a pomoci lidem ve svém okolí. Budování a provoz Center zdraví a bezpečí je podstatné pro bezpečný život nás všech.

kpt. Ing. Veronika KRAJSOVÁ, HZS Karlovarského kraje, foto archiv HZS Karlovarského kraje

PŘIPRAVOVANÁ NOVELA VYHLÁŠKY Č. 23/2008 SB., O TECHNICKÝCH PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY STAVEB, VE ZNĚNÍ VYHLÁŠKY Č. 268/2011 SB.

MV-generální ředitelství HZS ČR zpracovalo na základě zmocnění uvedeného v § 24 odst. 3 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění zákona č.186/2006 Sb., návrh novely vyhlášky č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb, ve znění vyhlášky č. 268/2011 Sb. (vyhláška č. 23/2008 Sb.).



Návrh novely stanovuje technické podmínky požární ochrany pro navrhování, provádění a užívání stavby v souvislosti s přijetím zákona č. 329/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony. V souvislosti s doplněním směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/94/EU z 22. října 2014, o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, a navazující novelizací vyhlášky č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby, ve znění pozdějších předpisů (vyhláška o technických požadavcích na stavby), kterou došlo ve vztahu k uvedené směrnici k transpozici dotýkající se zajištění instalace dobíjecích stanic a kabelovodů do budov s konkrétně vymezeným počtem parkovacích míst. To vše vyvolalo potřebu nové právní úpravy ve vztahu ke garážím a stavbám, ve kterých bude poskytována péče o dítě v dětské skupině. 

Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU č. 305/2011 z 9. března 2011, kterým se stanoví harmonizované podmínky pro uvádění stavebních výrobků na trh a kterým se zrušuje směrnice Rady 89/106/EHS, ve vztahu k požární bezpečnosti stanovuje základní požadavky na stavby, které musí jako celek i jejich jednotlivé části vyhovovat zamýšlenému použití, zejména s přihlédnutím k bezpečnosti a ochraně zdraví osob v průběhu celého životního cyklu staveb. Po dobu ekonomicky přiměřené životnosti musí stavby při běžné údržbě plnit základní požadavky a z hlediska požární bezpečnosti musí být navrženy a provedeny takovým způsobem, aby v případě požáru byla po určenou dobu zachována nosnost konstrukce, byl uvnitř stavby omezen vznik a šíření ohně a kouře, bylo omezeno šíření požáru na sousední stavby, obyvatelé mohli stavbu opustit, nebo aby mohli být jinými prostředky zachráněni a aby byla brána v úvahu bezpečnost záchranných jednotek.

Se zohledněním všech uvedených právních předpisů MV-generální ředitelství  HZS ČR připravilo novelu vyhlášky č. 23/2008 Sb., kterou reaguje na nová specifika využívání staveb nebo jejich částí pro provoz dětských skupin a využívání prostor staveb pro parkování vozidel s pohony na alternativní paliva a vozidel s elektrickým pohonem včetně jejich dobíjení. Úprava technických podmínek požární ochrany pro navrhování, výstavbu a užívání staveb za účelem omezení rozvoje a šíření ohně a kouře ve stavbě, omezení šíření požáru na sousední stavby, eva­kuace osob a zvířat v případě ohrožení stavby požárem nebo při požáru a umožnění účinného a bezpečného zásahu jednotky požární ochrany, jsou základními předpoklady pro zabránění ztrát na životech a zdraví osob a ztrát na majetku.

Garáže
Navržené úpravy reflektují potřebu a požadavky na snižování emisí v silniční dopravě a rozšiřující se trend využívání vozidel s pohonem na alternativní paliva, tedy vozidel s pohonem na plynná paliva (CNG, LPG, vodík atd.), vozidel s elektrickým pohonem a vozidel kombinujících elektrický pohon s pohonem na kapalné nebo plynné palivo, včetně dobíjení vozidel s elektrickým pohonem, a to v souladu s požadavky vyplývajícími z Národního akčního plánu čisté mobility a vyhlášky o technických požadavcích na stavby, kterou se implementují směrnice EU a kterou se stanovují požadavky na vybavování staveb dobíjecími stanicemi pro elektrická vozidla.

Návrh stanovuje adekvátní technické požadavky na garáže z hlediska zajištění požární bezpečnosti tak, aby do nových garáží při splnění požadovaných technických podmínek mohla vjíždět vozidla s jakýmkoli pohonem bez omezení. Mimořádná rizika z hlediska požární bezpečnosti byla identifikována v hromadných garážích. Pro jednotlivé a řadové garáže se dosavadní požadavky mění jen minimálně. Je třeba uvažovat, že hromadné garáže budou primárně sloužit pro vozidla s alternativními druhy pohonů z důvodu útlumu výroby vozidel s pohonem na konvenční paliva (benzín, nafta). Je tedy nutné vytvořit odpovídající podmínky požární bezpečnosti garáží, aby v budoucnu nedošlo k omezování naplnění požadavků EU. Z důvodu snadné aplikovatelnosti jsou navrhované podmínky a požadavky na garáže vztaženy k celkové kapacitě garáže, nikoli ke kapacitě požárního úseku. Návrh nové normy ČSN 73 0838 – Požární bezpečnost staveb – Garáže, která bude stanovovat podrobnější požadavky požární bezpečnosti pro stavby garáží, je v současnosti již v procesu schvalování v rámci tvorby českých technických norem. 

Dětské skupiny
Z důvodu rozšiřování zákonných možností týkajících se způsobů organizované péče o děti ve věku před zahájením povinné školní docházky (dětské skupiny, péče v denním režimu atd.), reálně dochází k shromažďování většího počtu dětí ve stavbách nebo jejich částech, jejichž úroveň preventivních opatření pro zamezení vzniku požáru neodpovídá standardům kladeným v současnosti právními předpisy na obdobná účelová zařízení (mateřské školy). Tyto stavby současně s ohledem na jejich stavebně-konstrukční řešení mnohdy neumožňují rychlý, efektivní a bezpečný zásah jednotek požární ochrany, a zvyšují tak míru rizika zranění nebo úmrtí osob (dětí) v důsledku vzniku požáru. S ohledem na primární potřebu zajistit odpovídající, shodnou úroveň ochrany dětí před rizikem vzniku požáru se přistupuje k novelizaci předmětné vyhlášky. Nově se sjednocují pravidla na úseku technických podmínek pro navrhování staveb, jejichž skutečným způsobem užívání má být provozování zařízení péče o děti před zahájením povinné školní docházky. Podrobnosti budou řešeny v normě ČSN 73 0802 Požární bezpečnost staveb – Nevýrobní objekty v samostatné příloze, jejíž návrh je připraven k předložení do schvalovacího procesu v rámci tvorby českých technických norem. 




Legislativní proces
Návrh novely vyhlášky č. 23/2008 Sb. prošel vnitroresortním připomínkovým řízením, v rámci kterého vznesly připomínky Ministerstvo vnitra, Hasičský záchranný sbor hl. m. Prahy a hasičské záchranné sbory krajů. Veškeré připomínky byly řádně vypořádány a návrh novely byl 28. března 2022 předložen na odbor bezpečnostní politiky Ministerstva vnitra k zajištění meziresortního připomínkového řízení. Po vypořádání případných připomínek v  tomto řízení, kterého se účastní všechny resorty a jehož účelem je sjednotit postupy a požadavky ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy v souladu s legislativními pravidly vlády, přičemž vyhlášku neprojednává vláda, je ji nutno notifikovat v EU. Technické podmínky uvedené ve vyhlášce, která by byla přijata v rozporu s oznamovací povinností, tedy bez notifikace v EU, by byly nepoužitelné a nevymahatelné. Notifikační povinnost se vztahuje na všechny návrhy technických předpisů, a to bez ohledu na jejich právní sílu, může tedy jít o předpisy v podobě zákona, podzákonné právní předpisy (nařízení vlády či vyhlášky ministerstev), ale také různé technické normy či standardy, které obsahují technické specifikace nad rámec harmonizace. Podstatou notifikace technických předpisů, jak ji upravuje směrnice (EU) 2015/1535, je stanovení povinnosti vnitrostátním orgánům členských států EU, aby informovaly Evropskou komisi a ostatní členské státy o všech návrzích národních technických předpisů před jejich přijetím do vnitrostátního práva. Cílem notifikace je zabránit vytvoření nových překážek obchodu na jednotném vnitřním trhu EU.

Předmětná směrnice je do českého právního řádu zavedena zákonem č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a na tento zákon navazujícím nařízením vlády č. 339/2002 Sb., o postupech při poskytování informací v oblasti technických předpisů, technických dokumentů a technických norem, ve znění pozdějších předpisů.
Předpokládaná účinnost novely vyhlášky č. 23/2008 Sb. je 1. ledna 2023, vše však bude silně závislé na rozsahu připomínek v rámci meziresortního připomínkového řízení a následné notifikaci v EU. 

Závěrem lze tedy konstatovat, že v uvedených případech budou stanoveny a zezávazněny technické podmínky požární ochrany staveb dříve, než bude tato potřeba vyvolána mimořádnou událostí v podobě tragického požáru, jak tomu bylo například po požáru ve Vejprtech. Tamní požár objektu sociální péče v roce 2020 si vyžádal osm obětí a inicioval zákonnou povinnost instalace elektrické požární signalizace do vybraných objektů, ve kterých je poskytována sociální péče.

plk. Ing. Kateřina KOSÍKOVÁ, MV-generální ředitelství HZS ČR

Použité zdroje 
Legislativní rámec notifikace technických předpisů podle směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/1535, Mgr. Alžběta Vazačová, vedoucí oddělení notifikací technických předpisů Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví (ÚNMZ), kontaktní místo pro směrnici EU 2015/1535; Legislativní pravidla vlády, JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D. 

Ilustrační obrázky použity ze Studie proveditelnosti – Centrum energetických a environmentálních technologií, Doc. Dr. Ing. Tadeáš Ochodek, ředitel centra VEC, VŠB-TU Ostrava a CEET, 30. 12. 2019.

NOVÝ SOUBOR TYPOVÉ ČINNOSTI SLOŽEK IZS PŘI SPOLEČNÉM ZÁSAHU V PŘÍPADĚ NÁLEZU NELEGÁLNÍ DROGOVÉ LABORATOŘE 17A/IZS

MV-generální ředitelství HZS ČR je podle § 14 vyhlášky č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému, ve znění vyhlášky č. 429/2003 Sb., zpracovatelem dokumentace integrovaného záchranného systému (IZS). Dokumentací IZS jsou také typové činnosti složek IZS při společném zásahu, které obsahují postup složek IZS při záchranných a likvidačních pracích s ohledem na druh a charakter mimořádné události (MU).



V roce 2020 byl osloven ministr vnitra Jan Hamáček Svazem měst a obcí ČR s žádostí o otevření diskuze a zpracování mezirezortního metodického materiálu k problematice nelegálních drogových laboratoří. MV-generální ředitelství HZS ČR bylo na základě vyhodnocení problematiky pověřeno koordinací zpracování nové typové činnosti složek IZS, která by měla usměrňovat společný postup složek IZS v případě nálezu nelegální drogové laboratoře. Důvodem pro zpracování této typové činnosti byla potřeba zmapovat a upřesnit kompetence jednotlivých složek IZS i obcí ve vztahu k zásahu na odhalenou nelegální laboratoř z hlediska jejího nebezpečí pro zasahující i bezprostřední okolí z důvodu použitých komponentů při výrobě drog. 

Pro účely tvorby nové typové činnosti byla vytvořena pracovní skupina. Tu koordinovalo MV-generální ředitelství HZS ČR. Zastoupeni byli příslušníci HZS ČR, Policie ČR (PČR) z Národní protidrogové centrály služby kriminální policie a vyšetřování a oddělení krizového řízení Policejního prezidia ČR, Celní správy ČR (CS ČR) z Celní protidrogové jednotky Generálního ředitelství cel, zástupci Ministerstva zdravotnictví (MZ) z odboru krizového řízení MZ a Státního zdravotního ústavu, Svazu měst a obcí ČR, Asociace krajů ČR, České inspekce životního prostředí a soukromého subjektu DEKONTA, a.s. 



Výsledkem činnosti pracovní skupiny je zpracování nového souboru typové činnosti složek IZS při společném zásahu v případě nálezu nelegální drogové laboratoře (STČ 17A/IZS), který obsahuje postup složek IZS při společných záchranných a likvidačních pracích dvěma a více složkami IZS zejména v souvislosti s nálezem nelegální drogové laboratoře, ve které probíhá nedovolená výroba drog a jde o zásah ze strany PČR nebo CS ČR a v souvislosti s nálezem opuštěné nelegální drogové laboratoře. 

STČ 17A/IZS obsahuje společný list, který definuje společné úkoly pro zainteresované složky IZS, dále list operačních středisek IZS, list velitele zásahu, list jednotek požární ochrany (PO), list PČR a list CS ČR. Přílohou společného listu je doporučení pro obce pro případ nálezu nelegální drogové laboratoře, který má za cíl informovat starosty obcí o problematice nelegálních drogových laboratoří a definovat možnosti starostů obcí pro případ, že na území jejich obcí dojde k nálezu nelegální drogové laboratoře. 

STČ 17A/IZS sjednocuje postup složek IZS, především PČR, CS ČR a jednotek PO na všech úrovních řízení. Na taktické úrovni řízení může být MU řešena dvěma způsoby. Protidrogové jednotky PČR a CS ČR odhalují nelegální drogové laboratoře na základě systematické a dlouhodobé čin­nosti. Součinnost s dalšími složkami IZS je zapotřebí až v okamžiku policejního zákroku na nelegální drogovou laboratoř s cílem zadržet pachatele a důkazy. V tomto případě je velitelem zásahu příslušník PČR nebo CS ČR v závislosti na charakteru páchané trestné činnosti a jednotky PO provádí pouze přípravu na případný zásah. 

Po ukončení policejního zákroku a odvozu důkazního materiálu však může na místě zásahu zůstat další nebezpečný materiál (zpravidla komponenty k výrobě drog),  který již není předmětem policejního vyšetřování. V tomto okamžiku přebírá místo zásahu velitel jednotky PO, zpravidla příslušník HZS ČR, a koordinuje záchranné a likvidační práce v mezích zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Mimo plánované zásahy PČR a CS ČR může dojít k odhalení nelegální drogové laboratoře při jiném druhu zásahu (např. výbuch, požár, únik nebezpečných látek). V tomto případě je rovnou velitelem zásahu příslušník HZS ČR.



Celý soubor STČ 17A/IZS řeší záchranné a lik­vidační práce. Činnosti nutné k odstranění následků po nelegální drogové laboratoři však spadají především do oblasti obnovovacích prací, kde již nejsou kompetentní složky IZS, a nemohou být řešeny typovou činností. Především starostové obcí mohou být takovou situací v jejich katastru zaskočeni, proto je součástí STČ 17A/IZS i příloha s doporučením pro obce, která by měla starostům napomoci se zorientovat v nastalé situaci a vymezuje jejich pravomoci a možnosti, jak vše řešit. Úkolem velitele zásahu je starostu obce informovat o situaci a o průběhu prováděných prací a na místo zásahu povolat další subjekty, především orgány ochrany životního prostředí, vodoprávní úřad, správce kanalizací, orgán ochrany veřejného zdraví, a to podle konkrétní situace. 

Informace o zpracování souboru typové činnosti složek IZS STČ 17/A postup složek IZS při nálezu nelegální drogové laboratoře byla zaslána členům Výboru pro civilní nouzové plánování v pondělí 28. února 2022. Schválený soubor STČ 17A/IZS je uveřejněn v Katalogu typových činností na https://www.hzscr.cz/clanek/dokumentace-izs-587832.aspx.

Složky IZS, kterým z výše uvedeného materiálu vyplývají povinnosti, provedou zveřejnění a proškolení příslušníků v rámci své oblasti působnosti. Příslušníci HZS ČR budou o nové typové činnosti informováni také v rámci pravidelné odborné přípravy a na úrovni krajů je již naplánováno několik taktických cvičení složek IZS s tematikou nelegálních drogových laboratoří.

pplk. Ing. Lenka RAŠOVSKÁ, MV-generální ředitelství HZS ČR, foto archiv MV-generálního ředitelství HZS ČR

PSYCHOLOGICKÁ VYŠETŘENÍ U HZS ČR

Zabezpečování podkladů pro personální práci a výkon služby je jedním ze základních úkolů psychologické služby. Takzvané zjišťování osobnostní způsobilosti vychází ze zákonných předpisů a v podmínkách Hasičského záchranného sboru České republiky (HZS ČR) se řídí metodickými postupy, které nastavují jednotnou metodiku v rámci celého sboru. I když se psychologická vyšetření provádějí u HZS ČR bezmála dvacet let, stále kolem nich panují v některých ohledech zkreslené představy. 

Co je cílem psychologického vyšetření?
Obecně se psychologické vyšetření může provádět za různým účelem. U HZS ČR se provádí z důvodu zjišťování osobnostní způsobilosti a řídí se vyhláškou č. 487/2004 Sb., o osobnostní způsobilosti, která je předpokladem pro výkon služby v bezpečnostním sboru, ve znění pozdějších předpisů. 

Je nedílnou součástí přijímacího procesu do služebního poměru. Při vstupním posuzování uchazečů se hodnotí osobnostní charakteristiky, motivace, intelektový potenciál, poznávací procesy a odolnost vůči psychické zátěži. HZS ČR má zpracované funkční analýzy práce a z nich vycházející profily minimální úrovně uvedených dispozic příslušníka sboru a mnohých klíčových funkcí. 

Psychologické vyšetření se v podmínkách HZS ČR liší od psychodiagnostického vyšetření prováděného klinickým psychologem, jenž posuzuje duševní zdraví a případně jeho poruchy. Pokud tedy uchazeč nesplní podmínky osobnostní způsobilosti u HZS ČR, nevyplývá z toho zpravidla, že by s ním bylo po psychické stránce něco v nepořádku. Znamená to, že nesplňuje kritéria stanovená pro výkon dané funkce.


Jaká je úspěšnost u psychologického vyšetření?
Celkový počet vydaných závěrů ze zjišťování osobnostní způsobilosti za posledních deset let je uveden v grafu 1. 
Z něj je vidět, že v souvislosti s navýšením počtu tabulkových míst u HZS ČR v posledních čtyřech letech objem psychologických vyšetření násobně vzrostl.
V souvislosti se zjišťováním osobnostní způsobilosti příslušníků HZS ČR je zpracována závazná metodika psychodiagnostických postupů. Jednotný postup ve vyšetřování i jednotná kritéria při vyhodnocování výsledků mají za cíl co nejvíce zobjektivizovat proces psychodiagnostického posuzování a umožňuje mj. vytvořit kvalitní srovnávací kritéria (např. každoroční statistické vyhodnocení a tvorbu vlastních norem). Snahou je také zajistit co nejvíce standardizované podmínky pro všechny vyšetřované osoby v rámci celého HZS ČR. Počet vydaných závěrů u uchazečů o přijetí do služebního poměru je uveden v grafu 2. 
 

Graf 1 - Celkový počet vydaných závěrůGraf 1 - Celkový počet vydaných závěrů Graf 2 - Počet vydaných závěrů u uchazečů do služebního poměruGraf 2 - Počet vydaných závěrů u uchazečů do služebního poměru

Dlouhodobě se procento úspěšných uchazečů pro vstup do služebního poměru pohybuje kolem 80 %, což je nejvyšší ze všech bezpečnostních sborů (graf 3). Lze to přikládat mj. i zájmu dostatečně kvalitních a motivovaných uchazečů o profesi hasiče. Mnozí z nich jsou dlouholetými členy jednotek SDH obcí či mají vystudovanou odbornou školu požární ochrany a snaží se pro tuto práci odborně profilovat i v rámci volnočasových aktivit (např. absolvují lezecké či zdravotnické kurzy). 
S nárůstem požadavků na přijetí do služebního poměru se mění skladba uchazečů o práci ve služebním poměru, zejména v jejich motivaci pro výkon služby, zkušenostech i v osobnostních předpokladech. To ovlivňuje jejich úspěšnost při psychologickém vyšetření, která i přesto byla v loňském roce vysoká (77 %). 
Další psychologická vyšetření se provádějí při ustanovení příslušníka na služební místo v rámci bezpečnostního sboru, pro které je toto zjišťování stanoveno jako jiný zvláštní požadavek. U HZS ČR se to týká pouze řidičů vozidel s právem přednostní jízdy a od roku 2013 při ustanovení na manažerskou pozici. 
Počet vyšetřených osob pro řízení vozidla s právem předností jízdy je uveden v grafu 4. Od roku 2014 je viditelný nárůst počtu vyšetření, který je dán změnou postupů personálních pracovišť, kdy o závěr na tuto specializovanou funkci žádají již u vstupního vyšetření uchazečů do služebního poměru. 
 

Graf 3 - Procento osobnostně způsobilých do služebního poměruGraf 3 - Procento osobnostně způsobilých do služebního poměru Graf 4 - Počet vydaných závěrů pro řízení vozidel s právem přednostní jízdyGraf 4 - Počet vydaných závěrů pro řízení vozidel s právem přednostní jízdy


Tato skutečnost výrazně zvyšuje procento osobnostně nezpůsobilých kandidátů na danou pozici. V letech 2003–2012, kdy byli na vyšetření vysíláni již zkušení a dostatečně motivovaní hasiči, se procento způsobilých pohybovalo v rozmezí 91–96 %. V posledních letech se toto číslo pohybuje kolem 70 % (graf 5).
Vzhledem ke skutečnosti, že vyšetřujeme i ucha­zeče, u nichž neznáme řidičskou praxi a jejich chování v dopravních situacích, dokládá takový uchazeč při vyšetření Výpis z evidenční karty řidiče.  V kartě jsou evidovány úplně všechny přestupky, jichž se řidič od získání řidičského oprávnění dopustil. Zejména mladí uchazeči ve věku kolem 20 let nesplňují některé požadavky stanovené pro řidiče vozidla s právem přednostní jízdy. Tato funkce vyžaduje alespoň průměrnou úroveň poznávacích procesů a dobrou schopnost autoregulace. Máme zkušenost, že pokud hasič přichází na vyšetření po dvou třech letech služby, zúročuje získané zkušenosti a návyky a procento úspěšnosti se výrazně zvyšuje. V loňském roce byla úspěšnost příslušníků pro řízení vozidla s právem přednostní jízdy 95 % (oproti úspěšnosti nováčků, která byla „jen“ 60 %).  Počet provedených vyšetření na manažerskou pozici rovněž kontinuálně stoupá (graf 6).
 

Graf 5 - Procento způsobilých pro řízení vozidel s právem přednostní jízdyGraf 5 - Procento způsobilých pro řízení vozidel s právem přednostní jízdy Graf 6 - Počet vydaných závěrů pro manažerskou poziciGraf 6 - Počet vydaných závěrů pro manažerskou pozici

Úspěšnost kandidátů přesahuje 95 % (v roce 2021 to bylo dokonce 99,5 %). Závěr z psychologického vyšetření však doplňuje psychologický posudek, který slouží jako podklad pro psychologa k prezentaci výsledků a srovnání uchazečů před výběrovou komisí. Z praxe vyplývá potřeba soustředit se na kvalitní výběr kandidátů právě na vedoucí pozice, neboť se ukazuje, že organizační stres, který na příslušníky i zaměstnance působí, je ve velké míře způsoben právě osobností a stylem vedení vedoucího pracovníka.


Co je přezkumné řízení? 
Pokud je uchazeč nebo příslušník shledán osobnostně nezpůsobilým, může podat návrh na přezkumné řízení. Vedoucí psycholog při něm posuzuje metody použité při zjišťování osobnostní způsobilosti a správnost jejich vyhodnocení. K posouzení správnosti závěru psychologa může vedoucí psycholog přizvat další psychology bezpečnostních sborů. Je-li to nezbytné, provádí se nové zjišťování osobnostní způsobilosti (tzv. doplňující vyšetření). 
V roce 2021 bylo podáno 85 žádostí o přez­kumné řízení, přičemž u 73 % žádostí byl závěr psychologa potvrzen a u 27 % byl změněn. 
Ke změně závěru psychologa došlo ve všech případech na základě doplňujícího vyšetření.
 Na závěr bych chtěla zdůraznit, že každý uchazeč či příslušník má nárok na sdělení zpětné vazby z psychologického vyšetření, tedy seznámení s důvody, pro které byl shledán osob­nostně ne/způsobilým. Na základě uděleného písemného souhlasu může být zpětná vazba z psychologického vyšetření poskytnuta rovněž nadřízenému služebnímu funkcionáři, pokud o ni požádá. 

Kvalitní personální výběr je předpokladem dobrého výkonu zvolené profese a pozdějšího efektivního zvládání zátěžových situací.
 

plk. Mgr. Martina WOLF ČAPKOVÁ, MV-generální ředitelství HZS ČR, foto archiv redakce

Print  E-mail