Obecní úřad v rámci přenesené působnosti, v souvislosti s řešením mimořádných událostí na úseku ochrany obyvatelstva především:
1. Zajišťuje varování, evakuaci a ukrytí osob před hrozícím nebezpečím (starostovi obce zákon ukládá zajišťovat varování osob nacházejících se na území obce před hrozícím nebezpečím a organizovat v dohodě s velitelem zásahu nebo starostou obce s rozšířenou působností evakuaci osob z ohroženého území obce).
1.1 Varování a poskytování tísňových informací
- Varování musí odpovídat hrozícímu nebezpečí zejména co do jeho účinnosti.
- Postupuje se zpravidla z připravených podkladů uvedených ve výpisu z havarijního plánu kraje (vnějšího havarijního plánu).
- Varování a poskytování informací obyvatelstvu se provádí sirénou nebo místním informačním systémem.
- Po zaznění varovného signálu následuje tísňová informace, ze které se obyvatelé obce dozvědí, co se stalo, kde se to stalo, jaké nebezpečí hrozí, co mají obyvatelé obce učinit k ochraně svého zdraví, zvířat, resp. majetku.
- Při havárii místního informačního systému je třeba mít připraven náhradní způsob varování a informování (využitím složek IZS, tlampači, osobním stykem, mobilem).
- Zvláštní pozornost věnovat neslyšícím (mít o nich přehled a připravit individuální postup varování a informování).
- Příprava a využití textových informací.
1.2 Ukrytí a evakuace obyvatel obce
Jak ukrytí, tak i vlastní evakuace obyvatelstva musí být přiměřené a odpovídat hrozícímu nebezpečí. Při evakuaci je obecní úřad oprávněn využít všech složek IZS k zajištění vyklizení ohrožených zón a to v případě nebezpečí i za použití donucení.
- Ukrytí nebo evakuace osob se uskutečňuje na základě vzniklé situace okamžitě nebo postupně dle připravených plánů (výpisu z havarijních plánů kraje nebo vnějšího havarijního plánu).
- K ukrytí a evakuaci poskytovat včasné a přesné informace obyvatelům obce.
Ukrytí osob
- Ukrytí osob v mírových podmínkách, např. při úniku nebezpečných látek se zabezpečuje v improvizovaných úkrytech s využitím přirozených vlastností staveb, uzavřením a utěsněním oken, dveří, vypnutím ventilace apod. Improvizovaným úkrytem může být např. rodinný dům, byt v panelovém domě, kancelář, prodejna a všechna další místa, kde lze vyjmenovaná opatření uskutečnit.
- Pro všeobecnou informaci z hlediska ochrany obyvatelstva a pro svépomocné budování improvizovaných úkrytů za krizových situací slouží příručka „Sebeochrana obyvatelstva“ vydaná ministerstvem vnitra GŘ HZS ČR v roce 2001. Odkaz na příručku je v dokumentech ke stažení.
Evakuace
- Evakuací se zabezpečuje přemístění osob, zvířat, předmětů kulturní hodnoty, technického zařízení, případně strojů a materiálu k zachování nutné výroby a nebezpečných látek z míst ohrožených mimořádnou událostí. Vlastní evakuace se provádí z míst ohrožených mimořádnou událostí do míst, která zajišťují pro evakuované obyvatelstvo náhradní ubytování a stravování, pro zvířata ustájení a pro věci uskladnění.
- Přednostně se evakuace plánuje pro děti do 15 let, pacienty ve zdravotnických zařízeních, osoby zdravotně postižené, doprovod osob zde uvedených.
2. Seznamuje právnické a fyzické osoby v obci s ochranou obyvatelstva
2.1 Seznamuje právnické a fyzické osoby v obci s charakterem možného ohrožení, s připravenými záchrannými a likvidačními pracemi a ochranou obyvatelstva
- při plnění tohoto úkolu obecní úřad vychází z analýzy možného ohrožení (výpisu z havarijního plánu kraje a vnějšího havarijního plánu) a využívá k tomu především odborníky z HZS kraje a ostatních složek IZS,
- používá k tomu širokou škálu forem a metod (školení, besedy, semináře, pracovní porady, tiskoviny, ukázky).
2.2 Provádí přípravu obyvatelstva k sebeochraně a vzájemné pomoci při vzniku mimořádných událostí
- obecní úřad, na základě analýzy možného ohrožení (výpisu z havarijního plánu kraje a vnějšího havarijního plánu), zvolí obsah a formy přípravy obyvatelstva k sebeochraně a vzájemné pomoci při vzniku mimořádných událostí (místní rozhlas, instruktáže, tiskoviny, letáky apod.), zvolí termín akce, zabezpečí lektory a potřebný materiál, resp. finance.
3. Podílí se na zajištění nouzového přežití obyvatel obce (starostovi obce zákon ukládá organizovat činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatel obce).
- Souběžně s evakuací a v souladu s plány, uzavřenými dohodami a smlouvami zabezpečuje obecní úřad a starosta obce nouzové přežití obyvatel (nouzové ubytování, nouzové zásobování základními potravinami a vodou, nouzové dodávky energií, nouzové základní služby obyvatelstvu.
4. Je dotčeným orgánem ve stavebním a územním řízení z hlediska ochrany obyvatelstva.
Obec je považována z hlediska ochrany obyvatelstva za dotčený orgán v územním plánování a ve stavebním a územním řízení.
Obecní úřad je dotčeným orgánem z hlediska ochrany obyvatelstva při rozhodování o umisťování a povolování staveb, odstraňování staveb a při rozhodování o povolení a odstraňování terénních úprav a zařízení.