K náhradám prací hasičů, které nejsou hrazeny z rozpočtu
Jednotky požární ochrany jsou zřízeny na hašení požárů, provádění záchranných prací a na plnění některých úkolů v oblasti ochrany obyvatelstva, například: varování, pomoc obcím při evakuaci, nouzovém přežití.
Velitel zásahu po ukončení záchranných a likvidačních prací může využít síly a prostředky jednotek požární ochrany k provedení likvidačních prací, pokud není možné předat místo zásahu právnické nebo podnikající fyzické osobě, která je vlastníkem, správcem nebo uživatelem poškozeného objektu, zařízení, provozu nebo pozemku k provedení likvidačních prací nebo některému příslušnému orgánu majícímu působnost k rozhodování o likvidačních prací a nebo zástupci některé ze složek integrovaného záchranného systému.
Je-li to možné (z časového hlediska), potřebné a účelné, velitel zásahu osobně nebo prostřednictvím operačního a informačního střediska (dále jen „OPIS“) HZS kraje konzultuje způsob a provedení likvidačních prací s poškozenou osobou nebo věcně příslušným orgánem a také se dohodnou o způsoby úhrady na uvedené práce.
Velitel zásahu se může na základě konzultací s věcně příslušným orgánem rozhodnout o provedení likvidačních prací, které jednotky požární ochrany ( dále PO) běžně nevykonávají (např. omytí vozovky), pokud k tomu existují relevantní důvody, přičemž za relevantní důvod lze výjimečně považovat i případ, kdy jednotky PO mají potřebné síly a prostředky k likvidačním pracím k dispozici na místě zásahu. O provedení likvidačních prací může v takovém případě rozhodnout velitel zásahu, nebrání-li tomu další úkoly a neohrozí-li to akceschopnost jednotky PO.Nebrání-li tomu taktická situace při provádění záchranných prací při mimořádné události, zejména havárii (nesmí dojít k omezení nebo zdržování záchranných prací, na místě zásahu není nebezpečí bezprostředně ohrožující životy), velitel zásahu umožní provedení likvidačních prací na základě komerčního vztahu mezi poškozenou osobou a jinou právnickou nebo podnikající fyzickou osobou (např. odtahová asistenční služba).
Existuje ceník prací?
Na to nelze jednoznačně odpovědět a výčet příkladů událostí není důvodný k hrazení za předpokladu, že jde o záchranou činnost. Náklady se počítají případ od případu. To není o smluvní ceně, ale o nákladech.
Jsou hasiči dnes zneužíváni?
Nevidíme důvody k nějaké velké hysterii kolem tzv. planých poplachů. Ve všech zemích světa je určitý počet zásahů hasičů , kdy se zjistí, že to byl tzv.planý poplach, nemusí jít vždy o úmysl ke zneužití systému jednotek požární ochrany. Požáry nehlásí dnes jen lidé, ale také požární čidla elektrické požární signalizace.
Plané poplachy
Planých poplachů z různých příčin je cca 8 tis.ročně z celkového počtu 115 až 120 tisíc výjezdů. O úmyslném zneužití lze hovořit v cca 7 % počtu planých poplachů.
Pokyn generálního ředitele Hasičského záchranného sboru ČR a náměstka ministra vnitra , kterým se stanoví postup jednotek požární ochrany při provádění likvidačních a obnovovacích ( asanačních ) prací a postup Hasičského záchranného sboru ČR při vypořádání nákladů nebo požadovaných náhrad za poskytnutí věcné nebo osobní pomoci, za provedené likvidační nebo obnovovací ( asanační ) práce a za vzniklé škody je v platnosti od roku 2006.
kpt. Ing. Ivana Svitáková
tisková mluvčí
MV - GŘ HZS ČR
mobil: 724 193 394
tel.: 950 819 867