Cisternová automobilová stříkačka CAS 16 Camiva - lesní speciál
Hasičský záchranný sbor Karlovarského kraje
Lesní speciál CAS 16 Camiva CAS 16 CAMIVA CCF 4000
Je určena pro přepravu hasičů, hasících látek a příslušenství.Díky obsluze, zařízení a schopnosti jízdy v obtížném terénu ji lze využít zejména v těžkém terénu a k hašení lesních požárů.Dále splňuje potřebu dostatku hasebních látek a prostředků.Zároveň má rozměry a vlastnosti terénního automobilu.Technické podmínky specifikované na terénní automobil s pohonem všech kol, s vysokou průjezdností a přitom malou výškou, velkou kabinou, dostatkem hasiva, výkonným čerpadlem, použitím odolných materiálů a možností uložení dalšího nářadí a speciálního vybavení, .
PODVOZEK
RENAULT M 210 4x4 je dvounápravový, opatřený prodlouženou sklopnou kabinou 7 osob, vzhledem k manipulaci s dýchací technikou se využívá pro družstvo 1+3.Rám podvozku je z podélníků s příčkami, tzv. žebřinový rám. Spalovací motor je vznětový, čtyřdobý, vodou chlazený šestiválec s turbodmychadlem s mezichladičem stlačeného vzduchu s přímým vstřikem paliva COMMON RAIL o obsahu 6200 cm3 a výkonem 210 PS s rozvodem OHV. Převodovka je mechanická, šestistupňová, plně synchronizovaná s omezovačem rychlosti na 85 km/h, se stálým pohonem 4x4 s mezinápravovým diferenciálem rozdělujícím kroutící moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 30:70 %. Pomocný náhon se zapíná pneumaticky v kabině a poměr otáček je 1,93. Odpružení je na obou nápravách listovými péry, hydraulickými tlumiči a stabilizátory. Brzdy jsou vzduchové. Retardér na výfuku se musí po celou dobu funkce držet sešlápnutý.
Jízda v terénu:
Při jízdě v terénu nebo po nezpevněné komunikaci se řadí redukovaný převod, k tomu je nutné zastavit nebo jet rychlostí do 5 km/h. Výhodou je však používání mezinápravového a nápravových diferenciálů za jízdy. Tlak v pneu je doporučen v terénu snížit z 4,5 na 3,5 Mpa, ale ze zkušeností továrních jezdců se dodávané pneu zn. Michellin dají podhustit až na 1 Mpa v rozbláceném terénu.Vozidlo má také velmi dobré možnosti ve stoupání 50% i bočním náklonu 30%. Tyto výborné terénní vlastnosti umožňuje uložení nástavby ve třech bodech.
Na předku vozu je elektrický vyprošťovací naviják s délkou lana 50 metrů a tažnou silou 5,5t.
KABINA
Kabina je čtyřdveřová, v přední části jsou tři sedadla a v zadní části je dělená lavice pro čtyři osoby. Dýchací přístroje jsou umístěny v držácích uprostřed kabiny. Na střeše kabiny je upevněno výstražné světelné a zvukové zařízení se signálem HO-ŘÍ.
NÁSTAVBA
Je řešena jako jeden celek s pevně vestavěnými nádržemi na vodu a pěnidlo. S rámem podvozku je spojena pružnými členy. Po obou stranách jsou prostory pro uložení příslušenství, zakryty dvoukřídlovými dveřmi. V levé zadní skříni jsou dva přenosné navijáky na hadice, v našem případě 2x po 5-ti hadicích C. V ostatních prostorách je umístěno vybavení dle určení tohoto vozidla, tj. lesní požáry, nechybí tedy motorová pila s vybavením, obraceč kmenů a dále velký počet hadic a proudnic a několik rozdělovačů.
Zadní prostor zakryt není. Je zde umístěno ovládání čerpacího zařízení a zařízení pro rychlí zásah. První, vysokotlaké, má 82 m hadice a vysokotlakou proudnici, naviják má elektrický pohon, druhé, nízkotlaké, s 80-ti m hadice a TURBO proudnicí. V prostoru čerpadla je umístěn řídící panel osazený ovládacími prvky a kontrolními ukazateli.
Horní plošina, přístupná pomocí žebříku, který vznikl z výřezů v pravém zadním boku vozidla, je opatřena úložnými prostory z hliníku, kde je uloženo rozměrné příslušenství a umístěna lafetová proudnice s průtokem 1500 l/min při tlaku 8 bar a účinným dostřikem 50 m s měnitelným úhlem výstřiku.
NÁDRŽE
Nádrž na vodu o objemu 3500 l je součástí nástavby, je z nerezové oceli s vlnolamy, hladinoměrem, plnícím otvorem, přepadem a vypouštěcím otvorem. Vnitřek nádrže je přístupný přes našroubované víko. V zadní části horní plošiny je 400 l nádrž na pěnidlo také z nerez oceli s plnícím a vyprazdňovacím otvorem.
ČERPACÍ ZAŘÍZENÍ
Umístěné v zadním prostoru nástavby složeno z čerpadla, potrubí, armatur a průtokových navijáků.Čerpadlo CAMIVA je vícetlaké třístupňové, odstředivé z bronzu s výkonem 1600 l při 8 bar pro nízkotlak, maximum nízkotlaku je 25 bar, je však omezen na 16 bar.
Vysokotlak má výkon 300 l při 36 bar a jeho maximum je 48 bar. Velkou výhodou tohoto čerpadla je, že se dá mezi provozy čerpadla přepínat za běžného provozu, tj. bez vypnutí čerpadla, postačí snížení otáček.
Výtlak čerpadla je rozvětven na tři výtlaky B na vodu a jeden z pevného přiměšovače, které jsou ukončeny kulovými kohouty s převodem otáček 1: 3, dva navijáky a lafetu. Potrubím je možno přivádět vodu od hydrantu, přívod na sací vstup čerpadla je hadicovou spojkou DIN A. Savice jsou umístěny napříč vozem za kabinou.
Čerpadlo je poháněno motorem automobilu přes pomocný náhon s převodem 1:1,93.
Celý hydraulický systém je tlakově odvodnitelný ze vzduchového okruhu automobilu.
VÝVĚVA
K zaplnění skříně čerpadla vodou slouží vodokružná vývěva, ovládaná automaticky, zavodňovací zařízení se stálým zavodněním, v zimním období nemrznoucí směsí.
PŘIMĚŠOVAČ
Pevný,regulace s průtokem 400 l/min. Pěnotvornou směs lze pustit pouze přes jeden vývod.Při zastavení průtoku směsi se pěnidlo nedostane do vody.
OCHLAZOVÁNÍ KABINY
Při vyčerpání celého objemu vody zůstává v nádrži 300 l pro napájení rámu automatického systému ochrany kabiny.Ochlazování kabiny musí umožnit alespoň 3 minuty provozu. Spouští se z kabiny.
Dá se tedy hasit za jízdy, při nízké rychlosti.
ZÁVĚR
Konstrukce hasícího automobilu umožňuje vykonávat všechny činnosti vedoucí k čerpání a dodávce hasících látek a ostatní činnosti odpovídající možnostem, které dává vybavení hasícího automobilu s příslušenstvím.Vozidlo domácí výroby, ve stejné cenové relaci, by nebylo schopno podobných parametrů.Pokud by bylo dodáno vozidlo z obdobnou výbavu domácí výroby, bylo by dražší než od zahraničních dodavatelů.
Technické údaje
Rozměry vozidla
Délka 6230 mm
Šířka 2430 mm
Výška 3300 mm
Světlost pod nápravou 385 mm
mimo nápravu 600 mm
Hmotnost vozidla
Pohotovostní 8200 kg
Užitečná 3800 kg
Celková skutečná 11115 kg
Celková maximální 12000 kg
Počet míst k sezení 7
Maximální rychlost vozidla 88 km/hod
Strojní spodek
Typ podvozku RENAULT V.I. M 210.12 4x4 SP
Typ motoru naftový, přeplňovaný MIDLINER M 210
Výkon motoru 154 kW (209 k)/2500 min-1
Náhon 4x4, stálý pohon 30:70
Převodovka manuální, 6 stupňů vpřed, 1 vzad
Brzdový systém vzduchové
Napětí el.příslušenství 24 V ( 2 akumulátory 135/165 Ah )
Objem palivové nádrže 200 litrů
Spotřeba 26 l NM/100 km
Nástavba
Materiál ocelový rám, oplechování pozink.plech (záruka 10 let)
Kabina
Typ čelní, sklopná, čtyřdvéřová s vnitřním ochranným rámem (vnější s ochlazováním)
Nádrže
Na vodu nerez ocel 304 L 3500l, 1 přepážka
Na pěnidlo nerez ocel 316 L 400l
Přepad omezující ztráty vody náklon 30%, svaživost 50%
Čerpací zařízení
CAMIVA, třístupňové, typ CH 90/3, materiál bronz
Systém zavodnění
Automatická vodokružná vývěva SA 100
Nízkotlak
Jmenovitý průtok vody 2000 l /min
Jmenovitý pracovní tlak 10 bar
Vysokotlak
Jmenovitý průtok vody 300 l /min
Jmenovitý pracovní tlak 30 bar
Jmenovitá sací výška 3 m
Maximální sací výška 7,5 m
Maximální pracovní tlak 48 bar
Přiměšovač pevný s regulací průtok 400 l/min
Vysokotlaký naviják 82 m, proudnice AWG
Nízkotlaký naviják 80 m, TURBO proudnice
Lafetová proudnice průtok 1500 l/min/8 bar, účinný dostřik 50 m
VYBAVENÍ CAS16 CAMIVA NA STANICI KARLOVY VARY
1.Pravé dveře
Hadice C 16ks
Hákový klíč 2ks
Hadicový vazák 6ks
Proudnice C Turbojet 1ks
2.Pravé dveře
Hadice B 5m 2ks
Hadice B 4ks
Proudnice C Turbojet 1ks
Přechod 75/52 + 52/25 6ks + 1ks
Přechod 75/120 1ks
Sběrač 1ks
Rozdělovač 2ks
Hákový klíč 2ks
Kulový uzávěr 1ks
Ejektor stojatý 1ks
Přiměšovač 1ks
Klíč k nadzemnímu hydrantu 1ks
Přetlakový ventil 1ks
Sací koš 1ks
1.Levé dveře
Práškový hasící přístroj 1ks
Světlomet přenosný 24V 1ks
Prodlužovací kabel 1ks
Popáleninový balíček 1ks
Džberovka + hadice D 1ks + 1ks
Kanistr (plovoucí čerpadlo) 1ks
Kanistr (pila) 1ks
Pila 1ks
Přilba 1ks
Dřevorubecká lopatka 1ks
Nářadí k pile 1brašna
Ventilové lano 1ks
Nízko průtažné lano 30m 2ks
Nízko průtažné lano 60m 1ks
Pomocné lano 3ks
Spona na hadice B + C 8ks + 4ks
RK34 (ambuvak) 1ks
Lékárnička 1ks
Pákové nůžky 1ks
Stativ světlometu 1ks
2.Pravé dveře
Naviják + Hadice C 1ks + 2x5ks
Střecha nástavby
Nastavovací žebřík 2ks
Kříž na monitor 1ks
Přejezdový můstek 2ks
Plovák 1ks
Barel na pěnidlo 2ks
Hydrantový nástavec 1ks
Savička 1ks
Koště 2ks
Rýč 2ks
Lopata srdcovka 2ks
Lopata uhelka 2ks
Krumpáč 2ks
Vidle 2ks
Kopáč vidlový 1ks
Klíč k podzemnímu hydrantu 1ks
Proudnice pěnová P3 1ks
Sekera 1ks
Sekera bourací 1ks
Čerpadlo plovoucí,,Maximum“ 1ks
Ocelové lano 1ks
Velké páčidlo 1ks
Kabina
Detekce tepla,,HotSpoter“ 1ks
Nůž 1ks
Svítilna 4ks
Vzduchový dýchací přístroj 4ks
VRVN 1 1ks
Autolékarnička 1ks
Vzpěrná tyč kabiny 1ks
Hadice na huštění pneu 1ks
Měřák na kola 1ks
Ovladač na naviják 1ks
Trojúhelník 1ks
Klíč na kola 1ks
Tyč na hever 1ks
Nářadí pro údržbu vozidla 1ks
Savice 4ks
Hever
1ks
Print
E-mail
Facebook