Stavební prevence
- Žádosti o vydání stanoviska pro všechny okresy Královéhradeckého kraje
- Výkon SPD na úseku stavební prevence
Výkon státního požárního dozoru na úseku stavební prevence
Hasičský záchranný sbor Královéhradeckého kraje (dále jen „HZS HKK“) podle ustanovení § 26 odst. 2 písm. b) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o požární ochraně“) vykonává státní požární dozor a je dotčeným orgánem státní správy na úseku požární ochrany.
Státní požární dozor, jako souhrnný název pro jednotlivé oblasti činností, které mají za cíl zajistit odpovídající míru požární bezpečnosti občanů, se vykonává podle ustanovení § 31 odst. 1) zákona o požární ochraně.
V souladu s ustanovením § 31 odst. 1 písm. b) zákona o požární ochraně se státní požární dozor vykonává posuzováním
1. dokumentace pro povolení stavby, zařízení nebo udržovacích prací podle stavebního zákona, včetně změn této dokumentace,
2. dokumentace pro provádění stavby,
3. dokumentace pro rámcové povolení,
4. dokumentace nebo jiného podkladu ke změně v účelu užívání stavby,
5. dokumentace ke změně dokončené stavby,
Posuzování dokumentace se provádí v rozsahu požárně bezpečnostního řešení, který musí být dostatečným podkladem pro posouzení požární bezpečnosti stavby. Výsledkem posuzování podkladů, dokumentace je závazné stanovisko dotčeného orgánu na úseku požární ochrany, které slouží jako podklad pro řízení nebo jiný postup vedený podle stavebního zákona.
Na základě zákona č. 54/2024 Sb., kterým se mění zákon o požární ochraně a na základě zákona č. 152/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o IZS“) se státní požární dozor v souladu s ustanovením § 31 odst. 1 písm. b) zákona o požární ochraně s přihlédnutím k § 10 odst. 6 a 7 zákona o IZS vykonává posuzováním
a) dokumentace
1. pro povolení stavby, zařízení nebo udržovacích prací podle stavebního zákona, včetně změn této dokumentace,
2. dokumentace pro provádění stavby,
3. dokumentace pro rámcové povolení,
4. ke změně dokončené stavby,
b) dokumentace nebo jiného podkladu ke změně v účelu užívání stavby
Výsledkem posuzování dokumentace a podkladů podle odstavce je závazné stanovisko dotčeného orgánu na úseku ochrany obyvatelstva.
Dále se státní požární dozor vykonává také v rozsahu § 31 odst. 1 písm. c), a to ověřováním, zda byly dodrženy podmínky požární bezpečnosti staveb vyplývajících z posouzených podkladů a dokumentace podle písm. b), včetně podmínek vyplývajících z vydaných stanovisek.
Výsledkem posuzování výše uvedených podkladů, dokumentace a ověřování splnění stanovených požadavků podle
§ 31 odst. 1 písm. b) a c) zákona o požární ochraně je ve smyslu § 176 odst. 1 stavebního zákona koordinované závazné stanovisko, které slouží jako podklad pro řízení nebo jiný postup vedený podle stavebního zákona.
Novela zákona o požární ochraně z prosince 2021 přinesla zavedení kategorizace staveb z hlediska požární bezpečnosti a ochrany obyvatelstva. Stavby se z hlediska požární bezpečnosti a ochrany obyvatelstva člení do čtyř kategorií:
- stavbu kategorie 0, nepředstavující zvláštní nebezpečí,
- stavby kategorie I, představující mírné nebezpečí,
- stavby kategorie II, představující vyšší nebezpečí,
- stavby kategorie III, představující vysoké nebezpečí.
Prováděcí právní předpis, vyhláška č. 460/2021 Sb., o kategorizaci staveb z hlediska požární bezpečnosti a ochrany obyvatelstva stanovuje kritéria a charakteristiky stavby pro zařazení stavby do jednotlivých kategorií.
Státní požární dozor se v rámci posuzování výše uvedené dokumentace od prosince 2021 vykonává podle § 31 odst. 1 písm. b) a c) zákona o požární ochraně pouze u staveb kategorie II a III.
Pro stanovení kategorie stavby z hlediska požární bezpečnosti a ochrany obyvatelstva je možné využít informační tabulku.
Další informace ke stanovení kategorie stavby z hlediska požární bezpečnosti a ochrany obyvatelstva jsou dostupné na https://www.hzscr.cz/clanek/kategorizace-staveb-z-hlediska-pozarni-bezpecnosti-a-ochrany-obyvatelstva.aspx.
Skutečnost, že se u staveb kategorie 0 a I nevykonává státní požární dozor, však neznamená, že na tyto stavby nebudou kladeny žádné požadavky požární bezpečnosti. Pro stavby kategorie 0 s ohledem na jejich minimální rizikovost není nutno zpracovávat požárně bezpečnostní řešení. Nicméně pro stavby kategorie I, ale i II a III je podle § 40 odst. 2) zákona o požární ochraně nezbytné zpracování požárně bezpečnostního řešení.
HZS HKK je příslušný k vydávání závazných stanovisek podle § 31 odst. 1) písm. b) a c) zákona o požární ochraně pro stavby, které se mají uskutečnit na území Královéhradeckého kraje. Na základě umístění stavby jsou v rámci Královéhradeckého kraje dále místně příslušné územní odbory, dříve okresy, jedná se o:
- HZS Královéhradeckého kraje, krajské ředitelství (okres Hradec Králové),
- HZS Královéhradeckého kraje, územní odbor Jičín (okres Jičín),
- HZS Královéhradeckého kraje, územní odbor Východ (okres Náchod, okres Rychnov nad Kněžnou),
- HZS Královéhradeckého kraje, územní odbor Trutnov (okres Trutnov).
Stavby, které se mají uskutečnit na území dvou nebo více krajů je příslušný k vydání závazného stanoviska Ministerstvo vnitra – Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru, Kloknerova 2295/26, 148 01 Praha 414.
Způsob podání a náležitosti podání
Žádost o vydání závazného stanoviska k dokumentaci stavby či k užívání stavby lze podat osobně na příslušné podatelně, prostřednictvím poštovních služeb nebo elektronickou formou (datová schránka, popřípadě emailem). Tyto žádosti předkládá stavebník, případně jím zplnomocněná osoba. Pokud žadatel není současně stavebníkem, je nezbytné předložit i plnou moc pro zastupování stavebníka podle § 33 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“).
Vzorové žádosti o vydání závazného stanoviska k dokumentaci stavby případně k užívání stavby jsou dostupné na https://www.hzscr.cz/clanek/pozarni-prevence-stavebni-prevence-stavebni-prevence.aspx?q=Y2hudW09MQ%3d%3d.
Stavebník je povinen předložit dle § 31 odst. 4 zákona o požární ochraně veškeré podklady, dokumentaci a projektovou dokumentaci elektronicky, případně tyto podklady, dokumentaci nebo projektovou dokumentaci předkládá stavební úřad elektronicky. Předložená dokumentace vč. požárně bezpečnostního řešení musí splňovat náležitosti upravené § 13 odst. 3 písm. b) zákona č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (autorizační zákon), ve znění pozdějších předpisů, tzn. dokumentace musí být opatřena elektronickým autorizačním razítkem, které obsahuje kvalifikovaný elektronický podpis obsahující jméno autorizované osoby, číslo, pod nímž je zapsána v seznamu autorizovaných osob vedeném Komorou, obor, popřípadě specializaci, označení Komory, a opatřen kvalifikovaným elektronickým časovým razítkem.
Předložené podklady, dokumentace nebo projektové dokumentace musí vždy obsahovat požárně bezpečnostní řešení.
Úřední hodiny podatelny jsou následující:
Pondělí 8:00 – 11:30 12:00 – 17:00
Úterý 8:00 – 11:30 12:00 – 14:00
Středa 8:00 – 11:30 12:00 – 17:00
Čtvrtek 8:00 – 11:30 12:00 – 13:30
Pátek 8:00 – 11:30 12:00 – 13:30
Poplatek
Posouzení dokumentace stavby ani ověřování splnění stanovených požadavků z hlediska požární bezpečnosti staveb dotčeným orgánem státní správy na úseku požární ochrany a ochrany obyvatelstva nepodléhá správním ani jiným poplatkům.
V případě podání žádosti opředběžnou informaci ve smyslu § 174 odst. 2 zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „nový stavební zákon“) vydání podléhá správnímu poplatku stanovenému položkou 17 bod 3 zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
Termíny
Výsledkem posouzení dokumentace nebo ověřování dodržení podmínek požární bezpečnosti vyplývajících z posouzených dokumentací včetně podmínek vyplývajících z vydaných závazných stanovisek a dokladů je závazné stanovisko, případně koordinované závazné stanovisko.
Správní orgán příslušný k vydání závazného stanoviska vydá závazné stanovisko bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 dnů. Jedná-li se o zvlášť složitý případ nebo je nutné ohledání na místě, lze tuto lhůtu prodloužit o dalších 30 dnů.