Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Hasiči nacvičovali plnění letounu pro hašení lesních požárů, Antonov přistával ve Frýdlantu nad Ostravicí

V sobotu 28. května 2022 se ve Frýdlantu nad Ostravicí zapojilo celkem 11 hasičských jednotek do taktického cvičení zaměřeného na plnění letounu Letecké hasičské služby (LHS) vodou. 

 

Námětem cvičení byl rozsáhlý požár lesního porostu v oblasti Beskyd, k jeho zdolávání byl velitelem zásahu povolán letoun Antonov An-2 - přezdívaný obecně “Andula” - ze stanice LHS Jihlava-Henčov.

Leteckou hasičskou službu finančně zajišťuje Ministerstvo zemědělství v úzké spolupráci s Ministerstvem vnitra - konkrétně s Generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru České republiky.

V rámci aktuálního systému LHS jsou pro účely hašení lesních požárů  smluvně zajištěny tří letouny soukromých leteckých společností a dva vrtulníky Letecké služby Policie ČR. Soukromé letouny fungují v období od 1. dubna do 31. října, policejní vrtulníky, startující z Brna a Prahy, fungují celoročně.

Hasební lety k hašení lesních požárů nebo požárů les bezprostředně ohrožujících může vyžádat velitel zásahu prostřednictvím operačního střediska.

Do sobotního cvičení se zapojily především jednotky sboru dobrovolných hasičů, které jsou pro tuto činnost přímo předurčeny - konkrétně hasiči obcí Krnov, Město Albrechtice, Frýdek, Frýdlant nad Ostravicí, Dolní Benešov, Bolatice, Bohuslavice, Kylešovice a Komárov.

Spolu s nimi postupy nacvičovali profesionální hasiči ze stanice Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje (HZS MSK) Frýdek-Místek, samotný výcvik vedli příslušníci z krajského ředitelství HZS MSK v Ostravě-Zábřehu.

Plnění letounu hasební látkou klade vysoké nároky na bezpečnost. Velitel musí předem určit počet hasičů na plnicím stanovišti a jejich jednotlivé úkoly, předem stanoveno musí být rovněž rozmístění vozidel.

V případě využití letounů zařazených do systému LHS nelze v praxi vyloučit potřebu zřízení plnicího stanoviště - a tedy i plochy pro přistání a vzlet letounů - mimo provozovaná letiště. Z těchto důvodů je nutné znát i zásady pro výběr takové plochy.

Hasiči určení k plnění smí přistupovat k letounu pouze z boku, a to mezi křídlem letounu a jeho ocasními plochami.

Velitel plnicího stanoviště je při této činnosti jediným prostředníkem s pilotem, sleduje činnost při plnění a celou plochu včetně okolí.

Letoun Antonov An-2 s volacím znakem Florian 2 dosedl na místní letiště ve Frýdlantu nad Ostravicí po poledni. Stroj pojme 1500 litrů vody, přiletěla s ním zkušená tříčlenná posádka.

Po instruktáži pilotů a obsluhy “Anduly” hasiči prováděli po jednotlivých skupinách opakovaně naplnění letounu vodou, kterou pilot následně shazoval na předem dohodnuté místo.

V případě vzniku lesních požárů je prvotním cílem lokalizace požáru, tedy zastavení šíření, se stejnou taktikou je nasazována letecká technika. Před samotným hašením ze vzduchu je nutný podrobný průzkum prostoru nasazení, tedy nejenom vlastního požáru, ale také místa pro doplňování letadel hasební látkou, popř. leteckými pohonnými hmotami.

Print  E-mail