HZS Olomouckého kraje  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Stavební prevence - obecné informace

1. Obecné informace

Hasičský záchranný sbor kraje (dále jen „HZS OLK“) vykonává na základě ustanovení § 26 odst. 2 písm. b) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o PO“) státní požární dozor a je dotčeným orgánem státní správy na úseku požární ochrany.

Státní požární dozor se vykonává podle ustanovení § 35 písm. b) v rozsahu § 31 odst. 1 písm. b) a c) zákona o PO. Jako dotčený orgán na úseku požární ochrany vystupuje HZS OLK i v řízení podle zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „stavební zákon“).

Činnosti související s výkonem státního požárního dozoru podle ustanovení § 31 odst. 1 písm. b) a c) zákona o PO jsou u HZS OLK zajišťovány:

  1. oddělením stavební prevence, kontrolní činnosti a ZPP na územním odboru Olomouc;
  2. pracovišti prevence, ochrany obyvatelstva a krizového řízení na územních odborech Prostějov, Přerov, Jeseník a Šumperk.

Výsledkem posuzování podkladů, dokumentace a ověřování splnění stanovených požadavků podle odstavce 1 písmena b) a c) zákona o PO je závazné stanovisko podle stavebního zákona.

Ke stavbám, které svým rozsahem zasahují na území dvou a více okresů v Olomouckém kraji, vydává závazné stanovisko Krajské ředitelství HZS OLK se sídlem v Olomouci. Ke stavbám, které svým rozsahem zasahují na území dvou a více krajů České republiky, vydává závazné stanovisko Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky na základě dílčích vyjádření příslušných krajů.

V rámci stavební prevence se státní požární dozor vykonává v rozsahu § 31 odst. 1 písm. b) a c) zákona o PO:

A. posuzováním

1. dokumentace pro povolení stavby, zařízení nebo udržovacích prací podle stavebního zákona, včetně změn této dokumentace,

2. dokumentace pro provádění stavby,

3. dokumentace pro rámcové povolení,

4. dokumentace nebo jiného podkladu ke změně v účelu užívání stavby,

5. dokumentace ke změně dokončené stavby.

B. ověřováním,

zda byly dodrženy podmínky požární bezpečnosti staveb vyplývající z posouzených výše uvedených podkladů a dokumentace, včetně podmínek vyplývajících z vydaných stanovisek.

Výsledkem posuzování podkladů, dokumentace a ověřování splnění stanovených požadavků je závazné stanovisko dotčeného orgánu na úseku požární ochrany, které slouží jako podklad pro řízení nebo jiný postup vedený podle stavebního zákona.

Posuzování výše uvedené dokumentace se provádí v rozsahu požárně bezpečnostního řešení podle zvláštního právního předpisu, a to pouze u staveb, u kterých ve vykonáván státní požární dozor.

2. Kategorizace staveb

Dle § 39 zákona o PO se stavba z hlediska požární bezpečnost staveb a ochrany obyvatelstva člení na:

  1. stavbu kategorie 0, nepředstavující zvláštní nebezpečí,
  2. stavbu kategorie I, představující mírné nebezpečí,
  3. stavbu kategorie II, představující vyšší nebezpečí,
  4. stavbu kategorie III, představující vysoké nebezpečí.

Dle § 40 odst. 1 zákona o PO se státní požární dozor podle § 31 odst. 1 písm. b) a c) nevykonává u stavby kategorie 0 a I.

Další informace ke kategorizaci: Kategorizace staveb z hlediska požární bezpečnosti a ochrany obyvatelstva - Hasičský záchranný sbor České republiky (hzscr.cz)

3. Požárně bezpečnostní řešení

Obsah a rozsah požárně bezpečnostního řešení (dále jen „PBŘ“) je stanoven vyhláškou č.246/2001 Sb., o požární prevenci, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška o požární prevenci“).  

PBŘ je součástí projektové dokumentace stavby a předkládá jej stavebník nebo stavební úřad. Výsledkem posouzení předložené dokumentace je závazné stanovisko. 

  1. Ověřování způsobilosti stavby k užívání – získání závazného stanoviska/ koordinovaného stanoviska k užívání stavby

Při ověřování, zda byly dodrženy požadavky požární bezpečnosti staveb, prováděném při ústním jednání spojeném s místním šetřením, se zjišťuje, zda skutečné provedení stavby odpovídá požadavkům vyplývajícím z požárně bezpečnostního řešení, podmínkám vyplývajícím ze stavebního povolení a vydaných stanovisek z hlediska požární bezpečnosti.
Při ověřování způsobilosti technických zařízení k bezpečnému provozu z hlediska požární ochrany a při ověřování požadovaných vlastností výrobků se vychází zejména z požadavků § 46 vyhlášky o požární prevenci:

  • doklad o montáži, funkčních zkouškách a kontrolách provozuschopnosti požárně bezpečnostních zařízení  (náležitosti dle § 6 a 7 vyhlášky o požární prevenci), včetně provozní dokumentace,
  • dokladů potvrzujících oprávnění osob k montáži požárně bezpečnostních zařízení, jejich potvrzení o provedení montáže těchto zařízení podle projektových požadavků a dokladů o provedení funkčních zkoušek,
  • dokumentace o způsobilosti k bezpečnému provozu technických, popřípadě technologických zařízení (doklady o výchozích revizích, provozních zkouškách apod.),
  • dokladů potvrzujících použití výrobků a konstrukcí s požadovanými vlastnostmi z hlediska jejich požární bezpečnosti podle zvláštních právních předpisů.

vytisknout  e-mailem