Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Dopravní nehoda s velkým počtem zraněných osob

Na Autodromu ve Vysokém Mýtě se 24. dubna v pravé poledne uskutečnilo taktické cvičení složek IZS na zásah při dopravní nehodě s velkým počtem zraněných.

Námětem cvičení byl střet autobusu s dodávkou.

Následkem mikro spánku řidiče dodávkového vozidla došlo k čelnímu střetu s protijedoucím autobusem. Při kolizi obě vozidla zůstala na boku. V době nehody se v autobusu nacházelo 33 cestujících včetně řidiče a v dodávkovém vozidle bylo 7 cestujících včetně řidiče. Osoby měly různé typy zranění od lehkých oděrek, zlomenin, amputací končetiny, poranění páteře, polytraumat i smrtelná zranění. Osoby, které nebyly schopné opustit samy dopravní prostředky bylo nutné vyprostit, roztřídit podle metody START. Předány byly na třídící stanoviště zdravotní záchranné pomoci k provedení první lékařské pomoci. Zároveň bylo nutné zajistit vozidla proti požáru, úniku nebezpečných látek a zajistit je proti pohybu, tedy stabilizovat je. V další fázi byl zajištěn přesun zraněných osob do fiktivní nemocnice, kterou při cvičení představovala hasičská stanice ve Vysokém Mýtě.

Taktického cvičení se účastnilo 8 jednotek profesionálních a dobrovolných jednotek hasičů, i hasičů podniku, dále 8 posádek Zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje, posádky Policie ČR i strážníci Městské policie Vysoké Mýto.

„Tento typ zásahu je pro hasiče fyzicky náročný, protože trvá delší dobu a jelikož je zde i více zraněných osob, náročný je hlavně psychicky,“ říká npor. Milan Vincenc, řídící celého cvičení a velitel hasičské stanice Vysok é.

Hasebním obvodem vede nejfrekventovanější a nejvíce zatížená silnice v kraji, a to je silnice I/35, v nejbližších letech bude dostavěn i další úsek dálnice a je tu i hlavní železniční koridor. „Takováto cvičení jsou velmi důležitá. U zásahu na nehodu autobusu je velký předpoklad, že zde bude velké množství zraněných osob. V takovém případě se mění taktika přístupu ke zraněním. Neprovádí se tak individuální přístup ke zraněným jako u běžné nehody, kde je jen několik zraněných osob, ale provádí podle metody START (snadné třídění a rychlá terapie) laicky řečeno třídění raněných dle závažnosti. Velitel zásahu určí třídící skupinu, která se vybaví prostředky pro označení závažnosti zranění a prostředky pro zástavu masivního krvácení. Následně v místě nasazení systematicky a postupně kontrolují každého zraněného. Následně jsou zranění transportováni na shromaždiště zraněných, kde si je přebírá zdravotnická záchranná služba a provádí další ošetření a transport do nemocnic,“ přibližuje náročný zásah jeden z jeho velitelů nprap. David Hynek.

Hasiči v Pardubickém kraji zasahovali na silnici I/35 v roce 2023 u 81 dopravní nehody (9 osob nehodu nepřežilo).  Jen od 1. 1. 2024 do 23. 4. 2024 zasahovali hasiči u 26 dopravních nehod.

Cílem cvičení bylo nacvičit součinnost mezi složkami IZS na taktické úrovni, tedy na místě zásahu. Procvičit taktiku zásahu při dopravní nehodě s velkým počtem raněných osob. Ověřit funkčnost traumatologického plánu ZZS Pardubického kraje. Prověřit činnost vedoucího zdravotnické složky, schopnost efektivně řídit zásah, ověřit součinnost s vedoucími zasahujících složek IZS, zejména velitelem zásahu, a dalšími subjekty podílejícími se na řešení mimořádné události. Prověřit činnost vedoucího odsunu, správnost vyplňování třídících identifikačních karet a odsunového formuláře, evidence zraněných. Prověřit činnost vedoucího lékaře, schopnost efektivně řídit ošetřovnu, zajistit adekvátní třídění a ošetření zraněných pacientů. Prověřit činnost týmu specializovaných činností, zejména schopnost převzetí místa a řízení mimořádné události, předání funkcí vedoucího zdravotní složky a vedoucího odsunu, prověření dojezdových časů posádek.

Uzavřít ochranný perimetr možného ohrožení okolo dopravní nehody a zajištění plynulosti dopravního provozu na silnici I. tř. č.35 a přístupových komunikaci příslušníky PČR.

A v neposlední řadě procvičit řízení a organizaci zásahu složek IZS při společném zásahu a koordinaci spojení pomocí velitelsko-spojových vozidel HZS a PČR.

por. Bc. Vendula Horáková, tisková mluvčí

Links to new window

TC V. Mýto

TC V. Mýto 

View larger image

TC V. Mýto1

TC V. Mýto1 

View larger image

TC V. Mýto2

TC V. Mýto2 

View larger image

TC V. Mýto3

TC V. Mýto3 

View larger image

TC V. Mýto4

TC V. Mýto4 

View larger image

TC V. Mýto5

TC V. Mýto5 

View larger image
Save all as ZIP file

Print  E-mail