HZS Kraje Vysočina  

Přejdi na

Chráníme vaše životy, zdraví a majetek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Úsek prevence a civilní nouzové připravenosti

V čele úseku prevence a civilní nouzové připravenosti stojí náměstek krajského ředitele, který je přímým nadřízeným vedoucích oddělení. Odborně řídí činnost územních odborů. V řízeném úseku organizuje preventivně výchovnou činnost, porady a metodická zaměstnání. Úsek prevence a civilní nouzové připravenosti se člení na oddělení stavební prevence, kontrolní činnosti a ZPP a oddělení ochrany obyvatelstva a krizového řízení. 

  • Oddělení stavební prevence, kontrolní činnosti a ZPP
  • Oddělení ochrany obyvatelstva a krizového řízení

Oddělení stavební prevence, kontrolní činnosti a ZPP

Oddělení stavební prevence, kontrolní činnosti a ZPP zabezpečuje výkon státní správy v oblasti požární ochrany, podílí se na odborné přípravě hasičů a preventivně výchovné činnosti, organiźuje porady a metodická zaměstnání. Zabezpečuje stavební prevenci, kontrolní činnost na úseku požární ochrany a zjišťování příčin vzniku požárů.

Oddělení stavební prevence, kontrolní činnosti a ZPP plní zejména tyto úkoly:

  • posuzuje územně plánovací dokumentaci, podkaldy pro vydání územního rozhodnutí, projektovou dokumentaci stavby ke stavebnímu řízení, dokumentaci k povolení změny stavby před jejím dokončením, dokumentaci k řízení o změně v užívání stavby, k nařízení nezbytných úprav, k nařízení zabezpečovacích prací, k řízení o zjednání nápravy a k povolení výjimky v rozsahu požárně bezpečnostního řešení podle zvláštních právních předpisů,
  • ověřuje, zda byly dodrženy podmínky požární bezpečnosti staveb vyplývající z posouzených podkladů a dokumentace včetně podmínek vyplývajících z vydaných stanovisek,
  • schvaluje posouzení požárního nebezpečí činností s vysokým požárním nebezpečím,
  • zabezpečuje plnění úkolů orgánů v územním a stavebním řízení z hlediska ochrany obyvatelstva,
  • vykonává státní správu na úseku prevence závažných havárií v oblasti své působnosti,
  • vykonává státní požární dozor formou kontroly dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně a zvláštní požární dozor v rozsahu stanoveném generálním ředitelstvím,
  • zpracovává podklady k vydání právních předpisů pro příslušné správní orgány kraje v oblastech, které vymezuje zákon,
  • projednává přestupky a správní delikty na úseku požární ochrany,
  • provádí zjišťování příčin vzniku požárů a okolností majících vliv na šíření požáru, při tom spolupracuje s odbornými pracovišti HZS ČR a Policie ČR,
  • zpracovává předepsanou dokumentaci v oblasti zjišťování příčin vzniku požáruů a rozbory požárů.

Oddělení ochrany obyvatelstva a krizového řízení

Oddělení ochrany obyvatelstva a krizového řízení řeší problematiku ochrany obyvatelstva včetně varování, evakuace, nouzového přežití a preventivně výchovné činnosti. Připravuje podklady pro krizový plán kraje.

Oddělení ochrany obyvatelstva a krizového řízení plní zejména následující úkoly:

  • sjednocuje postupy orgánů s krajskou působností a obecních úřadů, právnickžch a fyzických osob na úseku ochrany obyvatelstva,
  • usměrňuje postupy při zřizování zařízení CO a při odborné přípravě jejich personálu v kraji,
  • usměrňuje obsah a zaměření přípravy obyvatelstva k sebeochraně a vzájemné pomoci včetně přípravy žáků základních a středních škol, podílí se na vzdělávání v oblasti krizového řízení,
  • stanovuje zásady varování, informování, ukrytí, monitorování, dekontaminace, nouzového přežití, evakuace, individuální ochrany obyvatelstva v karji a hospodaření s materiálem CO,
  • navrhuje opatření k ochraně obyvatelstva při použití chemických, biologických, radiologických a jaderných zbraní, látek a prostředků ve spolupráci s oddělením IZS a služeb,
  • připravuje a usměrňuje zpracování podkladů pro bezpečnostní radu kraje a bezpečnostní radu obce s rozšířenou působností předkláddaných HZS kraje, podílí se na činnosti krizového štábu kraje a krizového štábu obce s rozšířenou působností,
  • seznamuje obece a právnické nebo fyzické osoby na jejich žádost s charakterem možného ohrožení, s připravovanými krizovými opatřeními a se způsobem jejich provedení,
  • koordinuje zpracování opatření při přechodu z mírového na válečný stav a podkladů k zabezpečení základních funkcí státu a kritické infrastruktury včetně podkladů do plánu nezbytných dodávek kraje a Ministerstva vnitra,
  • za nouzového stavu a stavu ohrožení státu vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob a předává údaje v ní vedené generálnímu ředitelství, vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob za stavu nebezpečí,
  • vykonává kontrolu v oblasti krizového řízení u obcí s rozšířenou působností v součinnosti s krajským úřadem, u obcí v součinnosti s obecním úřadem s rozšířenou působností a u právnických a podnikajících fyzických osob, kterým byla uložena povinnost vyplývající z krizového zákona,
  • vykonává státní správu na úseku prevence závažných havárií v oblasti své působnosti.

vytisknout  e-mailem