Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

We protect life, health and property


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XXIII ČÍSLO 6/2024

Zásah během požáru zemědělského objektu v obci Prasek v okrese Hradec Králové trval od vyhlášení poplachu do jeho likvidace sedm dní. Plameny zasáhly část objektu s velkým množstvím uskladněné slámy, a navazující části budovy bylo ustájeno asi 80 býků. V červnu 2024 končí půlroční předsednictví Belgie. To přineslo zejména zintenzivnění diskuzí o budoucnosti Mechanismu civilní ochrany Unie a Střediska pro koordinaci odezvy na mimořádné události jako jeho součásti. HZS Královéhradeckého kraje se zapojil do projektu Národní skautské jamboree. Cílem bylo preventivně působit na konkrétní věkovou skupinu. V průběhu roku 2023 byl ve Školním a výcvikovém zařízení HZS ČR v Brně zprovozněn nový výcvikový areál. Byl spolufinancován z evropských strukturálních a investičních fondů, konkrétně z Integrovaného regionálního operačního programu pro období 2014–2020, a byl připraven a realizován v letech 2017–2023. 

  • OBSAH č. 6/2024 ROČNÍKU XXIII
  • Požár zemědělského objektu v Praseku
  • Co bylo příčinou tragického požáru zahradní chaty v Předlicích?
  • Možnosti varování a informování obyvatelstva v zóně havarijního plánování společnosti Synthomer, a. s.
  • Belgické předsednictví Radě Evropské unie

OBSAH č. 6/2024 ROČNÍKU XXIII

Hasičský záchranný sbor ČR má dva nové generály
s 6
14. ročník celorepublikového oceňování jednotek a sborů dobrovolných hasičů právě začíná
s 8
Požár zemědělského objektu v Praseku
s 10
Co bylo příčinou tragického požáru zahradní chaty v Předlicích?
s 14
Možnosti varování a informování obyvatelstva v zóně havarijního plánování společnosti Synthomer, a. s.
s 18
Belgické předsednictví Radě Evropské unie
s 24
Konference Červený kohout 2024
s 26
"Jamboree 2023" prezentace činnosti složek IZS na největším skautském setkání na území ČR od roku 1931
s 28
Modernizace ŠVZ HZS ČR – středisko Brno
s 30

Požár zemědělského objektu v Praseku

Zásah při požáru zemědělského objektu v obci Prasek v okrese Hradec Králové trval od vyhlášení poplachu do jeho likvidace v celkovém součtu sedm dní. Událost byla ohlášena na tísňovou linku 7. listopadu 2023 krátce po 13. hodině, kdy plameny zasáhly část objektu s velkým množstvím uskladněné slámy. V navazující části budovy bylo ustájeno asi 80 býků.

Popis objektu
Šlo o zemědělský objekt v soukromém vlastnictví, určený z větší části pro skladování píce a steliva. Halu o rozměrech asi 80 × 35 m tvořily tři lodě oddělené ve východo-západní rovině stavebními příčkami. Jižní a prostřední loď sloužily k uskladnění balíkované slámy, severní loď k ustájení býků. V době požáru jich tam bylo 78 kusů. V objektu se nacházela zemědělská technika, kterou už ale před příjezdem jednotek požární ochrany (PO) vyvezl majitel mimo zasažený objekt.

Průběh zásahu
Už na základě prvotních poznatků z ohlášení vyplývalo, že půjde o událost většího rozsahu a krajské operační a informační středisko (KOPIS) povolalo odpovídající síly a prostředky (SaP) Hasičského záchranného sboru Královéhradeckého kraje (HZS HKK), přitom byl vyhlášen 2. stupeň požárního poplachu. Po příjezdu prvních jednotek PO ze stanic Nový Bydžov a Hradec Králové-Pražská a jednotek sborů dobrovolných hasičů (SDH) obcí Nový Bydžov a Chlumec nad Cidlinou se zahájilo hašení požáru ze dvou stran (východní a západní) v prostoru vstupních vrat do jednotlivých lodí objektu s důrazem na záchranu ustájených zvířat. Nasazena byla výšková technika – automobilový žebřík AZ 30 a AZ 39.

Požár se rychle šířil na uskladněné stelivo zejména pod střešní krytinou, důvodem byla i konstrukce objektu a špatný odvod tepla a kouře. Plameny v některých místech při příjezdu prvních jednotek prostupovaly už skrze střechu, požár probíhal za velkého vývinu kouře a dostával se také do stáje se zvířaty. Postupně se zřídilo několik čerpacích stanovišť. Na základě informací od velitele zásahu (VZ) povolalo KOPIS další SaP, především velkoobjemové CAS a výškovou techniku ze stanice Hradec Králové, zároveň byl vyhlášen 3. stupeň požárního poplachu. Na místo zásahu se dostavil nejprve řídící důstojník územního odboru a následně také kraje, kteří postupně přebírali po provedeném průzkumu velení zásahu.

Na základě předpokladu spotřeby velkého množství dýchací techniky byl povolán na místo protiplynový kontejner ze stanice Hradec Králové se zásobou tlakových lahví se vzduchem. VZ vznesl požadavek na KOPIS na zajištění další manipulační techniky k odstraňování balíků se slámou z místa uskladnění.
 

S ohledem na množství SaP na místě zásahu se rozhodlo o primárním vyvážení balíků a hašení prostřední lodi objektu. Pro vyvážení skladovaného materiálu byla vyčleněna stará silážní jáma a volný prostor za halou, kde následně docházelo k samovolnému odhořívání. Pro snadnější odvoz hořících balíků slámy se po dohodě s majitelem objektu odstranila vrata z prostřední části na západní straně budovy.

Paralelně se s hasebními pracemi vyváděla ustájená zvířata, což trvalo několik hodin, protože pro majitele nebylo logisticky možné zajistit rychleji potřebné množství přepravní techniky pro jejich transport do provizorního ustájení. Na převoz zvířat dohlíželi zástupci Státní veterinární správy a veterinář. Během této doby se podařilo dvěma býkům utéct na pole v bezprostředním okolí zasaženého objektu, ale zaměstnanci je opět odchytili. Skot byl přemístěn ze stáje ohrožené požárem do provizorně zřízených ohrad, které na základě pokynu VZ sestavil majitel objektu. U této činnosti aktivně asistovali také příslušníci Policie ČR. V průběhu přesunu zvířat se expedovaly v západním úseku balíky s krmivem.

Během zásahu se zranil jeden člen jednotky SDH (zvrtnutý kotník). Dále se zranily dvě civilní osoby (zaměstnanci), které pomáhaly s vyváděním a převozem zvířat. Z toho byla jedna osoba vyšetřena zdravotnickou záchrannou službou, druhá ošetření odmítla. Na místo zásahu byl dopraven přístroj na měření množství oxidu uhelnatého v krvi zasahujících a preventivně byly kontrolovány osoby obsluhující manipulátory.

Rozdělení místa zásahu
Místo zásahu bylo rozděleno celkem na tři úseky. První dva úseky, východní a západní, se zřídily v prostoru objektu zasaženého požárem. Velitelé východního a západního úseku měli pokyny primárně zabránit přenosu požáru do prostoru stání se zvířaty.

Třetím úsekem byla doprava vody. Na základě průzkumu vodních zdrojů se zřídila čerpací stanoviště na dvou určených požárních nádržích v obcích Králíky a Humburky. Zároveň se odebírala voda z hydrantové sítě a další stanoviště se po určitou dobu zřídilo také v areálu stanice v Novém Bydžově. Obsluhu čerpacích stanovišť zajišťovaly jednotky SDH obcí.

Pro zvládnutí organizace místa zásahu rozhodl VZ o zřízení štábu VZ ve složení náčelník štábu, členové pro týl a spojení. Činnost štábu byla ukončena asi v 19.00  hodin. K zásahu se dostavil operační výjezd MV-generálního ředitelství HZS ČR a příslušníci oddělení dokumentace MV-generálního ředitelství HZS ČR. Za jejich podpory byl nasazen dron k monitorování místa požáru. Během zásahu komunikoval VZ se starostou obce Prasek a informoval ho o nebezpečném kouři, který se ale vlivem povětrnostních podmínek šířil směrem od obydlené části obce. Dále byla přes KOPIS rozeslána informace na okolní obce o možném výskytu uniklého skotu.

Lokalizace a likvidace požáru
Lokalizace požáru byla ohlášena VZ první zásahový den v odpoledních hodinách kolem 15.45 hodin. Vzhledem k velkému množství uskladněných balíků slámy následovalo zdlouhavé dohašování ohnisek a likvidační práce.

VZ mimo jiné rozhodl o odstranění střešní krytiny (pozinkované tabule plechu) s využitím výškové techniky za účelem odvětrání a snížení teploty v místě požáru. V průběhu prací se vyměnila nasazená výšková technika, z níž vytvářeli hasiči odvětrávací otvory. Nově se pro tyto účely využila automobilová plošina AP 54 Bronto ze stanice Hradec Králové.

VZ dále po dohodě s řídícím důstojníkem MV-generálního ředitelství HZS ČR rozhodl povolat a nasadit techniku Záchranného útvaru (ZÚ) HZS ČR, konkrétně pásové rypadlo s doprovodem z Jihlavy. Po příjezdu na místo zásahu se rypadlo využilo pro efektivnější sundávání plechové střešní krytiny a odstranění nebezpečných ocelových konstrukcí.

V nočních hodinách byl na místo povolán statik, aby zhodnotil pevnost a možné nebezpečí vyplývající z nestability konstrukce zasažené požárem. Na základě statického posouzení rozhodl VZ ukončit vyvážení balíků slámy z objektu. Jednotky se soustředily na ochranu prostoru ustájení zvířat a zamezení možnému rozšíření požáru mimo objekt.

Po změně taktiky hasebních a záchranných prací se zredukovaly jednotky na místě zásahu a ve spolupráci s KOPIS se vystřídaly. Jednotky nadále dohlížely na požářiště a vyhořívání uskladněné slámy.

V dalších dnech se po vyhoření velkého množství uskladněného materiálu, ochladnutí střešní konstrukce a zjištění její stability majitel rozhodl vyvážet zbytky zasažené slámy mimo objekt. Na místě byly vždy přítomny dvě jednotky PO.

Likvidace události byla vyhlášena v ranních hodinách 14. listopadu 2023. Místo zásahu bylo zároveň předáno majiteli za stavu, kdy se veškerá sláma vyvezla mimo objekt a nechala se dohořet pod dohledem majitele, který měl na místě k dispozici CAS 32.

Příčina vzniku požáru a výše škody
Ohledáním místa požáru a výslechem svědků stanovili vyšetřovatelé HZS HKK místo vzniku požáru u jedněch ze vstupních vrat do objektu, kde se předtím svařoval kovový materiál. Jako příčina vzniku požáru se tak stanovilo vznícení slámy od žhavých okují, které odlétaly při svařování, kvůli nedbalostnímu jednání svářeče. Škoda, kterou požár způsobil, byla vyčíslena na 5 milionů korun. Uchráněné hodnoty, především pak vyvedený skot, představovaly částku asi 4,6 milionu korun.

Specifika zásahu

Pozitiva

  • dostatek SaP v relativně krátké době,
  • dostupnost několika nezávislých vodních zdrojů,
  • možnost nasazení speciální techniky ZÚ HZS ČR,
  • nasazení dokumentační skupiny a monitoring dronem,
  • příznivé povětrnostní podmínky.

Negativa

  • přítomnost většího počtu nebezpečného skotu,
  • nedostatečná kapacita nakladačů,

nepříznivé okolní prostředí zemědělského areálu – nebezpečí úrazu zejména ve večerních a nočních hodinách.

​​Zasahující jednotky PO

Během celého zásahu se na místě vystřídalo celkem 33 jednotek PO:

  • jednotky HZS HKK ze stanic Nový Bydžov, Hradec Králové, Hradec Králové – Pražská a Hořice; družstvo z Jičína drželo první den zálohu na stanici Nový Bydžov pro případ jiné mimořádné události,
  • ZÚ HZS ČR – Jihlava, operační výjezd a dokumentační skupina MV-generálního ředitelství HZS ČR,
  • jednotky SDH obcí Nový Bydžov, Chlumec nad Cidlinou, Nechanice, Králíky, Smidary, Skřivany, Prasek, Kosice, Lužec nad Cidlinou, Lodín, Měník, Sloupno, Lovčice, Nové Město nad Cidlinou, Vysoké Veselí, Hlušice, Ohnišťany, Vinary, Sovětice, Libčany, Mžany, Hradec Králové (Březhrad, Plačice, Svinary), Osice, Lochenice a Humburky.

plk. Ing. Jan ČECH, mjr. Ing. Dušan JIČÍNSKÝ, por. Mgr. Martina GÖTZOVÁ, MBA, HZS Královéhradeckého kraje,
oto archiv MV-generálního ředitelství HZS ČR 

Co bylo příčinou tragického požáru zahradní chaty v Předlicích?

Technický ústav požární ochrany (TÚPO) ve spolupráci se Službou kriminální policie a vyšetřování Policie České republiky (SKPV PČR) se podílel na zjišťování příčiny vzniku požáru zahradní chaty v Ústí nad Labem, městské části Předlice. Požár byl ohlášen na krajské operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru Ústeckého kraje (HZS ULK) v sobotu 18. února 2023 v 7.53 hodin. Oznamovatelem byla uživatelka chaty, která ji obývala již několik let. Při příjezdu první jednotky požární ochrany (PO) byla celá pravá strana chaty a dřevěné podbití střechy v plamenech. Požár se rychle šířil i na další části objektu. Záchranná skupina hasičů našla v podkroví čtyři mrtvá těla.

Obr. 1 Pohled na chatu a znázornění oblasti svědeckého ohniska požáruObr. 1 Pohled na chatu a znázornění oblasti svědeckého ohniska požáru

Popis události
V době vzniku požáru se v zahradní chatě nacházelo pět osob. V přízemí spala uživatelka chaty a v podkroví spala čtyřčlenná rodina, která byla u uživatelky na návštěvě – dvě dospělé osoby (rodiče) a dvě malé holčičky ve věku tři a čtyři roky.

Uživatelku vzbudil v ranních hodinách zápach kouře a hluk praskání dřeva. Když vyběhla před chatu, odkud slyšela hluk, spatřila plamenné hoření s velkým vývinem zplodin hoření na pravém předním rohu (ve směru čelního pohledu na chatu, obr. 1), v místě, kde stál malý šuplíkový mrazák. Nad ním bylo malé okno do chaty se skleněnou výplní. Uživatelka se snažila požár uhasit kbelíkem vody, který přinesla z chaty. V důsledku hašení vodou a prudkého ochlazení skleněná výplň okna praskla a požár se rychle rozšířil do vnitřního prostoru chaty. V ten samý čas přišel i otec dětí, kterého rovněž probudil hluk z venku. Uživatelka ho vyslala pro zbylé členy rodiny, aby neprodleně opustili chatu. Otec se vrátil zpět do chaty, ale ven už nikdo nevyšel.

Mezitím uživatelka volala majiteli chaty, že chata hoří. Ten bydlel přes ulici a z okna svého bytu viděl, co se děje. Uživatelce oznámil, ať zavolá hasiče. Při příjezdu první jednotky PO Správy železnic dopravní cesty Ústí nad Labem byla celá pravá strana chaty a dřevěné podbití střechy v plamenech. Jednotka nasadila první útočné proudy a zajistila dopravní vedení vody z potoka za chatou. Vzápětí přijela druhá jednotka PO ze stanice Ústí nad Labem s velitelem zásahu (VZ). VZ povolal další síly a prostředky a nařídil útočné proudy do vnitřního prostoru obytné části chaty. Přízemí chaty bylo zasaženo požárem a hustým horkým kouřem, podkroví bylo zcela zakouřeno. Na zahradní chatu navazoval chlév pro domácí zvířata a dílna. Požár se rychle šířil i na tyto části objektu. Zasahující hasiči dostali informaci, že v části chaty (v podkroví) se nacházejí osoby. Veškeré hasební a likvidační práce byly přesměrovány na hlavní část chaty pro záchranu přeživších. Bohužel bylo pozdě. Záchranná skupina hasičů našla v podkroví čtyři mrtvá těla – těla dvou dětí a matky ležela v prostoru matrací a tělo otce v prostoru schodiště vedoucího do podkroví. Na žádost příslušníků SKPV PČR nechali hasiči těla na místě pro další šetření a ohledání. 

V důsledku způsobu provedení hasebních a likvidačních prací byla chata z velké části uchráněna od destrukce požárem. Chlév a dílna byly požárem téměř zcela destruovány. Ve chlévě a v chatě rovněž zahynula domácí zvířata (pes, kočka, prase, ovce). Po likvidaci požáru bylo celé požářiště zadokumentováno a těla byla vynesena ven, kde byla ohledána koronerem, a byla následně odvezena.
 

Obr. 3 Znázornění šíření tepelné degradace a situace v oblasti kriminalistického ohniska požáru (KOP)Obr. 3 Znázornění šíření tepelné degradace a situace v oblasti kriminalistického ohniska požáru (KOP) Obr. 4 Znázornění šíření tepelné degradace v přízemí skrze rozbité malé oknoObr. 4 Znázornění šíření tepelné degradace v přízemí skrze rozbité malé okno

Došetření následující den
Na základě výpovědí očitých svědků a šetření expertů TÚPO na místě požáru byl stanoven čas jeho vzniku mezi 7.00 a 7.20 hodin. Lokalizace požáru byla stanovena v 9.41 hodin a likvidace ve 13.49 hodin. Došetření za přítomnosti expertů TÚPO společně s krajským vyšetřovatelem požáru HZS ULK a SKPV PČR ULK (vyšetřovací skupina) proběhlo následující den 19. února 2023 od 9.00 hodin. Celkem bylo na místě pět jednotek PO, vyšetřovatelé požárů HZS ULK, zdravotnická záchranná služba, hlídka PČR, SKPV PČR, koroner, vyšetřovatel požárů MV-generálního ředitelství HZS ČR a TÚPO.

Došetření proběhlo za přítomnosti vyšetřovací skupiny, nezúčastněné osoby, uživatelky a majitele chaty.

Po vytěžení svědeckých výpovědí se vyšetřovací skupina zaměřila na ohledání pravé obvodové stěny chaty za mrazákem a přilehlého prostoru na zemi, kde měla být nainstalována venkovní elektrická zásuvka s ochranným sklopným víčkem a v ní zapojený napájecí kabel mrazáku. Na zemi pod oblastí svědeckého ohniska byly nalezeny fragmenty domovní rozbočovací zásuvky, keramické torzo elektrické zásuvky a slaněné měděné (Cu) vodiče. Majitel sdělil, že tuto zásuvku před lety instaloval on, mrazák byl zapojen asi pět měsíců. Zásuvku rovněž používal na vodní čerpadlo ve studni, proto do venkovní zásuvky byla zapojena rozbočovací zásuvka tak, že do jedné zásuvky byl trvale zapojený mrazák a druhou zásuvku používal sporadicky na čerpadlo (obr. 2). Takto zapojení fungovalo několik měsíců.

Zároveň v tomto prostoru byly ohledány všechny elektrické spotřebiče s dostatečným tepelným potenciálem požár způsobit. Ohledáním nebyly nalezeny stopy, které by poukazovaly na vznik jakékoli nežádoucí disfunkce, která by měla přímou souvislost se vznikem požáru. Také byl ohledán mrazák, na němž nebyly nalezené žádné stopy, jež by poukazovaly na vznik jakéhokoli defektu souvisejícího s požárem. Na plechovém opláštění byly znatelné ohniskové stopy šíření požáru, a to z prostoru za mrazákem přibližně z místa, kde byla instalována zásuvka.

Obr. 9 Tepelně degradované torzo rozbočovací zásuvky a znázornění defektůObr. 9 Tepelně degradované torzo rozbočovací zásuvky a znázornění defektů
 

Napájecí přívod venkovní zásuvky měl podle výpovědi vést v horní části obvodové stěny chaty, podél zárubní vchodových dveří do chaty, pod prahem a pomocí rozebíratelné elektrické vidlice zapojené do domovní zásuvky domovního rozvodu elektrické energie standardního napětí ~50 Hz/230 V. Fragmenty tohoto přívodu byly nalezeny pouze v oblasti svědeckého ohniska, u zárubní a pod elektrickou zásuvkou domovního rozvodu elektrické energie. Část přívodu od venkovní zásuvky k zárubním zcela absentovala.

Stopy šíření požáru a ohniskové příznaky
Vyšší stupeň tepelné degradace dřevěného obložení pravé obvodové stěny v oblasti malého okna nad mrazákem poukazuje na tepelné působení převážně z vnější strany chaty. V průběhu požáru docházelo ke kumulaci horkých a toxických zplodin hoření pod dřevěným střešním podhledem. Tím docházelo k postupné tepelné degradaci dřevěného podbití a následnému pronikání toxických zplodin hoření do prostoru podkroví, kde spala rodina se dvěma dětmi. Po rozbití skleněné výplně malého okna docházelo k šíření požáru do vnitřního prostoru chaty (obr. 3 a 4). Požár se dále šířil na ostatní části objektu (chlév a dílna, obr. 5).

Stanovení příčiny vzniku požáru a výše škody
Na základě šetření na místě požáru, stop způsobených šířením požáru, vyhodnocením relevantních faktů vyplývajících ze svědeckých výpovědí a zohledněním dodaných informací bylo možné určit oblast kriminalistického ohniska vzniku požáru v prostoru mezi mrazákem a obvodovou dřevěnou stěnou chaty, kde byla nainstalována venkovní elektrická zásuvka. Oblast kriminalistického ohniska se shoduje se svědeckým ohniskem. Výše přímé škody byla stanovena na 100 tisíc korun.

Na místě byly zajištěny PČR mimo jiné i vzorky elektroinstalace a předány expertům TÚPO pro další zkoumání v rámci požárně technické expertizy. Stopa č. 9 – ohořelé části elektroinstalace (vodiče, fragmenty venkovní a rozbočovací zásuvky, obr. 6), stopa č. 10 – ohořelé části elektroinstalace (fragment Cu slaněných vodičů, obr. 7) a stopa č. 11 – ohořelé části elektroinstalace (fragmenty vodičů, elektrických vidlic a rozbočovací zásuvky, obr. 8).

Obr. 10 Tepelně degradované torzo vnitřní keramické zásuvky a znázornění defektůObr. 10 Tepelně degradované torzo vnitřní keramické zásuvky a znázornění defektů

Podrobným laboratorním zkoumáním předaných vzorků byly nalezeny stopy po negativních projevech elektrické disfunkce ve formě nátavů na Cu slaněných vodičích, karmínového zabarvení Cu slaněných vodičů, jejich křehkost, lámavost a svaření jednotlivých lanek vodiče, zcela absentující (utavený) elektrický kolík rozbočovací zásuvky, který byl zapojený do venkovní zásuvky, a zemnící kolík venkovní zásuvky, úbytek materiálu (nátavy) na svorkách rozbočovací zásuvky (obr. 9) a venkovní zásuvky (obr. 10). Nejvíce markantů bylo nalezeno na kontaktním rozhraní rozbočovací a venkovní zásuvky. Všechny tyto defekty mají přímou souvislost se vznikem předmětného požáru.

Vyhodnocením všech těchto stop byla stanovena příčina vzniku předmětného požáru, a to tepelné působení elektrické disfunkce v důsledku vzniku přechodového odporu s následným vznikem elektrického oblouku na kontaktním rozhraní venkovní zásuvky a rozbočovací zásuvky. Elektrický oblouk může mít teplotu až 3 000 °C. Proto zapálil hořlavé látky v jeho bezprostředním okolí. Z místa upevnění venkovní zásuvky se požár šířil dále na celý objekt.

Závěr
Jako venkovní zásuvka byla použita domovní zásuvka do vlhka, jejíž napájecí přívod byl tvořen pouze dvěma Cu slaněnými vodiči – pracovní (fáze) a nulový vodič. Ochranný vodič zcela absentoval. Pro připojení tohoto druhu zásuvky je napájecí přívod se dvěma Cu slaněnými vodiči zcela nevyhovující.

Pro venkovní zásuvku byla tedy nevhodně zvolena domovní zásuvka do vlhka s krytím IP42, která není odolná proti povětrnostním vlivům (obr. 11).
 

Obr. 11 Typově stejná domovní zásuvka do vlhkaObr. 11 Typově stejná domovní zásuvka do vlhka

Obr. 12 Typově stejná rozbočovací zásuvkaObr. 12 Typově stejná rozbočovací zásuvka

Trvalým zapojením rozbočovací zásuvky bylo zcela narušeno krytí venkovní zásuvky (krytí z IP42 degradováno na IP22). Rozbočovací zásuvka s krytím IP22 rovněž není vhodná do venkovního prostředí a je zcela bez ochrany proti povětrnostním podmínkám (obr. 12). Mrazák byl zapojen do spodní zásuvky rozbočovací zásuvky. V době vzniku požáru byly boční zásuvky neobsazené.

Vlivem dlouhodobého působení povětrnostních podmínek na rozbočovací zásuvku zapojenou ve venkovní zásuvce docházelo k degradaci materiálu rozbočovací zásuvky a vnikání vlhkosti do zásuvky. To vedlo ke vzniku negativní elektrické disfunkce ve formě přechodového odporu na kontaktním rozhraní zásuvek. Tímto trvalým zapojením do zásuvky umístěné ve venkovním prostředí byl rovněž porušen i návod výrobce této rozbočovací zásuvky.

Šetřením jsme dokázali stanovit přesnou příčinu vzniku tohoto tragického požáru – kvůli instalaci rozbočovací zásuvky ve venkovním prostředí došlo ke vzniku přechodového odporu, který svými tepelnými účinky požár způsobil. Přes veškeré úsilí se nepodařilo ve spolupráci s PČR zjistit osobu, která rozbočovací zásuvku do domovní zásuvky zapojila, a proto nezbyla policejnímu orgánu jiná možnost, než případ odložit.

kpt. Ing. Markéta ALBERTOVÁ, Technický ústav požární ochrany, foto archiv Technického ústavu požární ochrany

Možnosti varování a informování obyvatelstva v zóně havarijního plánování společnosti Synthomer, a. s.

Varování a informování obyvatelstva v případě vzniku mimořádné události, popř. závažné havárie způsobené při nakládání s nebezpečnými chemickými látkami nebo směsmi je primárním východiskem pro efektivní realizaci navazujících opatření ochrany obyvatelstva, a tedy i pro ochranu života a zdraví osob, zvířat, majetku a životního prostředí. Jedenadvacáté století umožňuje využití nových technologií k doplnění jednotného systému varování a vyrozumění tak, jak jej známe od dob jeho spuštění v roce 1991.

Obr. 1 Zóna havarijního plánování objektu společnosti Synthomer, a. s.Obr. 1 Zóna havarijního plánování objektu společnosti Synthomer, a. s.

Specifika společnosti Synthomer, a. s., v Sokolově
Společnost Synthomer, a. s., byla založena v roce 1917 rakouským Spolkem pro chemickou a hutní výrobu. V 80. letech minulého století byla do provozu v rámci I. a II. etapy uvedena nová výrobna kyseliny akrylové a jejích esterů a následně i výrobna akrylátových disperzí. V 90. letech byla zprovozněna III. etapa akrylového programu, druhá výrobna kyseliny akrylové a jejích esterů a nová výrobna peroxidu vodíku. Na přelomu tisíciletí se činnost společnosti rozšířila o výrobu disperzí a polymerační linku.

Do výroby kyseliny akrylové a dalších výrobků společnosti Synthomer, a. s., vstupuje propylen. Jedná se o bezbarvý, extrémně hořlavý a snadno vznětlivý zkapalněný plyn, který je těžší než vzduch, s nímž tvoří výbušné směsi. Uvolněná kapalina rychle přechází do plynné fáze. Za normálních podmínek stabilní látka, která ale může být při zvýšené teplotě a tlaku nestabilní. Propylen je citlivý zejména na tepelnou expozici. Kapalný může explodovat při kontaktu s vodou při teplotách 42–75 °C. Nesmí přijít do styku zejména s oxidačními činidly, jako je kyslík, halogeny, oxidy dusíku apod., kyselinami a silnými alkáliemi a nesmí být tepelně exponován. Nebezpečné reakce jsou možné i s acetylenem, bromovodíkem a chlorovodíkem.

Uvedené vlastnosti propylenu vyžadují přípravu variantních scénářů provedení opatření ochrany obyvatelstva spočívající buď v nařízení evakuace, nebo využití ochranných vlastností staveb. V případě poruchy technologie, která může vyústit v masivní únik propylenu v řádu vyšších desítek minut či hodin, může velitel zásahu rozhodnout o evakuaci obyvatelstva ze zóny havarijního plánování (ZHP) objektu společnosti Synthomer, a. s. V případě, kdy již dochází k masivnímu úniku propylenu, je jediným možným způsobem ochrany obyvatelstva před účinky výbuchu využití ochranných vlastností staveb. Proto je v tomto případě více než v jiných nezbytné disponovat takovými informačními a komunikačními prostředky, které umožní doručit maximálnímu množství ohrožených osob tísňovou informaci o aktuální situaci.

Vzhledem k množství propylenu, se kterým se v objektu společnosti Synthomer, a. s., nakládá, zařadil krajský úřad tento objekt do skupiny B podle paragrafu 6 zákona o prevenci závažných havárií (zákon č. 224/2015 Sb.) a stanovil pro něj ZHP o poloměru 1 200 m, která vychází z typových scénářů FireBall z BLEVE (FIRE) (Boiling Liquid Expanding Vapour Explosion – výbuch expandujících par vroucí kapaliny) a výbuch mraku par VCE (EXPL) (Vapour Cloud Explosion – výbuch oblaku par), obr. 1.

Plocha ZHP, pro kterou jsou plánována opatření ochrany obyvatelstva, je 4,9 km2 a zahrnuje část území města Sokolov se 4 568 obyvateli, část území obce Královské Poříčí s 211 obyvateli a obce Těšovice se 178 obyvateli. Nachází se v ní 22 objektů, v nichž lze předpokládat výskyt většího počtu osob. Také zahrnuje neosídlené dolové území společnosti Sokolovská uhelná, právní nástupce, a. s., ve kterém se pohybují zaměstnanci.

Základní způsoby varování a informování obyvatelstva v ZHP objektu společnosti Synthomer, a. s.
Jako základní způsob varování obyvatelstva jsou i v případě ZHP standardně využívány koncové prvky jednotného systému varování a vyrozumění (informování) s doplněním tísňové informace odvysílané prostřednictvím elektronických sirén, místních informačních systémů a hromadných informačních prostředků. Aktuálně pokrývá ZHP devět koncových prvků, tj. pět rotačních sirén, dvě elektronické sirény a dva místní informační systémy. Slyšitelnost varovného signálu je zajištěna pro 100 % plochy území ZHP, srozumitelnost verbální informace je už ale k dispozici jen pro 642 osob, což představuje pouhých 12,95 % obyvatel v ZHP.

Obr. 2 Zadávací okno IS Spojař pro varování osob v ZHPObr. 2 Zadávací okno IS Spojař pro varování osob v ZHP

Využití hromadných informačních prostředků pro odvysílání tísňové informace s sebou zároveň nese riziko časové prodlevy v řádu nižších desítek minut od zaznění varovného signálu, nicméně funkčnost využití spolupráce s hromadnými informačními prostředky je ověřena při skutečných mimořádných událostech.

Uvedené prostředky varování však neumožňují individualizovat předávanou tísňovou informaci s pokyny žádoucího chování pro specifické subjekty, jež se nacházejí v ZHP. K eliminaci těchto nedostatků tradičních prostředků varování jsou v ZHP k varování obyvatelstva a vybraných subjektů připraveny k využití další nástroje pro přenos varovných a tísňových informací.

Automatic message delivery system (AMDS)
Využití systému AMDS je plánováno pro varování subjektů, které v ZHP provozují objekty, v nichž lze předpokládat výskyt většího počtu osob. Typicky se jedná o budovy úřadů, provozovatelů školských zařízení, poskytovatelů zdravotnických a pobytových sociálních služeb či nákupních center atp. S těmito vytipovanými subjekty je předem dohodnuta jejich součinnost při příjmu zpráv AMDS a následného postupu vůči osobám, které se nacházejí v jejich provozovaných objektech. Za tímto účelem Hasičský záchranný sbor Karlovarského kraje (HZS KVK) ve spolupráci s těmito subjekty zpracovává tzv. karty opatření pro únik propylenu, které mají k dispozici.

HZS KVK disponuje 50 linkami pro rozesílání zpráv AMDS. Zprávy AMDS zasílané na mobilní telefonní čísla vyzvání 120 sekund, opakování proběhne automaticky po 30 sekundách. Zprávy AMDS zasílané na pevné linky, což není principiálně doporučováno, vyzvání 150 sekund s opakováním též po 30 sekundách. V rámci testování technologie AMDS bylo prověřeno, že 140 osob je vyrozuměno do 3 minut.

Krajské operační a informační středisko (KOPIS) HZS KVK k odeslání AMDS zpráv ohroženým subjektům v ZHP využívá předdefinované skupiny vedené prostřednictvím plánu spojení krizového plánu v informačním systému (IS) Spojař, obr. 2. Pro 22 vytipovaných subjektů jsou v plánu spojení vedeny kontakty na 79 osob.

Tento systém umožňuje prostřednictvím 22 subjektů varovat a instruovat ke správnému chování v případě závažné havárie v souvislosti s únikem propylenu v ZHP až 2 743 osob, které se mohou nacházet v jimi provozovaných ohrožených objektech.

SMS InfoKanál města Sokolov
Obyvatelé města Sokolov a další osoby, které se zaregistrovaly do informačního systému města, měli možnost vyžádat si zařazení do kategorie T2, tj. jiné mimořádné události. Text varovné zprávy s uvedením druhu ohrožení a žádoucího chování obyvatelstva zadával pracovník Městského úřadu Sokolov ve spolupráci s HZS KVK a následně zajišťoval bezplatné rozeslání této varovné SMS zprávy registrovaným osobám.

Obr. 3 Statistika doručených zpráv v rámci systému InfoKanál města SokolovObr. 3 Statistika doručených zpráv v rámci systému InfoKanál města SokolovPlošný dosah na osoby nacházející se v ZHP byl zcela závislý na jejich dobrovolné registraci do tohoto systému a zvolení potřebné kategorie T2. Varovná SMS zpráva byla prostřednictvím tohoto systému rozeslána všem osobám zaregistrovaným v uvedené kategorii, tzn., že ji obdržely, i když se daný okamžik nenacházely v ZHP. Nebylo tak možné vyhodnotit, kolik doručených SMS zpráv obdržely osoby aktuálně se nacházející v ZHP. K dispozici byl celkový počet doručených SMS zpráv, obr.  3. Nicméně bylo možné očekávat pozitivní efekt v předávání takovýchto informací mezi obyvateli mimo ZHP a osobami, které nebyly registrovány v systému SMS InfoKanál města Sokolov, ale nacházely se v ní. Samozřejmě nebylo možné doručit SMS zprávu registrovaným uživatelům s vypnutým mobilním telefonem.

Město Sokolov v době aktualizace vnějšího havarijního plánu objektu společnosti Synthomer, a. s., však začalo pro své území využívat možností aplikace Záchranka, jejíž uživatelský dosah během prvního roku užívání pro oblast Sokolov více než 17× převýšil počet registrovaných osob do informačního systému města Sokolov. Proto byl provoz SMS InfoKanálu města Sokolov k 31. prosinci 2023 ukončen.

Aplikace Záchranka
Obr. 4  Nastavení aplikace Záchranka pro varovná upozornění v oblasti SokolovObr. 4 Nastavení aplikace Záchranka pro varovná upozornění v oblasti SokolovDalší možností doručení varovné informace ohroženému obyvatelstvu v ZHP v případě závažné havárie s únikem propylenu je od roku 2022 již zmiňovaná aplikace Záchranka. Text varovné zprávy s uvedením druhu ohrožení a žádoucího chování obyvatelstva zadává pracovník Městského úřadu Sokolov ve spolupráci s HZS KVK, popřípadě i přímo KOPIS HZS KVK. Varovnou zprávu obdrží všechny osoby, které mají nainstalovanou aplikaci Záchranka. V jejím nastavení udělí souhlas s přijímáním varovných upozornění, povolí služby určování polohy a současně si přímo v aplikaci v záložce „Informace“ > „Varovná upozornění“ označí jako sledovanou oblast „Oblast Sokolov“, obr. 4. Pro zajímavost k únoru 2024 mělo tuto oblast nastavenou 12 074 uživatelů aplikace Záchranka.

Varovnou notifikaci s informacemi o závažné havárii v ZHP a žádoucím chování obdrží tyto osoby bez ohledu na to, zda se aktuálně nacházejí nebo nenacházejí v ZHP.

Není tak možné vyhodnotit, kolik notifikací se zobrazilo osobám aktuálně se nacházejícím v ZHP. K dispozici je pouze celkový počet odeslaných notifikací. Nicméně lze opět očekávat pozitivní efekt v předávání takovýchto informací mezi obyvateli mimo ZHP a osobami nacházejícími se v ZHP bez nainstalované aplikace. Samozřejmě též není možné doručit varovnou notifikaci registrovaným uživatelům s vypnutým mobilním telefonem.

Reverzní SMS zprávy
Na rozdíl od dříve popsaných systémů pro varování a informování osob v ZHP systém reverzních SMS zpráv nevyžaduje aktivní postup ze strany obyvatelstva. Není tedy potřeba žádná registrace ani stažená aplikace. Tísňová informace prostřednictvím reverzních SMS je doručena všem osobám se zapnutým mobilním telefonem přihlášeným do sítě mobilních operátorů. Text varovné zprávy s uvedením druhu ohrožení a žádoucího chování obyvatelstva zadává Národní operační a informační středisko po schválení řídícím důstojníkem MV-generálního ředitelství HZS ČR na základě požadavku KOPIS HZS KVK. Text musí současně obsahovat i informaci o definovaném území buď vykreslením polygonu v mapě, nebo souřadnicí GPS s poloměrem kruhu území. Pro vyhodnocení dosahu tísňové zprávy je k dispozici celkový počet doručených reverzních SMS zpráv v zadané oblasti.

Reverzní SMS zprávu lze rozeslat až na 200 tisíc mobilních telefonních čísel v síti O2, 50 tisíc mobilních telefonních čísel v síti T-Mobile a stejně tak 50 tisíc mobilních telefonních čísel v síti Vodafone. Nachází-li se v definované oblasti nadlimitní počet osob, rozesílání SMS není spuštěno a je nezbytné definovanou oblast upravit. Dalšími omezeními reverzní SMS zprávy jsou rozsah textu v maximální délce 320 znaků, doba rozeslání, která může trvat až 90 minut od vzniku potřeby použití tohoto systému na území kraje, a také riziko přetížení linek tísňového volání, neboť reverzní SMS zprávy jsou odesílány se jménem odesilatele „HASIČI“.

Telefonické předávání tísňové informace v ZHP
Efektivita ve smyslu množství varovaných osob vzhledem k časové a personální náročnosti u telefonického předávání tísňové informace není vysoká. Tento způsob je zvolen pro varování provozovatelů autobusové a železniční dopravy s cílem odklonit nebo zastavit dopravu v rámci ZHP. Reálně se jedná o tři subjekty, pro které bude možné využít tento způsob varování a informování.

Náhradní způsoby varování a informování obyvatelstva v ZHP
Mezi náhradní způsoby varování a informování obyvatelstva v ZHP je plánováno využití webových stránek a sociálních sítí HZS KVK, města Sokolov, obcí v ZHP a Karlovarského kraje, Informačního centra integrovaného záchranného systému (IZS), Bezpečnostního portálu Karlovarského kraje a dále také tiskových zpráv, tiskových konferencí a přímých či nepřímých vstupů orgánů krizového řízení cestou hromadných informačních prostředků, případně prostřednictvím systému Jestřáb MV-generálního ředitelství HZS ČR. Výstražná zvuková a rozhlasová zařízení jednotek požární ochrany ve spolupráci se zástupci obcí je možné použít v ZHP pouze za předpokladu, že aktuálně nehrozí masivní únik propylenu, při kterém by automobily představovaly možný zdroj iniciace výbuchu.

Informační dosah, a tedy efektivní nástroj pro včasné předání tísňové informace představuje zejména facebookový účet HZS KVK a Informační centrum IZS, o jehož aktivaci se obyvatelstvo opět dozví zejména prostřednictvím sociálních sítí a hromadných informačních prostředků. Informační centrum IZS využívá komerční komunikační platformu Mluvii pro call centra a má kapacitu odbavení až 500 dotazů za hodinu při nasazení 20 operátorů.

Informace pro veřejnost zpracovaná podle zákona č. 224/2015 Sb.
Krajský úřad Karlovarského kraje požádal o spolupráci HZS KVK při zpracování jasně a srozumitelně formulované informace o nebezpečí závažné havárie pro objekty zařazené do skupiny A a B podle zákona č. 224/2015 Sb. včetně možného dominového efektu, o preventivních bezpečnostních opatřeních a o žádoucím chování obyvatel v případě vzniku závažné havárie podle zákona o právu na informace o životním prostředí. HZS KVK ve spolupráci s HZS Moravskoslezského kraje použil již praxí osvědčenou grafiku informace pro veřejnost a využil ji pro zpracování informace v ZHP, obr. 5, 6.

Obr. 5 Informace pro veřejnost o nebezpečí v okolí areálu společnosti Synthomer, a. s., SokolovObr. 5 Informace pro veřejnost o nebezpečí v okolí areálu společnosti Synthomer, a. s., Sokolov

Budoucnost předávání tísňových informací obyvatelstvu
Všechny popsané systémy a způsoby varování a informování obyvatelstva v ZHP lze s úspěchem aplikovat i mimo ZHP objektů nakládajících s nebezpečnými chemickými látkami nebo směsmi.

V blízké budoucnosti by měl aktivaci Informačního centra IZS na profesionální platformě call centra umožňovat všem krajům v České republice příslušný modul Informačního systému krizového řízení s výhodou synergie spočívající v mezikrajské spolupráci vyškolených operátorů Informačního centra IZS.

Další vrstvou pro zvýšení dosahu tísňových informací bude možnost využití technologie cell broadcastu. Tedy metody zasílání zpráv uživatelům mobilních telefonů bez ohledu na jejich uživatelské nastavení. Zadávaný text může obsahovat 4× více znaků než reverzní SMS zpráva a podstatnou změnou bude komunikace typu point-to-multipoint, tzn. směřování zpráv do rádiových buněk, nikoliv na konkrétní telefonní přístroj. Cell broadcast je součástí standardu sítí všech generací, od 2G až po 5G. Hlavní předností této technologie je pak možnost rozeslání zpráv do celé mobilní sítě v řádu desítek sekund, případně je možné omezit územní dosah pomocí geofencingu, přičemž však odesilateli varovné zprávy není k dispozici přehled o počtu odeslaných zpráv nebo počtu mobilních zařízení v zadaném perimetru. Z pohledu ochrany osobních údajů lze však i tuto skutečnost považovat za výhodu připravované technologie.

Jak vyplývá z uvedených charakteristik jednotlivých prostředků pro varování obyvatelstva, každý z nich má větší či menší omezení a nelze spoléhat na žádný z nich jednotlivě. Nicméně jejich kombinace s ohledem na současné technické možnosti přináší nejvyšší možnou míru (informačního) zasažení všech osob v ZHP nebo jiném určeném území zasaženém mimořádnou událostí varovnou a tísňovou informací.

mjr. Mgr. Nela RUSOVOVÁ, HZS Karlovarského kraje, foto archiv HZS Karlovarského kraje

Belgické předsednictví Radě Evropské unie

V červnu 2024 končí půlroční předsednictví Belgie, které přineslo zejména zintenzivnění diskuzí o budoucnosti Mechanismu civilní ochrany Unie (UCPM) a Střediska pro koordinaci odezvy na mimořádné události(ERCC) jako jeho součásti. Prioritou belgického předsednictví byla architektura řízení rizik v Evropské unii (EU), jež zahrnuje snahu o větší meziodvětvovou spolupráci, rozvoj celospolečenského přístupu a zkoumání hlubší spolupráce UCPM se soukromým sektorem i dalšími aktéry civilní ochrany. Na toto téma se na začátku ledna konal v Antverpách předsednický seminář za účasti více než 80 delegátůz většiny členských i participujících států UCPM. Dalšími významnými akcemi během belgického předsednictví byla dvě setkání generálních ředitelů civilní ochrany konaná v Bruselu v únoru a dubnu tohoto roku.

Předsednický workshop se konal v prostorách kongresového centra v ZOO AntverpyPředsednický workshop se konal v prostorách kongresového centra v ZOO Antverpy

Belgické předsednictví se zaměřilo na architekturu řízení rizik v EU, v jejímž středu stojí UCPM. Od svého založení v roce 2001 UCPM výrazně zvýšil své kapacity pro kolektivní přípravu a poskytování pomoci zemím postiženým katastrofou. K tomuto rozšíření akčního rádia UCPM došlo ve všech oblastech cyklu řízení rizik. Mimo jiné byly posíleny intervenční kapacity zřízením evropské rezervy civilní ochrany (moduly) a rescEU kapacit. Koordinace a facilitace byly posíleny vytvořením ERCC. Prevence a připravenost byly prohloubeny zavedením cyklu plánování rizik i scénářů a zveřejněním cílů EU v oblasti odolnosti vůči katastrofám a zřízením znalostní sítě. Tento vývoj UCPM je výsledkem získaných zkušeností, mezinárodního vývoje, jako je např. Sendajský rámec, ale zejména odezvy, kterou si vyžádaly rozsáhlé katastrofy způsobené změnou klimatu, a v poslední době také dlouhotrvající a komplexní krize, jako jsou pandemie covidu-19 a ruská agrese proti Ukrajině. Tato změna krajiny rizik rozproudila a zintenzivnila diskuze o další budoucnosti UCPM i ERCC během belgického předsednictví.

Na workshopu, který se konal 23. a 24. ledna 2024 v Antverpách, se sešlo více než 80 účastníků z členských a zúčastněných států UCPM a zástupci klíčových subjektů EU, včetně Generálního ředitelství pro evropskou civilní ochranu a operace humanitární pomoci (DG ECHO), Generálního sekretariátu Rady EU a odboru pro připravenost na mimořádné události v oblasti zdraví (HERA). Workshop byl zaměřen na zapojení různých aktérů do řízení rizik v EU s důrazem na úlohu UCPM. Plenární zasedání poskytla vhled do zastřešující struktury řízení rizik v EU, a to prostřednictvím prezentace výsledků nedávného vědeckého stanoviska ke strategickému řízení krizí v EU a průběžného hodnocení UCPM. To bylo doplněno prezentacemi národních struktur krizového řízení ze strany Maďarska, Nizozemska a Itálie.

V rámci tří paralelních pracovních skupin, které se tomuto tématu věnovaly hlouběji, bylo zkoumáno zapojení občanů do řízení rizik katastrof a role dvou klíčových institucionálních aktérů: Integrované politické reakce na krize (IPCR) a HERA, přičemž byly zdůrazněny možné překryvy, ale také byly identifikovány oblasti pro lepší součinnost a koordinaci. Doporučení vzešlá z těchto pracovních skupin zahrnovala mimo jiné zlepšení spolupráce mezi aktéry řízení rizik v EU, zdůraznění potřeby vyjasnit odpovědnosti institucionálních aktérů a zajištění konzistentního a transparentního toku informací. Dále byl potvrzen význam proaktivních komunikačních kampaní, které posilují postavení občanů a podporují aktivní zapojení do iniciativ v oblasti řízení rizik katastrof, aby se podpořila kultura připravenosti a odolnosti schopná účinně řešit budoucí výzvy.

Mezi další významné akce pořádané během belgického předsednictví bezesporu patří speciální setkání generálních ředitelů civilních ochran členských států EU k budoucnosti UCPM, které se konalo 20. až 21. února 2024 v Bruselu. Pouhými dvěma diskuzními body, kterými se dvoudenní setkání zabývalo, byly budoucí rozvoj UCPM a rozvoj ERCC. Na tuto akci navázalo 52. setkání generálních ředitelů civilní ochrany EU, Evropského hospodářského prostoru a kandidátských zemí, které se konalo 25. až 26. dubna 2024 také v Bruselu. Hlavním tématem, jímž se zabývali účastníci této akce, byla opět budoucnost UCPM a ERCC. Diskuze se vedla také o tvorbě scénářů k 16 identifikovaným hlavním rizikům a pokroku v prevenci a řízení rizik katastrof v Evropě. Samostatný bod byl věnován přípravě na letošní sezonu lesních požárů. V závěru byl rovněž představen program nadcházejícího maďarského předsednictví.

V rámci jednání pracovní skupiny Rady pro civilní ochranu (PS PROCIV) se diskutovalo především o rozšíření mandátu ERCC mimo UCPM k jeho možnému využití pro plán ke koordinaci reakce na úrovni EU na narušení kritické infrastruktury se značným přeshraničním významem (KI Blueprint) a pro nasazení hybridních týmů rychlé reakce (HRRT).

Skupinová fotografie z předsednického workshopu v AntverpáchSkupinová fotografie z předsednického workshopu v Antverpách

Belgické předsednictví také projednávalo v ad hoc pracovní skupině pro připravenost, schopnost reakce a odolnost vůči budoucím krizím (AHWP k odolnosti) závěry Rady týkající se horizontálního krizového řízení. Tyto závěry, které budou schváleny ve druhé polovině června 2024, by měly být vodítkem pro budoucí Evropskou komisi, jak v budoucnu postupovat v krizovém řízení na úrovni EU.

Belgičané úspěšně zakončili předsednictví Radě EU zprávou, která shrnula všechny uspořádané akce a dosažené úspěchy. V červenci na jejich úsilí naváže poslední z předsednického tria – Maďarsko, jež se zaměří nejen na pokračování diskuze o budoucnosti UCPM a ERCC, ale také na problematiku povodní, která je i kvůli změně klimatu stále aktuální.


plk. Ing. Lenka ŠTIKOVÁ, MV-generální ředitelství HZS ČR, foto archiv MV-generálního ředitelství HZS ČR

Print  E-mail