Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XXII ČÍSLO 1/2023

V lednovém čísle časopisu se můžete dočíst o dopravní nehodě několika vozidel na dálnici D5 na 33. kilometru ve směru z Plzně do Prahy. Dále se dozvíte, co bylo příčinou výbuchu ve společnosti Recycling – kovové odpady, a. s. Výroční konference IROP ve Velkém Poříčí představila dosažené výsledky a ukázala výhled do nového období 2021–2027. Evropa směřuje k urychlenému omezování a úplnému zákazu fluorovaných pěnidel. Tedy pěnidel obsahujících perfluorované a polyfluorované sloučeniny, které se souhrnně označují zkratkou PFAS. To je tématem dalšího z článků 

  • OBSAH č. 1/2023 ROČNÍKU XXII
  • HROMADNÁ DOPRAVNÍ NEHODA NA DÁLNICI D5
  • VÝROČNÍ KONFERENCE IROP PŘEDSTAVILA DOSAŽENÉ VÝSLEDKY A UKÁZALA VÝHLED DO NOVÉHO OBDOBÍ
  • BEZFLUOROVÁ PĚNIDLA - NOVÁ VÝZVA
  • VÝBUCH S NÁSLEDNÝM POŽÁREM VE VYSOKÉM MÝTĚ

OBSAH č. 1/2023 ROČNÍKU XXII

titulka 1.jpg
Hromadná dopravní nehoda na dálnici D5
s 6
Výbuch s následným požárem ve Vysokém Mýtě
s 10
Bezfluorová pěnidla - Nová výzva
s 14
Prověřování Karet opatření společensky významných objektů v Pardubickém kraji prostřednictvím taktických cvičení
s 18
Zdeněk Hanuška završil svou kariéru u HZS ČR
s 21
Cena redakční rady časopisu 112
s 23
Výroční konference IROP představila dosažené výsledky a akázala výhled do nového období
s 24
Konference IZS v Karlových Varech
s 26
Ohlédnutí za předsednictvím radě Evropské Unie
s 28
Specializační kurz realizace preventivně výchovné činnosti u HZS ČR
s 30
Setkání hasičských historiků, kronikářů a sběratelů v Černovicích
s 32
Předvánoční setkání nadačních rodin v Praze 2022
s 34

HROMADNÁ DOPRAVNÍ NEHODA NA DÁLNICI D5

Okolo jedenácté hodiny 20. ledna loňského roku došlo k nenadálému zhoršení počasí a poměrně intenzivnímu sněžení v západní části Středočeského kraje. V důsledku toho nastal meteorologický jev, tzv. bílá tma. V 11.14 hodin přijala tísňová linka 112 Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy (HZS hl. m. Prahy) informaci od centrály asistenční služby ve Spolkové republice Německo o dopravní nehodě několika vozidel na dálnici D5 na 33. kilometru ve směru z Plzně do Prahy. Hlášení bylo přepojeno na místně příslušné krajské operační a informační středisko HZS Středočeského kraje (KOPIS).


Prvotní informace udávala dopravní nehodu asi sedmi vozidel, další hlášení již udávala hromadnou nehodu minimálně deseti vozidel, předběžně pěti zraněných, některých zaklíněných osob ve vozidlech. KOPIS k události vyslalo jednotky HZS Středočeského kraje (SČK) ze stanice Hořovice (RZA-L2 s osádkou 1+2, CAS 20/4000/240-S2T s osádkou 1+3) a stanice Beroun (RZA-L2Z s osádkou 1+2, VEA-L2 s osádkou 1+0) a dále jednotku Sboru dobrovolných hasičů (SDH) města Zdice (CAS 10/1700/M1R s osádkou 1+2), předurčenou na dopravní nehody (DN). Vyslání sil a prostředků (SaP) bylo komplikováno dalšími třemi souběžně řešenými mimořádnými událostmi (MU). V návaznosti na informace o těžce zraněných osobách vyslalo operační středisko Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje (ZZS SČK) na místo události mimo pozemních posádek také vrtulník Letecké záchranné služby Praha (LZS).

Průběh zásahu v časové ose
11.24 hodin – na místo události jako první dojela jednotka za stanice Hořovice. Velitel jednotky předběžným průzkumem zjistil, že jde o hromadnou dopravní nehodu asi 10 nákladních a 15 osobních vozidel s minimálně třemi zraněnými osobami. Protože bylo zřejmé, že SaP na místě události vzhledem k jejímu rozsahu, nejsou dostatečné, požádal velitel zásahu (VZ) o vyslání dalších jednotek. 
KOPIS vyslalo jednotky SDH obcí Králův Dvůr, Komárov (předurčené pro zásah u DN) a v rámci mezikrajské pomoci požádalo o jednotku HZS Plzeňského kraje ze stanice Rokycany a jednotku SDH města Zbiroh. Byl vyhlášen 2. stupeň poplachu. Byl informován územní a krajský řídící důstojník (ŘD). Operačním důstojníkem na základě hlášení z místa zásahu přes NOPIS byly vyžádány SaP Záchranného útvaru (ZÚ)  HZS ČR, následně vyslání vyprošťovací techniky (OA, AJ 20 T-815, VYA 30 T-815).
11.37 hodin – velitel čety ze stanice Beroun převzal velení zásahu od velitele družstva ze stanice Hořovice. V tuto chvíli na místě zásahu nadále probíhal komplexní průzkum s cílem zjistit rozsah nehody, stanovit počty zraněných a zaklíněných osob. Účastníci nehody byli informováni o dalším postupu záchranných prací, také byli poučeni, jak se bezpečně pohybovat v místě zásahu. Postupně se dostavily další SaP: stanice Rokycany (s technikou RZA-L2 s osádkou 1+1, CAS 20/4000/240-S2T s osádkou 1+3, VEA-L2 s osádkou 1+0), jednotka SDH města Zdice a jednotka SDH města Zbiroh (s technikou RZA-L1R s osádkou 1+2). Na místo zásahu se dostavil ŘD ÚO Beroun a další VYA 20-S2Z (T815-7) ze stanice Beroun. 
11.42 hodin – z důvodu zajištění hasebního obvodu stanice Beroun byla vytvořena záloha jednotkou SDH obce Chyňava.
11.52 hodin – velení zásahu převzal územní ŘD (velitel stanice Beroun). Ve spolupráci s ředitelem  ZZS SČK byl upřesněn počet zraněných osob (čtyři lehce, dvě těžce), nadále probíhalo jejich ošetřování a transport k sanitním vozidlům a vrtulníku LZS Praha. Na místo události bylo vyžadováno Středisko správy a údržby dálnic s větším množstvím zásoby sorbentu. Systematicky se postupovalo se zajišťováním protipožárních opatření a zamezení masivních úniků pohonných hmot (PHM). Zajištěná a zabezpečená vozidla byla barevně označována (křížkem na předním kole). Byl rovněž stanoven počet havarovaných vozidel. Účastníky nehody bylo 14 nákladních a 20 osobních automobilů a dvě dodávková vozidla.  
11.56 hodin – VZ na místo zásahu cestou KOPIS vyžádal evakuační autobus ze stanice Slaný a týlový kontejner jednotky SDH města Králův Dvůr pro vytvoření zázemí a zajištění tepelného komfortu účastníků DN a zasahujících složek integrovaného záchranného systému (IZS). Na místě zasahovaly posádky ZZS SČK z výjezdových stanovišť Hořovice (RZP+RLP), Zdice (RZP) a ZZS Plzeňského kraje ze stanoviště Rokycany (RZP) a vrtulník LZS Praha. Jednotka SDH města Žebrák (na cestě od jiné události) byla cestou KOPIS požádána o uzavření nájezdu na 28. km směr Plzeň. Ve spolupráci s Policií ČR (PČR) bylo řešeno nezbytné uzavření dálnice ve směru na Plzeň. Vrtulník LS PČR monitoroval místo nehody. Na místo události byl VZ povolán místně příslušný velitel stanice Hořovice, který místo pro přehlednost rozdělil na tři úseky. Úsek „východ“ – velitelem úseku velitel čety stanice Beroun, úsek „západ“ – velitelem úseku velitel stanice Hořovice, úsek „týl“ – velitelem úseku velitel jednotky SDH města Zdice. Velitelům úseků byla přidělena technika a jednotky pro nasazení v příslušných úsecích.  
12.33 hodin – na místo události dojela technika ZÚ HZS ČR Zbiroh, která byla ponechána v záloze pro další nasazení v rámci likvidačních a vyprošťovacích prací.
12.36 hodin – situace na místě zásahu byla zásahem složek IZS stabilizována, všichni zranění byli již v péči ZZS, jedna těžce zraněná osoba čekala na opětovný přílet vrtulníku LZS Praha, na většině vozidel bylo provedeno protipožární opatření. Probíhala evakuace nezraněných osob do týlového úseku. ZZS prováděla odsun zraněných do spádových nemocnic. Z dálnice byl usměrňován odjezd nehavarovaných vozidel pro uvolnění odsunu zraněných a umožnění příjezdu vyprošťovací techniky.
12.38 hodin – na místo zásahu přijel evakuační autobus, do kterého bylo postupně umístěno 16 osob z havarovaných vozidel. Po dojezdu týlového kontejneru bylo vytvořeno zázemí pro zasahující i pro účastníky DN.  
12.45 hodin – na místě zásahu byl ŘD kraje a vedoucí oddělení IZS HZS SČK. VZ jim předal informace o situaci, přijatých opatřeních a dalším postupu. Po dohodě s VZ přebral ŘD kraje komunikaci s vedením MV-generálního ředitelství 
HZS ČR, vedením HZS SČK a zástupci medií.
12.49 hodin – probíhala redukce SaP, na základnu byla odeslána jednotka HZS PLK ze stanice Rokycany. LZS Praha přepravila poslední zraněnou osobu. 
12.59 hodin – vrtulník LS PČR prováděl širší monitoring objízdných tras. Postupně dojížděly další SaP PČR pro potřeby šetření a dokumentace. Probíhalo šetření DN, odsun nepoškozených vozidel, na místo události přijela první technika nasmlouvaných odtahových a vyprošťovacích služeb. 
13.12 hodin – došlo k další redukci SaP, na základnu byla odeslána jednotka SDH města Zbiroh. PČR dokumentovala místo události dronem. Z důvodu úniku velkého množství PHM z havarovaných nákladních vozidel, zejména nafty, byl na místo zásahu vyžádán zástupce odboru životního prostředí z obce s rozšířenou působností (ORP) Hořovice. 
14.23 hodin – započaly likvidační práce. Přeskupila se vyprošťovací technika HZS ČR do úseků východ (VYA30 T-815 ZÚ HZS ČR) a západ (VYA20-S2Z T815-7 stanice Beroun), AJ20 T-815 ponechán v záloze. Na příkaz VZ začalo postupné „oddělování“ havarovaných nákladních automobilů. 
16.00 hodin – byl zprovozněn jeden jízdní pruh ve směru na Plzeň, proběhla další redukce SaP včetně střídání zasahujících. Velení zásahu bylo předáno veliteli družstva ze stanice Beroun, na místě zásahu zůstalo týlové zázemí (autobus a ANK+KTY), dvě CAS pro požární asistenci odtahovým a vyprošťovacím službám. Nadále probíhala intenzivní činnost odtahových služeb, VZ monitoroval situaci a reagoval na případné požadavky PČR, asistenčních služeb a spolupracoval se zástupcem odboru životního prostředí ORP v nastavení opatření ohledně ohrožení vodních zdrojů. Byla zrušena záloha stanice Beroun.
17.23 hodin – na místě byly ještě čtyři osobní vozidla a devět nákladních automobilů, které zbývalo odtáhnout.
18.27 hodin – byla plně zprůjezdněna dálnice ve směru na Plzeň.
19.21 hodin – došlo k prudkému zhoršení počasí v místě zásahu, musel být vyžádán sypač k odklizení sněhu a posypu vozovky. Na místě zásahu bylo zrušeno týlové zázemí. 
21.41 hodin – z dálnice byl odtažen poslední havarovaný nákladní automobil a postupně odstraněny poslední části z havarovaných vozidel. Z místa události odjela zbývající technika HZS SČK. 
22.20 hodin –  všechna vozidla byla odtažena, dálnice zprůjezdněna, provoz plně obnoven.



Specifika zásahu

Pozitiva

  • nedošlo k žádnému smrtelnému zranění,
  • nedošlo k havárii vozidla s nebezpečnou látkou ani k požáru,
  • relativně nízký počet zraněných vzhledem k počtu havarovaných vozidel,
  • žádná zaklíněná osoba s potřebou vyproštění hydraulickým vyprošťovacím nářadím,
  • únik PHM účinně zachycen v retenčních nádržích,
  • ukázněnost a spolupráce účastníků DN,
  • rychlé vytvoření dostatečného zázemí pro účastníky i zasahující složky IZS,
  • výborná spolupráce s předurčenými jednotkami SDH obcí.

Negativa

  • nedostatečné informace o rozsahu nehody v počátku zásahu – zprostředkovaně přes zahraniční centrálu v SRN,
  • souběžně řešené události v rámci hasebních obvodů dotčených stanic HZS ČR před vznikem MU – jedna dopravní nehoda a dvě technické pomoci, 
  • nepříznivé meteorologické podmínky – obtížná cesta na místo zásahu (vítr, kluzká vozovka, intenzivní sněžení),
  • poměrně rychlé zahlcení objízdných tras, obtížná cesta na místo zásahu pro vozidla odtahových služeb.

Závěr
Popisovaná dopravní nehoda se svým rozsahem řadí mezi největší dopravní nehody na dálnici D5. Naštěstí se obešla bez obětí na životech a s poměrně nízkým počtem zraněných. Při nehodě nedošlo k požáru ani úniku přepravovaných nebezpečných látek. Činnost složek IZS se v úvodní části zásahu soustředila na záchranné a vyprošťovací práce. V další části zásahu jednotky PO poskytovaly týlové zázemí a tepelný komfort pro účastníky DN a zasahující složky IZS, dále probíhalo odklonění a odsun nepostižených účastníků DN. Poslední etapou zásahu bylo odstranění havarovaných vozidel, asistence odtahovým službám a spolupráce s PČR při vyšetřování dopravních nehod. 
Konečná čísla hovoří o 14 havarovaných nákladních automobilech, 20 osobních automobilech a 2 dodávkových vozidlech. Dopravní nehoda si vyžádala čtyři lehce zraněné osoby, které byly transportovány pozemní cestou a dvě těžce zraněné osoby transportované LZS Praha.
a likvidaci následků se přímo podílelo 56 hasičů z 11 jednotek PO s celkem 23 vozidly a jedním kontejnerem. Zásluhu na bezproblémovém průběhu zásahu měla i sloužící směna KOPIS, která aktivně spolupracovala s VZ a všemi dotčenými služebními funkcionáři. 
Ze strany PČR bylo nasazeno celkem 30 příslušníků PČR. ZZS na místě nasadila celkem čtyři pozemní posádky. LS PČR byl vyslán 2× vrtulník (1× LZS Praha, 1× LS PČR).

mjr. Ing. Pavel ŠIMEK, npor. Zdeněk LAUBE, DiS., HZS Středočeského kraje, foto David MALÍK a archiv Policie ČR

VÝROČNÍ KONFERENCE IROP PŘEDSTAVILA DOSAŽENÉ VÝSLEDKY A UKÁZALA VÝHLED DO NOVÉHO OBDOBÍ

Ve Velkém Poříčí se 24. listopadu 2022 konala již tradiční výroční konference Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Cílem bylo představit dosažené výsledky v programovém období 2014–2020 se zaměřením na snížení dopadů pandemie covidu-19. Současně setkání ukázalo i výhled do let budoucích v novém programovém období 2021–2027.
Učiliště požární ochrany ve Velkém Poříčí, jehož součástí je i lezecký polygon, který byl financován z Evropské unie prostřednictvím IROPUčiliště požární ochrany ve Velkém Poříčí, jehož součástí je i lezecký polygon, který byl financován z Evropské unie prostřednictvím IROP

Tato každoroční akce byla pod taktovkou IROP v čele s ředitelem Řídicího orgánu IROP Ing. Rostislavem Mazalem, který v úvodu představil nové programové období 2021–2027. „V tomto případě jde o evoluci a ne revoluci. O to rychleji můžeme přejít z IROP 2014–2020 do nového programového období 2021–2027. Co se osvědčilo, posilujeme, co se neosvědčilo, opouštíme,“ uvedl ředitel Mazal. Jeho slova ve svém projevu pak podpořila Andrea Hlavatá, zástupkyně Evropské komise pro Českou a Slovenskou republiku.
V průběhu konference se účastníci vrátili do let minulých, konkrétně do období pandemie covidu-19. Byly prezentovány projekty z REACT-EU pod záštitou Ministerstva pro místní rozvoj. Zásadní pomoc z EU mířila do integrovaného záchranného systému (IZS), zdravotnictví a sociální oblasti. „?Podpora z Evropské unie je obrovský přínos pro integrovaný záchranný systém. Díky finančním prostředkům se můžeme posouvat dopředu a implementovat nové technologie, které nám umožňují efektivně naplňovat naše poslání, pomáhat lidem při mimořádných událostech,“ řekl na konferenci náměstek generálního ředitele Hasičského záchranného sboru České republiky pro IZS a operační řízení brig. gen. Ing. Petr Ošlejšek, PhD.

brig. gen. Ing Petr Ošlejšekbrig. gen. Ing Petr Ošlejšek
Projekty IZS podpořené z REACT-EU se zaměřily především na pořízení vybavení a zázemí pro činnost základních složek IZS potřebného pro pomoc občanům v krizi v době pandemie. „?Naše činnost je široká, plnili jsme specifické úkoly, pracovali jsme v uzavřených oblastech, prováděli jsme odběry a rozváželi očkovací látky,“ dodal brig. gen. Petr Ošlejšek. V oblasti zdravotnictví směřovala podpora na rozvoj laboratoří ve vše­obecných nemocnicích. Byla podpořena vybavení k přístrojům, technologie pro pacienty s respiračním onemocněním a nové urgentní příjmy 1. a 2. typu. V sociální oblasti se pomoc zaměřila zejména na tvorbu zázemí pro ambulantní, terénní a komunitní pobytové sociální služby. Výzvy na projekty REACT-EU byly připraveny ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví, Ministerstvem práce a sociálních věcí a Ministerstvem vnitra.
V odpolední části se účastníci přesunuli do nedalekého vzdělávacího a výcvikového střediska - Učiliště požární ochrany ve Velkém Poříčí, jehož součástí je i lezecký polygon, který byl financován z Evropské unie prostřednictvím IROP. Stavba využívá zvláštní konstrukční betonové prvky a je ojedinělá nejen v České republice, ale i v Evropě. „??Měli jsme možnost navštívit vzdělávací zařízení poblíž města Grenoble ve Francii, a to bylo obrovské prozření. Je tam nádherná budova zasazená do hor a tam jsme získali první inspiraci pro trenažer, který je cíleně postaven pro práci ve výšce. Odporuje to našim zvykům, kdy se pro tyto účely předělávají staré tovární haly,“ uvedl ředitel Hasičského záchranného sboru Královéhradeckého kraje plk. Ing. David Pouč.

Výroční konference IROPVýroční konference IROP
Prostor slouží pro výcvik profesionálních a dobrovolných hasičů, ale také policistů a záchranářů, kteří se zde mohou připravovat na ty nejnáročnější typy zásahů ve výšce a nad volnou hloubkou. V říjnu 2019 lezecký polygon získal od odborné poroty titul Stavba roku 2019. Výrazná červeno-šedá stavba ve Velkém Poříčí zaujala také veřejnost, když ve veřejném hlasování zvítězila s převahou více než 45 tisíc hlasů. „??Je to pro nás obrovské zadostiučinění, že tato stavba je zajímavá nejenom z technického využití a výcvikového potenciálu, ale že i architektonicky se nám podařilo postavit něco, co zapadá do kontextu staveb v okolí a nenarušujeme ráz krajiny,“ dodal plk. David Pouč.
Zástupci IROP si váží všech pořádaných akcí, kde je možné představit výsledky projektů. Ocenění Stavba roku 2019 je odměnou pro všechny, kteří se na projektu podíleli, od poskytovatele dotace, přes zhotovitele až po samotné příjemce dotace a hasiče-lezce, kteří vnesli do projektu své vlastní nápady. 

Řídicí orgán IROP, Ministerstvo pro místní rozvoj, REDAKCE, foto archiv MV-generálního ředitelství HZS ČR

BEZFLUOROVÁ PĚNIDLA - NOVÁ VÝZVA

Celoevropský trend směřuje k urychlenému omezování a úplnému zákazu fluorovaných pěnidel, tedy pěnidel obsahujících perfluorované a polyfluorované sloučeniny, které se souhrnně označují zkratkou PFAS. Tato pěnidla budou v nadcházejících letech nahrazována bezfluorovými pěnidly nové generace, která tyto látky neobsahují. Jedná se o globální problém, jenž se dotkne nejen hasičů, ale i většiny uživatelů pěnidel.
 

Důvodem tohoto kroku je ochrana zdraví obyvatelstva a hasičů a ochrana životního prostředí. Negativní vlastnosti PFAS spočívají v jejich chemické stálosti. Většina z této skupiny látek vykazuje minimálně některou z následujících vlastností (či je u nich na tyto vlastnosti důvodné podezření): 

  • schopnost persistence v prostředí,
  • bioakumulace v přírodě i organismech, 
  • toxicita pro reprodukci, 
  • karcinogenita,
  • toxicita při požití,
  • toxicita pro vodní organismy,
  • dráždivost pokožky.

Rozdělení pěnidel u Hasičského záchranného sboru České republiky (HZS ČR)
V současné době se u HZS ČR používají výhradně syntetická pěnidla, která se pro výrobu pěny zpravidla mísí s vodou v přimíšení 1 - 3 %. 

  • víceúčelová syntetická pěnidla (S): např. Sthamex F-15, Fomtec MB5 a Orchidex ME F,
  • syntetická pěnidla tvořící vodní film (AFFF): např. Fomtec AFFF 3%, Sthamex AFFF 3%,
  • syntetická pěnidla tvořící vodní film a odolná vůči alkoholu (AFFF/AR): např. Moussol APS F-15, Fomtec ARC 3×3, Orchidex ARC 1×1 F-HPC.

V rámci zásahové činnosti se v drtivé většině případů používají víceúčelová syntetická pěnidla pro hašení požárů třídy A. Při zásazích jsou tato pěnidla použita k tvorbě těžké či střední pěny nebo jako smáčedla. V minoritní míře se pak používají pěnidla typu AFFF či AFFF/AR, a to k hašení požárů třídy B.
Víceúčelová syntetická pěnidla jsou bezfluorovými pěnidly první generace, takže tato pěnidla nejsou předmětem omezování a zákazů. Naproti tomu pěnidla typu AFFF a AFFF/AR vždy obsahují PFAS, protože jsou nutné pro jejich správné fungování, a jsou proto předmětem omezování a zákazů.
Z hlediska skladových zásob pěnidel dislokovaných v technice a ve skladech disponuje HZS ČR v 80 % víceúčelovými syntetickými pěnidly a pouze ve 20 % pěnidly typu AFFF a AFFF/AR.

Spotřeba pěnidel u HZS ČR
Ze statistických údajů vyplývá, že z celkového počtu zhruba 140 tisíc mimořádných událostí (MU) řešených jednotkami HZS ČR za rok 2021 je klasifikováno jako požár 13,25 % MU, z toho byla pěnidla použita celkem 612×, což odpovídá 3,3 % požárů. Pěnidlo bylo využíváno převážně jako smáčedlo (387×) nebo pro tvorbu pěny: těžká pěna (96×), střední pěna (128×), lehká pěna (1×).
V letech 2014 až 2021 bylo u HZS ČR spotřebováno v průměru 56 tun pěnidel za kalendářní rok. Spotřeba pěnidel se za sledované období pohybovala v širokém rozmezí 36 až 96 tun za kalendářní rok. Tato fluktuace je způsobena jednotlivými MU, kde byla spotřeba pěnidel vysoká (10 až 20 tun), například požáry skládek tříděného odpadu. Tyto výkyvy jsou patrné i z grafu spotřeby pěnidel u HZS krajů v jednotlivých letech.

Spotřeba pěnidel u HZS ČR v letech 2014 až 2021Spotřeba pěnidel u HZS ČR v letech 2014 až 2021 Spotřeba pěnidel u HZS krajů v letech 2014 až 2021Spotřeba pěnidel u HZS krajů v letech 2014 až 2021

Bezfluorová pěnidla
Kromě víceúčelových syntetických pěnidel spadají do kategorie bezfluorových pěnidel tzv. bezfluorová pěnidla nové generace, která jsou zpravidla označována zkratkami FFF a FFF/AR:

  • bezfluorová pěnidla (FFF): např. Fomtec Enviro USP, vaPUREx 3% F-15,
  • bezfluorová pěnidla odolná vůči alkoholu (FFF/AR): např. Fomtec Enviro 3×3 Ultra, vaPUREx AR 3/3 F-5, Foam Master 3F SP, Respondol ATF.

Autoři pro zjednodušení uvádějí kategorizaci bezfluorových pěnidel do dvou skupin podle toho, zda jsou odolná vůči alkoholu či nikoli. 
To odpovídá i klasifikaci podle ČSN EN 1568. Výrobci zpravidla rozdělují pěnidla do více skupin podle účelu použití, jako jsou pěnidla pro hašení rozsáhlých požárů nepolárních hořlavých kapalin, pěnidla pro hašení na letištích, univerzální pěnidla pro hašení polárních i nepolárních hořlavých kapalin apod.

Legislativní rámec 
Návrh legislativního rámce upravujícího úplný zákaz výroby, skladování, použití a ekologické likvidace fluorovaných pěnidel vznikl na podnět Evropské komise. Zpracovatelem předmětného návrhu a současně poradním orgánem v dané problematice je Evropská agentura pro chemické látky (ECHA). 
Výrobci a uživatelé pěnidel se nyní nacházejí v období nejistoty, protože k dnešnímu dni není vydána platná a účinná evropská legislativa, která by jasně a závazně upravovala a stanovovala pravidla pro úplné omezení a zákaz veškerých PFAS v pěnidlech.
V současné době jsou zakázány či regulovány pouze některé skupiny látek, které patří mezi PFAS: 

  • PFOS, její soli a látky příbuzné PFOS1,
  • PFOA, její soli a látky příbuzné PFOA2
  • Perfluorkarboxylové kyseliny obsahující 9 až 14 atomů uhlíku (C9-C14 PFCA), jejich soli a látky příbuzné C9-C14 PFCA3.  

Nicméně v rámci několikastupňového schvalovacího procesu je projednáván návrh nařízení upravující úplný zákaz veškerých PFAS v pěnidlech, který bylo možno připomínkovat do 23. září 2022 v rámci veřejných konzultací. Podrobnosti lze dohledat na internetových stránkách ECHA (www.echa.europa.eu). Vzhledem k vysokému tlaku na zákaz používání veškerých PFAS nejen v pěnidlech lze podle informací od Evropské komise a ECHA očekávat, že předmětné nařízení bude vydáno a nabude platnosti a účinnosti pravděpodobně v průběhu roku 2023.
V návrhu nařízení je uvedena tabulka, která popisuje předpokládaná přechodná období pro jednotlivé sektory a způsoby použití pěnidel obsahující PFAS (tabulka č. 1). Tato přechodná období se v průběhu schvalovacího procesu ještě mohou změnit. Přechodná období začnou běžet od vydání nařízení. Za povšimnutí stojí zejména velmi krátké navrhované přechodné období pro hasiče (v originále „Municipal Fire Services“), které je pouze 18 měsíců. Na základě tohoto návrhu a za předpokladu dodržení uvedených podmínek by tak většina hasičů měla přejít na bezfluorová pěnidla do roku 2025.

Implementace bezfluorových pěnidel – úskalí přechodu na bezfluorová pěnidla
V případě nahrazování fluorovaných pěnidel bezfluorovými pěnidly není možné provést jejich prostou obměnu vzhledem k rozdílným vlastnostem pěnidel.
Při implementaci a zavádění bezfluorových pěnidel je třeba počítat s pěti následujícími kroky, a to nejen z důvodu kalkulace výdajů.
1)    Výběr bezfluorového pěnidla (S, FFF, FFF/AR)
Uživatel pěnidel musí zhodnotit, který z následujících tří typů bezfluorového pěnidla bude potřebovat. 
Víceúčelová syntetická pěnidla (S) mají vynikající smáčivé vlastnosti, a proto se používají k hašení požárů pevných látek. Hodí se pro tvorbu těžké, střední a lehké pěny. Jejich nevýhodou je horší třída hasicí schopnosti a úroveň odolnosti proti zpětnému rozhoření (hasební výkon).
Pěnidla typu FFF jsou náhradou pěnidel typu AFFF. Tato pěnidla jsou primárně určena pro hašení rozsáhlých požárů nepolárních hořlavých kapalin (např. zásoby benzínu, ropy). Na trhu lze nalézt produkty s velmi rozdílným deklarovaným hasebním výkonem. U těchto pěnidel se však obecně předpokládá nižší univerzálnost použití v případě hašení kapalin o různém složení, a proto je nutná konzultace s výrobcem o vhodnosti pěnidla pro daný účel použití před jeho nákupem.
Pěnidla typu FFF/AR jsou náhradou pěnidel typu AFFF/AR. Tato pěnidla lze použít pro hašení širokého spektra nepolárních a polárních hořlavých kapalin. Z důvodu univerzálnosti a velmi dobrého deklarovaného hasebního výkonu jsou tato pěnidla předmětem zájmu 
HZS ČR. Nevýhoda proti dvěma uvedeným typům spočívá ve vysoké viskozitě pěnidel typu FFF/AR, která jsou vždy pseudoplastická. Každý uživatel si tak musí ověřit kompatibilitu konkrétního bezfluorového pěnidla se svou technikou a věcnými prostředky.

2)    Ověření kompatibility a správné funkčnosti bezfluorového pěnidla s technikou a věcnými prostředky
Ověření kompatibility a správné funkčnosti bezfluorového pěnidla s technikou a věcnými prostředky, případně se stabilním hasicím zařízením, je stěžejní a nezbytný krok při přechodu na bezfluorová pěnidla, zejména v případě pořízení pěnidel typu FFF/AR.
Ověření by mělo zhodnotit, zda reálné procento přimíšení pěnidel s vodou odpovídá nastavenému procentu přimíšení na daném typu přiměšovacího zařízení a zda je pěnotvorným zařízením generována kvalitní a stabilní pěna.
Kromě typu přiměšovacího a pěnotvorného zařízení je kvalita a stabilita pěny ovlivněna dalšími parametry, zejména pak tlakem na přiměšovacím a pěnotvorném zařízení, průtokem směsi pěnidla a vody.
U HZS ČR aktuálně probíhá testování přiměšovačů pro ověření kompatibility bezfluorových pěnidel typu FFF/AR s vestavěnými přiměšovacími zařízeními v CAS a s přenosnými přiměšovacími zařízeními používanými u jednotek PO.

3)    Ekologická likvidace fluorovaných pěnidel
Vzhledem k vysoké perzistenci a stabilitě PFAS, která je dána pevností vazby uhlík-fluor, probíhá v současnosti ekologická likvidace většího množství pěnidel s obsahem PFAS ve spalovnách oprávněných likvidovat daný typ odpadu.

4)    Dekontaminace nádrží a příslušenství od fluorovaných pěnidel
Kvůli předpokládaným přísným limitům povolené zbytkové kontaminace PFAS v bezfluorových pěnidlech nelze náhradu realizovat prostou obměnou v podobě vyprázdnění zásobní nádrže s fluorovaným pěnidlem a jejím doplněním bezfluorovým pěnidlem. Protože v rámci předloženého návrhu se předpokládá povolená zbytková kontaminace PFAS rovná 1 ppm, je dekontaminace nádrží a případně dalšího příslušenství kontaminovaného fluorovaným pěnidlem nezbytná. Nejúčinnějším způsobem dekontaminace je chemické čištění, které spočívá v odstranění PFAS jejich rozpuštěním do vodného roztoku s obsahem vhodné chemikálie zajišťující vysokou účinnost tohoto procesu.

5)    Praktický výcvik s bezfluorovými pěnidly 
Závěrečným krokem přechodu na bezfluorová pěnidla by měl být výcvik hasičů a dalších uživatelů bezfluorových pěnidel při jejich používání s ohledem na jejich specifika a rozdílné vlastnosti za účelem získání zkušeností a praxe. 

Závěr 
V souvislosti s navrhovanou legislativou je nutné všem uživatelům a držitelům zásob fluorovaných pěnidel, tedy pěnidel s obsahem PFAS, doporučit sledovat vývoj v přípravě právních předpisů.
Jde  o globální problém a přechod na bezfluorová pěnidla se týká jak HZS ČR, tak téměř všech uživatelů a držitelů zásob fluorovaných pěnidel, kterými jsou například jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí, HZS podniků, majitelé stabilních hasicích zařízení i přenosných hasicích přístrojů a zařízení, jejichž náplně jsou tvořeny právě fluorovanými pěnidly. 

kpt. Ing. Jiří MATĚJKA ml., MV-generální ředitelství HZS ČR, kpt. MSc. Johana SOCHOROVÁ, Technický ústav požární ochrany, foto archiv MV-generálního ředitelství HZS ČR

--------------------------------------------------------------
1    Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1021 z 20. června 2019 o perzistentních organických znečišťujících látkách.
2    NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2020/784 ze dne 8. dubna 2020, kterým se mění příloha I nařízení Evropského 
parlamentu a Rady (EU) 2019/1021, pokud jde o zařazení perfluoroktanové kyseliny (PFOA), jejích solí a sloučenin příbuzných PFOA.
3    NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2021/1297 ze dne 4. srpna 2021, kterým se mění příloha XVII nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) 
č. 1907/2006, pokud jde o perfluorkarboxylové kyseliny obsahující 9 až 14 atomů uhlíku v řetězci (C9-C14 PFCA), jejich soli a látky 
příbuzné C9-C14 PFCA.

VÝBUCH S NÁSLEDNÝM POŽÁREM VE VYSOKÉM MÝTĚ

Ve čtvrtek 18. listopadu 2021 v 8.38 hodin bylo přijato na krajské operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru Pardubického kraje ohlášení výbuchu ve společnosti Recycling – kovové odpady, a. s. Přímá škoda byla odhadnuta na 45 milionů korun a uchráněno bylo 255 milionů korun. 

Obr. 3 Projevy výbuchu s následkem požáru uvnitř a vně budovy odvětrávacího systémuObr. 3 Projevy výbuchu s následkem požáru uvnitř a vně budovy odvětrávacího systému

Popis události
V odpoledních hodinách po uhašení a prozkoumání místa požářiště si základní vyšetřovatel požárů z Územního odboru Ústí nad Orlicí por. Ing. Jaroslav Kubíček po konzultaci s krajským vyšetřovatelem požárů plk. Mgr. Miloslavem Vašákem vyžádal na místo zásahu výjezdovou skupinu pyrotechniků Policie České republiky (PČR) se psy na vyhledávání výbušnin. Byl zde předpoklad, že projevy a následky výbuchu mohly nasvědčovat přítomnosti výbušnin v některém z autovraků, které byly v danou chvíli zpracovávány (drcení a následné třídění). Po ohledání místa požáru však byly výsledky pro nález stop po výbušninách negativní. Jelikož nebyly na místě nalezeny stopy, které by nasvědčovaly přítomnosti jakýchkoli výbušnin, vyžádal si základní vyšetřovatel požárů skupinu expertů pro požárně technické expertizy z Technického ústavu požární ochrany (experti TÚPO). 
Po příjezdu expertů TÚPO společně s vyšetřovatelem požárů na místo události bylo zahájeno šetření. Místní vyšetřovatel požárů sdělil všechny dostupné informace. Nejprve byla předvedena a vysvětlena celá technologie (pohled vně haly – obr. 1) a popsány skutečnosti vykonávané v době před výbuchem. Následně byly prověřeny kamerové záznamy uvnitř objektu s technologií. Tyto záznamy potvrdily, že v době před vznikem požáru se v areálu ani v objektu nikdo neoprávněný nevyskytoval. Z kamerového záznamu byl jednoznačně patrný čas vzniku požáru a byly zpozorovány první projevy výbuchu v prostoru samotného mlýnu (obr. 2) a velmi prudkého explozivního hoření v prostoru koncových odlehčovacích prvků odvětrávacího potrubního systému vně budovy (obr. 3). Následný požár neměl destruktivní účinky a zaměstnanci jej uhasili ještě před příjezdem prvních jednotek požární ochrany (PO). Tato technologie na likvidaci autovraků a kovového odpadu byla zhotovena na zakázku a jako jediná svého druhu byla uzavřená, z důvodu snížení prašnosti v jejím okolí. 
Technologie se skládala z dopravníkového pásu, který dopravoval surový materiál a vraky do prostoru mlýnu. Dvě pohybující se ocelová kladiva na dvou hřídelích mlela a drtila veškerý materiál dopravený do prostoru mlýnu. V dolní části pod mlýnem přes vibrační pás dopadal rozemletý materiál na dopravníkový pás, který byl technologicky propojený se vzduchotechnickým zařízením jednak pro odvětrávání prostoru technologie, jednak pro odsávání zvířeného prachu a malých částeček vzniklých při drcení. Poté rozdrcený materiál pokračoval na dopravníkový pás, jehož součástí byl silný magnet, který separoval kovové části od nekovových (obr. 4). 

Obr. 4 Znázornění průběhu technologie na zpracování autovrakůObr. 4 Znázornění průběhu technologie na zpracování autovraků
Po statickém vnějším ohledání technologie, zhlédnutí kamerových záznamů, zhodnocení svědeckých výpovědí o faktech, které předcházely vzniku výbuchu, se experti TÚPO se základním vyšetřovatelem požárů domluvili na dynamickém ohledání technologie, přesněji prostoru pod mlýnem – vibračního pásu. Z videozáznamů bylo zřejmé, že v době těsně před vznikem výbuchu byl do prostoru mlýnu dopraven osobní automobil (obr.?5). Podle označení na kapotě vozidla, které provádí zaměstnanci z důvodu identifikace přijatého a zpracovávaného materiálu, se zpětně dohledalo, že šlo o osobní automobil na alternativní pohon zkapalněného ropného plynu (LPG). 
Experti TÚPO a základní vyšetřovatelé požárů se přesunuli do prostoru pod mlýnem na vibrační pás, kde při prohledání prostoru a rozemletého materiálu nalezli fragmenty, které se podobaly částem tlakové nádoby (obr. 6). Na žádost expertů TÚPO místní zaměstnanci přinesli nádrž na LPG pro porovnání nalezených fragmentů, síly stěny, druhu materiálu a podobně (obr. 7). Experti TÚPO si nádrž odvezli jako srovnávací vzorek společně s nalezenými fragmenty. 
Jelikož těchto fragmentů bylo málo ve srovnání se skutečnou velikostí nádrže a jejich komponentů, se experti TÚPO domluvili se základním vyšetřovatelem požárů na otevření prostoru mlýna a ohledání vnitřního prostoru s časovým odstupem z důvodu odstavení celé technologie od zdroje elektrické energie. Dodatečné ohledání bylo za přítomnosti základního vyšetřovatele požárů bez účasti expertů TÚPO.
Experti TÚPO provedli odebrání chemických stop – stěry z vnitřního prostoru technologie v blízkosti vibračního pásu a na vnějším povrchu technologie (obr. 8). Celkem si tedy odvezli čtyři stopy, dvě věcné – kovové fragmenty z prostoru pod mlýnem a tlakovou LPG nádrž a dva chemické stěry. 
O pár dnů později byl pod dozorem zaměstnanců a základního vyšetřovatele požárů otevřen prostor mlýnu. Při jeho ohledání byly nalezeny fragmenty ventilu blíže nespecifikované tlakové nádoby. Vzorek byl odeslán k dalšímu zkoumání v rámci požárně technické expertizy společně s dokumentací patřící k osobnímu automobilu, který byl v době před vznikem výbuchu drcen v mlýnu. 
Experti TÚPO ztotožnili nalezené fragmenty z prostoru mlýnu s pláštěm toroidní tlakové nádrže na LPG. Rovněž identifikovali ventil jako multiventil palivového systému LPG nádrže (obr. 9). Chemickou analýzou stěrů se nepodařilo kvůli překrytí ropnými produkty prokázat přítomnost propan-butanu. Z přijaté dokumentace bylo zřejmé, že šlo o osobní automobil s alternativním pohonem na LPG. 

Obr. 9 Fragment nalezeného multiventiluObr. 9 Fragment nalezeného multiventilu

Závěr 
Příčinou výbuchu s následným požárem byla iniciace mechanickou jiskrou hybridní plynné směsi prachu se vzdušným kyslíkem a propan-butanem, který unikl z toroidní nádrže na LPG v důsledku jejího rozemletí v prostoru mlýnu. Výbušná hybridní směs byla odsáváním rozšířena do odvětrávacího potrubního sytému. Ve chvíli iniciace v prostoru mlýnu došlo v důsledku hoření této hybridní směsi ke vzniku horkých produktů hoření. Tím došlo k prudkému zvýšení objemu a následné kompresi ještě nevyhořelé hybridní směsi v odvětrávacím potrubním systému. Následkem toho nastal velmi rychlý nárůst výbuchových parametrů (rychlost tlakové vlny a maximální výbuchový tlak). To mělo za důsledek destrukci odlehčovacích prvků i samotného odvětrávacího potrubí především vně budovy (destrukce především koncových prvků vzduchotechniky), ale i uvnitř haly (obr. 3).

kpt. Ing. Markéta ALBERTOVÁ, Technický ústav požární ochrany, foto archiv Technického ústavu požární ochrany

Print  E-mail