HZS Kraje Vysočina  

Přejdi na

Vaše důvěra je náš závazek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Počet volání na tísňovou linku 112 v Kraji Vysočina neustále roste, vloni na ni směřovalo více než 180 tisíc hovorů

Na 11. únor každoročně připadá Evropský den linky 112. Prostřednictvím tohoto jednotného čísla tísňového volání si lidé v nouzi mohou přivolat pomoc, a to ve všech státech Evropské unie.  

Počet volání na tísňovou linku 112 v Kraji Vysočina neustále roste, vloni na ni směřovalo více než 180 tisíc hovorů

 
V průběhu roku 2013 směřovalo na linky tísňového volání 112 a 150 Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina 198 190 volání. Ve srovnání s rokem 2012 došlo k rapidnímu nárůstu volání, a to o téměř padesát tisíc hovorů (49 949).  Téměř  95% všech volání však bylo vyhodnoceno jako  „zlomyslná volání“, tedy volání planá, nechtěná,  nebo omyly.  
Vytížená byla především linka 112
 
Velmi vytížená byla vloni především linka tísňového volání 112. Operátoři na ní odbavili 180 332 volání. Ve srovnání s rokem 2012 došlo k nárůstu v počtu volání o 49 645.
 

Rok
Tísňová linka 112
Tísňové volání
Plané
Celkem
2008
7 595
109 508
117 103
2009
8 896
80 027
88 923
2010
7 553
111 639
119 192
2011
8 547
121 403
129 950
2012
9 164
121 523
130 687
2013
9 242
171 090
180 332

 
 O poznání klidněji bylo na národní lince tísňového volání 150. V loňském roce na ní operátoři přijali 17 858 volání, což je o 304 volání více než v roce 2012.
 

Rok
Tísňová linka 150
Tísňové volání
Plané
Celkem
2008
12 450
2 672
15 122
2009
8 113
1 986
10 099
2010
2 786
16 012
18 798
2011
2 108
16 481
18 589
2012
1 897
15 657
17 554
2013
1 954
15 904
17 858

 
14 call center v rámci České republiky
 
V rámci celé České republiky funguje 14 call center, která jsou hlasově i datově propojena. Tato telefonní centra tísňového volání jsou vzájemně zastupitelná, v praxi to znamená, že v případě výpadku či přetížení v jednom kraji jsou hovory na linku 112 automaticky přesměrovány na další telefonní centra tísňového volání, aniž by to volající poznal na rychlosti nebo kvalitě odbavení.
 
 
 
Nejčastěji lidé volají v pátek a o víkendu. Problém bývá s opilci.
 
Každoročně zažíváme největší nápor volání v pátek večer a o víkendu. Určitě je to dáno tím, že se lidé baví, popíjejí alkohol a po pár skleničkách ztrácejí soudnost. Operátorům na tísňových linkách potom v lepším případě vyprávějí podivuhodné historky, v horších případech je zesměšňují a někdy i velmi hrubě urážejí“,uvedl kpt. Ing. Martin Totek, koordinátor Krajského operačního a informačního střediska Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina.
 
Anonymita? Ani náhodou.
 
Technologická vyspělost těchto linek umožňuje operátorům lokalizaci volajícího, což v praxi znamená, že se operátorovi na monitoru počítače objeví odkud daný člověk volá, a to v případě pevné sítě zcela přesně, z mobilního telefonu v rozmezí pár metrů. Už z tohoto se dá velmi rychle v mnoha případech posoudit, zda k ohlašované události opravdu došlo nebo zda si volající pouze vymýšlí.
 
Někdy stačí volajícího jen upozornit, že na monitoru počítače vidíme místo odkud volá a že je hovor nahráván. Ve většině případů potom volající „vtipálek“ okamžitě zavěsí a už nezavolá. Někdy se ale stane, že i přes upozornění nám někteří lidé volají třeba i několik hodin“, popisuje operátor tísňové linky Ondřej Novák.
 
 
Na linku tísňového volání 112 se jako na jedinou dovoláte bez SIM karty, ale také bez kreditu. Na jedné straně výhoda pro volajícího, na straně druhé noční můra pro operátory.
 
Velmi často totiž na tísňovou linku volají také malé děti. Rodiče jim v dobré víře věnují mobilní telefon, o kterém si myslí, že již nefunguje a dítě velmi snadno vytočí 112. Starší lidé si linku pletou s linkou informační nebo linkou svého mobilního operátora. Našim úkolem je  upozornit volajícího na vzniklý omyl,“ uvedl Ondřej Novák.
 
Jak se zachovat při volání a co operátorovi říci.
 
Stanete-li se účastníky či svědky mimořádné události, pak hlavně zachovejte rozvahu a klid. Najděte si bezpečné místo, odkud můžete telefonovat a zavolejte na tísňovou linku.
 
Důležité je říci jméno a příjmení, co a kde se stalo, kolik osob potřebuje pomoc. Pochopitelně se stává, že volající je v takovém stresu, že není schopen událost popsat nebo konkretizovat. Pak je důležité, aby odpovídal na otázky, které mu pokládáme a spolupracoval“, uzavírá Ondřej Novák.
 

112 121.JPG

Ondřej Novák, operátor tísňové linky

 

112 124.JPG

Helena Doskočilová, operátorka tísňové linky

112 119.JPG

vytisknout  e-mailem