HZS Olomouckého kraje  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Úkoly právnických a podnikajících fyzických osob

Právnické osoby a podnikající fyzické osoby (zaměstnavatelé) při zabezpečování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci plní opatření pro případ zdolávání mimořádných událostí. Bezprostředně zajišťují úkoly ochrany obyvatelstva ve vztahu ke svým zaměstnancům. Sehrávají rozhodující úlohu při informování o možných ohroženích, plánovaných opatřeních a postupu při řešení následků mimořádných událostí a při organizování pomoci postiženým zaměstnancům.

U určených právnických osob a podnikajících fyzických osob jsou opatření ochrany obyvatelstva zapracována do plánů krizové připravenosti. Právnické osoby a podnikající fyzické osoby, zařazené do havarijního plánu, plní úkoly v oblasti ochrany obyvatelstva
v rozsahu stanoveném jim těmito plány. Vůči svým zaměstnancům zabezpečují informování o hrozících mimořádných událostech a plánovaných opatřeních, varování, evakuaci, popř. ukrytí, organizování záchranných prací a organizování přípravy k sebeochraně a vzájemné pomoci.

K plnění úkolů ochrany zaměstnanců využívají jednotky hasičských záchranných sborů podniků nebo jednotky sborů dobrovolných hasičů podniků. Dále mohou být zapojeni do řešení mimořádných událostí zařízení civilní ochrany.Tyto jednotky a zařízení se podílejí především na zabezpečení evakuace (doprovod a péče o evakuované), zabezpečení nouzového  přežití  (zásobování  pitnou  vodou ,  stravování a  nouzové  ubytování), organizování humanitární pomoci, zjišťování a označování nebezpečných oblastí
a provádění dekontaminace.

Na  podporu  plnění  úkolů  ochrany  obyvatelstva  se poskytují právnickým osobám  a podnikajícím fyzickým osobám, které jsou zahrnuty v havarijních plánech, náhrady výdajů vynakládaných na tuto oblast. Výdaje na ochranu obyvatelstva jsou uplatňovány jako součást výdajů (nákladů) vynaložených na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů.

Přípravu určených pracovníků právnických osob a podnikajících fyzických osob k řešení úkolů ochrany obyvatelstva při mimořádných událostech organizuje příslušná právnická osoba, podnikající fyzická osoba, obecní úřad a hasičský záchranný sbor kraje.

Povinnosti pro podnikatele vyplývající ze zákona č. 59/2006 Sb. o prevenci závažných havárií 

Zákon č. 59/2006 Sb. Zákon o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky a o změně zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií). Účinnost tohoto zákona je od 1. června 2006.

Zákon o prevenci závažných havárií popisuje povinnosti právnických osob (dále viz PO) a podnikajících fyzických osob (dále viz. PFO), které vlastní, užívají nebo budou uvádět do užívání objekt nebo zařízení (mimo těch, které jsou uvedeny v §1, odst.1 tohoto zákona) v němž je jakýmkoli způsobem nakládáno s vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky.

- pojmy „nebezpečná chemická látka“ a „chemický přípravek“ definuje zákon č. 356/2003 Sb. o chemických látkách a chemických přípravcích.

Základní povinnosti PO a PFO dle zákona o prevenci závažných havárií:

Základní povinnosti PO a PFO dle zákona o prevenci závažných havárií (dále jen zákon) vyplývají z typu a množství vybrané nebezpečné chemické látky nebo chemického přípravku, které jsou uvedeny příloze č. 1 zákona v části 1 tabulky I nebo tabulky II.

  • nakládádá-li PO nebo PFO s vybranou nebezpečnou chemickou látkou v množství menším nebo rovnajícím se 2% uvedeného v příloze č. 1 zákona v části 1 sloupci 1 tabulky I nebo tabulky II je PO nebo PFO povinna  tuto skutečnost protokolárně zaznamenat a protokol (tzv. Protokol o nezařazení) včetně seznamu nebezpečných látek a jejich množství uložit pro účely předložení kontrolním orgánům viz. § 4, odst.2 zákona.
  • nakládádá-li PO nebo PFO s vybranou nebezpečnou chemickou látkou v množství v rozmezí větším než 2% až 99,9% uvedeného v příloze č. 1 zákona v části 1 sloupci 1 tabulky I nebo tabulky II je PO nebo PFO povinna  tuto skutečnost protokolárně zaznamenat a protokol (tzv. Protokol o nezařazení)  včetně seznamu nebezpečných látek a jejich množství uložit pro účely předložení kontrolním orgánům a stejnopis protokolu včetně seznamu nebezpečných látek a jejich množství zaslat krajskému úřadu viz. § 4, odst.1 zákona.
  • nakládádá-li PO nebo PFO s vybranou nebezpečnou chemickou látkou v množství rovnajícím se nebo větším než uvedeného v příloze č. 1 zákona v části 1 sloupci 1 tabulky I nebo tabulky II a současně menším než v příloze č. 1 zákona v části 1 sloupci 2 tabulky I nebo tabulky II je PO nebo PFO povinna místně příslušnému krajskému úřadu navrhnout zařazení objektu do skupiny A viz. § 5 zákona.

Na základě návrhu může krajský úřad rozhodnout třemi způsoby:

  1. rozhodne o nezařazení, potom viz předešlý odstavec
  2. rozhodne o zařazení do skupiny A (viz. text dále)
  3. rozhodne o zařazení do skupiny B (viz. další odstavec)

Pokud krajský úřad rozhodne o zařazení do skupiny A je PO nebo PFO povinna zpracovat a předložit ke schválení krajskému úřadu několik dokumentů. Dva základní jsou Analýza a hodnocení rizik závažné havárie a Bezpečnostní program prevence závažné havárie viz  § 7, 8 a 9 zákona.

  • nakládádá-li PO nebo PFO s vybranou nebezpečnou chemickou látkou v množství rovnajícím se nebo větším než uvedeného v příloze č. 1 zákona v části 1 sloupci 2 tabulky I nebo tabulky II je PO nebo PFO povinna místně příslušnému krajskému úřadu navrhnout zařazení objektu do skupiny B viz. § 5 zákona.

Na základě návrhu může krajský úřad rozhodnout dvěma způsoby:

  1. o zařazení do skupiny A (viz. předešlý odstavec)
  2. rozhodne o zařazení do skupiny B (viz. text dále)

Pokud krajský úřad rozhodne o zařazení do skupiny B je PO nebo PFO povinna zpracovat a předložit ke schválení krajskému úřadu několik dokumentů. Dva základní jsou Analýza a hodnocení rizik závažné havárie a Bezpečnostní zpráva viz  § 7, 10 a 11 zákona.

Další informace lze získat na webových stránkách Krajského úřadu Olomouckéh kraje, odboru životního prostředí a zemědělství

vytisknout  e-mailem