Počet volání na tísňovou linku 112 v Kraji Vysočina neustále roste, vloni na ni směřovalo více než 180 tisíc hovorů
Na 11. únor každoročně připadá Evropský den linky 112. Prostřednictvím tohoto jednotného čísla tísňového volání si lidé v nouzi mohou přivolat pomoc, a to ve všech státech Evropské unie.
V průběhu roku 2013 směřovalo na linky tísňového volání 112 a 150 Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina 198 190 volání. Ve srovnání s rokem 2012 došlo k rapidnímu nárůstu volání, a to o téměř padesát tisíc hovorů (49 949). Téměř 95% všech volání však bylo vyhodnoceno jako „zlomyslná volání“, tedy volání planá, nechtěná, nebo omyly.
Vytížená byla především linka 112
Velmi vytížená byla vloni především linka tísňového volání 112. Operátoři na ní odbavili 180 332 volání. Ve srovnání s rokem 2012 došlo k nárůstu v počtu volání o 49 645.
Rok | Tísňová linka 112 |
Tísňové volání | Plané | Celkem |
2008 | 7 595 | 109 508 | 117 103 |
2009 | 8 896 | 80 027 | 88 923 |
2010 | 7 553 | 111 639 | 119 192 |
2011 | 8 547 | 121 403 | 129 950 |
2012 | 9 164 | 121 523 | 130 687 |
2013 | 9 242 | 171 090 | 180 332 |
O poznání klidněji bylo na národní lince tísňového volání 150. V loňském roce na ní operátoři přijali 17 858 volání, což je o 304 volání více než v roce 2012.
Rok | Tísňová linka 150 |
Tísňové volání | Plané | Celkem |
2008 | 12 450 | 2 672 | 15 122 |
2009 | 8 113 | 1 986 | 10 099 |
2010 | 2 786 | 16 012 | 18 798 |
2011 | 2 108 | 16 481 | 18 589 |
2012 | 1 897 | 15 657 | 17 554 |
2013 | 1 954 | 15 904 | 17 858 |
14 call center v rámci České republiky
V rámci celé České republiky funguje 14 call center, která jsou hlasově i datově propojena. Tato telefonní centra tísňového volání jsou vzájemně zastupitelná, v praxi to znamená, že v případě výpadku či přetížení v jednom kraji jsou hovory na linku 112 automaticky přesměrovány na další telefonní centra tísňového volání, aniž by to volající poznal na rychlosti nebo kvalitě odbavení.
Nejčastěji lidé volají v pátek a o víkendu. Problém bývá s opilci.
„Každoročně zažíváme největší nápor volání v pátek večer a o víkendu. Určitě je to dáno tím, že se lidé baví, popíjejí alkohol a po pár skleničkách ztrácejí soudnost. Operátorům na tísňových linkách potom v lepším případě vyprávějí podivuhodné historky, v horších případech je zesměšňují a někdy i velmi hrubě urážejí“,uvedl kpt. Ing. Martin Totek, koordinátor Krajského operačního a informačního střediska Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina.
Anonymita? Ani náhodou.
Technologická vyspělost těchto linek umožňuje operátorům lokalizaci volajícího, což v praxi znamená, že se operátorovi na monitoru počítače objeví odkud daný člověk volá, a to v případě pevné sítě zcela přesně, z mobilního telefonu v rozmezí pár metrů. Už z tohoto se dá velmi rychle v mnoha případech posoudit, zda k ohlašované události opravdu došlo nebo zda si volající pouze vymýšlí.
„Někdy stačí volajícího jen upozornit, že na monitoru počítače vidíme místo odkud volá a že je hovor nahráván. Ve většině případů potom volající „vtipálek“ okamžitě zavěsí a už nezavolá. Někdy se ale stane, že i přes upozornění nám někteří lidé volají třeba i několik hodin“, popisuje operátor tísňové linky Ondřej Novák.
Na linku tísňového volání 112 se jako na jedinou dovoláte bez SIM karty, ale také bez kreditu. Na jedné straně výhoda pro volajícího, na straně druhé noční můra pro operátory.
„Velmi často totiž na tísňovou linku volají také malé děti. Rodiče jim v dobré víře věnují mobilní telefon, o kterém si myslí, že již nefunguje a dítě velmi snadno vytočí 112. Starší lidé si linku pletou s linkou informační nebo linkou svého mobilního operátora. Našim úkolem je upozornit volajícího na vzniklý omyl,“ uvedl Ondřej Novák.
Jak se zachovat při volání a co operátorovi říci.
Stanete-li se účastníky či svědky mimořádné události, pak hlavně zachovejte rozvahu a klid. Najděte si bezpečné místo, odkud můžete telefonovat a zavolejte na tísňovou linku.
„Důležité je říci jméno a příjmení, co a kde se stalo, kolik osob potřebuje pomoc. Pochopitelně se stává, že volající je v takovém stresu, že není schopen událost popsat nebo konkretizovat. Pak je důležité, aby odpovídal na otázky, které mu pokládáme a spolupracoval“, uzavírá Ondřej Novák.
Ondřej Novák, operátor tísňové linky
Helena Doskočilová, operátorka tísňové linky
vytisknout
e-mailem
Facebook