Přijďte s námi do Centralu oslavit den linky 112!
V sobotu 11. 2. zavítají do kladenského obchodního centra Central po dvouleté pauze opět středočeští hasiči. Tentokrát ovšem nebudou sami, neboť přijedou i s policisty. V den, kdy je datum tvořeno dvěma jedničkami a dvojkou, což dohromady dává číslo 112, chtějí společně s veřejností oslavit evropský svátek tísňové linky a zároveň ukázat něco ze své práce.
Hned za hlavním vchodem od autobusové zastávky v ulici Petra Bezruče vyroste stan prevence rizik, jehož součástí bude i provizorní operační středisko. Především nejmenší návštěvníci si tak pod odborným dohledem příslušníků Krajského operačního a informačního střediska HZS Středočeského kraje budou moci vyzkoušet, jak má probíhat volání na tísňovou linku. Připraveny budou i různé soutěže a kvízy, ve kterých si děti budou moci ověřit své znalosti ze základů požární ochrany. Za správné odpovědi určitě neodejdou s prázdnou, třeba s malým dárkem od hasičů nebo Centralu.
V rámci preventivně bezpečností akce se ti starší budou moci seznámit s hlavními riziky v domácnostech, která mohou vést i ke vzniku požárů. Spoustu zajímavých informací se dozvědí především senioři, kteří mají mnohdy potíže s ovládáním moderních domácích spotřebičů a elektrotechniky, nebo používají zastaralé přístroje a nevhodné kabely.
Návštěvníci se také dozvědí důležitou informaci o přesměrování volání na tísňovou linku 112 v případě, když někdo vytočí jednu z národních tísňových linek (155, 156, 158) z telefonního zařízení, které nepodporuje národní volby. Nic se neděje, operátor obsluhující jednotné číslo tísňového volání 112 poskytne každému potřebnou pomoc. Sepíše všechny potřebné údaje, které následně předá žádané složce IZS. Jestliže se dostanete do této situace, dbejte prosím pokynů operátora.
Evropský den linky 112 si připomínáme od roku 2010. Jeho zavedení iniciovala Česká republika, když o rok dříve poprvé předsedala v Radě Evropské unie. Z rozhodnutí vlády u nás zajišťuje provoz linky 112 Hasičský záchranný sbor ČR, a to ve 14 telefonních centrech tísňového volání, která jsou zřízena v sídlech jednotlivých krajských sborů. Tato centra zároveň přijímají i volání na národní telefonní číslo 150. V loňském roce přijali operátoři HZS v celé republice přes dva a půl milionu hovorů.
Telefonní centrum tísňového volání HZS Středočeského kraje loni přijalo 269 147 hovorů na linku 112 a 31 484 hovorů na linku 150, to je celkem přes tři sta tisíc. Před deseti lety celkový počet hovorů dokonce překročil hranici půl milionu.
Operátoři jsou rozděleni do čtyř směn a pracují ve dvanáctihodinových službách (2 denní – 2 noční – 4 dny volna). V průměru loňského roku tak každý operátor odbavil za jednu službu 136 hovorů, což znamená, že mu přibližně každou pátou minutu zazvonil telefon. Průměrná délka hovoru činila 80 sekund.
Určitě není bez zajímavosti, že tři čtvrtiny všech hovorů byly vyhodnoceny jako takzvaná zlomyslná volání nebo omyly. Hlavně po zavedení tísňové linky 112 si mnoho lidí toto číslo spojovalo s hlášením o přesném čase, které však bylo ukončeno v roce 1998. V současné době se operátoři setkávají především s obtěžujícími hovory dětí i dospělých, omyly, stížnostmi i nesmyslnými dotazy, které jen zdržují. Středočeské telefonní centrum tísňového volání zaznamenalo i případ, kdy během pouhé čtvrthodiny přijalo čtyřicet několikasekundových hovorů z jednoho čísla. Přitom za zneužití tísňové linky hrozí fyzickým osobám pokuta až do 200 000 korun.
I takové informace se můžete dozvědět na sobotním setkání s hasiči a policisty v kladenském Centralu – těšíme se na Vás!
Ing. Ladislav Holomčík
HZS Středočeského kraje