Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Na tísňové lince 112 se dovoláte pomoci už 20 let

V neděli 11. 2. 2024 tomu bude 20 let, co se na tísňovém volacím čísle 112 V České republice poprvé ozvala věta „Tísňová linka, hovořte prosím…“. Fungování odstartovalo právě 11. 2. symbolicky, protože v toto datum si připomínáme Evropský den linky 112. Za celou dobu odbavila linka 112 v ČR více než 60 milionů hovorů. Jedná se o jednotné evropské číslo tísňového volání, na které můžete bezplatně volat z mobilního telefonu i na celém území Evropské unie.

Ostrý provoz tísňové linky byl v systému TCTV v Hradci Králové spuštěn z 29. na 30. března 2005. Nutno podotknout, že velká část volání na tísňové linky byla tehdy z důvodu různých falešných volání a pokusů, zda linka funguje. Jen 5 % všech hovorů bylo dále založeno jako událost k řešení.

GRAF.JPG

V roce 2023 pak přijali operátoři krajského operačního a informačního střediska HZS HKK na linkách 112 a 150 celkem 149 468 tísňových volání. Průměrně to znamená asi 410 hovorů denně, což odpovídá takovému intervalu, že telefon na tísňové lince zazvoní průměrně každé 3,5 minuty. Tísňovou informaci lze oznámit na KOPIS i pomocí SMS. Na základě tísňové SMS zprávy bylo takto vytvořeno celkem 29 tzv. datových vět, tzn. bylo řešeno 29 událostí.

Krajské operační a informační středisko HZS Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové zajišťuje příjem tísňových volání na linkách 112 i 150 z území celého kraje ze sítí všech operátorů. V některých případech přijímají naši operátoři i ostatní volání z důvodu jejich přelivu z jiných krajů, popř. ze zahraničí. Operátoři telefonního centra tísňového volání 112 Hradec Králové předávají po zpracování základních údajů o události zjištěná data pracovištím operačního řízení hasičského záchranného sboru, zdravotnické záchranné služby a Policie ČR formou tzv. „datové věty“.

A protože je práce na krajském operačním a informačním středisku především o velké zodpovědnosti a osobním přístupu všech operátorů a operátorek, chceme vám dát nejen pár rad, jak se zachovat, když se dostanete do problémů a voláte na tísňovou linku. Také chceme představit osobně alespoň část našich operátorek a operátorů, s jejichž hlasy se můžete na lince 112 nebo 150 „setkat“ a kteří vás v tom nikdy nenechají. Běžně je u zásahů sice nepotkáte, a přesto by se bez nich naše zásahová činnost jen těžko obešla.

>>> KDOU JSOU TI, KTEŘÍ JSOU SLYŠET, KDYŽ POTŘEBUJETE POMOC? <<<

Mezitím... "Tísňové volání, emergency call…“ Jak správně volat na tísňovou linku?
🔊 Video si přehrajte se zvukem, používáme autentické telefonáty na tísňovou linku.

Martina Götzová, tisková mluvčí
VIDEA: HZS HKK, Michal Fanta

Print  E-mail